Dali Mentor 6 vs Oberon 7

HifiBonden

Medlem
26 Des 2015
7
0
1
Hei, dere eksperter... ;-)
Det har garantert blitt skrevet om Mentor høytalere tidligere, men jeg finner ikke helt svar på det jeg lurer på.

Ser på nye høytalere, og det står mellom Mentor 6 eller Oberon 7. Har hørt Oberon hos HiFi klubben, men aldri hørt Mentor 6. Mentor 6 har jeg kun lest tester av. Eventuelt meninger om Mentor 6 limited Edition.
Hvordan er Mentor 6 / 6LE i forhold til Oberon 7

Liker all type musikk, men høytalere for meg skal kunne gi litt trykk i bassen samtidig som bade diskant og mellomtone må være klaring detaljert.
Har en Nad 375 bee forsterker som skal brukes.

Takker for alle svar og meninger.

9 Jun 2019
244
16
18
Jeg har en del erfaring med DALI høytallere. Har IKON6MK2 selv. Og fordelen med DaLI er at de er lett drevet. Vet ikke om OBERON er det, men regner det. De litt game DALi, inkludert mine med rett forsterker spiller meget bra. Uten rett forsterker vil toppen bli litt sliten. Mine spillere luftig og bredt. De kan rocke når de vil. Og akustikk musikk er meget bra. Mellom tonen og diskanten er meget åpen. Bassen som sagt er ikke dypest. Men meget presis. Men siden du vil ha litt trykk i bassen, kan DALI være rett. Men etter min mening trenger de lang innspilling, selv om mange ikke mener det. Godt over 150-170 timer, før diskanten slipper taket. Og DALI anbefaler ikke vinkling heller av sine høytallere, fordi diskanten kan bli for skarp. Kan selvsagt bli det. Men jeg vinkler mine. Så det er bare tull. Det bestemmer du selv. Kommer på hvor du sitter fra høytallerne, avstanden. Det kommer som sagt på rommet ditt. Men Mentor 6 ville jeg holdt meg unna. De er ennå skarpere i toppen IKON 6MK2. Men siden du liker detaljert diskant kan det være du liker det. OBERON 7 har jeg ikke hørt. Hvis det er fra klubben. Hvorfor ikke B&W? De spiller meget bra med NAD, det gjør DAli også selvsagt. Men B&W er litt mørkere i lyden enn DALI, nå for tiden. Før var det omvendt. Da var DALI mørkere. Derav meget riktig med rett forsterker. Men jeg tror din NAD vil passe DALI vil passe både DALI og B&W. Siden NAD er mere oppløst i lyden enn før. Men bassen i mine høytallere har ikke det beste trykket i mellom bassen og dyp bassen, mere presis bass. Men det svinger og selvsagt! Men jeg mener at du bør velge de nye DALI høytallerne. De har nok bedre delefilter og går dype i bassen. MENTOR 6 hadde lite trykk når jeg hørte de på klubben. Men det med lyd meget vanskelig. Rommet ditt spiller en viktig rolle. Men din forsterker er meget god den god den. Nøytral, men litt på den varme siden. Selv om ikke jeg liker NAD-lyden de siste 5-7 årene. De har ikke den samme varme lyden de hadde før. Men de har enorm trykk i bassen og god strøm forsyning. Så det er et pluss med B&W høytallere. Har ikke hørt ny serien fra NAD, men har hørt de har mye feil. Til slutt er det du som bestemmer. Hva med SYSTEM AUDIO, så fremst SOUNGARDEN er i drift. PSB og så videre... Lykke til. PS. Og DALI kan stå veldig nærmere bakvegg. Fordi de har bass refleks både bak og fremme. Jeg har mine cirka 27 CM fra bakveggen. B&W tror jeg fordi tiden kun har bass refleks bak, de hadde i hvertfall før. Så de må ha en meter til en og halv meter fra bakvegg.

