Dankes Stuekino

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Ok. Takk for rengjøringstips. Har hørt på Lyngdorf sin heldigital forsterker på klubben. Jeg merket også at det var veldig lav input på volum kontrollen. Ingen trykk idet hele tatt! Og Gud så kjedelig! Men din forsterker kan jo være noe helt annet. Blir den stående?
Tror ikke uansett jeg har noe valg med mitt budgett og "familie", jeg liker den. Jeg skal prøve å få den gamle på service, men ikke noe hastverk.

Men det er annerledes, mye som er bra også men litt lange sangtoner og saksofon mister litt detalj feeling, og "rom" liksom litt entonet og veldig pent og rent. På annen vokal er dette et solid pluss. Feks Eva Cassidy var helt konge.

Samme med all rock meget bra.

På klassisk briljerer den, men Opera blir spennende siden vokal har mye pluss og minus begge veier.

Er typiske slitne artister som sliter litt med å presentere følelse jeg vet de har. Nina med sin bluesjazz, og akustisk med Layne Staley.

Men det er ikke skarpt eller kaldt i det hele tatt, veldig behagelig lyd. Og Dynamisk. Den er ikke kresen på opptak heller...

Er veldig tidlig ennå, er bare førsteinntrykk.
Nå er det bare spennende å leke med den.

• Like
Reactions: Lovemusikk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Husker du hva slags høytalere det var med Lyngdorf?

På klasse D er filterene det viktigste for å lage bra lyd.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Du må uansett opp på den dyreste Lyngdorf for å overgå Xtz i watt.

Den ene Lyngdorf har kun 85watt selvom det ikke er alt som betyr noe.

Dessuten så går utviklingen i klasse D utrolig fort, bare for 10 år siden var alt annerledes.
Hifiklubben og merkene deres ser ut til å gå helt over til D.

Denon er vel nesten den eneste med AB og en Nad og en pre+effekt.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Snakker vi om støy og fravær av dette så er dette det beste jeg har hørt, må huske at jeg ikke er vandt med High end. Ulike Yamaha stereo, Pioneer stereo, Nad Avr, Nad stereo, Nad effekt, Yamaha avr's, Cambridge 80 stereo, Denon stereo og Xtz AP100 og Sansui.

Jeg viste ikke at jeg hadde støy, men når det er stille imellom og ellers imellom så er det helt tyst. Og det er imponerende og High endish.

Snakker vi om pris som nå har gått ned fra 7 laken til 4500-5500, så mener jeg man burde kjøpe bare for å ha.

De greiene jeg nevner er på nerde nivå, og jeg kjenner musikken min godt.

Husk at dette er effekt, og du trenger en Pre eller Stereo med pre out for å bruke denne Edge.

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Jeg lærte litt av denne fyren, men jeg tar kortere spray serier...
.
Og det var lite til ingen støv på printkortet. jeg brukte bare trykkluft ikke kontakt cleaner.

Det er nok en grunn til at kommentarfeltet på den videoen er deaktiveret.....
Skjønner f.eks ikke poenget med å dyunke alle printkort og alle komponenter med kontakt rensemiddel, for så å helle det av/flytte den oppløstegørra til steder det ikke har vært før. Rense dreie potentiomenterne er ok, men han burde etter min mening stoppet der....

Når det gjelder dynamikk og klasse D forsterkere, så er vel matching av høyttalere med forsterker viktig. Kjenner ikke Lyngdorf sin heldigital forsterker, bruker den f.eks klasse D i effekt forsterker delen?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48

Det er nok en grunn til at kommentarfeltet på den videoen er deaktiveret.....
Skjønner f.eks ikke poenget med å dyunke alle printkort og alle komponenter med kontakt rensemiddel, for så å helle det av/flytte den oppløstegørra til steder det ikke har vært før. Rense dreie potentiomenterne er ok, men han burde etter min mening stoppet der....

Når det gjelder dynamikk og klasse D forsterkere, så er vel matching av høyttalere med forsterker viktig. Kjenner ikke Lyngdorf sin heldigital forsterker, bruker den f.eks klasse D i effekt forsterker delen?
Ja det er klasse D, mulig det er hybrid som mange andre.

