Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Skal bli moro og følge med her! Fin størrelse på rommet også.🙂
Trur det er lurt og bruke boden som teknisk rom som du er inne på. Genererer mye varme alle disse duppedittene vi har🙂.
Rommet har en grei størrelse, men har noen utfordringer som nevnt, samt at det gjerne skulle vært en meter lengre. Men, kan i grunn ikke klage, har tross alt ett rom til formålet. :)

Tenker det blir teknisk i bod og lerret på den veggen, men må se hvor god plass det blir med tanke på at døren til boden må være på den veggen, får flyttet den slik som vist på tegningen. Kan bli trangt, må kanskje gå ned i størrelse på lerretet... 😑

• Like
Reactions: chrisand25

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Glava lydbøyler får du kjøpt på alle seriøse byggevareforhandlere. Fins tre typer så bare og finne ut hvem som funker best i forhold til montering 🙂
Ja fant noen, 16kr stk min 100stk må bestilles/kjøpes. Er litt å spare hvis det er å få tak i billigere, f.eks til halv pris. 😊 (Er nok å bruke penger på i prosjektet, lurt å spare hvis man kan).

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Ja fant noen, 16kr stk min 100stk må bestilles/kjøpes. Er litt å spare hvis det er å få tak i billigere, f.eks til halv pris. 😊 (Er nok å bruke penger på i prosjektet, lurt å spare hvis man kan).
100stk blir fort litt mer enn mann trenger, men har da fått dem til rundt 20kr i løsvekt. Er jo bare og finne ut hvor mange du trenger og finne ut hva som blir billigst 🙂

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Ikke mye som skjer i kinoen, enn så lenge. Men har slått til på en kinosofa fra fnky. Vet det vanker mange meninger rundt dem og produktene, men til prisen må det da være helt greit. Ble denne i sort:

Så et byggeteknisk spørsmål. Rommet har to yttervegger der ca. halve veggen er under bakkenivå. Jeg har for noen år siden renovert et tilstøtende rom, fikk da instruks om å bruke grunnmurspapp / vortepapp med knastene inn, og slå lekt rett på vegg. Det var et soverom og jeg tenkte gulv areal fremfor rom-i-rom løsning. Kan jeg i kinoen gå for denne løsningen på stendere?: https://gjoerdetselv.com/energisparing/isolering/isolering-av-vegg/forvandling-fra-kald-kjeller-til-et-lunt-rom (edit: byttet link)

Sist redigert:
  • Like
Reactions: balko

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Ikke mye som skjer i kinoen, enn så lenge. Men har slått til på en kinosofa fra fnky. Vet det vanker mange meninger rundt dem og produktene, men til prisen må det da være helt greit. Ble denne i sort:

Så et byggeteknisk spørsmål. Rommet har to yttervegger der ca. halve veggen er under bakkenivå. Jeg har for noen år siden renovert et tilstøtende rom, fikk da instruks om å bruke grunnmurspapp / vortepapp med knastene inn, og slå lekt rett på vegg. Det var et soverom og jeg tenkte gulv areal fremfor rom-i-rom løsning. Kan jeg i kinoen gå for denne løsningen på stendere?: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/files.bonnier.cloud/files/gds/production/20170815133157/GDS_NO_05_2009_KAELDER_HP.pdf?X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAJBA3LARHJKQB22SQ/20190321/eu-west-1/s3/aws4_request&X-Amz-Date=20190321T161806Z&X-Amz-SignedHeaders=Host&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-Signature=2b005873f65edd7df69ac4fd65087661bca83a268f3b1652e267bbac88b19b63

Tror det er en god løsning. Finner mer om den løsningen på produsentenes sider.
Det vel for å få er luftende sjikt før stenderverk.

Jeg fikk også en sofa inn døra nå. En 3 seter fra fnky. Det er ikke ekornes kvalitet, men helt ok ifht pris. Jeg er litt lang i ryggen, så jeg må ha en pute bak hodet når jeg legger stolen bakover..

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Skjer ikke mye i kinoen enda, dessverre. Har noen uteprosjekter som blir prioritert.

Men, har kjøpt inn noe, og solgt noe. Sofaen er solgt, men ser ut som fnky ikke kan levere meg en ny, er altså sofa løs pr nå. Satser på at det ordner seg før kinoen er ferdig, håper jeg.

Også har jeg kjøpt inn noe Klipsch PA, 4 stk KP-262 høyttaler, som jeg håper og kunne bruke i kinoen. Det spiller meget bra, men er litt store, så noe usikker på hvordan jeg kan løse det på best mulig måte.

Klør etter å begynne, må bare bli ferdig ute først. :rolleyes:

Noen bilder av ny inn kjøpet. (Planen er å renovere dem estetisk)

240694
240695
240696

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Lurer på å gå for dette lerretet: https://www.avshop.no/dreamscreen-ultraweave-v5-at-screen/cat-p/c100502/p10517605 Og gå for skjulte høyttaler, altså PA-Klipsch bak lerretet. Er det noen som har erfaring med akkurat den duken? Er meget bra rabattert nå i alle fall..

En annen fordel med løsningen er at jeg kan gå opp 9" på lerretet. Er bygging av ramme vanskelig? Oppspenning av lerrets-duken osv.? Tips, linker og alt som har med denne typen av løsninger tas i mot med meget stor takk. :)

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Lurer på å gå for dette lerretet: https://www.avshop.no/dreamscreen-ultraweave-v5-at-screen/cat-p/c100502/p10517605 Og gå for skjulte høyttaler, altså PA-Klipsch bak lerretet. Er det noen som har erfaring med akkurat den duken? Er meget bra rabattert nå i alle fall..

En annen fordel med løsningen er at jeg kan gå opp 9" på lerretet. Er bygging av ramme vanskelig? Oppspenning av lerrets-duken osv.? Tips, linker og alt som har med denne typen av løsninger tas i mot med meget stor takk. :)
Jeg har v6 duken, og den er det ikke mulig å se hullene på . Jevnt og fint bilde. Nå har jo ikke jeg HT bak lerret, men akustikkplater bak.
Tykt og godt lerret. Virker som veldig god kvalitet.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Jeg har v6 duken, og den er det ikke mulig å se hullene på . Jevnt og fint bilde. Nå har jo ikke jeg HT bak lerret, men akustikkplater bak.
Tykt og godt lerret. Virker som veldig god kvalitet.
Tenker jeg bestiller meg en V6 duk på 3x2m, det blir da b-roll. Kjøpte du b-roll?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Høres bra, og man kan jo klippe over duken diagonalt å få igjen pengene hvis man ikke er fornøyd. Et trygt kjøp vil jeg si :)

• Like
Reactions: balko

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Vanskelig å se noen feil på fleste b rullene tror jeg:) Har selv en!

Det er ganske stor forskjell på v5 og v6! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Vanskelig å se noen feil på fleste b rullene tror jeg:) Har selv en!

Det er ganske stor forskjell på v5 og v6! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Takker for det innspillet grandiS, det var det som skulle til for å ta steget og bestille ett 2X3m V6 b-roll isteden for V5. :)

En annen ting: Hvis jeg går opp fra 120" til 130" så må jeg endre noe avstand. Det jeg lurer på er om jeg kan utnytte 130" i hele det grønne feltet? (Se bilde) Altså helt ned til ca. 4,5 - 4m?
240820

Vedlegg

Sist redigert:

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
970
40
28
Et annet spørsmål til den øvrige menigheten. Jeg ser altså for meg et lyd-transparant lerret, som nå er bestilt, på denne veggen. Det er tidligere bakveggen i rommet som nå blir framvegg. Døren til boden blir flyttet helt til høyre på bildet noe som skal gi plass til økningen i størrelsen på lerretet. Uansett, det jeg lurer på: Vil det beste være å la panelen bli stående, eller er det best å fjerne den og bare ha isolasjon mot boden? (er panel på inni boden på denne veggen)

240819