Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Fikk løsnet, strammet og stiftet fast lerretsduken på nytt. Og nå som jeg ikke var så "redd" for å rive duken, turte jeg å ta en del hardere i enn første gangen.

Resultatet, ja det ble betraktelig bedre. Nå er det nesten ingen synlige border/bølger på duken. Og det er uten bruke av damp. Skal la duken få stå i spenn noen dager, ikke sikkert jeg må ty til damp i det hele tatt.

Eneste ankepunktet nå er at ujevnheter på treverket synes gjennom noen plasser, på grunn av at duken er så stram. Jeg burde ha tenkt på å pusset over rammen før montering. Er synlig på det ene bildet øverst til høyre. Synd, men kjenner at det får bare være enn så lenge. Må kanskje gjøre noe med rammen etterhvert uansett, har målt den til å avvike nesten 1,5cm på diagonale når jeg kryss måler. Jeg er altså ikke snekker av yrke..

Men, nå må jeg bare finne en lur måte å henge rammen opp, slik at det blir film til jul.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
678
27
28
Jeg har brukt hengsler oppe slik at lerretet kan løftes opp. Men jeg har kjøpt lerret og det er bare to metalltapper som skal ned i ett spor på festet på veggen. Hvis du skal bruke hengsler må en nok feste hengslene fast på rammen først og så skru de fast i veggen mens rammen blir holdt oppe og samtidig i vater.

Det går jo også å kutte en lekt i to i 45 graders vinkel. Da fester du ene delen på veggen slik at vinkelen går oppover og den andre delen passer da perfekt.

• Like
Reactions: cb_600

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Ble jo riktig så bra nå!

Tror ikke du ser den ujevnheten når du ser film. Har noen sånne jeg og, men det synes ikke når lyset i rommet er av.

Jeg har laget en «French cleat» for å henge opp mitt lerret. 2 stk.
Da låser rammen seg når du henger den opp.
Det burde vel egentlig lages før man setter på duken, men går med litt måling å gjøre det etterpå også..

• Like
Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Har fått opp lerretet, ble den franske løsningen.

Holder nå på å koble for har livet. Oppdaterer med bilder osv når alt er i gang.

• Like
Reactions: Toroluf and balko

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Det ble som sagt den franske løsningen som reddet dagen. Var i grunn ganske så greit å sett opp.

Takker for tips @balko

• Like
Reactions: balko

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Som nevnt så ble det koblet og rigget for harde livet. Det lå et meget stort ønske fra den øvrige familien om søndags film i kinoen.

Etter en god del "haste" kobling var ting på plass, endog midlertidig, må gjøres om noe. Men bevares, systemet spilte i 7.4.1, noe som låt meget bra selv uten kalibrering.

Slik så Mortal Engine ut fra sweet spot

Rommet er altså nå tatt i bruk, og alle er stor fornøyde.

Mangler noe listing, LED-lys belysning, oppkobling og plassering av flere subber osv. Men alt dette blir bare kose jobb med tanke på alt det det andre som er gjort. Viktigste er at rommet kan brukes slik som det er nå før jul.

Slik ser rommet ut pr i dag

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Som nevnt så ble det koblet og rigget for harde livet. Det lå et meget stort ønske fra den øvrige familien om søndags film i kinoen.

Etter en god del "haste" kobling var ting på plass, endog midlertidig, må gjøres om noe. Men bevares, systemet spilte i 7.4.1, noe som låt meget bra selv uten kalibrering.

Slik så Mortal Engine ut fra sweet spot

Rommet er altså nå tatt i bruk, og alle er stor fornøyde.

Mangler noe listing, LED-lys belysning, oppkobling og plassering av flere subber osv. Men alt dette blir bare kose jobb med tanke på alt det det andre som er gjort. Viktigste er at rommet kan brukes slik som det er nå før jul.

Slik ser rommet ut pr i dag

Godt å høre at alle ble fornøyd med kinokveld

Du har jo gjort grovjobben nå

Resten er som du sier sjarmøretappen..

Synes rommet ser bra ut. Behagelige farger og god sofa

Da er det bare å nyte filmdager i julen

Hvordan opplever du bassen i rommet da? Ble det jevnt langs sitteraden?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Godt å høre at alle ble fornøyd med kinokveld

Du har jo gjort grovjobben nå

Resten er som du sier sjarmøretappen..

Synes rommet ser bra ut. Behagelige farger og god sofa

Da er det bare å nyte filmdager i julen

Hvordan opplever du bassen i rommet da? Ble det jevnt langs sitteraden?
Takker @balko

Alle i husstanden har i grunn ventet på å få kinoen i drift igjen, noe som har gjort den trege fremgangen og hindrene i prosessen desto mer frustrerende. Så ja, det er en god følelse å kunne ta det i bruk nå før jul.

Synes det var en grei lyd i kinoen i går med bare en sub i sving. Og det er en billig Fence audio 15" som jeg bare måtte plukke med meg da den dukket opp i nabolaget for 500,- (!) Det er jo så billig at det ikke dekker materialer til en kasse engang.

Uansett, bare med å plassere subben der den passet best med tanke på signalkabler og strøm, synes jeg at det faktisk spilte greit. Subben var noe lett å plasser i lydbildet, så det må gjøres en jobb der slik at den intregeres bedre. Men rommet virker til å respondere bra, selv uten akustiske tiltak. Lover godt med andre ord.

Skal ha flere subber i drift. Har en egen bygget dynabel 12", en XTZ 12.17 (som jeg venter en ny forsterker til) og en 15" klipsch som jeg tenker å koble opp på center preout for å gi center kanalen en boost.

Tenker det blir en del prøving og testing fremover, men så er det jo det som er litt gøy med denne hobbyen.

Det som ikke er så gøy er at jeg må gjøre om på rammen til lerretet en gang i fremtiden..

Når jeg kjøpte materialene fikk jeg maxbo til å kutte lengdene for meg. Det jeg ikke hadde tatt høyde for da jeg oppga målene var å trekke fra material bredden i topp og i bunn, trakk ifra bare en gang. Så lerretet er ca. 10cm for høyt, og det synes med at bildet ikke fyller topp og bunn helt ut, slik som sidene er.

Mulig jeg går for kjøp av ny ferdig ramme når økonomien tillater det. Det får tiden vise. Skal i alle fall ikke tukle med det på en god stund.

Kjøpte en tidlig julegave til med selv på svart fredag, en Sony UBP-800M2, virker lovende så langt. Solid sak må jeg si. Noen som har erfaring med den?

• Like

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Kan rapportere at kinoen er godt brukt så langt i julen. Og det fungere overraskende bra, selv uten å ha gjort noen målinger og innstillinger. Noe som selvfølgelig skal gjøres så fort tid og ork er på plass igjen. :geek:

Det eneste jeg har prøvd meg på er å kjøre PA Klipschene sammen med KG 5.5, det var ikke noe suksess, og og det var ikke helt match med RC-7 som senter uten KG 5.5 heller. For å få de til tenker jeg det må noe tuning til med hjelp av REW. Men, mulig det må bli enten KG 5.5 eller KP-262, ikke sikker på at de går helt sammen på grunn av veldig ulik lyd-signatur. Vel, det må jobbes og eksperimenteres med på ny året. :)

For øvrig, lerrets duken fikk jeg altså strammet fint tilslutt, og nå har jeg dampet siste skrukker, nå er det strøkent, er bare treverket til rammen som synes gjennom noen plasser. Og det er noe rader med svarte flekker som synes på det, spesielt nå det er mye lys på det, slik som scener med en himmel eller annet veldig lyst.
Er det normalt? Er det en konsekvens av det er et lyd-transparent lerret? Skal prøve å få tatt bilde av det.

Forsatt god jul AV-folk og spesielt takk til @balko som har fulgt tråden med motiverende og konstruktive innspill underveis. :)

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Brukte en Phillips damper for klær. Den fungerte helt supert til formålet.

De svarte radene på duken er synlig på dette bildet, hvis man ser litt godt etter. Er som rader med svarte sirkler.

Men som nevnt, mistenker at det er en konstruksjon betingelse. Noen som vet?

@balko Har du det på din duk?

