Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Da blir det til at jeg har gips på spottkassen. Ble ikke nok sponplate rester. Bruker 12,5mm tak gips, noe dyrere, men er lettere å håndtere på egenhånd.

Har lite erfaring med gips, så er det noen som kan si meg om det går fint å feste 6.5" høyttalere på ca 3,5kg i gipsen? Eller bør jeg forsterke med sponplate bak gipsen?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Fått en ny problemstilling: atmos høyttalere som skulle inn i den bakre spottkassen passer ikke inn, glemte å ta høyde for konstruksjonsvirke, blir akkurat for trangt.

Spørsmålet blir: Burde jeg ha høyttalere til atmos i rommet, på andre siden av H-bjelken?

Eller kan det funke å ha de bakre atmos innfelt i himmlingsplate over sitte posisjonene?

Hva tenker av-menigheten?

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Kan ikke svare på hva som er best, da jeg ennå ikke har fått opp atmos selv.

Men jeg leste i en annen tråd her på forumet, hvor en hadde felt inn atmos i kanalen bak ved spottene.

Begynner du å nærme deg ferdig før jul?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Kan ikke svare på hva som er best, da jeg ennå ikke har fått opp atmos selv.

Men jeg leste i en annen tråd her på forumet, hvor en hadde felt inn atmos i kanalen bak ved spottene.

Begynner du å nærme deg ferdig før jul?
Tja, har fått gjort noe. Men ting går i rykk og napp, litt usikker på om jeg når deadline som er første desember. (Kona er nokså tydelig på at det ikke skal jobbes i advent og julestria)

Noe har jeg fått gjort, spottkassen er på plass og malt, taket er på plass og jeg har fått malt veggene. Da gjenstår i grunn gulv og lister. Og da selvfølgelig det tekniske slik som bygge lerret, gjøre deler av boden om til tekniskrom osv.

Så, vi får se, man får bare jobbe på innimellom slagene.

Noen bilder av fremdriften så langt:

Plasserte for øvrig atmos bakhøyttalerne i himmlingsplatene. Gikk bra rent fysisk, men hvordan det låter vet jeg ikke før kinoen er i gang.

• Like
Reactions: balko

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Gøy å se fremgang:)

Er jo veldig kjekt med teknisk rom. Er det her projektoren skal stå også?

Har så smått begynt på det resterende jeg og...
Ja, er gøy at det går noe fremover, fornøyd med det :)

Projektoren skal stå på en hylle over racket, så støyen blir i boden.

Du må oppdatere tråden din med hva du har gjort. Eller er du for opptatt med å bruke rommet? :)

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Ja, skal få tatt noen bilder og oppdatere litt snart

Kom forresten over en fin video på tuben, av en som bygger lerret.
Må se å få laget et nytt selv, så jeg tenkte jeg skulle ta noen ideer fra denne videoen:

• Like
Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Ser ut som et relativt enkelt bygg han gjør. Men er litt usikker i forhold til mitt behov, ettersom jeg må ha lerretet hengslet i toppen slik at det kan svinges opp. Har en dyktig kompis som skal forhåpentligvis hjelpe meg med det. Da blir det trolig en ramme av aluminium, vi får se.

Har du fått atmos kanalene på plass?

• Like

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Har faktisk fått gjort en hel del den siste tiden.

Har malt, listet mest parten, lagt varmematter, veria click, fungere meget bra. Lett å legge og lovlig å gjøre selv:

Gulvteppe er lagt på podie og inni lerretsveggen:

Høyttalerne til bak kanalene er blitt lakkert og montert.

Gjenbruk av bassport fra en gammel høytaler :)

Gulv og frontrekke på plass. Høyttalere er ikke koblet opp enda, så ikke testet enda.

Så nå gjenstår noe listing, bygge ramme til lerret, teknisk oppkobling og sett inn kinosofa. Bare kos, nesten. :)

• Like

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Plasserte for øvrig atmos bakhøyttalerne i himmlingsplatene. Gikk bra rent fysisk, men hvordan det låter vet jeg ikke før kinoen er i gang.

Grattis med snarlig klar kinohule! :) Du hadde nok fått ganske mye bedre trøkk på bassen din om fikk laget deg noen enkle backbokser til disse... Blir vel uansett vanskelig å få til kompresjon via disse himlingsplatene...

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Takker :)

Må ærlig si at slik frontrekken ser ut i dag er mer som tilfeldig. Svært usikker på om det vil fungere. Har ikke fått koblet opp, så vet ikke hvordan dette låter. Kan være helt grusomt for alt jeg vet, må bare teste..

Med backbokser forsvinner vel hele grunnlaget for å ha bygge baffelveggen så dyp. Og man mister vel noe av fleksibiliteten med å kunne bytte ut og teste andre komponenter, ser jeg for meg.

