Da begynner det - Melsom kino

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.475
16
38
Blir en liten endring i forsterker oppsettet, X4500H ryker ut, et annet Denon produkt kommer inn.

Oppdateres med bilder i løpet av uken.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Tror jeg vet hvilket produkt som kommer inn;) Det blir nok rått. Tenker du å kjøre fulle pakke med atmos kanaler?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.044
87
48
Tror jeg vet hvilket produkt som kommer inn;) Det blir nok rått. Tenker du å kjøre fulle pakke med atmos kanaler?
Hvis du tenker på Denon AVC-X8500H, så har du helt rett

Fikk den inn i hus i går, stor eske som fylte bilen greit.

Og det er en vesentlig størrelse forskjell på x4500h og x8500h (glemte i iveren å ta bilder av forsterkerne side om side)

Har ikke rukket å gjøre mer enn å pakke den ut. Men fy for et beist, bare såvidt den fikk plass på toppen av racket.

Ganske så beefy trafo i denne. (kan skimtes gjennom utluftingen)

Terminaler og tilkoblinger så langt øyet kan se

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.044
87
48
Fått koblet opp og testet, men ikke kalibrert via audyessey. Ble en laang rekke med bananplugger.

Så, hvordan låter det, selv uten kalibrering?

Helt fantastisk! At det skulle være en så stor oppgradering fra X4500H hadde jeg virkelig ikke trodd. Her er det alt fra dynamikk, samspill i kanalene, dybde i lydbilde og illusjonen av å være tilstede i handlingen. Det meste klaffer så bra at det er nesten så jeg ikke kan tro det. Er som at høyttalerne har fått nytt liv i seg.

Det at en forsterker blir designet og bygget med gjennomtenkte løsninger i Japan, med kvalitetskomponenter, gir tydelige avkastninger i sluttresultatet. Som både synes, høres og kjennes i form av kvalitet i alle ledd.

Summert opp: Æ e fornøyd!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.475
16
38
Gratulerer så mye med x8500 :) det var den jeg tenkte på ja. Du nevnte den i annonsen på finn.no, så la bare sammen 1+1;) Sikler litt på den jeg også, men må nok nøye meg med noe tilsvarende x4500 nå. Hos meg skal receiveren kun drive surround/atmos kanaler, front rekka skal deles aktivt og drivers av egene forsterkere.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.044
87
48
Gratulerer så mye med x8500 :) det var den jeg tenkte på ja. Du nevnte den i annonsen på finn.no, så la bare sammen 1+1;) Sikler litt på den jeg også, men må nok nøye meg med noe tilsvarende x4500 nå. Hos meg skal receiveren kun drive surround/atmos kanaler, front rekka skal deles aktivt og drivers av egene forsterkere.
Takker! :) Kan virkelig anbefale X4500H, det er en helt fantastisk AV-controller. Og i utgangspunktet var det ikke X4500H som motiverte til oppgraderingen, men det fristet med 13 innebygget kanaler, et enklere system som kanskje eliminerer bytte-syken som jeg har når det kommer til effektforsterkere.. Om X8500H er rett medisin vet jeg ikke helt enda. Det vil tiden vil vise. :)

Uansett, jeg kan ikke annet enn å anbefale deg X4500H, og du bør slå til før kronekursen gjør den dyrere!

• Like
Reactions: balko

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.044
87
48
Gått en stund siden du fikk x-8500 nå. Hvordan er inntrykket ditt?
Får du brukt rommet som tenkt?
Ja tiden flyr fort, er snart to mnd siden jeg fikk denne i hus. :)

Må si at x8500h lever så absolutt opp til forventninger. I henhold til det kriteriene som jeg hadde satt, overgår x8500h de med god margin. Brukervennlighet, fleksibilitet og krefter til å drive kinoen blir møtt på alle punkter! :) Og jeg hadde en meget stor oppsving i hvor rått dette er da jeg onsdagen(!) denne uken fikk kjørt audyssey for første gang, (er en grunn til det, kommer tilbake til det). Etter audyssey kalibreringen, og jeg har bare kjørt en standard måling med kun 6 punkter (Lite tid under målingen), ble det hele løft opp så utrolig mange hakk. Jeg vet at x8500h er bygget i Japan, har mer påkostet chip-sett, annen topologi på forsterkerne, større strømforsyning m.m.. Men du verden for en stor forskjell det er fra x4500h når det kommer til prosessering av lyd-formatene.

X8500H presenterer for meg et lydbilde som jeg aldri har hørt maken til når vi snakker om "immersive sound", atmos, Auro osv. Men må ærlig si at jeg ikke helt kan skjønne hvorfor.?. For dekodingen bør vel være lik som i x4500h, altså jobben er vel lik, da bør vel output være lik også? Og på x4500h hadde jeg effektforsterker på LCR, det har jeg ikke nå.

Kan for øvrig melde at jeg ikke har savnet power fra X8500H så langt. Den leverer uten pustevansker til enhver tid. Nå spiller jeg sjeldent høyt, dvs noe særlig over -20db, men har fått prøvd meg opp på -6db, og da ble jeg begrenset at av kassene i KP-262 som begynte å spille litt vel mye med, må nok oppgradere de litt etter hvert. :)

Alt i alt, super fornøyd med X8500H så langt. Og jeg tro det bare kan bli enda bedre ettersom jeg får justert og kalibrert enda mer på sikt. :)

Når det kommer til rommet, er det en del ting jeg kunne gjort annerledes osv. Men, det fungerer så absolutt som tiltenkt, og vel så det. Rommet blir brukt daglig av alle i husholdningen. Og det var hovedmålet, et rom til bruk for alle.

Det høye belegget av rommet er da også grunn til at tviking, justeringer, tilpasninger og utprøvninger ikke har blitt noe av. Ting har fungert tilfredsstillende, og rommet er altså i tilnærmet konstant bruk. Det må vel kunne anerkjennes som en suksess(?) Jeg mener i alle fall det. 😊

Så er det bare å glede seg over mange gode stunder med tilpasninger, justering og utprøvninger i årene som kommer. Først ut er å lære å bruke REW, og forstå hvordan innvirkning rommet har. Måle responsen på høyttalerne (Klipsch KP-262 og Tangent 4000) og forbedre dem basert på målinger ++++.

Blir nok en spennende reise. 😊

• Like
Reactions: balko