• Like

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Brukte en Phillips damper for klær. Den fungerte helt supert til formålet.

De svarte radene på duken er synlig på dette bildet, hvis man ser litt godt etter. Er som rader med svarte sirkler.

Men som nevnt, mistenker at det er en konstruksjon betingelse. Noen som vet?

@balko Har du det på din duk?

Jeg kan ikke se noen sorte prikker på bildet ditt. Er på mobilen må, skal ta bildet opp på skjermen i morgen.

Jeg har ikke noen sorte prikker på mitt v6 lerret. Men mitt er blitt litt slakt nå, så det bør strammes.. men skal igang med ny ramme etterhvert..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Jeg ser ikke de stripene på min V6 duk. Har du strammet godt alle veier?
Duken er godt strammet, hadde noen runder på det. Tror ikke det lar seg stramme noe mer uten å å få rifter eller noe slikt.

Men da skal de altså ikke være der.. Får vel sende en mail til avshop og høre med dem.

Takker for innspill @Saarg Godt nyttår!

• Like
Reactions: Saarg

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Jeg kan ikke se noen sorte prikker på bildet ditt. Er på mobilen må, skal ta bildet opp på skjermen i morgen.

Jeg har ikke noen sorte prikker på mitt v6 lerret. Men mitt er blitt litt slakt nå, så det bør strammes.. men skal igang med ny ramme etterhvert..
Har du fått sett bildet på større skjerm?

Er som nevnt bare synlig i lyse partier, ikke synlig når det er mye farger og detaljer i bildet. Men skal høre med avshop.

Godt nyttår! @balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Har du fått sett bildet på større skjerm?

Er som nevnt bare synlig i lyse partier, ikke synlig når det er mye farger og detaljer i bildet. Men skal høre med avshop.

Godt nyttår! @balko

Hei, og godt nytt år!

Mener du de bulkete sorte feltene?

Jeg har også slike når lerretet ikke er stramt. Men du har jo strammet lerretet godt, så mulig det retter seg etterhvert?

Har du hørt med avshop?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.015
76
48
Ja, riktig, de sorte feltene. Nei, har ikke kommet meg rundt enda å fått sendt epost til avshop.

Mulig duken må strammes enda mer, men da tenker jeg, hvor stramt skal det være? Tok skikkelig i på runde nummer to av monteringen. Det vil si så mye som jeg turte.

Skal bygge en ny ramme til våren/sommeren, får prøve å stramme enda hardere da, med mindre jeg får en ny duk, som da kanskje ikke har problematikken.

Får sende en melding til avshop først og fremst tenker jeg.

Kan for øvrig melde at kinorommet er i nesten daglig bruk. Selv med manglende lister her og der, led belysning som ikke er på plass og et anlegg som ikke er kalibrert. Men du og du hvor vi koser oss med med stort bilde og stor lyd.

Har forsøkt å koble til Klipsch KP-262 profesjonal høyttalerne i systemet. Det fungert ikke sammen med KG 5.5, så seks front høytalere er ikke aktuelt. Meget stor forskjell mellom KG 5.5 i lydsignatur. Samstemte ikke i det hele tatt.

Men med kun KP-262 låter det greit med 4, men best med kun ett par. Litt usikker på hvorfor.

Alt i alt, usikker på veien videre. Beholde KP-262 eller KG 5.5.? .

Har på bak grunn av en meget god kunde opplevelse hos surround.no, og ikke minst produkt opplevelse, kjøpt meg enda en XTZ 12.17 ICE EDGE som kom på døra i dag.
Planlegger å ha to av disse i front, på hver side av den passive Klipsch 15" subben. Burde gi mye headroom i bass og mellombass området. Håper jeg. Må vel igang med målinger når alt er på plass, blir spennende å se hvordan ting egentlig er, hvordan responsen i rommet og oppsett samhandler, eller ikke.

Uansett, mye spennende som skjer fremover i Melsom kino.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
678
27
28
Jeg har strammet det veldig hardt. Det er nesten så stramt som ett trommeskinn.
Jeg er usikker på hvor mye det tåler hvis du stifter det fast, men bruker du festelistene som følger med kan det strammes veldige mye.