Cognac tråden

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Supertramp skrev:
Danke, har du prøvd en god Armagnac noen gang?

Kraft Byrå: En for alle, alle for en
Nei, har ikke smakt Armagnac ennå, det er egentlig synd for jeg vet vel ikke helt hva jeg går glipp av. Må nesten spørre om du har noen gode tips på Armagnac da, og hva som er forskjellen. Jeg forestiller meg at det er en mer autentisk og renere drikk?

Idag ble det et nytt innkjøp Cognac. Jon Bertelsen Symphonie brut XO fra cognachuset Leopold. Er veldig spent på denne da jeg har endel forentninger.

Blir nok smakt på etter fredagsmiddagen. :)

Meget pent glass. Er sånn et ekte cognac glass skal se ut, eller et hvilken som helst spriritus glass egentlig.

Selv er jeg strålende fornøyd med riedel hennessey cognac glassene jeg fikk til jul.

Men varm de aldri opp, for da kan du bli blyforgiftet :eek: siden det er bly-krystall.

Får de på www.kitchn.no

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.951
8
38
Danke skrev:
Nei, har ikke smakt Armagnac ennå, det er egentlig synd for jeg vet vel ikke helt hva jeg går glipp av. Må nesten spørre om du har noen gode tips på Armagnac da, og hva som er forskjellen. Jeg forestiller meg at det er en mer autentisk og renere drikk?
De du får på Vinmonopolet kan du trygt prøve. Utvalget er ikke stort, så du kan nesten ikke gå feil :)

Jeg opplever Armagnac som mildere, rundere, mere aromatisk og mere "autentisk". Her finner du f.eks ikke en masse ....sen navn på etikettene :)

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Hmm dersom du skal handle XO eller eldre varer så er det jammen dyrere i feks Danmark enn i Norge.

Men Armagnac, Cognac VSOP og VS er mye billigere i Danmark.

Armagnac fra 80 tallet går for ca 324kr helflaska... :)

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.951
8
38
Tiligi meg - det er ikke Cognac, men forsåvidt i samme "familie"

Denne beltespennen var flott, antikk og karslig:

Jimbeam

Medlem
2 Sep 2011
1.034
0
0
Har også fått sansen for disse deilige dråper de siste årene. Når jeg reiser "hjem" til familie og venner i dk pleier jeg å ta med et par flasker fra Juuls.dk. De har mye bra og et ganske stort utvalg så bare et tips til neste gang dere skal til københavn:-D
Det er smaksprøver på en del av utvalget så ikke ta bilen:wink:

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Jon Bertelsen var forresten fortreffelig. Blir mer Brut på meg tror jeg.

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.951
8
38
Danke skrev:
"Ung du er, Danke" (slik Yoda ville sagt det).

Dette er "sprudelwasser aus den 70er Jahren für Damen bedechen....."
Sagt på godt norsk: dette brukte gutta på 70-80 tallet for å trekke damer, men brukes ennå av noen - undertegne inkludert.

BRUT World

Eau de cologne/aftershave - whatever

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Åja - Brut var tingen på 70 tallet. Men det var vel Brut 33 for oss unge - og Brut for gamlingsene?

Husker godt alle hadde Brut 33 og startet deospray krig etter gymtimen :mrgreen:

Jeg har en nostalgi hylle på badet - men der har jeg Paco Rabanne, Davidoff Cool Water, Van Gils og Obsession.

Ellers er jeg mer et brandy menneske.

Edit: Fant Brut After Shave på Ebay - det ble bestilt et liten butelj til nostalgi hylla :)

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.951
8
38
Mr_Spock skrev:
Edit: Fant Brut After Shave på Ebay - det ble bestilt et liten butelj til nostalgi hylla :)
Du får kjøpe deg 2 andre til nostalgihylla:

Men nå er vi på en veldig avsporing her.

I kveld skal jeg ha et par-tre av Courvoisier VSOP- PET, som er overraskende bra!

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Heh, de to der var jo gubbe allerede på 70 tallet. Old Spice har vel hatt en liten revival. Aqua Velva fikk skryt for å gå an å drikke, husker jeg :mrgreen:

Derimot var jo Mennen bra saker mener jeg å huske, for å ikke glemme Irish spring og Blue Stratos. Fant forresten Blue Stratos også på ebay - ble en bestilling - må snart utvide nostalgi hylla :mrgreen: :mrgreen:

Her blir det nok en Carlos I i glasset i kveld - en favoritt :)

Aerik

Medlem
19 Jul 2012
470
0
0
v.s.o.p til Braastad er ikke å forakte, men er alt drikkende av denne god type flydium. :mrgreen:

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Bache Pure and Rustic var god, men neste gang tror jeg at jeg velger den rusticen som er fra 70tallet og kun 40%.

Det er stas med rett fra tønna styrke Cognac på 54% eller noe, men det kan jo føre til litt... hikk... hikke. :)

Prelude VSOP må jeg nok si jeg synes var litt for ung for min smak. Kan passe sommerstid etter lettere fiskemåltid, men da er kanskje norsk akkevitt mer passende også... Vel, vel. Velger heller Jon Bertelsen XO som jeg likte ganske godt.

Men her har det blitt smaken på de ekstra gamle cognacgodsakene.... så da bør neste kjøp bli noe gammelt.