Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Er nok lurt å ha all elektronikk i boden. Jeg skulle gjerne hatt projektor i eget rom. Både for varme og støy.

Ganske utrolig at du fortsatt ikke har fått sofan fra Fnky! Sikker på at bestillingen er gått igjennom? Har du fått noe svar fra de?

Godt gjort å få gjort noe nå på sommeren! Synes det blir vanskelig å få tid til det på denne årstiden..
Ja, tenker nok det beste er å ha alt i boden, selv om det blir litt ekstra arbeid som må til der da. Men det blir helt sikkert verdt den ekstra innsatsen.

Fnky har mistet helt kontroll på driften sin, tror jeg. Jeg snakket med daglig leder i slutten av mai, og da ble jeg lovet å få sofaen i slutten av juni.

Får dessverre ikke gjort så mye som jeg ønsker om dagen, men får gjort litt..

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Prøver å få greie på byggingen av baffel- og lerretsvegg.

Først, tegnet opp ulike alternativer for størrelse på lerretet, landet på 135".

Så begynte bygging av vegg. Først tenkte jeg at subber kunne stå under høyttalerene, men da ville subwoofer elementene fått rammen til lerretet foran seg. Måtte derfor senke tverrliggeren slik at oppsettet blir stående på linje. Da er alle elementene bak selve lerretsduken.

Men, har tenkt litt fremover. Har tatt høyde for at jeg kan bygge inn x antall 8" bassere under tverrliggeren. Og med litt medium kvalitets woofere i ett litt betydelig antall burde det gjøre en forskjell, vil jeg tro. Tenker en plass mellom 6-8 elementer som deles ved 50-60hz. Uansett, dette blir i fremtiden engang, først bygge rommet og få det ferdig.

Ellers går ting tregt synes jeg. Styrer lite av tiden min selv, med tanke på å være familiefar og alt. Men den største bekymringen er at når jeg faktisk får tid til å gå ned i kinoen for å jobbe, så finner jeg meg selv ofte stående i rommet å kikke og tenke på hvordan løsninger jeg skal velge. Og det er for hver minste ting. Ganske så frustrerende i grunn.
Er det andre som opplever eller har opplevd det samme med sine prosjekter? Eller er jeg alene om dette fenomenet?

Vel, ting ordner seg tilslutt, tar bare litt tid for en treiging som meg

• Like
Reactions: sirant

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Prøver å få greie på byggingen av baffel- og lerretsvegg.

Først, tegnet opp ulike alternativer for størrelse på lerretet, landet på 135".

Så begynte bygging av vegg. Først tenkte jeg at subber kunne stå under høyttalerene, men da ville subwoofer elementene fått rammen til lerretet foran seg. Måtte derfor senke tverrliggeren slik at oppsettet blir stående på linje. Da er alle elementene bak selve lerretsduken.

Men, har tenkt litt fremover. Har tatt høyde for at jeg kan bygge inn x antall 8" bassere under tverrliggeren. Og med litt medium kvalitets woofere i ett litt betydelig antall burde det gjøre en forskjell, vil jeg tro. Tenker en plass mellom 6-8 elementer som deles ved 50-60hz. Uansett, dette blir i fremtiden engang, først bygge rommet og få det ferdig.

Ellers går ting tregt synes jeg. Styrer lite av tiden min selv, med tanke på å være familiefar og alt. Men den største bekymringen er at når jeg faktisk får tid til å gå ned i kinoen for å jobbe, så finner jeg meg selv ofte stående i rommet å kikke og tenke på hvordan løsninger jeg skal velge. Og det er for hver minste ting. Ganske så frustrerende i grunn.
Er det andre som opplever eller har opplevd det samme med sine prosjekter? Eller er jeg alene om dette fenomenet?

Vel, ting ordner seg tilslutt, tar bare litt tid for en treiging som meg

Du er på ingen måte alene om det fenomenet!

Følte det stadig sånn da jeg holdt på.. brukte mye tid på å tenke på forskjellige løsninger og måter å løse ting på.
Men innimellom finner man løsningen og da kan man bre kjøre på

Står på stedet hvil her hos meg nå. Skulle laget ny center og nye kasser til bakkanaler og atmos, men er vanskelig å komme igang igjen.. så blir at jeg kommer ned her og tenker på alt som skulle vært gjort.. så blir det bare til at jeg sitter å ser på YouTube, eller hører på musikk.. håper ånden kommer over meg snart

Sikkert bra med en rekke med 8 tommere. Skal de ha hvert sitt kammer da?

Stå på videre, selv om det stopper opp litt innimellom.. plutselig løsner det, så går det unna igjen

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
@balko Takk for inspirerende ord, hjelper å vite at andre også opplever det samme som meg. Og det at du blir sittende å se på YouTube og høre på musikk kjenner jeg meg meget godt igjen i å gjøre.

Ja, kommer nok i mål tilslutt...

Hadde i grunn tenkt å bygge deler av kassen nå med å plate rundt inni veggen. Slik at det bare er å frese hull til ønsket antall bassere i en front plate. Men om det vil være en fordel å ha en egen kasse til hver enkelt eller ikke har jeg ikke tenkt noe på. Tenker at en felles kasse er enklest å bygge.

Uansett, det får bli et prosjekt når rommet er ferdig.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Har i dag lakkert Elko kontakene som var i rommet svart, synes resultatet ble helt ok. Gjenbruk er et pluss i disse miljø dager

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Har begynt å få litt frem gang. Rammeverket til høyttalere og lerret er klart, og jeg har bare plating igjen på podiet.

Har kjøpt inn 50mm rør som jeg tenker å trekke fra boden over til lerretsveggen. Møter en utfordring med det, og trenger råd/tips.

I utgangspunktet tenker jeg å trekke to kurser, en i hver spottkasse, høyre og venstre side av rommet. Men når jeg kommer til H-bjelken så må jeg ta hull i tre bjelken som ligger over.

Da blir spørsmålet: Kan det gjøres uten å svekke konstruksjonen til den del av huset? Og hvis ja, bør jeg da ta hull i alle bjelkene hele veien for å ha en rørene i en så rett linje som mulig?

Noen som har vært bort tilsvarende problemstilling og vil dele av sine erfaringer?

Legger ved noe bilder av prosessen med podiet så langt og bjelkelaget.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Og en annen ting som jeg mer en gjerne ønsker noen innspill på, er høyttalerplassering.

Som dere ser så har jeg noen vinduer på den ene veggen og to dører nokså tette mot hverandre på den andre veggen. Vil det være katastrofalt å ha innbyggningshøyttalerne for surround og surround bak plassert i spottkassen?

Sourround bak tenker jeg å ha i spottkassen på grunn av at lettveggen til boden er bare 68mm tykk, og det tror jeg kan by på problemer, både med tanke på plass og og lydmessig. Hva tenker dere?

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Gøy å se at det går fremover!

Har sett andre som har lagt høyttalerne i spotkassen, så det er jo en mulig løsning. Om det er anbefalt plassering ifht dolby og dts er vel usikkert, men jeg tenker at det er bedre en ikke noe. Sikkert andre som kan svare bedre enn meg på det!

Vedr. borring i bjelkelaget over H-bjelken, så ville jeg rådført meg med en snekker/byggingeniør. Litt vanskelig å se om den bjelken har noe bæring sammen med H-bjelken.
Kjedelig å gjøre noe feil her. Siden du skal ha 2x50mm rør også, som jo tar litt plass..

Lykke til videre

• Like
Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Gøy å se at det går fremover!

Har sett andre som har lagt høyttalerne i spotkassen, så det er jo en mulig løsning. Om det er anbefalt plassering ifht dolby og dts er vel usikkert, men jeg tenker at det er bedre en ikke noe. Sikkert andre som kan svare bedre enn meg på det!

Vedr. borring i bjelkelaget over H-bjelken, så ville jeg rådført meg med en snekker/byggingeniør. Litt vanskelig å se om den bjelken har noe bæring sammen med H-bjelken.
Kjedelig å gjøre noe feil her. Siden du skal ha 2x50mm rør også, som jo tar litt plass..

Lykke til videre
Får se hva jeg gjør angående høyttaler. Ikke lett alle disse avgjørelsene som må tas med hele veien

Kontakter en tømrer for fagligråd angående boring i bjelkene, tryggest det

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Hadde tenkt å ikke dele dette da det er litt flaut... Men tenker det er greit å dele hvis andre skulle få samme idé

Jeg fikk for meg at det ville være lurt å bruke patentbånd til å holde isolasjonen på plass/riktig avstand mellom stenderverket. Da alt var montert og jeg begynt å isolere oppdaget jeg etterhvert at stramme patentbånd har en ganske så høy egen lyd Hadde til og med begynt å montere noen veggplater, for det kunne jo være at en stivere vegg ville dempe og eleminere lyden. Men nei. Her måtte alt gjøres om igjen. Og det ble brukt solid murertråd stiftet til stenderverket isteden. Det lager ingen lyd

Sånn, da er det delt og andre slipper kanskje å gå den stien

• Like
Reactions: balko

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Fått lagt opp to 50mm trekkrør idag, etter å forhørt meg med en tømrer om at det var trygt å bore en gjennomføring i bjelken. Det var det så lenge de ikke ble for tette mellom dem, la derfor en på hver side av rommet.

Har tenkt å trekke alt av høyttalerkabler i det ene. Litt usikker hva jeg skal trekke i det andre, men etter råd fra @balko er det lurt ha ekstra.

Sist redigert:
  • Like
Reactions: balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Se der ja!
Du er i godt driv nå ser jeg

Man kan aldri få nok rør!
Er nok lurt med 2x 50 rør. Jeg trekte et 50mm til projektor. De andre rørene er 16 og 20mm. Det var mye knot for å få trekt kablene til bakhøytalerne. Ble nok litt for mye sving på røra. Og med litt trå overflate på kablene, så var det vrient..

• Like
Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Har hatt noe fremgang i prosjektet i den siste tiden av ferien (jobb igjen til uke)...

Podiet er isolert med 15cm stein ull og gulvet.

Begynt med plating av vegger. Begge langveggene er nesten ferdige.

Fylt rommet under der høyttalerne skal stå bak lerretet med glava rester og gulvet.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Gjort om på hullet til projektoren slik at det er bedre sentrert mot lerret og flyttet det så høyt opp som mulig i forhold til H-bjelken.

Spørsmålet nå er om projektoren bør stå på en hylle, eller om den bør henge fra taket.. Noen som vet? (Sony HW50ES)

Har også måttet ordne med en løsning inn den berømte H-bjelken. Løsningen ble å kubbe mellom bjelkelaget og lekte ned med lydbøyler, (idé stjelt/lånt fra @balko). Så nå blir det kasse rundt hver halv del av rommet.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Har fått lagt farge på glava platene som jeg fikk kjøpt billig med hvit farge. Dessverre så kan man ikke få dem helt svart uten å ødelegge egenskapen til platene, har visst noe å gjøre med at maling vil gjøre dem "tette". Så det ble med ett strøk. Er ikke helt fornøyd med fargen, ble litt mye hvit som skinner igjennom, men tenker og håper at det blir noe bedre når de er på plass i taket.. Vi får se.

Uansett, laget en provisorisk lakkboks i garasjen, noe som fungerte ganske så greit. Første gang jeg gjorde dette, må si at det støvet mye mer enn hva jeg trodde det skulle. Så ett grundig forarbeid lønnet seg greit kan man si.

Brukte for øvrig biltema sin største lakksprøyte som var kjøpt inn for anledningen. Uten å kunne sammenligne med noe, synes jeg den fungerte helt greit og ga et helt greit resultat.

Kjøpte også veggmaling fra biltema, det vil jeg fraråde alle om å gjøre. Står black på spannet, men den maling var grå, mørk som sådan, men grå.
Måtte prøve spraye på et bord for å se om den ble svartere på, det ble den ikke.
Malingen tørker tregt og lukter vondt også. Den er seig å ta på selv to dager etter. Anbefales altså ikke, måtte haste avgårde til maxbo og kjøpe maling der mens jeg holdt på.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Dagen så langt har bestått av mye rør

Igjen gode råd fra @balko sørget for at jeg har gått for 20mm rør på alle lengre strekk og 16mm til de korte. Har nå 6x20mm rør og 2x50mm rør til front. Det bør holde håper jeg.

Må merke og loggføre hvert enkelt rør når det blir så mange.

Fått gjort litt annet også, er nå ferdig med de siste kassen.

En ting som jeg ikke har tenkt på angående lydbøylene. De er skrudd på begge sidene av lekten, og den ene lekten blir jo en front ut mot rommet. Problemet blir da at jeg ikke får platet over skruene. Noen som har gjort tilsvarende før eller har gode forslag til løsning?

• Like
Reactions: chrisand25

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Patentbånd og skruer som ble tilovers, etter tidligere nevnte blemme, gjør en fin jobb som innfesting til flexrør

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Tenker å ha alle fire atmos i delen av rommet hvor sofa blir. Blir det lydmessig katastrofe? Eller en fantastisk lydbobble?