Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Slik type platekutt, hvor alt skal stemme og passe, tar både lang tid og er kjedelige å holde på med.

Takk gud for at jeg skipet kontakten i bunn

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Ja, er gøy når man gjør det riktig. Desto verre når man bommer

Ser du har festet rørene skikkelig. Det er bra. Jeg møtt gå etter et par steder å feste de mer, etter at jeg kjørte noen basstester, med risting i veggen..

Har du planer om å bli ferdig mot juletider?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Har bommet og ødelagt min del plater opp igjennom årene med oppussing. Bruker derfor laang tid når jeg måler og tegner opp. :)

Ja, tror alle flexrør er rimelig godt festet, men jeg skal gå over en siste gang før jeg lukker igjen med plater. Har lite lyst til å oppleve det samme som deg. :)

Har i utgangspunktet ikke annet tidsskjema enn å bli ferdig så fort som mulig, og helst før kulda kommer. Har bare noe få platebiter til på veggene så er det kassene rundt i taket som står for tur. Litt usikker på hvordan jeg skal løse det. Blir vel sponplater i front og sikkert under også, tenker jeg har nesten nok plater bare i kapp ettersom alle platene er kortet ned til 217cm.

Uansett, er ikke annet å gjøre enn å jobbe på, selv om man blir "lei" av og til, så blir det vel ferdig tilslutt en dag. :)

• Like
Reactions: balko

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Ting går sakte her.

Får bare lagt ned ca. 1-2 timer arbeid i uken da både jobb og andre forpliktelser beslaglegger de andre timene..

Men, litt er gjort. Har fått på alt av plater på veggene og tatt ut hull til surround og surround bak.

Har også fått gjort ferdig vindusforinger.

Neste blir vel å kle deler av H-bjelken med tilskjerte bitumen plater og fylle spottkassene med isolasjon slik at dem kan plates. Så blir det vel himmlingsplater neste der igjen.

Må skryte litt av et verktøy som jeg ikke hadde mye tro på i utgangspunktet.
Meec skinnesag fra jula. Den har fungert overraskende bra så langt i prosjektet. Jeg har i tidligere prosjekt lånt en makita skinnesag/dykksag, den er selvfølgelig bedre. Men jeg synes meec klarer seg fint til hobbyprosjekter slik som dette, og det til en vesentlig lavere pris.

Har fått kjøpt inn veria gulvvarme fra megaflis.no som man kan legge selv, lovlig. Laminatgulv og teppe til podiet. Gleder meg til jeg begynner med disse tingene, som da vil være et tegn på at prosjektet er på vei mot ende.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Største delen av helgen har gått med til loppemarked og dugnadsinnsats.

Men har gjort litt:

Har dempet H-bjelken med bitumen plater, ble merkbart mer dempet.

Begynt å fylle spottkasser og resterende "hulrom" med glava.

Fått ryddet litt og platet lerretsvegg.

Så håper jeg på flere timer iløpet av uken.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Begynner å se konturene av et rom her nå
Stå på.
Jo, takk.

Grubler enda litt på hvorvidt jeg bør gå for gips eller sponplate rester til spottkassen.

Du gikk vel for spon @balko. Hvorfor landet du på det og ikke gips?
Ser for meg at det er litt lettere med gips, hvis man ikke tenker på sparklingen..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Skulle egentlig ikke handle mere stuff til kinoen før rommet er ferdig, men..:

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Trenger forslag til en ventilasjons løsning.

Jeg har den ene ventilen I rommet inni lerretsveggen. Bør vel få lufting inn selve rommet på ett vis. Noen som har støtt på tilsvarende problematikk med dertil løsning?

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Her går det fremover ja. Bra jobba! Ser flott ut😎

Ventilen kan du vel bare forlenge og ta ut i sideveggen på kassa til lerrete?

• Like
Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Her går det fremover ja. Bra jobba! Ser flott ut

Ventilen kan du vel bare forlenge og ta ut i sideveggen på kassa til lerrete?
Takker. Ja det går sakte men sikkert fremover i prosjektet.

Tenker det må bli en ventil i lerretsveggen.

