CRT VS Digital projektorer

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Ja, det fortsatt noen som tror at de klarer noe som ikke er gjort før, men dette er de vi klarte med crt for 20 år siden, ikke noe nytt eller revolusjonerende med dette.
En helt normal 9" CRT samme da samme nå. En god 8 tommer var ikke langt unna den heller, da det som er vist her.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Til CRT projektor å være synes jeg egentlig det 1080 testbildet så riktig så bra ut, men regner med det skal mer til for å imponere de som virkelig kan CRT som Per Johnny...
Man ser at oppløsningen på en måte er der på 1:1 linjene, men kontrasten mellom sort og hvitt blir grått og lysegrått som følge av summen av begrensinger og lav MTF.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Til CRT projektor å være synes jeg egentlig det 1080 testbildet så riktig så bra ut, men regner med det skal mer til for å imponere de som virkelig kan CRT som Per Johnny...
Man ser at oppløsningen på en måte er der på 1:1 linjene, men kontrasten mellom sort og hvitt blir grått og lysegrått som følge av summen av begrensinger og lav MTF.
Ja, til å crt er det bra å være, men fortsatt svært lite forskjellig fra det som ble oppnådd for 20 år siden, det er det disse gutta ikke helt forstår. De tror at de har funnet opp 'kruttet'!

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
For å få det slik er det tid og forståelse, samt at du kan CRT. Så ingen tvil om at kunnskaper det nok av på Marquee.
Men som Per sier så er dette å tro at kruttet er funnet opp på nytt. Samt MTF hvis jeg går ut i fra bilde , kan ikke være mere enn 5% sammenlignet med en digital.
Hadde man litt kunnskap så får man dette til på en helt vanlig 9 tommer. Kun legge ned mye tid. Da når det gjelder oppløsning. BW er jo svakhet på CRT, men med nye dyre mod, kan man få dette også bedre. Men tilsynelatende extremt lite å hente ut av kvalitet.

Hvis du ser på bilde som er postet, så ser du også at fargene er duset ned som jeg sa tidligere. Du Ask4me2 har jo også postet bevis på at han manipulerer bildene.

Så jeg sier ikke at dette er dårlig, det er bra til å være en CRT. Godt innstilt.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
For å få det slik er det tid og forståelse, samt at du kan CRT. Så ingen tvil om at kunnskaper det nok av på Marquee.
Men som Per sier så er dette å tro at kruttet er funnet opp på nytt. Samt MTF hvis jeg går ut i fra bilde , kan ikke være mere enn 5% sammenlignet med en digital.
Hadde man litt kunnskap så får man dette til på en helt vanlig 9 tommer. Kun legge ned mye tid. Da når det gjelder oppløsning. BW er jo svakhet på CRT, men med nye dyre mod, kan man få dette også bedre. Men tilsynelatende extremt lite å hente ut av kvalitet.

Hvis du ser på bilde som er postet, så ser du også at fargene er duset ned som jeg sa tidligere. Du Ask4me2 har jo også postet bevis på at han manipulerer bildene.

Så jeg sier ikke at dette er dårlig, det er bra til å være en CRT. Godt innstilt.
La nå disse magikerne tro at de har funnet opp kruttet på nytt, hvis de mener at dette er det beste som finnes så er det helt greit for meg. La de drive på i sin egen lille fantasiverden...:)

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
La nå disse magikerne tro at de har funnet opp kruttet på nytt, hvis de mener at dette er det beste som finnes så er det helt greit for meg. La de drive på i sin egen lille fantasiverden...:)
Hadde de bare vært magikere, dette er jo det alle på den ekte CRT tiden klarte å få til LOL
Ja det ser bra ut når det gjelder BW, men dette gjør kanskje 1-3 % på bilde kanskje mindre hehe

AD835 DB board moome card 1080P 72fps 195Mhz

Behaves extremely linear from black to full white, and only a very light roleoff. Ill concider this a new bandwidth Reference.

