Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Fått tak i himmlingsplater til en rimelig penge. Fornøyd med det

Eneste bakdel er at jeg må enten kjøpe oppheng eller lage noe, også må jeg male dem. Og da lurer jeg på, noen som vet hvor man kjøper oppheng rimelig, og om platene faktisk er til å male på, (eller har jeg bommet litt med kjøpet.?)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

balko

Medlem
3 Jun 2004
680
76
28
Vestfold
avforum.no
Et annet spørsmål til den øvrige menigheten. Jeg ser altså for meg et lyd-transparant lerret, som nå er bestilt, på denne veggen. Det er tidligere bakveggen i rommet som nå blir framvegg. Døren til boden blir flyttet helt til høyre på bildet noe som skal gi plass til økningen i størrelsen på lerretet. Uansett, det jeg lurer på: Vil det beste være å la panelen bli stående, eller er det best å fjerne den og bare ha isolasjon mot boden? (er panel på inni boden på denne veggen)

Vis vedlegget 240819
Det beste er nok sikkert å dra bort . Da får du vel en tykkere baffelvegg. Men du går også mer lyd og luft i boden. Er kanskje ikke så mye isolasjon i bodveggen ?
Hvor mye isolasjon har du tenkt mellom bodvegg og kinorom?

Vedr himlingsplatene, så går det vel å spraylakkere de?
Himlingssystem finner man kanskje på Finn?

Hvis ikke du finner noe der, kan du høre med Bygginnredning på Skolmar i Sandefjord.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.278
148
63
41
www.avforum.no
Kjenner kun til Rockfons akustikkhimlinger, men der er del av "spekken" at en må påføre en helt spesiell akustikkmaling i form av spraylakkering over mange tynne lag og koster det hvite ut av øyet (type flere tusen kvadraten etter alt er sagt og gjort) for å da ikke miste absorbsjonseffekten. Maler du et vanlig lag maling vil jo en del av frekvensene reflekteres fremfor å absorberes, men mulig det ikke har så allverdens mye å si uansett da sikkert de litt dypere og dermed lengre bølgene kanskje allikevel slipper gjennom...

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Det beste er nok sikkert å dra bort . Da får du vel en tykkere baffelvegg. Men du går også mer lyd og luft i boden. Er kanskje ikke så mye isolasjon i bodveggen ?
Hvor mye isolasjon har du tenkt mellom bodvegg og kinorom?

Vedr himlingsplatene, så går det vel å spraylakkere de?
Himlingssystem finner man kanskje på Finn?

Hvis ikke du finner noe der, kan du høre med Bygginnredning på Skolmar i Sandefjord.
Så fjerne panelen tenker du?

Veggen til boden er ca.10cm tykk, regner med det er en 7cm med isolasjon i den. Og på grunn av vinduet som er til venstre i bildet er jeg begrenset, i utgangspunktet, til å kun flytte veggen ca.42cm frem. Og det er er lite problem når dybden på høyttalerne er 47cm.. Må la høyttalerne gå inn i bod veggen skal det passe bak lerretet.. Hmm, kanskje det å snu rommet ikke vil gå, rent praktisk. Dette må jeg se mer på kjenner jeg. På andre siden av rommet så er det betong alle veier og jeg kan trekke baffelveggen så langt frem det er behov for, kanskje bedre å ta det på den siden. Hva er best tro, bod bak anlegget eller foran anlegget?

Når det gjelder himmlingen så fant jeg ikke noe system på finn.no. Men takk for tipset, det skal jeg sjekke opp. Blir det veldig dyrt bygger jeg noe selv tenker jeg.

Har en kollega som er lakkerer, han anbefalte meg å lakkere med Jotun senses som er en vannløselig maling. Han mener at dette gjør jeg fint selv ut i fint vær. Skal få låne sprøyte av ham og få gode instruksjoner.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Kjenner kun til Rockfons akustikkhimlinger, men der er del av "spekken" at en må påføre en helt spesiell akustikkmaling i form av spraylakkering over mange tynne lag og koster det hvite ut av øyet (type flere tusen kvadraten etter alt er sagt og gjort) for å da ikke miste absorbsjonseffekten. Maler du et vanlig lag maling vil jo en del av frekvensene reflekteres fremfor å absorberes, men mulig det ikke har så allverdens mye å si uansett da sikkert de litt dypere og dermed lengre bølgene kanskje allikevel slipper gjennom...
Tenker jeg tar "sjansen" på å male platene. Fikk tilbud på 22kvm med Rockfon hos den lokale Maxbo sjappa, ble nesten 15 000,-, det synes jeg med mitt begrenset budsjett ble noe dyrt. Glava-platene fikk jeg 50kvm for 1000,-, og de er helt nye. Da er det vel verdt å male og dille for å få det til. Også tenker jeg hvis man ikke har tjukt lag med maling så burde absorbsjonseffekten være tilstede i en eller annen grad, håper og satser jeg på. Har jo nok plater til å legge dobbelt, hvis det kan ha en positiv effekt.?. :)

balko

Medlem
3 Jun 2004
680
76
28
Vestfold
avforum.no
Så fjerne panelen tenker du?

Veggen til boden er ca.10cm tykk, regner med det er en 7cm med isolasjon i den. Og på grunn av vinduet som er til venstre i bildet er jeg begrenset, i utgangspunktet, til å kun flytte veggen ca.42cm frem. Og det er er lite problem når dybden på høyttalerne er 47cm.. Må la høyttalerne gå inn i bod veggen skal det passe bak lerretet.. Hmm, kanskje det å snu rommet ikke vil gå, rent praktisk. Dette må jeg se mer på kjenner jeg. På andre siden av rommet så er det betong alle veier og jeg kan trekke baffelveggen så langt frem det er behov for, kanskje bedre å ta det på den siden. Hva er best tro, bod bak anlegget eller foran anlegget?

Når det gjelder himmlingen så fant jeg ikke noe system på finn.no. Men takk for tipset, det skal jeg sjekke opp. Blir det veldig dyrt bygger jeg noe selv tenker jeg.

Har en kollega som er lakkerer, han anbefalte meg å lakkere med Jotun senses som er en vannløselig maling. Han mener at dette gjør jeg fint selv ut i fint vær. Skal få låne sprøyte av ham og få gode instruksjoner.
Tja, ikke så greit å vite hva som er best. Fordelen hvis du har boden bakerst i rommet, er at du kan lage en kasse til projektor, så har du bare en luke i veggen hvor linsa kommer. Da får du gjemt hele projektoren, og støyen fra den også!

balko

Medlem
3 Jun 2004
680
76
28
Vestfold
avforum.no
Tenker jeg tar "sjansen" på å male platene. Fikk tilbud på 22kvm med Rockfon hos den lokale Maxbo sjappa, ble nesten 15 000,-, det synes jeg med mitt begrenset budsjett ble noe dyrt. Glava-platene fikk jeg 50kvm for 1000,-, og de er helt nye. Da er det vel verdt å male og dille for å få det til. Også tenker jeg hvis man ikke har tjukt lag med maling så burde absorbsjonseffekten være tilstede i en eller annen grad, håper og satser jeg på. Har jo nok plater til å legge dobbelt, hvis det kan ha en positiv effekt.?. :)
15.000 for 22kvm hørtes voldsomt mye ut!!

Jeg betalte omtrent halvparten for 40 kvm. Rockfon industrial 5cm i sort.
Da fikk jeg veldig god pris, men synes likevel 15k for 22kvm var mye.
Har du sjekket avshop? De har vel noe rabatt om du kjøper flere pakker?

Takhimling må vel senkes ned litt fra taket for å få noe effekt? Men da får du jo kjørt kabler og satt inn atmos i himlingen

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Tja, ikke så greit å vite hva som er best. Fordelen hvis du har boden bakerst i rommet, er at du kan lage en kasse til projektor, så har du bare en luke i veggen hvor linsa kommer. Da får du gjemt hele projektoren, og støyen fra den også!
Det er den løsning jeg har hatt, se hullet i veggen på bildet, og det fungerer greit det. Så det er et pluss argument for løsningen den veien. Men usikker altså, hadde sett for meg å snu rommet, ikke så sikker nå..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
15.000 for 22kvm hørtes voldsomt mye ut!!

