Da begynner det - Melsom kino

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Har etter snart 10-12 år (!) endelig fått tid og resurser til å begynne planleggingen av en oppgradering av kino-rommet.

Rommet har en tak høyde på 2,25m, 15cm lavere under bjelken. Bredden er 4,5m langs bod-veggen og 5,1m langt. Rommet er altså litt i overkant av 22kvm, og har de siste 12 årene blitt brukt som dedikert familie-kinorom, noe som det har fungert utmerket bra som. Men rommet har altså ikke vært bygget med tanke på kino/Hi-Fi bruk og det har jeg ønsket å gjøre noe med. Og er litt lei trepanel...

Er godt inspirert av mange meget gode bygge-tråder her på forumet, og er i så måte litt nervøs for å gyve løs på prosjektet med en tråd til offentlig skue.

Men, jeg trenger hjelp, tips og råd i både planleggingen og helt sikkert underveis i utførelsen av prosjektet. Noe som jeg håper å få, og tas i mot med stor takk! :)

Først, rommet er ikke uten utfordringer. Det er to vinduer, en vedovn (som må bli), en bjelke i taket som kommer 15cm ned (må også være der) og en lettvegg med en bod i bakkant.

• Vinduene har jeg en grei plan på, tror jeg, det skal jeg bygge noen rammer med dempematerialer i og kler med stoff, med eller uten motiver. Rammene bygger jeg slik at de passer inn i vinduene og kan tas inn og ut manuelt.
  • Vedovnen som må bli, ja ikke så mye å få gjort. Passer på ha ved i ovnen når ikke i bruk, og en dempeplate mot brannveggen.
Så er det boden. Først bilde av rommet og det jeg har så langt i sketchup:

20181227_223600.jpg

20190220_212132.jpg

20190220_212149.jpg

Kino_start.JPG

Kino_start_01.JPG

Det jeg har tenkt så langt: Bruke boden for å bedre bass responsen i rommet, hvis mulig. Det jeg tenker da er å flytte døren helt til høyre, ha bare stenderverk som isoleres med 15-20cm isolasjon, trekke med sort stoff og sette opp spiler på 1.5", kanskje holder med 1"? Og kanskje plate på baksiden inn mot boden?

Spørsmålet blir, vil dette være en lur idé? Vil det ha noen hensikt?

Ett annet alternativ jeg har tenkt på er å snu hele kinoen, slik at lerretet og front rekken blir ved lettveggen, og er det da noen hensikt å gjøre som nevnt ovenfor?

Bare for å nevne det, de øvrige veggene er av lecablokker. Mot lecaen tenker jeg rom i rom "light". Føler rommet er for lite til å ha en skikkelig rom i rom løsning. Men også her er alle tanker og innspill velkomne og tas i mot med stor takk.

Bjelken i taket tenker jeg å videreføre rundt i rommet med spotkasser, og på den måten "skjule" bjelken.

Er det andre opplagte ting jeg bør ta med i planleggingen, kom gjerne med det. :)

Håper å være i gang så fort våren melder sin seriøse ankomst, og da er en vel gjennomført planlegging gull verdt!

Sist redigert:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.485
45
48
Spennende!:) Holder på med kinorom selv her:)

Bor i Tønsberg jeg også! ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.032
15
38
Romakustikk er greit å tenke på i byggefasen. Tiltak som kan bygges inn vil se bedre ut og koste deg mindre plass i mange tilfeller. Ser du har tenkt noe rundt dette allerede, men ofte ønskelig med mer. Tiltak mot bassoppsamling i hjørnene og SBIR kan godt være en integrert del av romkonstruksjonen.
Ellers er det alltid behov for å strekke flere kabler enn man tror. Så kabelkanaler og k-rør skal godt la seg gjøre å overdrive.

Denne veggen du planlegger mot boden er jeg usikker på. Dersom du bare vil ha det åpent for å få et større rom vil størrelse på boden være det som avgjør effekt av dette. Fyller du deler av veggen/boden med absorberende materiale kan effekten økes. Er tanken med spiler kun utseende? Effekten på akustikk er hovedsakelig refleksjon. Bredden på spilen avgjør hvilke frekvenser som reflekteres tilbake i rommet. Normale spiler på 2-4 cm reflekterer bare meget høye frekvenser. Lydbølger større enn spilen passerer. Det er en grovt forenklet beskrivelse, men forklarer grunntanken. Det er også mulig å beregne dette slik at spilene forsterker dempingen bak, samt at de har en viss 2D diffusjonseffekt. Men det er ikke nødvendigvis enkleste vei til mål verken hva gjelder diffusjon eller absorpsjon.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Takker for mange gode innspill. Er som sagt i planleggingsfase og synes bare det er relativt vanskelig. Sliter litt med å få en god oversikt over de tingene som bør gjøres, og rekke følgen av dem.

Romakustikk er greit å tenke på i byggefasen. Tiltak som kan bygges inn vil se bedre ut og koste deg mindre plass i mange tilfeller. Ser du har tenkt noe rundt dette allerede, men ofte ønskelig med mer. Tiltak mot bassoppsamling i hjørnene og SBIR kan godt være en integrert del av romkonstruksjonen. Her jeg nokså grønn, hva er og står SBIR for?

Ellers er det alltid behov for å strekke flere kabler enn man tror. Så kabelkanaler og k-rør skal godt la seg gjøre å overdrive. Dette er et tips som skal tas med videre, takker.

Denne veggen du planlegger mot boden er jeg usikker på. Dersom du bare vil ha det åpent for å få et større rom vil størrelse på boden være det som avgjør effekt av dette. Fyller du deler av veggen/boden med absorberende materiale kan effekten økes. Er tanken med spiler kun utseende? Effekten på akustikk er hovedsakelig refleksjon. Bredden på spilen avgjør hvilke frekvenser som reflekteres tilbake i rommet. Normale spiler på 2-4 cm reflekterer bare meget høye frekvenser. Lydbølger større enn spilen passerer. Igjen, her har jeg heller ikke noe større kunnskaper om hva jeg egentlig oppnår med å gjøre det slik. Men, ja spilene er mye av det estetiske. Og tanken er at ved å ha spiler over en stoffkledd stendervegg, med 15-20cm isolasjon, så vil det absorbere bass og andre uønsket frekvenser fra å reflektere tilbake sitte posisjonen. Men dette er bare noe jeg tror og ser for meg, har mest sannsynlig helt feil her vil jeg tro..

Det er en grovt forenklet beskrivelse, men forklarer grunntanken. Det er også mulig å beregne dette slik at spilene forsterker dempingen bak, samt at de har en viss 2D diffusjonseffekt. Men det er ikke nødvendigvis enkleste vei til mål verken hva gjelder diffusjon eller absorpsjon. Ja ser at dette ikke er helt så enkelt som jeg trodde/tenkte/så for meg. Og hvis jeg snur rommet slik at lerretet blir på veggen med spiler, så har det vel enda mindre hensikt. Og er det da noe hensikt i gjøre det på motsatt vegg?

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.485
45
48
Da er du nokså lokalkjent når du vet hvor Melsom er. :)

Har du noen pågående byggetråd?
Melsomvik er jo blant favorittstedene j Tønsberg!;) Bor på Tolvsrød selv.

Har ikke byggetråd på rom da jeg egentlig ikke har begynnt på rommet, men har en relativt lang tråd fra før:) Bygger høyttalere nå, straks ferdig med alle:)

https://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/117542-grandis-nytt-hus-dedikert-rom-straks-bygging-av-2-suber-og-senter-80.html#post2063531

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.032
15
38
Takker for mange gode innspill. Er som sagt i planleggingsfase og synes bare det er relativt vanskelig. Sliter litt med å få en god oversikt over de tingene som bør gjøres, og rekke følgen av dem.
SBIR står for sound boundry interference responsen. Det handler om hvordan harde flater nær høyttaler påvirker lyden, og særlig i lavere frekvenser.

For å forbedre akustikk i små rom vil bassfeller i hjørnene, demping av førsterefleksjon og demping av sbir være nyttig, og gjerne i den rekkefølgen etter min subjektive mening. Husk at førsterefleksjon ikke bare er sidevegger.

Du vil få bedre (kortere) etterklang i rommet med en heldempet vegg mot boden. 20 cm eller mer med myk isolasjon. Spiler for syns skyld funker fint det. Spurte fordi jeg har erfart at det ligger en del jobb bak å få mer ut av de enn det rent estetiske. Kan også trekke hele veggen med stoff, som mange gjør. Noe bør du uansett dekke med bak spillene for å unngå isolasjonsstøv over alt.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
[MENTION=71609]grandiS[/MENTION]: Når jeg ser bildene av miles, kommer jeg på noe. Var det du som kjøpte ett par Beyma 12" elementer av meg for en tid tilbake?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
SBIR står for sound boundry interference responsen. Det handler om hvordan harde flater nær høyttaler påvirker lyden, og særlig i lavere frekvenser.

For å forbedre akustikk i små rom vil bassfeller i hjørnene, demping av førsterefleksjon og demping av sbir være nyttig, og gjerne i den rekkefølgen etter min subjektive mening. Husk at førsterefleksjon ikke bare er sidevegger.

Du vil få bedre (kortere) etterklang i rommet med en heldempet vegg mot boden. 20 cm eller mer med myk isolasjon. Spiler for syns skyld funker fint det. Spurte fordi jeg har erfart at det ligger en del jobb bak å få mer ut av de enn det rent estetiske. Kan også trekke hele veggen med stoff, som mange gjør. Noe bør du uansett dekke med bak spillene for å unngå isolasjonsstøv over alt.
Takker enda engang for at du tar deg tiden til å svare opp en noob. :)

Vel tenker altså at jeg gjør veggen mot boden med 15-20cm glava/rockwool, frontstoff og spiler uansett, nesten. For har det noen hensikt hvis jeg har rommet andre veien? Med lerret og frontrekken på veggen til boden?

Og når det kommer til bassfeller, så er ikke rommet stort nok til å ta av hjørnene, iallefall ikke vesentlig. Har du noen eksempler for hvordan dette kan gjøres enkleste mulig uten å ruve rommet for mye?

Førsterefleksjon gjelder vel gulv og tak i tillegg til vegger? Her tenker jeg teppe på gulv og noe rockwool plater i tak og på vegg, sånn ca.

Snooky

Medlem
27 Sep 2005
2.032
15
38
Takker enda engang for at du tar deg tiden til å svare opp en noob. :)

Vel tenker altså at jeg gjør veggen mot boden med 15-20cm glava/rockwool, frontstoff og spiler uansett, nesten. For har det noen hensikt hvis jeg har rommet andre veien? Med lerret og frontrekken på veggen til boden?
Vanskelig å si uten å kjenne mål på rommet. Et godt utgangspunkt er å ha fronthøyttalere på en kortvegg, slik at lyden går ned langveggene. Hvis det er noe usymmetri i rommet er det en fordel om denne ikke kommer mellom fronthøyttalere og lytteposisjon. Men dette er bare utgangspunkt. Ulike romdimensjoner, vinkler, materialer og åpninger gjør en fasit umulig. Uansett ville jeg begynt der, og holdt mulighetene åpne for endring.
Hva er egentlig lengde, bredde og høyde på rommet?

Hvis mulig er det en fordel å ikke sitte inntil bakvegg. Pleier å finne større problemer med lyd nær veggene, og særlig i lave frekvenser.

Og når det kommer til bassfeller, så er ikke rommet stort nok til å ta av hjørnene, iallefall ikke vesentlig. Har du noen eksempler for hvordan dette kan gjøres enkleste mulig uten å ruve rommet for mye?
Skråstilte feller i hjørnene spiser mindre totalt romareal enn plater med samme virkningsgrad i dype frekvenser. Men spørs jo litt hva som er praktisk i akkurat dette rommet også så klart. DIY har en tendens til å kreve mer plass for å oppnå effekt sammenlignet med mer påkostede profesjonelle løsninger. Men det er mulig å få til mye selv også. Er akkurat i ferd med å prøve ulike kommersielle bassfeller selv, for å se om det gir bedre resultater enn nåværende DIY-løsninger.

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Vanskelig å si uten å kjenne mål på rommet. Et godt utgangspunkt er å ha fronthøyttalere på en kortvegg, slik at lyden går ned langveggene. Hvis det er noe usymmetri i rommet er det en fordel om denne ikke kommer mellom fronthøyttalere og lytteposisjon. Men dette er bare utgangspunkt. Ulike romdimensjoner, vinkler, materialer og åpninger gjør en fasit umulig. Uansett ville jeg begynt der, og holdt mulighetene åpne for endring.
Hva er egentlig lengde, bredde og høyde på rommet?
Rommet har en tak høyde på 2,25m, 15cm lavere under bjelken. Bredden er 4,5m langs bod-veggen og 5,1m langt. Derfor tenker jeg høyttalere og lerret plassert mot bod-veggen eller motsatt slik som det er i dag. Og som nevnt, uten om bod-veggen er alle de andre veggene leca/betong.

Hvis mulig er det en fordel å ikke sitte inntil bakvegg. Pleier å finne større problemer med lyd nær veggene, og særlig i lave frekvenser.
Vel nå som jeg bygger rommet har jeg i utgangspunktet valg muligheter. Men usikker på hvor nærmer man kan sitte et 120" lerret i grunn, har ikke testet, men det er jo en lett test. Noe nærmere kan man nok sitte, men ønsker å utnytte plassen så godt som mulig.

Skråstilte feller i hjørnene spiser mindre totalt romareal enn plater med samme virkningsgrad i dype frekvenser. Men spørs jo litt hva som er praktisk i akkurat dette rommet også så klart. DIY har en tendens til å kreve mer plass for å oppnå effekt sammenlignet med mer påkostede profesjonelle løsninger. Men det er mulig å få til mye selv også. Er akkurat i ferd med å prøve ulike kommersielle bassfeller selv, for å se om det gir bedre resultater enn nåværende DIY-løsninger.
Kan bassfelle løsningen fra denne tråden være en grei måte å gjøre det på? (Bilde i innlegg #33) https://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/139282-black-red-cinema-ny-byggetr-2.html

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.485
45
48
[MENTION=71609]grandiS[/MENTION]: Når jeg ser bildene av miles, kommer jeg på noe. Var det du som kjøpte ett par Beyma 12" elementer av meg for en tid tilbake?
Stemmer, er deg det ja!

Når det gjelder bassfeller så føler jeg det er veldig individuelt hvor det er mest nyttig og ha de. Hos meg hjelper det ikke nevneverdig og demoe hjørnet mye med feller, da problemet er midt på bakveggen;) Men det skader vel aldri så lenge man ikke trenger plassen til noe annet.

Du kan bygge aktive feller i form av subwoofere også, som spiller i motfase og fjerner mye problemer. Gjort riktig er det veldig effektivt. Du får også trykkbaserte feller osv, men de kommersielle variantene er veldig dyre. Fordeler er at de tar mye mindre plass:)

Og vær obs på sitteposisjon, den utgjør absolutt mest:) Jeg kan flytte mine høyttalere 1m frem, tilbake og til siden uten nevneverdig målbare forskjeller. Men hvis jeg flytter sitteposisjon 1m så skjer det drastiske ting:)

Hadde du måleutstyr?

Sist redigert:

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Takker for tips. :)

Nei, har dessverre ikke noe andre måle muligheter enn det som min Marantz AV8801 gir meg gjennom XT32 og en digital dB-måler som jeg har.

Men uansett, skal jeg ha innebygget løsninger må jeg ha det planlagt før jeg begynner oppbyggingen av rommet. Blir vel gjetting som må til.(?):rolleyes:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.485
45
48
Takker for tips. :)

Nei, har dessverre ikke noe andre måle muligheter enn det som min Marantz AV8801 gir meg gjennom XT32 og en digital dB-måler som jeg har.

Men uansett, skal jeg ha innebygget løsninger må jeg ha det planlagt før jeg begynner oppbyggingen av rommet. Blir vel gjetting som må til.(?):rolleyes:
Bygg inn demping i førsterefleksjon i sidevegger og tak - 20cm tykkelse. Det utgjør mest og vil fungerer ned mot 100hz ish:) Ikke gå tynnere, da vil du dempe ujevnt og lyden vil lide.

Under 100hz må det tykkere tiltak til, du kan selvsagt bygge en veldig dyp bakvegg men da mister du fryktelig mye av rommet. Så bygg så dype feller i hjørnene du har plass til og kryss fingrene:) Hjelper nok litt uansett;)

Jeg har umik og rew så kan evt måle hos deg en dag, bare si ifra:) Er jo mulig og finne ut hvor i rommet bassen samler seg også. Bare å sette inn et par høyttalere og spille der du tenker og ha de;) Evt en sub?

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Bygg inn demping i førsterefleksjon i sidevegger og tak - 20cm tykkelse. Det utgjør mest og vil fungerer ned mot 100hz ish:) Ikke gå tynnere, da vil du dempe ujevnt og lyden vil lide.

Under 100hz må det tykkere tiltak til, du kan selvsagt bygge en veldig dyp bakvegg men da mister du fryktelig mye av rommet. Så bygg så dype feller i hjørnene du har plass til og kryss fingrene:) Hjelper nok litt uansett;)

Jeg har umik og rew så kan evt måle hos deg en dag, bare si ifra:) Er jo mulig og finne ut hvor i rommet bassen samler seg også. Bare å sette inn et par høyttalere og spille der du tenker og ha de;) Evt en sub?
Så, mine tanker om å ha spiler -> moloton -> 20cm isolasjon som letttvegg mot boden blir ikke helt fjernt uansett effekt og virkningsgrad? For noe dempe-effekt vil det ha(?)

I tillegg så er det faktisk en litt god løsning ved at jeg kan ta 5 cm inn i kino + eksisterende lettvegg 10 cm + ta 5 cm inn i selve boden, da "mister" jeg bare 5 cm på hver av sidene ved å øke tykkelsen på veggen.

Og jeg må si et stort ja takk til ditt meget generøse tilbud på å gjøre en aldri så liten måling, meget hyggelig må jeg si.
Tenker som nevnt å begynne skikkelig når våren kommer både i kalenderen og i været, og ikke bare i været
, kunne vi fått til en måling i april/mai kanskje? Og hva tenker du, ta måling før rommet er tømt eller etter at alt er ute og rommet er rensket for inventar?

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.485
45
48
Så, mine tanker om å ha spiler -> moloton -> 20cm isolasjon som letttvegg mot boden blir ikke helt fjernt uansett effekt og virkningsgrad? For noe dempe-effekt vil det ha(?)

I tillegg så er det faktisk en litt god løsning ved at jeg kan ta 5 cm inn i kino + eksisterende lettvegg 10 cm + ta 5 cm inn i selve boden, da "mister" jeg bare 5 cm på hver av sidene ved å øke tykkelsen på veggen.

Og jeg må si et stort ja takk til ditt meget generøse tilbud på å gjøre en aldri så liten måling, meget hyggelig må jeg si.
Tenker som nevnt å begynne skikkelig når våren kommer både i kalenderen og i været, og ikke bare i været
, kunne vi fått til en måling i april/mai kanskje? Og hva tenker du, ta måling før rommet er tømt eller etter at alt er ute og rommet er rensket for inventar?
Jeg er ingen ekspert på dette bare så det er klart Kun egne erfaringer og en haug med spørsmål og hjelp fra andre med masse erfaring. Men er vel sånn man lærer noe:)

Når det gjelder bakvegg , man skal generellt være litt forsiktig med å dempe nær sitteposisjon også, men det er mye enklere og reversere det den veien enn og bygge demping senere hvertfall. Du kan jo bare montere typ diffusorer utenpå om det blir for mye demping.

Jeg tenker det er lurt og måle et tomt rom med kun høyttalere i, for og se hvordan utgangspunktet er:)

Måling i April/Mai går bra

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Jeg er ingen ekspert på dette bare så det er klart Kun egne erfaringer og en haug med spørsmål og hjelp fra andre med masse erfaring. Men er vel sånn man lærer noe:)

Når det gjelder bakvegg , man skal generellt være litt forsiktig med å dempe nær sitteposisjon også, men det er mye enklere og reversere det den veien enn og bygge demping senere hvertfall. Du kan jo bare montere typ diffusorer utenpå om det blir for mye demping.

Jeg tenker det er lurt og måle et tomt rom med kun høyttalere i, for og se hvordan utgangspunktet er:)

Måling i April/Mai går bra

Da ser det ut som avforum er oppe og går igjen.

Takker igjen for ditt generøse tilbud om hjelp, virkelig prissatt. :)

Da satser vi på en måling når rommet er tømt engang i april/mai. Blir spennede det, aldri gjort før. :)

balko

Medlem
3 Jun 2004
644
56
28
Vestfold
avforum.no
Spennende prosjekt du er i gang med!

Planlegging er viktig. Jeg trodde jeg hadde planlagt godt, men synes jeg jeg stadig har gjort litt om underveis.
Vedrørende trekking av k-rør, så vil jeg bare si: trekk mange flere enn du tror! Jeg tror jeg trakk ekstra rør opptil 7-8 ganger, da jeg stadig kom på en ting jeg hadde glemt, eller som jeg måtte flytte på...

Vedr akustikk, så har jeg planlagt akustikkplater rundt hele, men litt mer isolasjon i frontveggen, samt bassfeller fylt med isolasjon i hjørner. Skal også ha nor akustikkplater i himling. Kommer også til å lage noen diffusorer.

Har lest litt i boken: http://www.roletech.net/books/HandbookAcoustics.pdf

Het står det mye interessant og lærerikt.

Følger med videre på fremgangen din

Reactions: cb_600

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
901
4
18
Takker for titten, men blir nok ikke like imponerende som ditt prosjekt. :sneaky: Men ser noen tips i tråden din som jeg må dra nytte av, hvis jeg evner.

Akustikk kommer nok ikke til å bli så seriøst som den boken viser til, blir nok noen utprøvde tiltak som er mer "universell", hvis man kan si det.

I forhold til trekking av rør osv. tenker jeg på å snu rommet slik at boden kan fungere som et tekniskrom. Da blir det bare projektor og høyttaler som trenger trekkrør bak i rommet, håper jeg. Bakdelen med det er at jeg da er låst med rommet den veien, men slik er det for de fleste som bygger rom ser jeg.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
301
36
28
Skal bli moro og følge med her! Fin størrelse på rommet også.🙂
Trur det er lurt og bruke boden som teknisk rom som du er inne på. Genererer mye varme alle disse duppedittene vi har🙂.