There is 0 visible difference between 1080P 60fps 148Mhz and 195Mhz on the SMPTE test.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Hadde de bare vært magikere, dette er jo det alle på den ekte CRT tiden klarte å få til LOL
Ja det ser bra ut når det gjelder BW, men dette gjør kanskje 1-3 % på bilde kanskje mindre hehe

AD835 DB board moome card 1080P 72fps 195Mhz

Behaves extremely linear from black to full white, and only a very light roleoff. Ill concider this a new bandwidth Reference.

There is 0 visible difference between 1080P 60fps 148Mhz and 195Mhz on the SMPTE test.

Magikere var selvfølgelig ironisk ment!:mrgreen:

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Ja, til å crt er det bra å være, men fortsatt svært lite forskjellig fra det som ble oppnådd for 20 år siden, det er det disse gutta ikke helt forstår. De tror at de har funnet opp 'kruttet'!
Forskjellen er vel også at for 20 år siden var slike ytelser fra CRT projektorer noe av det beste man kunne få tak i, og de ble da gjerne benyttet til å vise oppskalert SD materiale og en og annen D-VHS, før HD DVD og BD kom. Situasjonen i dag på kildesiden er ganske anderledes, noe jeg synes bildene fra Lucy vist via en Sony native 4K projektor viser ganske godt.

Synes ellers det er litt morsomt at de du refererer til Didrik, snakker så mye om hvor naturlig CRT ser ut, og så virker det som det er en BD med testbilder fra Spears & Munsil det går mest i der for tiden.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Magikere var selvfølgelig ironisk ment!:mrgreen:
Magikere eller illusjonister kan vel passe ganske bra, bare det at det virke som de lurer seg selv og tror de tryller mens flesteparten av "publikum" gjennomskuer triksene og lurer på om de skal stoppe snart...

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Forskjellen er vel også at for 20 år siden var slike ytelser fra CRT projektorer noe av det beste man kunne få tak i, og de ble da gjerne benyttet til å vise oppskalert SD materiale og en og annen D-VHS, før HD DVD og BD kom. Situasjonen i dag på kildesiden er ganske anderledes, noe jeg synes bildene fra Lucy vist via en Sony native 4K projektor viser ganske godt.

Synes ellers det er litt morsomt at de du refererer til Didrik, snakker så mye om hvor naturlig CRT ser ut, og så virker det som det er en BD med testbilder fra Spears & Munsil det går mest i der for tiden.
Sammenlignet med nye digitale, så ser CRT alt annet en naturlig ut. Men ser du bare på CRT så blir det sikkert naturlig det også. Det vet vi jo alle.
Det er tilbake til fortiden. VHS var rått.

Satt på spissen med å innrømme.

Vet dere hvorfor vegetarianere ikke stønner når de har sex?
Det er fordi de ikke vil innrømme at pølse er godt :)

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Vitser ja, her er to til:

Spørsmål: Hvor mange CRT projektor entusiaster tar det å bytte en lyspære?
Svar : Ingen. De bruker ikke pærer og de foretrekker å ikke være så opplyste....

Spørsmål: Hvor mange Digital projektor entusiaster tar det å bytte en lyspære?
Svar : Uvisst. Når pærer ryker, sitter de og vurderer å kjøpe ny pære, gå for laser projektor, eller finne frem Barcoen....:mrgreen:

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
Ser at en annen person som kjenner vår kjente venn har begynt å poste på AVS.

Det er stor sannsynlighet at det er bilder fra vår danske venn, men ingen umulighet heller at det er fra hans egen projektor, da dette er helt oppnålig med selv en umoddet CRT.
Bildene viser det som er helt vanlig på en CRT, samt ikke noe som helst revolusjon eller magi.
Det som er bra er at man kan kjøre 72Hz og allikevel få samme feeling som 48-60Hz. Som kanskje for 5-7 år siden hadde trigget flere som i dag har gått fra CRT til annet.
Spennende å se hvor lenge rørene holder med disse settingene, det får vi sikkert ikke vite lol.