Er relativt grønn når det kommer til tekniskebegreper osv. innen lyd. Hva mener du med "vanskelig å få til kompresjon"? Kan det idiot forklares på enkel måte? :)

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Ser ut som et relativt enkelt bygg han gjør. Men er litt usikker i forhold til mitt behov, ettersom jeg må ha lerretet hengslet i toppen slik at det kan svinges opp. Har en dyktig kompis som skal forhåpentligvis hjelpe meg med det. Da blir det trolig en ramme av aluminium, vi får se.

Har du fått atmos kanalene på plass?
Hvis du får det i aluminium er nok det mye bedre ja. Innbiller meg at det er mer stabilt.

Atmos kanalene og senter er noe jeg jobber med nå. Må lage kasser og gjenbruke noen elementet fra gamle høyttalere

• Like

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Har faktisk fått gjort en hel del den siste tiden.

Har malt, listet mest parten, lagt varmematter, veria click, fungere meget bra. Lett å legge og lovlig å gjøre selv:

Gulvteppe er lagt på podie og inni lerretsveggen:

Høyttalerne til bak kanalene er blitt lakkert og montert.

Gjenbruk av bassport fra en gammel høytaler :)

Gulv og frontrekke på plass. Høyttalere er ikke koblet opp enda, så ikke testet enda.

Så nå gjenstår noe listing, bygge ramme til lerret, teknisk oppkobling og sett inn kinosofa. Bare kos, nesten. :)

Ser veldig bra ut!

Ser jo du har fått gjort MYE nå! Er veldig behagelig med varme gulv

Du er jo kommet så langt nå at det vare er sjarmøretappen som gjenstår

Har i ettertid angret litt på at jeg ikke har lagt inn en frontveggen med 50-60cm isolasjon, så kunne jeg hatt høyttalerne bak lerret. Men var redd for å miste endel lengde, så da ble det som det ble
Så det er nok lurt å gjøre som du har gjort, og ha eget podie bak lerret!

Du rekker vel å ringe julen inn med kinolyd nå?

• Like

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Ja, målet er å få det kinoen oppraftiv til julen. Litt avhengig av hjelp til lerretet, men tenker det bør gå. :)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Takker :)

Må ærlig si at slik frontrekken ser ut i dag er mer som tilfeldig. Svært usikker på om det vil fungere. Har ikke fått koblet opp, så vet ikke hvordan dette låter. Kan være helt grusomt for alt jeg vet, må bare teste..

Med backbokser forsvinner vel hele grunnlaget for å ha bygge baffelveggen så dyp. Og man mister vel noe av fleksibiliteten med å kunne bytte ut og teste andre komponenter, ser jeg for meg.

Er relativt grønn når det kommer til tekniskebegreper osv. innen lyd. Hva mener du med "vanskelig å få til kompresjon"? Kan det idiot forklares på enkel måte? :)
Snakker om Atmos-høyttalerne dine, uten en backbox og montert rett i himlingsplater får du ikke kompresjon og dermed mister du mye av den lavfrekvente responsen.

Når det gjelder frontveggen din fungerer den sikkert bra som den gjør, men en baffelvegg forutsetter jo at "baffelen" går i ett med høyttalernes baffel for at den skal fungere etter hensikten, som forutsetter frontportede eller ikke-portede høyttalere / subber, noe det ser ut som dine er? I så fall vil du i teorien kunne øke lydtrykket med 6dB ved å montere høyttalerne dine inn i en baffelvegg (samt også få andre akustiske fordeler)...

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Takker for oppklaringen @lygren, gikk bare ut i fra at det var snakk om frontrekken. Men, hvis jeg fyller rommet bak lerretet med isolasjon, ikledd stoff for å ikke støve, så vil det gi akustiske fordeler og bedre lyd trykk?

Angående atmos høyttalerne, alt av hulrom over de og på siden er fylt med isolasjon, dvs de står nesten rett i isolasjon. Har prøvespilt to og to, synes i grunn det låter greit, jeg sammenligner da med tidligere bakhøyttalere jeg har hatt, slik som Klipsch RS-52 og RS-62. Men, at det kan ligge forbedringspotensiale med å lage backbox er en spennende tanke, som jeg kan utforske når jeg får bygge-gleden og lysten tilbake. Nå handler det bare om å få ting på plass slik at rommet kan brukes av familien til jul.

• Like
Reactions: lygren

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Du kan også bygge deg en høyttalerboks som du lager i samme størrelse som monteringsanordningen for himlingsplatene og legge den inn i himlingen. Da får du bedre basstrykk fra himlingen.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Fikk et aldri så lite antiklimaks i dag.

Fått bygget ramme til lerretet, og fikk spent opp duken på det nå i kveld. Men dessverre så var B-rollen akkurat det, en defekt B-vare.

Så, da strander hele kinoen rett ved målstreken.

Usikker på veien videre nå. Ser ingen løsninger uten store kostnader.

I etterpåklokskapens navn skulke jeg nok aldri ha bygget rommet med tanke på at alt skal stå bak lerretet. Angrer litt på det nå..

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Fikk et aldri så lite antiklimaks i dag.

Fått bygget ramme til lerretet, og fikk spent opp duken på det nå i kveld. Men dessverre så var B-rollen akkurat det, en defekt B-vare.

Så, da strander hele kinoen rett ved målstreken.

Usikker på veien videre nå. Ser ingen løsninger uten store kostnader.

I etterpåklokskapens navn skulke jeg nok aldri ha bygget rommet med tanke på at alt skal stå bak lerretet. Angrer litt på det nå..

Uff da!
Aldri gøy med sånne ting rett i fleisen!

Rammen ser jo fin ut.

Ser det er litt rynker i lerretet. Har du prøvd å strekke de skikkelig ut? Gått fra midten og utover på alle sider?

Mulig det retter det seg av seg selv med litt tid?

Ofte synes det ikke så mye når du får bildet/lyset rett på. Når du har lyset fra spottene rett ovenfra som på bildene, ser man alle skrukker veldig lett.

Test med projektor, så ser du om det er ok da

Jeg har også en B-toll, og den har vært ganske bra. Hadde en liten brett på den, men den synes nesten ikke lenger.
Jeg har strammet ganske jevnt på baksiden av lerret, med det voldsomme taustrammesystemet mitt..

Ikke gi opp nå på målstreken. Har troa på at julen skal snurres inn med film i kinoen

• Like

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.312
167
63
42
www.avforum.no
Du har nok for lite spenn i denne duken. De merkene du ser der er fullt mulig å ta ut i de fleste tilfeller, gjerne i en kombinasjon av spenn og eventuelt bruk av en dampsteamer alla denne om du tilfeldigvis har noe slikt liggende: https://www.elkjop.no/product/hjem-...H/braun-carestyle-5-dampgenerator-is5042-hvit. De brettene har for øvrig da sannsynligvis kommet på siste transport av denne duken, da de alltid steames og kontrolleres før de sendes ut. Det er litt krevende å repakke etter duken er steamet (alle B-rollene åpnes fra sin originale emballasje, steames og repakkes), og noen gangen blir dermed litt av duken liggende i klem og resulterer i slike bretter, gjerne som følge av litt røff behandling under transport.

Det beste resultatet får du alltid ved bruk av de originale festelistene til DreamScreen, det gir mulighet til et helt annet og mye jevnere spenn enn stifter eller andre festemetoder, ta kontakt med forhandleren din og hør om du ikke kan få slike festelister til en spesielt hyggelig deal...

• Like
Reactions: Saarg and cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.032
82
48
Takker for oppmuntring @balko

Først så jeg innlegget ditt og tenker: jeg prøve litt til, ser om jeg kan stramme opp duken enda mer. Nygiv!

Så leser jeg epost. Sendte en epost til avshop i går, fikk svar i dag(!).

De kunne berolige meg med at dette skal jeg kunne få slettet ut med å stramme noe mer og bruke en steamer for klær. Og ikke nok med det, hvis jeg fremdeles ikke får et resultat som jeg er fornøyd med vil de sende meg en ny B-roll duk(!).

Og skulle ingenting fungere for meg kan jeg få pengene igjen, selv etter forsøk med ny B-roll duk(!)

Altså i 2019, snart 2020, er dette en service og imøtekommenhet som jeg må si er av de sjeldne.

Meget imponert over avshop her nå.

Satser på å få hjelp av en kompis i dag som har en steamer og sterke klyper til hender.

Så får vi se hvor det går.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
328
53
28

Først så jeg innlegget ditt og tenker: jeg prøve litt til, ser om jeg kan stramme opp duken enda mer. Nygiv!

De kunne berolige meg med at dette skal jeg kunne få slettet ut med å stramme noe mer og bruke en steamer for klær. Og ikke nok med det, hvis jeg fremdeles ikke får et resultat som jeg er fornøyd med vil de sende meg en ny B-roll duk(!).

Og skulle ingenting fungere for meg kan jeg få pengene igjen, selv etter forsøk med ny B-roll duk(!)

Altså i 2019, snart 2020, er dette en service og imøtekommenhet som jeg må si er av de sjeldne.

Satser på å få hjelp av en kompis i dag som har en steamer og sterke klyper til hender.

Godt det ser ut til og ordne seg uansett!
Avshop er en meget seriøs forhandler som ordner opp er min erfaring. Hyggelige er dem også😊

• Like

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no

Godt av-shop ordner opp
Har bare positive opplevelser med dem jeg og

Håper det ordner seg med å få strammet duken skikkelig med damp

• Like
Reactions: cb_600 and Toroluf