CRT VS Digital projektorer

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
For å få et godt bilde tatt, må man sjekke litt.
Detfor er screencap en fin indikasjon.
Har hatt mange diskusjoner på det.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Ser helt klart bedre ut nå.
Rart at du hat blitt rakket ned på den G90n din.
greit nok jeg ser bare på Tlf. Men ser bra ut.

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.129
1
38
www.70mm.no
Helt klart veldig bra satt opp G90 ihvertfall utifra bildene. Jeg må innrømme at det ikke var lett å få til bildet på G70en min da jeg stort sett har hatt barco, ihvertfall med tanke på geometri, der var barcoen enklere synest jeg. Jeg hadde en prat med PJ om dette og ble anbefalt å kjøre alle soner tilbake til 0 eller 128 var det vel, stille så grunn geometrien så godt man overhodet kunne, da var det enklere å få til det aller siste uten at man måtte gjøre noen store kromspring. Det er uansett fort å justere seg til bortvekistan på sonyen så jeg. i tillegg er det ørten andre parametre å justere på. Tror jeg også har prøv 10-15 forskjellige oppløsninger og refresh rater, så det går jo med litt tid, men har havnet greit ut nå mener jeg. Det er jo også en stor del av hobbyen å få den satt opp så bra som mulig. skal prøve å få et liknende bilde og sammenlikne med JVCen jeg har om jeg rekker det ikveld. Har et så ikke altfor godt speilrefleks kamera.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Dette beviser bare en ting. Et bilde kan man ikke si noe som helst om en projektor.
Det man kan si er om det ser bra ut. Derfor må man ha screencap som vi begynte med for mange mange år siden.
Men fantastisk å lese hva personer på andre forums klarer å se av et bilde som er tatt.
Også faktisk så lett det et å få bildene til å se bra ut, hvis man vet hva man skal sammenligne med.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Dette beviser bare en ting. Et bilde kan man ikke si noe som helst om en projektor.
Det man kan si er om det ser bra ut. Derfor må man ha screencap som vi begynte med for mange mange år siden.
Men fantastisk å lese hva personer på andre forums klarer å se av et bilde som er tatt.
Også faktisk så lett det et å få bildene til å se bra ut, hvis man vet hva man skal sammenligne med.
Bildene kan vel si noe, men man trenger helt klart tilgang til projektoren og faktisk se bildet fra den hvis man med sikkerhet skal kunne tolke det man ser.på bildet.

Har f.eks en Canon EF 85mm f/1.2L USM II linse som helt klart kunne vært morsom å bruke til å ta slike screenshots, men denne linsa har en lilla forskyvning rundt konturer og ville kunne intodusere sin egen versjon av slike bilder..

Synes tråden du startet med bilder av "JVC motion banding" er et godt eksempel på hvordan screenshots kan brukes for å vise hvordan den skavanken kan vise seg.

Man må ikke gå i fella som i CRT "konkurranse" tråden, der holdt det lenge å justere opp sharpness i kamera så JPG fila fikk litt støy fra sharpness og konklusjonen fra de andre ble at projektoren har for dårlig båndbredde og masse støy i signalkjeden.... De var sikkert inne på at G90 ikke har den reneste signalveien osv, men min mening er fremdeles at det kan man ikke se på et foto fra lerretet, med lukkertider som fanger flere titalls genereringer av samme filmrute osv. uten å ha tatt bildet selv og sett projektoren i live.

Screenshot er vel en kjede av faktorer, der projektor og bildet på lerret, bare er en liten del av resultatet. kamera, linse og foto teknikk, '(etter beghandling av bildet hvis det er tillatt) samt skjermen man ser bildet på til slutt, vil også bli en del av dette. Er ganske sikker på (uten å ha prøvd) at en "4K" DLP med 2000:1 i grunn kontrast, fort vil kunne bli avfotografert på lerretet til å få en grei JVC til å se ut som en middels godt oppløst projektor med black krush problemer i sammenligning. Sikkert litt avhengig av kilde materiale, kamera osv.

En ting man kanskje kan bruke slike fotografier til kan være å sammenligne konvergens og linsefokus fra kald til varm både på CRT og digitale projektorer. Med og uten e-shift, nøyaktighet på projektorens linse minne osv.

Det krever at linsa på kamera er god nokk til å vise piksel struktur, og riktig foto teknikk brukes osv, men man trenger vel egentlig ikke å fange hele det projiserte bilde på en gang for å få vist litt av dette, Da kunne man kanskje tenke seg at slike litt meningsløse bilder, kunne brukes til å optimalisere llitt av oppsetet, og få frem enkelte skavanker som kan være vanskelig å fange opp på andre måter.