Men skulle hatt en ventil i sort kanskje.?. Noen som vet om det er å få tak i, eller må jeg frem med spraylakken igjen.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Gammel bassport fra en Proson høyttaler har fått nytt liv som kabel gjennomføring i lerretsveggen.

• Like
Reactions: balko

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.699
50
48
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Dette ser veldig bra ut! Har ikke rukket å lese hele tråden, men utgangspunktet så langt ser lovende ut.

Vedrørende ventilasjon: sørg for å ha innluftventiler i ene enden av rommet, og en god vifte på utluftingen i andre enden av rommet. Det er viktig at luften blir byttet ut effektivt, og det får du med å plassere inn og utventiler i hver ende av rommet. Jeg har brukt mye forskjellige vifter, men først da jeg fikk inn vifta fra Systemair ble det god nok kapasitet. Mitt rom er på litt over 30 kvadrat. Vifta har en kapasitet på over 300 kubikk i timen, og det er akkurat passe. Den har også trinnløs regulering, og det er en stor fordel.

Bruk minimum 120mm rør, fordel det inn til to innluftventiler og to utluftventiler. Da har du god kapasitet, liten lufthastighet i rørene, og en nesten helt stille ventilasjon. Jeg har link til viften jeg har brukt, hvis det er av interesse.

• Like
Reactions: Toroluf and cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Dette ser veldig bra ut! Har ikke rukket å lese hele tråden, men utgangspunktet så langt ser lovende ut.

Vedrørende ventilasjon: sørg for å ha innluftventiler i ene enden av rommet, og en god vifte på utluftingen i andre enden av rommet. Det er viktig at luften blir byttet ut effektivt, og det får du med å plassere inn og utventiler i hver ende av rommet. Jeg har brukt mye forskjellige vifter, men først da jeg fikk inn vifta fra Systemair ble det god nok kapasitet. Mitt rom er på litt over 30 kvadrat. Vifta har en kapasitet på over 300 kubikk i timen, og det er akkurat passe. Den har også trinnløs regulering, og det er en stor fordel.

Bruk minimum 120mm rør, fordel det inn til to innluftventiler og to utluftventiler. Da har du god kapasitet, liten lufthastighet i rørene, og en nesten helt stille ventilasjon. Jeg har link til viften jeg har brukt, hvis det er av interesse.
Takker for hyggelige ord og innspill @Hunsbedt

Du må gjerne dele link til den ventilatoren som du har valgt til din kino.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Ikke fått jobbet noe i kinoen så langt i dag, men har prioritert å besøke årets happening, HiFi-messen i Horten.

AN skuffer sjelden. Stereofil var et av de bedre rommene.

Horn lyden hos endpoint-audio satt nokså bra. Savnet litt mer punch i bunnen når jeg var der. Men flott lyd var det.

Harbeth på exposure låt meget bra.

Fikk ikke helt med meg hva Mala spilte på her, men forsterkere og streamer var PS-Audio. Iforhold til Usher og ear som var hos dacapo i samme prisklasse, låt Mala oppsettet veldig mye bedre i mine ører.

Årets store overraskelse for meg dette året må være PMC transmisjon høyttalere på Primare. Det lått helt fortreffelig med både skyv og dynamikk fra topp til bunn.!

Kunne skrevet mye fra andre gode rom hvor jeg ikke fikk tatt bilder i, men det vil bli for mye å skrive, og i grunn off-topic.

Må tilslutt nevne en liten skuffelse. Jeg dro inn med store forventninger til til Arendal Sound. Fikk demonstrert de nye bokhylle høyttalerne til AS. De spilte med ett par med sub2. Og, det spilte bra med en behagelig lyd på diskant og tildels mellomtone, men oppsettet hadde lte skyv i bunn og tildels dynamikkløst. Er ikke dette stikk i strid med hva AS er kjent for? AS representanten virket til å ikke kjenne igjen min opplevelse av oppsettet da jeg tok det opp i plenum. Ble noe mot argumentering som tilslutt endte ut i at rommet er vanskelig.

Er det andre som var i det rommet og opplevde det anerledes?

Uansett, HiFi-messen i år var som alltid både hyggelig og spennende, gleder meg alt til neste år igjen.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: Toroluf

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Fikk dessverre ikke vært på Horten messa i år siden jeg hadde unga alene denne helgen. Hadde til og med tilbud om seng der😭.

Angående Arendal så må de ha gjort en dårlig integrerings jobb hvis ikke det var noe liv i bassen der. Også mange som sliter med og få lyden til og sitte i de forskjellige rommene på hotellet. Er jo ikke de beste rommene. Har fire sub2 selv og kunne ikke tenkt meg noe annet. Virklig engasjerende subber. Plassering har jo alt og si da. Prøvd litt forskjellige subber uten hell så disse kommer til og stå i mange år. Du er hjertelig velkommen til en lytt rett ved Lillestrøm hvis du er i nærheten og har lyst😊

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Det var en meget bra messe i år synes jeg, synd du ikke kunne få den med deg. Men du får en forhåpentligvis en ny mulighet til neste år, med mindre gutta som arrangerer den legger opp, noe som jeg ikke tror ettersom det var en suksess i år også. :)

Vel, når det gjelder AS, så har jeg vært i det rommet mange ganger på messen, både før og etter oppussing, og det har stort sett vært god lyd i rommet. Husker HiFi-klubben hadde det med et B&W oppsett som lått bra, men de hadde rommet andre vei, vet ikke om det kan ha hatt noe å si.

Hadde før jeg begynte med kinorommet en SUB 1.5 fra AS. Den følte jeg at jeg ikke fikk til, men så hadde jeg den ikke så lenge før jeg solgte den på grunn av plass mangel under oppussingen.

Tror jeg må høre et AS oppsett før jeg går til innkjøp av enda ett produkt. Så, jeg takker i utgangspunktet mer en gjerne ja til ditt generøse tilbud. :) Vet bare at jeg er ikke så god til følge opp slikt i hverdagen. Men, holder til i Vestfold, er ikke så langt til Lillestrøm, burde være mulig å få til når arbeidet med rommet er ferdig. :)

1 kommentarer

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Hvis det er det rommet jeg tror det er så har jeg også hørt hifi klubben har hatt god lyd der. Aldri hørt bokhylle høyttalerne til Arendal heller, men med to sub2 der burde det jo virkelig ha skjedd litt morro i bassen. Er sikkert helt feil plassering og kanskje ikke den beste kalibreringen. Er jo ofte litt jobb og finne ut hvor mann får god frekvens respons også. Brukt mye tid på det selv.

Bare morro hvis du vil ta turen for en runde i hulen min. Syntes bare det er hyggelig og treffe folk med samme interesse og gøy og vise frem. Begynner og bli en del som har vært innom her nå siden naboen ofte kjører demo for Arendal sound og de ofte vil ned her og høre sub2 også. Hvis det passer seg sånn får du sikkert en lytt der også med fullt as oppsett og dual sub3😊

• Like
Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Har fått ca. 1-2 timer i kinoen denne uken, som ser ut for å ha blitt normalen i forhold til den ukentlige tidsbruken. Noe som i grunn er altfor lite..

Uansett, har fått dempe bakvegg i hullet til surround bak høyttalerne med bitumen. Hjalp en del må jeg si.

Nå er det sikkert både diskutabelt og kritikkverdig at jeg ikke har bygget kasse i veggen. Men satser på at det går greit, i alle fall for en stund, så kan vel forbedringer komme etter hvert.

Har også fått brukt glava plater inni lerretsveggen. Det ble meget bra. Gikk fint å lime dem på konstruksjonen.

Sist redigert:

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Jo, takk.

Grubler enda litt på hvorvidt jeg bør gå for gips eller sponplate rester til spottkassen.

Du gikk vel for spon @balko. Hvorfor landet du på det og ikke gips?
Ser for meg at det er litt lettere med gips, hvis man ikke tenker på sparklingen..

Hei. Beklager sent svar! Vært litt hektisk siste tiden. Jeg brukte mdf. Lett å jobbe med og grei å forme med fresen.

Gips blir for skjørt synes jeg.

Veldig greit å sparkle på mdf.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Da er det innvendige i lerretsveggen mer som ferdig med spotter, strømuttak og strøm til ledlist, som jeg tror jeg skal ha..

Men nå er det høstferie i Danmark og stillstand i en uke med kino byggingen. Livet byr på mye godt