Dalis Entusiaster

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
buljo skrev:
da har jeg nettopp vært å kjøpt ett par med dali ikon 8 så kan melde meg med i klubben.. :)

satt på hifi klubben i krsand i 2 timer å lyttet til forskjellige høytallere (concept 8, ikon 6, bw 683 osv) men må si at denne høytalleren tok kaka.. blåste meg rett av stolen med den deiligste diskanten jeg har hørt.. ikke skrikende eller skjærende.. en fryd for øret.. god bass som dunket i mellomgulvet.. de hadde den ikke inne i sort farve så får vente til imorgen med å spille de inn.. skal drives av en pioneer vsx-lx70 med bi amp til front( 5.1 oppsett).. håper det holder..

kjøpte også en ikon sub 12". noen med erfaringer med denne? siklet litt på svs, men havnet på denne...

----------------

Jeg synes Ikon subben er helt konge til mitt bruk, går mest i musikk. Denne subben er bedre på musikk enn det svs er, mest beregegnet for filmbruk mener da jeg. Den blåser nok bedre og dypere.... Men jeg holder fast på min dali ikon sub, synes den speller som en gud når den er riktig kalibrert. :)

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Jeg kjenner ikke no til Yamaha, eneste jeg vet at de er en varmspillende forsterker, så den vil nok være en god match. Taper ikke noe på å prøve ut Ikon på den, nye 3800 forsterkern skal være helt super sies det.

Ville vært moro å testa den ut, men jeg får nok gni på min denon enda. Har ikke råd til mere bytting, den får gå til ******* først, da skal jeg ha det på vurderingen. :)

vader

Medlem
12 Jan 2008
86
0
0
Roger Waters skrev:
Jeg kjenner ikke no til Yamaha, eneste jeg vet at de er en varmspillende forsterker, så den vil nok være en god match. Taper ikke noe på å prøve ut Ikon på den, nye 3800 forsterkern skal være helt super sies det.

Ville vært moro å testa den ut, men jeg får nok gni på min denon enda. Har ikke råd til mere bytting, den får gå til ******* først, da skal jeg ha det på vurderingen. :)

Ja jeg tenkte jeg skulle fått testet Ikon med 3808 på hifiklubben først, men er litt usikker på 3808 da det har vært en del på forumet her som har problemet med firmware oppdateringene...

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Hmm, merkelig.... Du kan jo evt prøve den Yamaha forsterkern, og kanskje låne med deg dali høytalerne hjem. Gi dem en test, programvare har jeg aldri tenkt på å oppdatere.

Det du tjener på er å prøve produktene opp mot hverandre... :)

buljo

Medlem
12 Jan 2008
63
0
0
må si at jeg savner litt av trykket fra bassen jeg fikk nedpå hifiklubben på test.. kan hende jeg er en kløn å ikke klarer å stille forsterkeren ordentlig da den er helt ny å jeg skjønner ikke en dritt.. skal høytallerne spille lenge før de begynner å "løsne" litt?

ps. hvordan kalibrere subben?

Ratata

Medlem
9 Mai 2006
3.002
0
0
Det skal løsne godt iløpet av noen få timer, men jeg vil heller tro at du muligens ikke har fått plassert/kalibrert sub'en optimalt, har du sjekket fase?

buljo

Medlem
12 Jan 2008
63
0
0
sjekket fase?? om den står i 180 eller 0grader mener du? hvis så står den i 0.
syns jeg må så høyt på subben når jeg spiller musikk..

men det jeg tenkte på i utgangspunktet er litt mere punch fra ikon 8 høytallerne..

Ratata

Medlem
9 Mai 2006
3.002
0
0
buljo skrev:
sjekket fase?? om den står i 180 eller 0grader mener du? hvis så står den i 0.
syns jeg må så høyt på subben når jeg spiller musikk..

men det jeg tenkte på i utgangspunktet er litt mere punch fra ikon 8 høytallerne..

Fasen er en plass imellom 0 - 180, du må måle/høre deg frem til der hvor bassen låter best i sweetspot (mens du justerer fase)

Welcome to L-Sound!

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
Ikon 8 puncher bra her og, men du trenger en liten kalibrering. Da vil du nok merke forskjell, samt du burde få spillt dem inn noen timer. :)

buljo

Medlem
12 Jan 2008
63
0
0
var innom hifiklubben i kristiansand idag å sa ifra om mine bekymringer å erfaringer så langt, han skulle komme innom til uken å kalibrere hele anlegget mitt.. blir nok bra da, men merket faktisk idag at det begynner å løsne litt.. har bestillt en db måler fra radioshack.. så får vel gå amok etterhvert å prøve meg fram..

rufius

Medlem
28 Jan 2008
21
0
0
Roger Waters skrev:

Er du ikke fornøyd med din denon? har akkurat samme type og vurderer Dali Ikon7 eller 8.
Hvor stort rom har du anlegget ditt i?
Holder på å inrede mitt nye hjemmekino rom på ca 32m2 (og bare 2,1m under taket) og er litt usikker på hvilke høytalere...
Hifiklubben anbefalte ikon6 eller7, men det virker jo som at ikon 8 har den "runde" lyden eg er på jakt etter.

Tenkte å kombinere med ikon sub og 4stk ikon W2 vegghøytalere. (har ikon vokal2 fra før) slik at eg får ett 7.1 anlegg..

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
rufius skrev:
Er du ikke fornøyd med din denon? har akkurat samme type og vurderer Dali Ikon7 eller 8.
Hvor stort rom har du anlegget ditt i?
Holder på å inrede mitt nye hjemmekino rom på ca 32m2 (og bare 2,1m under taket) og er litt usikker på hvilke høytalere...
Hifiklubben anbefalte ikon6 eller7, men det virker jo som at ikon 8 har den "runde" lyden eg er på jakt etter.

Tenkte å kombinere med ikon sub og 4stk ikon W2 vegghøytalere. (har ikon vokal2 fra før) slik at eg får ett 7.1 anlegg..

-----

Rommet her er 20m2 tenker jeg, lyden er god her nå etter jeg fikk kalibrert subben riktig av mr flageborg. Du burde gå for dali ikon 8, den gir deg mest trøkk og ett rolig lydbilde. Jeg har hatt 7'ern før og den skrek ganske høyt i diskanten når volumet nådde ett mål i topp.

Du kan like godt kjøre fullt ikon oppsett, er knall saker det og subben rocker som pokker.... Det fikk naboen merke i helga.... :)

Den runde lyden vil du finne i 8'ern uten tvil, angrer ikke ett sekund for at jeg bytta. Disse høytalerne er no helt annet, vil ikke tro det selv men dra ned til klubben og test de og se hva du synes. Kanskje du kommer drassanes ut med ett par på 30kg stk.. :)

rufius

Medlem
28 Jan 2008
21
0
0
Takk for svar.
Blir nok bestillt Ikon 8 denne uken ja...:razz:

Er det ett must med ekstra forsterker eller holder det med 4306`en?

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
4306 Gjør en god jobb alene synes jeg, om du har sub så er det helt konge... Hvis du kanskje synes det kan bli litt slapt, kan du bare supplere med ett effekt trinn. Jeg har ikke hatt effektforsterker på dette systemet enda, så jeg synes det spiller knall jeg.

Høytalerne skuffer ikke på noen måte, men husk at de skal spilles inn og det tar litt tid. :)

rufius

Medlem
28 Jan 2008
21
0
0
Da er eg også ofisielt medlem i Ikon8 klubben...:grin:
Dvs må vente til neste fredag, men de er nå bestillt i hvert fall.
Samt Ikon sub og 4 Ikon on wall...8)

Dette blir moro

Ratata

Medlem
9 Mai 2006
3.002
0
0
Velkommen og gratulerer, regning for medlemskapet er sendt i posten... :wink:

buljo

Medlem
12 Jan 2008
63
0
0
nå har jeg fått kjørt høytallerne ordentlig inn.. nå er det trøkk som bare juling å diskanten er helt utrolig... og når jeg kjører nightwish sin "the poet and the pendelium"_(eller hva den nå heter, den 14minutts lange med enormt symfoniorkester å whatnot) så får jeg fnatt.. direkte herlig! deiligste lydopplevelse jeg har hatt..

Ratata

Medlem
9 Mai 2006
3.002
0
0
buljo skrev:
nå har jeg fått kjørt høytallerne ordentlig inn.. nå er det trøkk som bare juling å diskanten er helt utrolig... og når jeg kjører nightwish sin "the poet and the pendelium"_(eller hva den nå heter, den 14minutts lange med enormt symfoniorkester å whatnot) så får jeg fnatt.. direkte herlig! deiligste lydopplevelse jeg har hatt..

Nightwish er langt fra noe "tur i parken" heller når det gjelder dynamikk, om du vandrer på disse stiene bør du absolutt også prøve Evanescence "Anywhere But Home" - En 2 disc med både DVD og CD, her er det sykt mye dynamikk og noe av det råeste jeg har hørt av Live-opptak!

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=406775

Les også denne tråden:

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-audio/50437-sinnsvak-dynamisk-liveinnspilling-evanescence.html

På denne er det plenty til sub'en din også :)

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
rufius skrev:
Da er eg også ofisielt medlem i Ikon8 klubben...:grin:
Dvs må vente til neste fredag, men de er nå bestillt i hvert fall.
Samt Ikon sub og 4 Ikon on wall...8)

Dette blir moro

Gratulerer så mye med ditt kloke kjøp, stor stå hei i stuen fremover nå da? :D

Det er kult at folk joiner denne klubben, følte meg litt ensom her men Ratata er ledern da.... :)

Dali Ikon 8 er å forbli en konge :)

rufius

Medlem
28 Jan 2008
21
0
0
Da er Ikon 8 kjørt en helg og eg må si de imponerer, massevis av trøkk (spes kombinert med Ikon SUB)
meget fornøyd med invisteringen :)

Nå er det bare å få ferdig kinorommet slik at de virkelig kan testes:-D