Jeg betalte omtrent halvparten for 40 kvm. Rockfon industrial 5cm i sort.
Da fikk jeg veldig god pris, men synes likevel 15k for 22kvm var mye.
Har du sjekket avshop? De har vel noe rabatt om du kjøper flere pakker?

Takhimling må vel senkes ned litt fra taket for å få noe effekt? Men da får du jo kjørt kabler og satt inn atmos i himlingen
Ser jeg overdrev litt på prisen, er i overkant av 14tusen ikke 15. Men uansett synes jeg det er dyrt, og når jeg fikk glava platene så billig er alt annet for dyrt føler jeg..
240836

For øvrig tenker jeg å kopiere BEF sin løsning med frittstående vegger som nye bjelker hviler på. Lager et opphengsystem mellom bjelkelagene. Tenker det må bli bra.

240835

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Hehe.. det burde jeg ho sett..
Tja, tråden har blitt litt lang før jeg i det hele tatt har begynt å gjøre noe fornuftig, og bilde er jo helt fremst:sneaky:

Uansett, slik er det jeg ser for meg de to mulighetene jeg har:
240838

Og...

240839

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Kontaktet Glava og fikk dette til svar:
Glava Norge skrev:
Hei,

Disse platene blir mere reflekterende når man maler de, og mister mye av egenskapene sine.

• Jeg ville limt lekter som en ramme på baksiden, og kjøpt og trukket stoff/tekstil i ønsket farge.
  • Dette gir ønsket farge og et luftrom bak platen som gir bedre effekt.
Da ser det ut for at maling går fint, men ikke hvis jeg ønsker å bevare egenskapene.. Så da blir det tekstil. Ser på dette bomullsstoffet, kan det være noe? https://www.stoffogstil.no/metervarer/bomullslerret/ensfarget-bomullslerret/luksus-bomullslerret-sort

• Like
Reactions: lygren

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.278
148
63
41
www.avforum.no
Kontaktet Glava og fikk dette til svar:

Da ser det ut for at maling går fint, men ikke hvis jeg ønsker å bevare egenskapene.. Så da blir det tekstil. Ser på dette bomullsstoffet, kan det være noe? https://www.stoffogstil.no/metervarer/bomullslerret/ensfarget-bomullslerret/luksus-bomullslerret-sort
Ja, et tynt stoff er jo et glimrende alternativ til spesialmaling, men det er mulig du trenger to lag stoff om det er tynt ettersom platene er hvite under...

• Like
Reactions: cb_600

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Hei!

Ser du tenker så det knaker her nå!:)

Vil bare skyte inn min mening og råd jeg har fått av folk med peiling her før du bruker x antall timer på takhimling:)

Det er ikke nødvendigvis positivt og dempe hele taket med så tynne plater. Problemet med tynne plater er at de demper veldig ujevnt og ikke så langt nedover i frekvens. Det blir litt som å legge et «lokk» på lyden. Det er mye mer positivt og dempe tykt på de viktigste stedene etter min erfaring. Ville ikke lagt disse dobbelt da de er for harde. Skal man ha dypere dempemateriale skal deg som regel være «løsere» :)

Jeg bruker en isolasjonstype som heter Knaus Spacelab i 20cm tykkelse på førsterefleksjon vegg og tak. Det demper ned til ca 100hz som er veldig bra. Mye annet som også fungerer bra her og er billig.

Rockfon Industrial demper til 6-700hz og tynn himling kanskje 900-1000hz.

Jeg er ingen ekspert men dette er noen av mine erfaringer og tips jeg har fått. Har også målt før og etter tiltak jeg har prøvd. Kan godt svinge innom deg en dag om du trenger å lufte noen ideer og ha et par ekstra øyne;)

Kom gjerne innom meg en dag om du vil høre litt også:)

Og si ifra når jeg skal komme med måleutstyr!

Sent from my iPhone using Tapatalk

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Takker for det innspillet grandiS, det var det som skulle til for å ta steget og bestille ett 2X3m V6 b-roll isteden for V5. :)

En annen ting: Hvis jeg går opp fra 120" til 130" så må jeg endre noe avstand. Det jeg lurer på er om jeg kan utnytte 130" i hele det grønne feltet? (Se bilde) Altså helt ned til ca. 4,5 - 4m?
Vis vedlegget 240820

Ja, du kan utnytte hele innenfor det grønne feltet og litt utenfor. Du vil bare miste lysstyrke jo lenger du strekker strikken:) Men lag en ramme som er enkel og gjøre mindre så er det ikke noe problem og prøve heller. Men mest sannsynlig går det bra, du vil vel få god lysskontroll i rommet:)

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Hei!

Ser du tenker så det knaker her nå!:)

Vil bare skyte inn min mening og råd jeg har fått av folk med peiling her før du bruker x antall timer på takhimling:)

Det er ikke nødvendigvis positivt og dempe hele taket med så tynne plater. Problemet med tynne plater er at de demper veldig ujevnt og ikke så langt nedover i frekvens. Det blir litt som å legge et «lokk» på lyden. Det er mye mer positivt og dempe tykt på de viktigste stedene etter min erfaring. Ville ikke lagt disse dobbelt da de er for harde. Skal man ha dypere dempemateriale skal deg som regel være «løsere» :)

Jeg bruker en isolasjonstype som heter Knaus Spacelab i 20cm tykkelse på førsterefleksjon vegg og tak. Det demper ned til ca 100hz som er veldig bra. Mye annet som også fungerer bra her og er billig.

Rockfon Industrial demper til 6-700hz og tynn himling kanskje 900-1000hz.

Jeg er ingen ekspert men dette er noen av mine erfaringer og tips jeg har fått. Har også målt før og etter tiltak jeg har prøvd. Kan godt svinge innom deg en dag om du trenger å lufte noen ideer og ha et par ekstra øyne;)

Kom gjerne innom meg en dag om du vil høre litt også:)

Og si ifra når jeg skal komme med måleutstyr!

Takker så mye for innspillene grandiS, og ja, du har helt rett, det er MANGE tanker i sving om dagen. Man skulle tro at etter så lang tid med planlegging i hodet skulle det meste gå greit. Men nei. Jo mer jeg tenker, leser, kikker til andre osv., jo mer usikker og ubestemt blir jeg. Er så mye å forholde seg til, finnes jo et hav av muligheter og like mange fallgruver.

En av mine største utfordringer er en liste med kriterier som jeg ikke kan vike noe nevneverdig fra, dessverre. Så noen begrensninger, eller skal man si utfordringer(?), er det.

Uansett, hvis du har mulighet til å stikke innom en dag og dele synspunkter ved selvsyn @grandiS, ville jeg ha satt umåtelig stor pris på det! Kanskje det er det som skal til for å komme meg videre i prosjektet. :) Sender deg en PM.

Har faktisk fått gjort noe, den siste uken har jeg begynt å rive det gamle rommet. Er snart ferdig med det og da har jeg et blankt lerret å begynne på, bør hjelpe håper jeg..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Da er rommet revet og klar til oppbygging igjen.

Femdeles rimelig usikker på hvordan jeg skal gå frem videre... Er så mange valg og muligheter, og noe begrensinger og kompromisser som man må ta stilling til.

Legger ut bilder av utgangspunktet slik som det er i dag.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
987
45
28
Da har jeg fått gjort litt...

Fått flyttet på døren til boden og begynt å bygge ut vegger.

Kjøpt inn lydbøyler og kjøpt en brukt 3 seter fra fnky. (Har gitt opp å vente på den jeg bestilte der i fra i mars.) Fordel med dette er at jeg nå blir å ha sofa mot boden igjen, og plasserer da projektor i boden. Litt usikker, men tenker at jeg setter all elektronikk inn der også.

balko

Medlem
3 Jun 2004
680
76
28
Vestfold
avforum.no
Er nok lurt å ha all elektronikk i boden. Jeg skulle gjerne hatt projektor i eget rom. Både for varme og støy.

Ganske utrolig at du fortsatt ikke har fått sofan fra Fnky! Sikker på at bestillingen er gått igjennom? Har du fått noe svar fra de?

Godt gjort å få gjort noe nå på sommeren! Synes det blir vanskelig å få tid til det på denne årstiden..