9 Jun 2019
324
30
28
Hei! Gratis med ny amp! Fantastisk og sitte der og høre ny detaljer i musikken enn før... Det var på Klubben for et år siden cirka. B&W805D3 stativ høyttallere (som kan være både kjedelig og fantastisk i riktig oppsett) med Lyngdorf sin forsterker til 80 000 til 10 0000kr. Så nærmere hundre tusen for en forsterker som låt så kjedelig-nei takk! De har brukt den på DALI også. Like kjedelig hver gang. Så har jeg jo selvfølgelig hørt NAD sine hybrid digitale forsterkere. Det låt også kjedelig. Men jeg la også merke til at bakgrunnen var veldig stille. Så konserthallen ble mere frempå. Og super stram bass! Det var ganske bra egentlig! Men oppover i lydbildet var lyden hard. For meg som liker varm lyd, blir det nok ikke en D- forsterker før en eventuelt en passer mine ører. Men det skal NAD ha, de er veldig frempå med ny forsterker teknologi. M10 feks har HDIM lyd utgang. Og det er en stereo forsterker.

• Like
Reactions: Danke
9 Jun 2019
324
30
28
Jeg husker ikke om Lyngdorf sin forsterker var heldigital, men jeg tror det. Men uansett jeg håper ikke Klasse A, AB og rør forsterkere forsvinner. Jeg syns rett og slett det er en litt farlig utvikling. Til og Marantz sin toppmodell er visst Klasse D. Men mange i Marantz Fan Klubben liker den ikke i det hele tatt! Mange sier den er kjølig og alt for frempå i lyden vs den gode varme lyden de hadde før. Men jeg tror personlig Marantz vil ha forsterkere i ulike klasser. Så om du fortsatt vil ha AB forsterker så får du det, og det syns jeg er bra. Men NAD pusher klasse D/hybrid forsterkere sinnsykt vs andre produsenter. Det siste året har de kommet med mange nye modeller. Feks M10, det er ikke en hel digital forsterker, men en hybrid forsterker. Den veier kun 3,3 kg! 🤔. Hva slags trafo bruker de, tro?

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Jeg husker ikke om Lyngdorf sin forsterker var heldigital, men jeg tror det. Men uansett jeg håper ikke Klasse A, AB og rør forsterkere forsvinner. Jeg syns rett og slett det er en litt farlig utvikling. Til og Marantz sin toppmodell er visst Klasse D. Men mange i Marantz Fan Klubben liker den ikke i det hele tatt! Mange sier den er kjølig og alt for frempå i lyden vs den gode varme lyden de hadde før. Men jeg tror personlig Marantz vil ha forsterkere i ulike klasser. Så om du fortsatt vil ha AB forsterker så får du det, og det syns jeg er bra. Men NAD pusher klasse D/hybrid forsterkere sinnsykt vs andre produsenter. Det siste året har de kommet med mange nye modeller. Feks M10, det er ikke en hel digital forsterker, men en hybrid forsterker. Den veier kun 3,3 kg! 🤔. Hva slags trafo bruker de, tro?
Hybrid betyr vel bare at de hekter noe snadder på utgangen, Min har et en egenutviklet av Xtz. De kalte det klasse A stereo balansert utgang/(ikke kontakter) engang. Men finner ikke det nå

Iførsten var Xtz veldig informativ om innholdet, men nå finner jeg det ikke.. nå er innmat tegninger borte.

Dette med A utgang er vel det samme de ofte gjør på Cd spillere?

Men jeg kan ikke så mye om dette, strømforsyning, filter og utgangsdel på D er iallefall viktig.

Og den er ikke kald eller skarp iallefall. Jeg synes det er rart at rådyre Lyngdorf og Nad M lyder kaldt, da er det vel heller en profil/signatur de var ute etter..
Men jeg har ikke hørt de, må få gjort det.

Sist redigert:
9 Jun 2019
324
30
28
Jeg syns NAD låter kjølig. Akkurat som de har trykket på lysbryter-Voila-kjølig lyd. Også er det mye buggy software i de. Mange sliter med at display “fryser». Vet ikke helt hva de mener med det. Men når det blir mye feil, så må NAD rette det opp med en ny firmware. Masse feil med de. Jeg skal ikke si helt sikker på hva slags teknologi NAD bruker i sine forsterkere nå. Men ettersom jeg skjønner et det en slags hybrid løsning. Men de er litt kryptisk og kaller der Hypercore. Så jeg vet ikke egentlig hvor i mellom de ligger... Klasse AB eller D. Klasse A er det i hvertfall ikke. Men de over M10 er visst hel digitale. Fordelen er jo mere watt til høyttalerne, og mindre varme til og varme opp komponentene i forsterkeren. Men når M10 fra NAD veier kun 3.3 kg blir jeg litt skeptisk. Nå raser jo teknologien i et utrolig fort tempo så for all del Klasse D/Hybrid kan ha fin lyd. Men de jeg har hørt på klubben (NAD,Lyngdorf) var kjedelig. Husker jeg spurte om de på Klubben kunne skru opp volumet litt mere på Lyngdorf Forsterken, men det hjalp ingenting. Vi var nesten på Max styrke. Og det var alt for nøytralt for meg. Så XTz effekt forsterkeren din spiller litt i Klasse A?

