Dali Opticon 2, Klipsch RP-600M Premiere II eller Klipsch The Sixes?

SolidShot

Medlem
4 Aug 2005
3
0
1
38
Hei!

Jeg er på utkikk etter høyttalere i bokhyllestørrelse. Jeg tilbringer mesteparten av tiden ved PC (hjemmekontor, jobb og fritid), og ønsker å oppgradere lyden. Jeg har et annet anlegg i stua som jeg er fornøyd med.

Hodetelefoner er ikke aktuelt.

Oppsett nå:

Klipsch R-15PM aktive høyttalere + 10" Mission aktiv subwoofer + Hegel HD2 DAC.

Jeg har forsøkt den interne DACen i høyttalerne via USB, optisk via lydkortet og ekstern HEGEL HD2 DAC. Men er misfornøyd med lyden.
Den eksterne DAC'en er helt super med et annet oppsett jeg har, så det er selve høyttalerne jeg er misfornøyd med.

Lyden mangler detaljer i øvre mellomtone / diskant, og bassen mangler punch og dybde. Har koblet til en sub, men det blir ikke helt optimalt.

Så alternativene jeg har sett meg ut er:

- Dali Opticon 2 + Hegel HD2 + Onkyo A-5VL

- Klipsch RP600M Premiere II + Hegel HD2 + Onkyo A-5VL

- Klipsch The Sixes enten med innebygget DAC eller med Hegel HD2

Disse høyttalerne koster omtrent det samme, ca 8000 kr. Har vært fornøyd med mine Klipsch RF82 i stua, men R-15PM er rett og slett ikke gode nok. Jeg ønsker meg lyd med mer punch og dybde i bassen, helst uten å måtte koble til subwoofer. Det må også være luftigere og mer detaljrikt i øvre mellomtone / diskant. Jeg vet det er mye å be om i denne prisklassen og størrelsen, men både RF600M Premiere II og The Sixes har fått veldig god kritikk. Er litt mer usikker på Opticon 2, men har hørt andre bokhyllehøyttalere fra Dali som har imponert meg.

Det er ingen forhandlere av HiFi i nærheten av der jeg bor, så jeg får ikke dratt og lyttet til dem. I og med at de skal brukes på hjemmekontor så er plasseringen ikke helt optimal heller. Det blir ca 1 meter mellom høyttalerne og 10 cm fra veggen. Jeg sitter da ca 1 meter unna hver høyttaler. Rommet er ca 10 m2. Jeg lytter til alt mulig av musikk, men mest klassisk rock, progressiv rock, blues og 80-talls pop. Streamer HiFi / Master kvalitet fra Tidal.

Er det noen som har noen forslag til bedre alternativer, eller evt. hvilken av disse jeg bør velge?

Takk!

Sist redigert:

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Nå har jeg hørt the sixes flere ganger og synes de er morsomme. En annen høyttaler du kan lese om er Airpulse A200 og A300.

Jeg liker vertfall begge de to bedre enn the sixes...

SolidShot

Medlem
4 Aug 2005
3
0
1
38
Takk for forslag. A300 ser spennende ut.

Når man kjøper aktive høyttalere i denne prisklassen, så betaler man vel en del for selve forsterkerdelen også.

Er det bedre å kjøpe passive høyttalere om man har en grei DAC og forsterker allerede?

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.395
203
63
Ullensaker
Om det er bedre... I en aktiv høyttaler av denne klassen, så er jo forsterker, delefilter, kabinett og element optimalisert for hverandre innen for sin prisramne. Deler man opp denne og andre aktive høyttalere og ser på hver enkelt del seperat. Så mener jeg det er vanskelig å slå en slik høyttaler pakke for pengene.