Sist redigert:
9 Jun 2019
244
16
18
Hvordan går det. Har lest om OBERON 7 på nett. Fikk ganske god kritikk i Lyd og Bilde. Men etter som jeg forstå kunne de være litt tilbaketrukket i diskanten, litt forsiktig, ikke så åpen som hybrid løsningen som de andre DALI-høytallerne har. Også litt boomy, ikke så hurtig og presis bassen. Tenk deg en elektrisk bass gitar. Bassen kan låte litt sakte og ikke så presis. Så OBERON vil kanskje låte som det her? Boom... boom... boom... Mens andre DALI-høytallere vil låte boom,boom,boom bare mye hurtigere. Men er det noe jeg har lært i de siste årene jeg har holdt på med Hi-Fi er følgende. Ikke tro på hva Lyd og Bilde sier sier. Og som sagt jeg har ikke hørt OBERON 7. Hvilke høytallere har du prøvd før da? Men som sagt det er dine ører bestemmer.

Sist redigert:

HifiBonden

Medlem
26 Des 2015
7
0
1
Jeg har hatt Patos basic og lyric i lenger tid, men de ble solgt for noen år siden. Siste tiden har jeg hatt Dali Blue 5005.
Men nå begynner ønsket om litt oppgradering å melde seg.

Jeg har vurdert B&W. De har CM8 Og CM9 har nydelig mellomtone og diskant, men føler de mangler litt punch i bassen. Har kun hørt de hos hifiklubben og lest andres meninger.
B&W 683 har jeg vurdert som alternativ, men ikke funnet noen pene til salgs.
Har heller ikke personlig hørt 683, men etter hva folk skriver om de, skal de spille bra.

HifiBonden

Medlem
26 Des 2015
7
0
1
Når det kommer til Mentor 6 / 6LE som lurer jeg rett å slett på om disse har både pose og sekk når vi snakker om bass/mellomtone og diskant.

Syns Oberon 7 mangler litt i mellomtone området, men spiller ellers bra. Noe jeg trolig kan leve med.

9 Jun 2019
244
16
18
Men OBERON vil bok også passe. De har jo 2 7 tommers mellomtone og bass i lag. Så to og en halv høytaller. Ikke ekte 3 veis høytallere da. Men de trykker nok bra. Klubben har jo 30-dager returrett...

9 Jun 2019
244
16
18
CM7 har jeg hadd. Veldig varm lyd! Men kjedelig. Men de nye B&W har mere punch. Men jeg liker ikke B&W lenger. System Audio, Dali og Monitor Audio er bra. De gamle 683, er de du mener? Fra Bowers? Jeg tror nok de vil passe også. Har hørt de på klubben jeg også. De var meget bra de. De likte jeg faktisk. Men hvis de er de nye. Hold deg unna! Kan hende jeg roter litt, men for rundt 10-12 år siden var det noen Bowers som het 683 tror jeg. Men de hadde et helt annet design og delefilter enn de som er nå. Men de trykket som bare det! De nye Bowers er bra i mellom tonen selvsagt, men jeg synes de er litt for frempå. Dali er også frempå,men akkurat passe. Det er det jeg liker med Dali. Åpen og luftig lyd.

Sist redigert:
9 Jun 2019
244
16
18
Ok. Hvis du har sub så er jo det i boks. Hvis du vil ha mere frempå mellomtone da må du høyere på stigen. Rundt 12000 til 15000 fra eventuelt Dali. Mine IKON6MK2 er fanatiske i mellomtonen. Er frempå, men ikke for mye. De nye B&W synes jeg er alt for frempå i mellomtonen. Louis Armstrong sin rustne stemme blir litt falsk og frempå. Men andre ord Dali er mere nøytral. Jeg vil gå så langt og si at Dali er bedre enn B&W, og det er med litt tungt hjerte og si det. De var mine favoritt høytallere før. Bevares de er jo bra. Men kun med rett forsterker og kilde!

9 Jun 2019
244
16
18
Kjenner du til Sly & The Family Stone og sangen «Family Affair”. Der begynner sangen med en kvinnevokal i venstre høyt. Vokalen er litt tilbaketrukket i innspillingen fra før av. Spill den sangen. Da hører du om mellomtonen passer din smak. Siden vokalen er mikset litt bak instrumentene vil du høre om hun synger klart og fint allikevel. Er vokalen likevel tilbaketrukket, ja da prøver du noen andre høyt. Jeg bruker bestandig kvinnevokal når jeg skal kjøpe nye høyt. Lykke til!