9 Jun 2019
324
30
28
Aha balansert klasse utgang. Det tror jeg de bare mener du bør bruke balanserte kabler. Eller så er jeg helt på jordet....

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Tyskerne er glad i Xtz. Her er en engelsk og en tysk test.

Nettbrettet mitt oversetter automatisk.

Ja den er hybrid "Hybrid Feedback Controlled Oscillation Modulator".

Det han første nevner er jeg helt enig i, og som dere ser nevner han også vokal.
Den fremhever Vokal, ofte er det veldig kult, men på andre stykker er det litt uvant og annerledes.

I helgen skal jeg prøve litt klassisk med vokal, opera etc.

Mye er annerledes, mye bra, og noe uvant.
Skarphet eller kulde merker jeg ingenting av.
Denne er mer behagelig å lytte på en AB jeg har hatt før.

Men alle ting har to sider.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Jeg syns NAD låter kjølig. Akkurat som de har trykket på lysbryter-Voila-kjølig lyd. Også er det mye buggy software i de. Mange sliter med at display “fryser». Vet ikke helt hva de mener med det. Men når det blir mye feil, så må NAD rette det opp med en ny firmware. Masse feil med de. Jeg skal ikke si helt sikker på hva slags teknologi NAD bruker i sine forsterkere nå. Men ettersom jeg skjønner et det en slags hybrid løsning. Men de er litt kryptisk og kaller der Hypercore. Så jeg vet ikke egentlig hvor i mellom de ligger... Klasse AB eller D. Klasse A er det i hvertfall ikke. Men de over M10 er visst hel digitale. Fordelen er jo mere watt til høyttalerne, og mindre varme til og varme opp komponentene i forsterkeren. Men når M10 fra NAD veier kun 3.3 kg blir jeg litt skeptisk. Nå raser jo teknologien i et utrolig fort tempo så for all del Klasse D/Hybrid kan ha fin lyd. Men de jeg har hørt på klubben (NAD,Lyngdorf) var kjedelig. Husker jeg spurte om de på Klubben kunne skru opp volumet litt mere på Lyngdorf Forsterken, men det hjalp ingenting. Vi var nesten på Max styrke. Og det var alt for nøytralt for meg. Så XTz effekt forsterkeren din spiller litt i Klasse A?
NAD har alltid hatt hakket kjølig lyd, også AB forsterkerne deres, viktig å ha høytaler med bra diskant, som ikke er frempå.. Cerwin er drepen på NAD, enda mange bruker det siden klubben selger det..

Den litt lyse og frempå Nad passer derimot veldig bra på rock, pop og hifi musikk typ. Engasjerende

Bw er feks bra på NAD om man har budgett

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Jeg las i en privat test på nettet at din klasse D var bedre enn hans egen Mcin.
Det er jo enormt bra da.
Ja det er mye watt på salg. Og lyden er bra også. Men det er litt annerledes A og AB.. En annen greie akkurat som Rør er noe annet igjen.

Alle klassene har fordeler og ulemper, og mye har å gjøre med hva de bruker og hvordan de gjør det. Her har de brukt mye bra, som vel er det Xtz ofte gjør.
Og det er morsomt når det ikke koster en lever.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Unnskyld, men hvor koster en Xtx effekt forsterker? Den du har,danke? Resten av utstyret er vel AB?
Den har gått ned nå...

Jeg gav 4500 klarte ikke vente og fyren sa ny forsendelse fra fabrikk kom til å koste 4700.

Nå er den på salg til 3999 eller noe sånt.
Må kjøpes fra Fyndbörsen/Xtz betale toll. Burde ikke bli så dyrt.

De har den i lager nå.

Jeg bruker Yamaha Avr som Pre i stereo 2.1 på musikk, på Sacd og bd konserter og dvds kjører jeg 5.1

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Lurer på å kjøpe en til.. men kan dessverre ikke det nå.

Da kan de brokobles med 150+150 8ohm i mono.

2Werdenskrieg på forumet har dette.

Og Xtz har 30 dagers fornøyd garanti.
Er du ikke fornøyd send tilbake.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Et dumt spørsmål....

Er det anbefalt å kjøre ny romkorreksjon med ny effekt forsterker?