Dataprogram for å tegne ditt nye hjemmekinorom

hjalmarjalla

Medlem
18 Jul 2004
3.409
0
0
Lastet nylig ned programmet Sketchup, og har hatt den noen dager. Det er et genialt enkelt program som er perfekt for alle som har planer om å bygge/innrede/planlegge hjemmekinorom...

Programmet kan lastes ned i en prøveversjon på www.sketchup.com

Og nei, jeg får ikke noe igjen for å "reklamere" for dette ;)

Tegningen brukte jeg ca 20 minutter på..

Vedlegg

Rikky

Medlem
21 Des 2002
6.026
0
0
38
Jeg har testet Sketchup en del, og det er genialt for enkle 3D-skisser samtidig som du lærer deg de viktigste funksjonene på et øyeblikk. Hvordan får du forresten opp målene på bildet?

hjalmarjalla

Medlem
18 Jul 2004
3.409
0
0
Målene får du ved å klikke på en knapp som kalles "Dimension" plassert rett over "målebåndet". Så klikker på linja du ønsker målsatt og "trekker" ut målet :)

carmacoma

Medlem
14 Aug 2003
382
0
0
Har prøvd programmet i et par dager nå, er nesten imponert over meg selv :lol:
det er et utrolig lettfattet tegne/design program. Har tegnet hele huset med interiør, tomt, garasje osv. i 3d og overført det til mov. fil. Utrolig bra resultat. 8)

Men... en liten ting jeg ikke har funnet ut er hvor man får metriske mål istedt for tommer og fot?? :?:

hjalmarjalla

Medlem
18 Jul 2004
3.409
0
0
Hvis du du klikker på "Window", "Preferences", deretter "Template" og deretter velger "Centimeter" på rullegardinmenyen. Så må du restarte Sketchup :)

Thlian

Medlem
31 Aug 2004
5.317
0
0
Er det ingen måte å kunne legge inn verdier på veg/tak/gulv?
Slik at man bare kan lage en boks så endre verdiene etterpå, det er veldig vanskelig å trekke musa så det blir pinlig nøyaktig!

Hvordan fikk du til høyttalere og møbler? Bare tegnet du det inn?
Og hva med dører, aldri vært noen kløpper på slike programmer.... :oops:

Rikky

Medlem
21 Des 2002
6.026
0
0
38
Thlian: Du bare tegner en strek (eller noe annet) i ca lengde, så skriver du inn lengden etterpå. Lengden står vel i en rute nede til høyre hvis jeg ikke husker helt feil.

hjalmarjalla

Medlem
18 Jul 2004
3.409
0
0
Du kan skrive inn direkte mål, ved å tegne opp en linje, så klikke på "space"-tasten, og skrive målene inn nede til høyre og klikke enter. Da får du eksakt lengde.

Høyttalere, dører og annet interiør er ferdige "components" som kan hentes fra en egen meny, det går også an å laste ned flere forskjellige komponenter fra hjemmesiden til programmet. Dette kan igjen skaleres opp og ned alt ettersom hvor stort det skal være :)

Xell

Medlem
15 Feb 2005
790
0
0
45
hjalmarjalla skrev:
Hvis du du klikker på "Window", "Preferences", deretter "Template" og deretter velger "Centimeter" på rullegardinmenyen. Så må du restarte Sketchup :)
takker. Dette har irritert meg sinnsykt.

Kokken

Moderator
1 Sep 2004
12.553
1
0
hjalmarjalla skrev:
Programmet kan lastes ned i en prøveversjon på www.sketchup.com
Ser ut som et nydelig program, men hva skjer etter 8 timer bruk ? Slutter det å fungere eller mister det enkelte funksjoner. Ellers er prisen for lisens noe drøy for oss amatører: $475.

www.sketchup.com skrev:
The trial version is a fully functional version of SketchUp with 8 hours of design time. You can split that time between multiple design sessions and really put it to the test. If you find SketchUp as indispensable as others have, we hope you'll return to our site and buy it!
www.sketchup.com skrev:
The price of a single-user SketchUp license is $475.00

geiri

Medlem
29 Feb 2004
5.981
0
0
43
avforum.no
Hittil har jeg brukt roomarranger og vært fornøyd med det. men dette så jo en smule mere avansert og bedre å bruke ut.
Må testes....

Zamot

Medlem
27 Mar 2003
2.508
0
0
Sketchup er søren meg genialt. Lønner seg å se på introduksjons-videoene. Laget en modell av hele leiligheten i forbindelse med salg, se på www.minhjemmekino.no/show.php/Zamot .

Skal vel også laste ned flere komponenter/materialer, da blir det nok virkelig bra!

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Hvordan forandrer jeg størrelsen på møbler jeg setter inn?
F.eks setter inn en seng. Hvordan kan jeg selv definere lengde og bredde?

Rikky

Medlem
21 Des 2002
6.026
0
0
38
Du kan bruke "scale"-verktøyet til å forandre størrelsen på komponenter.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
ok, så jeg kan ikke selv definere en seng på f.eks 210cm lang og 200cm bred?
Jeg må scale sengen til noe som ligner?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.324
172
63
42
www.avforum.no
Dette programmet er rett og slett glimrende! Installerte det i kveld, og har allerede fåttt skisset opp mitt nye hjemmekinorom! Riktignok langt fra like fancy som hjalmarjalla, men det skal vel litt til også... ;)

Skal bygge meg nytt hus, og skal sende over disse skissene til elektriker og entreprenør, som trolig vil ha god nytte av disse!

Setter like godt denne tråden som prioritert, dette programmet og eventuelle andre lignende er utrolig viktige i planlegging av AV-rommet!

Vedlegg

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.245
0
36
Hvordan lærer dere å bruke programmet til fingerspissene så raskt lygren?
Jeg gikk gjennom de 3 tutorials, og har enda ikke lært å sette mål på tegningen, sette navn og streker på elementer eller noe slikt.
Klarer å bygge tutorial-huset med tekstur, trær og folk rundt uten problemer, men famler i blinde for å finne andre funksjoner.