Må også huske at bilde som brukes her er et meget lett bilde for CRT, med lite dybde og info.
Men selv med et slikt bilde så ser man helt tydelig at oppløsning 1080P er ganske langt unna.
Men vil si den klarer å vise ca 720p ganske bra opp mot 40-50% MTF. Det er også det som er bekreftet av linsene. Som også er helt vanlig, samt viktig at man er en god fotograf.
For de som skjønner litt, så kan ikke modd gjøre noe med MTF, da begrensningene ligger i linsene.

Det som hadde vært gøy å vite er hva dette ville kostet for en slik Marquee super moddet. Da man egentlig kjøper seg en 720P projektor med 40% MTF, til sikkert en vesentlig dyrere pris enn en god digital som klarer å vise en gitt oppløsning i 1080P eller i dag også 4K. Det som koster penger her er jo modd, selve projektoren er jo mer eller mindre gratis.
Her detter selv jeg av som faktisk liker CRT bilde.

Bruker her Sony 260 som sammenligning nærbildene side ved side viser det jeg snakker om maks 720P oppløsning.

Først Sony VW260, så Marquee CRT, så screencap, så side ved side.

Per Johnny

Medlem
30 Des 2002
5.623
0
36
Ja, det blir helt tydelig her. De ligger nærmere dvd oppløsning enn 1080p oppløsning. Ser de får ganske bra black-crush, selv på ett ganske enkelt bilde. Paradokset er jo at det er jo det de fremmer som enn fordel for sine marquee, er bakgrunnsdetaljer og low-level detaljer - på det så har de helt skivebom her ihvertfall.

ask4me2

Super Moderator
Medlem av ledelsen
11 Aug 2004
14.849
13
38
Ser at en annen person som kjenner vår kjente venn har begynt å poste på AVS.

Det er stor sannsynlighet at det er bilder fra vår danske venn, men ingen umulighet heller at det er fra hans egen projektor, da dette er helt oppnålig med selv en umoddet CRT.
Det er 100% sikkert at bildet er tatt med samme kamera som ble flittig brukt "worldwide-crt-projector-shootout" tråden i alle fall, så stor sannsynlighet for at det er et "lånt CRT bilde".

Sjekket exif med et program og kan sammenligne kameraets Serial Number, som jo er et unikt nummer.
Samme serial nummer fra K-3 kamera går igjen i exif filene til han du vet i worldwide-crt-projector-shootout tråden.

Serial Number : 4878823.

Synes deler av teksten i sammen med king kong bildet minnet mistenkelig om han du vet også, så kan virke som han som postet bildet, gjorde det på vegne av han som er utestengt fra det forumet.....

Sist redigert:

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
8
38
Drammen
Det er 100% sikkert at bildet er tatt med samme kamera som ble flittig brukt "worldwide-crt-projector-shootout" tråden i alle fall, så stor sannsynlighet for at det er et "lånt CRT bilde".

Sjekket exif med et program og kan sammenligne kameraets Serial Number, som jo er et unikt nummer.
Samme serial nummer fra K-3 kamera går igjen i exif filene til han du vet i worldwide-crt-projector-shootout tråden.

Serial Number : 4878823.

Synes deler av teksten i sammen med king kong bildet minnet mistenkelig om han du vet også, så kan virke som han som postet bildet, gjorde det på vegne av han som er utestengt fra det forumet.....
Det er 100% sikkert at Stridsvognen har tilgang til den brukeren, kjenner igjen hans måte å skrive på...

didrik nilsen

Medlem
13 Mai 2010
1.831
26
48
mp20748 skrev And lastly, say this three times before going to bed each night for a week straight; CRT is Dead, CRT is dead, CRT is dead.

Sist redigert: