Dankes Stuekino

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Er dette fra fabrikk, eller er det rust/korrosjon?

IMG_20190827_121528.jpg

Er like under kondensatorer..

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Hmm om de var gåene skulle vel toppen ha spor.

Men ingenting. Kanskje det er lim?

Snakket med Service mannen vår på telefon. Det kunne være lim, men også korrosjon, de store kondensatorer ryker ikke i toppen da han, de lekker i bunnen.

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Da har jeg hørt bare litt. Har hørt klassisk, rock, hip hop og jazz. Var gøy å teste en klasse D effekt, Klasse D er annerledes!

Det som er bra er at det er døds stille når det er tyst, men det er også forskjell.
Det er nesten for stille?

Fordeler er vokal, og bass, diskant også veldig bra, ikke fnugg av skarphet..

En bakdel er att den trenger litt volum for å spille livfult bra/engasjerende, her var forgjengeren mer effektiv. På helt lav volum iallefall.

Dynamisk er den når man skrur litt opp.

Rock var utrolig kult, prøvde en gammel brent skive av et norsk band med navnet John Doe. Merker meg at jeg hører mer på lyden enn musikken... Var klart mer engasjerende.

Klassisk var kult også..

På Nina Simone Coolpix så rygget jeg derimot litt, den gjør noe med lyden.. Stemmer er meget bra, men savner litt detalj, også på saksofon.

Dette er annerledes, noe helt annet faktisk med vinn og tap..

Jeg får se om jeg blir vandt til lyden.
Jeg skal si ifra hvordan det går.

Kortfattet Det er mer krefter/bra ting, bass er bra, diskant fin, dynamisk men trenger litt volum.
Klassisk og rock og pop bra.

Foreløpig så savner jeg noe detalj i stemmen iforhold til AB og A som jeg alltid har brukt i anlegget, på virkelig gode jazz opptak som feks Nina Simone Coolplix.. tenker nok da på detalj i sangen og detalj i saksofon..

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Lovemusikk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Kona er skeptisk på utseende såkalt Waf.

Den var liten!

Beste plassen hadde nok vært øverst, men orker ikke kjøpe nye kabler. :)

Kunne kanskje puttet den oppå Denon, men har for meg i minnet at den blir litt varm.

Roger Waters siste nå, meget bra lyd.
Det jeg reagerte på Nina tror var lange sangtoner som var veldig likt hele veien, både i rom og nivå.. samme med saksen.

Kona er igang ;)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Lovemusikk
9 Jun 2019
324
30
28
Hei! Er det en ekte Klasse D forsterker det der? De jeg har hørt har vært meg kjedelig, for og si det mildt. Ingen varme i det hele tatt. Merket du noe om den ble bedre etter en stund? Innspilling?

9 Jun 2019
324
30
28
Etter at AV from lå nede mistet jeg/finner jeg ikke tipsene om god rengjøring av forsterkere osv. Men husker at trykkluft fra Biltema som heter Buster var god. Men hvis jeg ikke vil åpne noe. Hvordan går jeg frem da? Og hva tror du om Blårens. Det fordamper jo veldig fort. Tenkte bare og bruke en q tips litt forsiktig rundt potmeterne blant annet. Har du en bra elektrospay og anbefale? Jeg har nok brukt mikrofiber av dårlig kvalitet. Skal kjøpe meg litt dyre varianter. Bruker du kun de du finner på butikker.?Jeg syns de er litt grove. Men litt riper er vel ikke til og unngå. Vet folk som har på seg hvite hansker når de bruker hifi utstyr.🤣😉.PS. Har brukt Blårens på fjernkontroller. Genialt til det. Beklager hvis jeg spør igjen.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Hei! Er det en ekte Klasse D forsterker det der? De jeg har hørt har vært meg kjedelig, for og si det mildt. Ingen varme i det hele tatt. Merket du noe om den ble bedre etter en stund? Innspilling?
Kjedelig er den definitivt ikke, og den er varm og behagelig. Kanskje litt vel behagelig... Den "pynter" på lange sangtoner og saksofon. Det lyder som en lang tone typ og mister detalj. Samtidig spiller Jeg mye musikk som jeg før skippet, fordi det er mer behagelig å høre på.

Den er bare på med en gang, trenger ikke innspilling...

Et er vinn og tap som med alt annet i audio.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Du må skru opp for å rense med spray, aldri bruk microfiber inni, det er statisk.

Vent til garanti er over.

Og øv på noe betydningsløst først. Du trenger å øve litt. Kjøleribber er bra å begynne med og der er det vel null risk for feil.

Jeg anbefaler den blå sprayen til Kjell & Co, Luxorpart Air duster.
Pass på at du tømmer anlegget helt for strøm.

Sent fra min AGS-W09 via Tapatalk

Sist redigert:

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Det du renser med kutips tror jeg heter Isopropanol

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Interessant lesing rundt testing av klasse D forsterker Danke.

Har testet div forsterkere og audio utstyr gjennom årene selv, og synes det å kunne raskt bytte mellom forsterkerne (enten man bytter rundt selv, eller får noen andre til å bytte rundt og teste litt mer uten å vite hvilken man hører på) er en ganske fin og informativ måte å gjøre dette på.
Det er fort gjort å lure seg selv hvis man prøverå bruke hukommelsen om hvordanden forrige forsterkeren hørtes ut for en uke siden.
Dagsformen og hvor man accustisk sitter i rommet osv, kan fort bety mer for opplevelsen enn man kanskje er klar over.

Når det gjelder støvfjerning fra elektronikk, så pleier jeg å bruke en oljefri kompressor til reinblåsing. man risikerer da ikke å få ut den flytende drivgassen i slike luft bokser hvis den holdes litt feil (dumt hvis man reigjør optikk),. Med kompressor kan man holde på litt lenger enn en slik trykkluft boks også, Problemet med Kompressorer er at de er litt dyrere enn trykkluft på boks, og tar litt mer plass ved lagring resten av tiden, De vil også accumulere fukt og rustvann fra tanken over tid, så det er viktig å drenere tanken for å inngå dette, så man bør bruke slike med forsiktighet også.

Skrur opp så man kommer til støvet, tar med enheten utendørs og blåser i vei. Er det elektronikk med vifter osv, så som i PC utstyr og projektorer, er det lurt å ikke blåse støvet inn i områder det kan gjøre mer skade, og ikke "vindmølle" vftene (som kan generere høyenok spenninger til å ødelegge elektonikken.) Luft dysa kan også bli statisk elektrisk oppladet, og bør ikke komme i kontakt esd med følsom elektonikk.

Her er et eksempel fra en Denon POA-4400 blokk før og etter...

Før.JPG
etter.JPG

Åpner man elektriske komponenter er det selfølgelig veldig viktig å vite hva man gjør, for å hindre ulykker.
For selv uten noen el.nett tilkobbling vil det kunne være områder med berøringsfarlig oppladet spenning, typisk for slike kondensatorer i strømforsyningen i en forsterker.

Vedlegg

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Danke

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Interessant lesing rundt testing av klasse D forsterker Danke.

Har testet div forsterkere og audio utstyr gjennom årene selv, og synes det å kunne raskt bytte mellom forsterkerne (enten man bytter rundt selv, eller får noen andre til å bytte rundt og teste litt mer uten å vite hvilken man hører på) er en ganske fin og informativ måte å gjøre dette på.
Det er fort gjort å lure seg selv hvis man prøverå bruke hukommelsen om hvordanden forrige forsterkeren hørtes ut for en uke siden.
Dagsformen og hvor man accustisk sitter i rommet osv, kan fort bety mer for opplevelsen enn man kanskje er klar over.

Når det gjelder støvfjerning fra elektronikk, så pleier jeg å bruke en oljefri kompressor til reinblåsing. man risikerer da ikke å få ut den flytende drivgassen i slike luft bokser hvis den holdes litt feil (dumt hvis man reigjør optikk),. Med kompressor kan man holde på litt lenger enn en slik trykkluft boks også, Problemet med Kompressorer er at de er litt dyrere enn trykkluft på boks, og tar litt mer plass ved lagring resten av tiden, De vil også accumulere fukt og rustvann fra tanken over tid, så det er viktig å drenere tanken for å inngå dette, så man bør bruke slike med forsiktighet også.

Skrur opp så man kommer til støvet, tar med enheten utendørs og blåser i vei. Er det elektronikk med vifter osv, så som i PC utstyr og projektorer, er det lurt å ikke blåse støvet inn i områder det kan gjøre mer skade, og ikke "vindmølle" vftene (som kan generere høyenok spenninger til å ødelegge elektonikken.) Luft dysa kan også bli statisk elektrisk oppladet, og bør ikke komme i kontakt esd med følsom elektonikk.

Her er et eksempel fra en Denon POA-4400 blokk før og etter...

Vis vedlegget 241396Vis vedlegget 241397

Åpner man elektriske komponenter er det selfølgelig veldig viktig å vite hva man gjør, for å hindre ulykker.
For selv uten noen el.nett tilkobbling vil det kunne være områder med berøringsfarlig oppladet spenning, typisk for slike kondensatorer i strømforsyningen i en forsterker.
Takk for at du utfyller mine svar som er litt korte. Jeg har snakket med både service mann og Xtz.

Og fikk tips til å tømme kondensatorer ved å kutte strøm og slutte med å slå av å på uten strøm..

Deretter venter jeg i to dager.

Helt riktig skal ikke røre kondensatorer, jeg klarte jo ikke la være men jeg prøvde å jorde handa i vannkrana først...

Har spurt råd og lest litt på nett og YouTube.

Kompressor har jeg vurdert, men var enklere å kjøpe en boks, og jeg har lært det nå på to amper...

Var litt tuvlete med meg å tømme strøm for on knappen var ødelagt, Xtz mente jeg kunne la auto on stå på uten strøm og starte opp.

Når jeg hørte relee? Klikke så regnet jeg med at det var greit. Med tillit til Xtz råd.

Jeg kuttet strøm på amp også 2 dager før.

Kompressor har også issue kan danne kondens pga kulde. Men det vet du nok,og hvordan du unngår dette, ved korte trykk som jeg også gjør.

Samme med sprayboks, men eneste jeg fikk litt kondens av gass var på ringkjerne, og det dunset bort på 3 sekunder.

Service mann sa 15 minutter vent var nok, men jeg ventet 4 timer.

Service mann brukte selv spray boks og en spesiell støvsuger.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Du fikk bra bedre resultat enn meg, dette var andre gangen min.

Støvet gikk greit bort.

Jeg setter ampene på skrå på hagestolen av tre.

Da går det enklere og man kan holde boksen rett, dessuten er slangen vinklet ned.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Det er stor grad av nerver hver gang. Men andre gang var enklere og safere enn første.

Avr er helvete å rense, men det meste støv ligger på toppen og kondensator og ringkjerne.

Danke

Medlem
4 Aug 2007
11.710
65
48
Jeg lærte litt av denne fyren, men jeg tar kortere spray serier...
.
Og det var lite til ingen støv på printkortet. jeg brukte bare trykkluft ikke kontakt cleaner.

9 Jun 2019
324
30
28
Ok. Takk for rengjøringstips. Har hørt på Lyngdorf sin heldigital forsterker på klubben. Jeg merket også at det var veldig lav input på volum kontrollen. Ingen trykk idet hele tatt! Og Gud så kjedelig! Men din forsterker kan jo være noe helt annet. Blir den stående?