Lagde f.eks en gif animasjon av Orbitt funksjonen aktivert i G90n, som viser to forskjellige stillinger av samme bilde eksponert litt forskjellig (f/5.6 og f/6.3 at 0.8sek.), der man kan se litt hvordan og hvor mye bildet flyttes. Det går så sømløst og seint i virkeligheten at man legger ikke merke til det, et kamera på stativ legger helt klart merke til dette..

Orbit.gif

Sist redigert:

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.129
1
38
www.70mm.no
Bilder kan si noe ja, men slike ting som analog støy i bildet fra signalveien kan man ikke se på screenshot og det er noe som kunne være en irritasjonsfaktor på alle CRT projectorer jeg har eid som kommer godt fram på hvite bakgrunner. Jeg måtte jobbe endel med oppløsning for å finne et behagelig arbeidsområde for projectoren der bildet så ut til å ha minimalt med støy i seg.
Skal noen andre kunne si noe som helst om screenshot så må man som Didrik sier legge med screencap. For min egen del så vil det være for å kunne prøve å få noe som input av andre som jeg kan bruke for å forbedre bildet litt. :)
Ble dårlig med bilder på meg igår da kamera var tom for strøm, men idag er det ihvertfall ladet så da må jeg se om jeg kan få noe fornuftig ut av det.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
For mange år siden viste jeg hvor liten verdi screenshots har med å poste et bilde av min HW55 som knuste Didrik sin JVC X500 med bilde av akkurat samme frame. Bildet til Sonyen så mye bedre ut, mens det på lerretet var et mye softere, flatere, mindre kontrastfyllt +++. En billig DLP med 1000:1 i kontrast kan lett se like bra ut som en toppmodell fra Sony eller JVC på et screenshot...:cool:

Det er faktisk ikke mange om i det hele tatt noen konklusjoner man kan ta når screenshotene er tatt på forskjellige steder med forskjellige kamera. Men jeg har lest på diverse internasjonale forum at man kan konkludere en hel masse, noe som er helt på bærtur.

Sist redigert:

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.129
1
38
www.70mm.no
Du har rett idet, om man hadde tatt bildene under samme forhold med samme kamera på samme lerret så hadde det nok hatt noe for seg, men prøver å poste bilder uansett hvor fjollete det er :) . Det beste og mest morroe er jo å ha en shootout under samme forhold der de som ønsker er tilstede og kan bedømme bildet selv, men shootout med CRT projector?, hmm er det noen som har brydd seg med det de siste 20årene?. Skal jeg bære CRTen ut av døra hjemme nå, så blir det på dynga istedet. :)

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Screenshot har som du sier liten funksjon, da det er så mange faktorer som spiller inn.
De gangene dette er gjort også med digitale ser man faktisk forskjellene.
Med CRT på samme lerret som en digital. Blir CRT som Tor skriver, kjører den på dynga hvis man ikke har plass til den.
Det er også derfor ikke Cine9ene blir satt opp hos meg eller Per vil jeg tro. Men dette er en projektor selv ikke jeg ville kastet på dynga. Samme med G90
De er artige og gir et Ok bilde selv i dag ,hvis man ikke sammenligner da.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Du har rett idet, om man hadde tatt bildene under samme forhold med samme kamera på samme lerret så hadde det nok hatt noe for seg, men prøver å poste bilder uansett hvor fjollete det er :) . Det beste og mest morroe er jo å ha en shootout under samme forhold der de som ønsker er tilstede og kan bedømme bildet selv, men shootout med CRT projector?, hmm er det noen som har brydd seg med det de siste 20årene?. Skal jeg bære CRTen ut av døra hjemme nå, så blir det på dynga istedet. :)
Det er selvfølgelig gøy med en CRT vs Digital screenshot tråd for da blir det så stor forskjell på bildene. Digital vs digital eller CRT vs CRT så lenge de som tar bildene vet hva de driver med blir rimelig meningsløst. Og sef så må de som setter opp CRTene vite hva de driver med og at det må være 9" vs 9" osv, men det er det vel bare en i verden som er god på...:cool:

tor

Medlem
2 Mar 2003
2.129
1
38
www.70mm.no
Jeg kan nok ikke få meg til å kjøre G70en heller på dynga da den er så god som den er, men jeg har en BG801 og BD701 som ligger veeeldig tynt ann. :O

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
G70 hadde jeg vel også ^^kanskje^^beholdt.
Men de andre du nevnte kan man lage bord av.
Allt av Barco 7 og 8 tommere er utdaterte så det holder.
Må vel ogdå si meg enig min danske venn. At en god CRT er behagelig å se på.
Men det er det med en digital også hvis du har stillt den inn og kalibrert den riktig.
Jeg har også projektor for HDR. Men må innrømme at jeg føler ikke det er toppen.
liker bedt BD. Får se hva som skjer med neste generasjon JVC. Eller andre.

stridsvognen

Medlem
28 Okt 2012
55
0
0
Jeg tror jeg vil bygge en tunet Marquee 8500AC der forhåbentlig performer bedre end en Sony G90, Har 3 nye grønne rør og et sæt HD145 lenses.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Jeg tror jeg vil bygge en tunet Marquee 8500AC der forhåbentlig performer bedre end en Sony G90, Har 3 nye grønne rør og et sæt HD145 lenses.
Tror du at en 8 tommer marquee blir bedre enn en G90?

Er det grunnet de mod du bruker?
Nye rør skader jo klart ikke.
8 tommer til 9 tommer er vel ca 20% forbedring.
Har sett en orginal Marquee 9500, den så heller ikke bra ut.
Men her som du også har sagt, så gjør mod på marquee mere en på Barco og Sony CRTs.
Men jeg personlig tror at forskjellen ikke blir så mye bedre moddet en en orginal G90 eller Barco Cine9.
Viktigeste er kunnskapen Og forståelse.
Jeg har aldri skrevet eller sagt at jeg har kunnskapen til å full innstille en CRT.
Men jeg har 2 øyer og ser lett feil.
Men klarer Fint grunninstillinger.

Har sett Barco 808 grapic moddet for 50000.- Norske.
Det skal sies at det ikke så bra ut. Man ser lett forskjellen opp til 9 tommer.
Tror nok at ustabile mod kan ha endel av årsaken til dette.

Sist redigert:

stridsvognen

Medlem
28 Okt 2012
55
0
0
Jeg har på fornemmelsen at en 8" AC projektor kunne være ret lysstærk, og Marquee streaker ikke som Sony, og jeg har mulighed for at montere en 200Mhz videokreds, G90 har maks 100Mhz som er peaket, og jeg burde kunne optimere fokus egenskaberne på en 8500 ret voldsomt med HD145 og en meget bedre videokreds, så ja jeg tror faktisk det vil være muligt at trumfe en G90 med en 8" på rigtig mange punkter, og bygge en projektor man hellere vil se film på.
Havde det været muligt at modificere en G90 havde det været optimalt, men den er detsværre så hovedløs bygget, og med special chipsets at det ikke er en option.

Barco er voldsom begrenset i deres neckboards, så kommer heller ikke over 75Mhz, der er dog grundlag for at fjerne støj, da de har det groveste støj.

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
Jeg har på fornemmelsen at en 8" AC projektor kunne være ret lysstærk, og Marquee streaker ikke som Sony, og jeg har mulighed for at montere en 200Mhz videokreds, G90 har maks 100Mhz som er peaket, og jeg burde kunne optimere fokus egenskaberne på en 8500 ret voldsomt med HD145 og en meget bedre videokreds, så ja jeg tror faktisk det vil være muligt at trumfe en G90 med en 8" på rigtig mange punkter, og bygge en projektor man hellere vil se film på.
Havde det været muligt at modificere en G90 havde det været optimalt, men den er detsværre så hovedløs bygget, og med special chipsets at det ikke er en option.

Barco er voldsom begrenset i deres neckboards, så kommer heller ikke over 75Mhz, der er dog grundlag for at fjerne støj, da de har det groveste støj.
Hvorfor mener du at du trenger så mye som 200Mhz?
Gjør det virkelig då mye?
Vil tro at ikke det gjør noe med Ansi eller så mye annet.
Men dette har jo du testet med dine Marquees, så ikke mitt bord.

stridsvognen

Medlem
28 Okt 2012
55
0
0
video speed betyder stortset alt hvis man vil reproducere HD på en CRT, forestil dig at du skal tegne firkanter/ pixels, hvis din rise time er for langsom når du ikke at tænde den pixel ordentlig inden den er væk igen, og så har du 3 kanaler med forskellig drive, så speed betyder også alt for gengivelsen af farver, og for at kunne lave sort.

Standard CRT kan overhoved ikke opløse HD gennem videokredsen, og de klipper sort på grund af de mange clamping kredsløb hvor man ofsetter reference level.

Så hvis man tror rør og lenser er begrænsede, er det intet op mod begrensningerne i videokredsløbet, det kan ingen super rør eller super lenser ændre på.

Ansi kontrast er også meget påvirket af støj i videokredsen, nok ikke den du måler men det er meget tydeligt at se på billedet. På standard CRT vil du også se det, som feks Marquee vs Sony vil du se Sony være meget mere udvasket i billedet, på trods af ens rør og lenser.

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38

Høres ut som et interessant bygge og test prosjekt.

hvorfor mener du at en 8" Marquee med HD145 vil kunne bli lyssterk?

Stusser også litt på at du sier du velger HD145 linsene i en slik sammenheng. Er ikke det de som står i Barco sine 7" modeller og Electrohome ECP 4500, dvs ikke spesielt påkostet optikk....

Det var vel HD144 linsene som vel ofte ble brukt til å modde 8" AC projektorer. HD144 sto vel originalt i enkelte NEC modeller og er kom som regel med fargefiltre på rødt og grønnt. De kan kan bli ganske skarpe i CRT sammenheng, men AC oppsett har vel alle en del halo problemer pga den parralelle glassplata på røret som står vinkeltett på fosforet, så mye av ansi kontrasten vil jo lide av dette...

Sist redigert:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.832
27
48
video speed betyder stortset alt hvis man vil reproducere HD på en CRT, forestil dig at du skal tegne firkanter/ pixels, hvis din rise time er for langsom når du ikke at tænde den pixel ordentlig inden den er væk igen, og så har du 3 kanaler med forskellig drive, så speed betyder også alt for gengivelsen af farver, og for at kunne lave sort.

Standard CRT kan overhoved ikke opløse HD gennem videokredsen, og de klipper sort på grund af de mange clamping kredsløb hvor man ofsetter reference level.

Så hvis man tror rør og lenser er begrænsede, er det intet op mod begrensningerne i videokredsløbet, det kan ingen super rør eller super lenser ændre på.

Ansi kontrast er også meget påvirket af støj i videokredsen, nok ikke den du måler men det er meget tydeligt at se på billedet. På standard CRT vil du også se det, som feks Marquee vs Sony vil du se Sony være meget mere udvasket i billedet, på trods af ens rør og lenser.
Jeg er med på det du skriver her Kurt.
Betviler ikke at det er begrensninger i video chain på CRT. Vet det er mere på marquee en på Barco og Sony.
Men jeg regner med at du også skjønner hva jeg mener, når jeg sier at linser er også sterk faktor for å få det enda bedre.
Jeg vil jo påstå at jo høyere MTF jo bedre blir HD.
Nå har jeg enda ikke skjønt 100% hva du verdsetter i et CRT bilde. Ikke lett å forstå i tekst, må nok sees og forklares. Mener du at videochain modifiseringer gjør at MTF blir bedre en rundt 15-20% som linsene klarer i HD, da 1080P. Dette er ikke gamle målinger det er spekk på de, som jeg vil si ikke har noe med modd å gjøre.. Så bedre en det blir det jo ikke uansett.
Jeg kan være med på at man optimaliserer en dårlig videochain. Du bruker 72Hz, vil du si det da slik grunnet denne videochain modd så blir det tilsvarende som å kjøre 1080P 48Hz eller 1080i. Da for optimaliseringsmuligheter skyld. Man ser jo også på eksempel 48Hz at bildet blir mere oppløselig Og dybde kall det riktig mot 60-72 Hz, da bildet blir softere og flatere jo høyere hZ.
Jeg vil da tro at du kommer på det nivået men med 72HZ i steden og kjører CRTn tilsvarende som 48Hz. Bare at da får du ut enda mer av det du likter

Sist redigert:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.880
23
38
Bilder kan si noe ja, men slike ting som analog støy i bildet fra signalveien kan man ikke se på screenshot og det er noe som kunne være en irritasjonsfaktor på alle CRT projectorer jeg har eid som kommer godt fram på hvite bakgrunner. Jeg måtte jobbe endel med oppløsning for å finne et behagelig arbeidsområde for projectoren der bildet så ut til å ha minimalt med støy i seg.
Skal noen andre kunne si noe som helst om screenshot så må man som Didrik sier legge med screencap. For min egen del så vil det være for å kunne prøve å få noe som input av andre som jeg kan bruke for å forbedre bildet litt. :)
Ble dårlig med bilder på meg igår da kamera var tom for strøm, men idag er det ihvertfall ladet så da må jeg se om jeg kan få noe fornuftig ut av det.
Blir spennende å se bilder fra G70 og JVC hvis du får i gang kamera og får til noen som ligner på det som kan sees på lerretet..

Har et BD Caps. album med noen av bildene som jeg har brukt til å ta CRT bilder tidligere.

https://postimg.cc/gallery/hqnik8tg/