Cognac tråden

Espen-hj

Medlem
28 Nov 2009
3.408
0
0
Handlet inn julecognac idag, De Luze XO. den er ny for meg, og ser fram til å prøvesmake litt seinare på kvelden. ellers er bl.a Martell og Brillet favoritter.

thomasqpr

Medlem
15 Mar 2009
122
0
0
Hei

De luze xo er en killer,for å si det sånn,også Sørlie xo og Thor heyerdahl xo er veldig bra cognacer.

mvh thomas

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
pahf skrev:
Syns du den er god kan jeg trygt anbefale De Luze XO Fine Champagne.

En flott konjakk
Ble anbefalt De Luze XO selv på polet sist, og halvparten har alt gått med, så den smakte jo godt.. :) Selvom det gikk mer enn det vanligvis gjør til avec hehe..

Har bestilt en annen raritet, noe som tilogmed er eldre enn meg selv...

Fikk tips om den av "Gudfaren" på VGnett.

Cognacen jeg snakker om er en Bache Gabriels Vintage 1973 Petite Champagne.

Den kommer i 35cl og de edle dråpene koster 419,90kr og kommer i styrkegrad 45%.

Skal hente den på Fredag, gleder meg.. :mrgreen:

Vinmonopolet *>**>*Brennevin*>*Druebrennevin*>*Cognac Tradisjonell *>*Bache-Gabrielsen Petite Champagne Vintage 1973

Bilde av flaske...

Ta med linken på Polet om noen vil bestille. Det var et helv+tes styr å få bestilt den flasken... hehe, men de fant den til slutt.

bussulf

Medlem
28 Feb 2010
170
0
0
Camus Napoleon

Hei. Jeg har en flaske Camus Napoleon, den ble fylt på flaske 280584, alså for 27 år siden. Går det an å drikke den?? Eller er den blitt ødelagt etter mer enn et kvart århundre i flaska?? Noen glade gutter der ute som vet???:-D

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.951
8
38
bussulf skrev:
Hei. Jeg har en flaske Camus Napoleon, den ble fylt på flaske 280584, alså for 27 år siden. Går det an å drikke den?? Eller er den blitt ødelagt etter mer enn et kvart århundre i flaska?? Noen glade gutter der ute som vet???:-D
Hvis den ikke har vært åpnet og flaska har vært lagret riktig og korken ser hel og fin ut, så ja!

B&W-Ole

Medlem
4 Mar 2009
351
0
0
lite aktivitet her på en stund ser jeg..

Var på polet å la igjen noen kroner her idag jeg å :smile:

Kjøpte en rimig flaske Soerlie VSOP

en flaske Delamain "Pale & Dry" XO

og en Lhéraud Grande Champagne 1973:D

sistnevnte får jeg spare i 1.5 år til, da har den jo 40-års jubileum!

seaholt

Medlem
10 Apr 2009
271
0
16
Danke skrev:
Ble anbefalt De Luze XO selv på polet sist, og halvparten har alt gått med, så den smakte jo godt.. :) Selvom det gikk mer enn det vanligvis gjør til avec hehe..

Har bestilt en annen raritet, noe som tilogmed er eldre enn meg selv...

Fikk tips om den av "Gudfaren" på VGnett.

Cognacen jeg snakker om er en Bache Gabriels Vintage 1973 Petite Champagne.

Den kommer i 35cl og de edle dråpene koster 419,90kr og kommer i styrkegrad 45%.

Skal hente den på Fredag, gleder meg.. :mrgreen:

Vinmonopolet *>**>*Brennevin*>*Druebrennevin*>*Cognac Tradisjonell *>*Bache-Gabrielsen Petite Champagne Vintage 1973

Bilde av flaske...

Ta med linken på Polet om noen vil bestille. Det var et helv+tes styr å få bestilt den flasken... hehe, men de fant den til slutt.
Kjøpte denne idag, regner med den må til pers snart :mrgreen:
Hadde forøvrig 6-7stk i hyllen, min var merket nr.1316 (av ?)

B&W-Ole

Medlem
4 Mar 2009
351
0
0
seaholt skrev:
Kjøpte denne idag, regner med den må til pers snart :mrgreen:
Hadde forøvrig 6-7stk i hyllen, min var merket nr.1316 (av ?)
Bestillte selv 3 stk av denne idag, sammen med en 4-5 andre flasker med gyllent innhold:-D ingen ting er som et lite glass god cognac og god musikk en gang iblant!

ser mange skryter av disse edle dråpene, holdt den til forventningene ? :mrgreen:

arctic_celi

Medlem
30 Mai 2006
186
0
0
Bache Gabrielsen 1973 er ikke for "nybegynnere". Det er mye sprit-stikk i den, men klarer man å smake seg forbi det, så har den en UTROLIG deilig smak liggende ventende på deg! En av mine favoritter.

Ellers så er jeg på leting etter Cognac-klubber i Tønsberg, Nøtterøy eller Tjøme(vestfold). Jeg tror egentlig at det ikke finnes noen og at jeg må prøve å få startet en! Er derfor på leting etter noen som har lyst til å være med på dette og bidra til å skape en god klubb.

Er det noe for deg? Isåfall er prøver jeg å samle likesinnede her:
Log In | Facebook

Med vennlig Cognac hilsen
arctic_celi

seaholt

Medlem
10 Apr 2009
271
0
16
Da det begynner å bli mørkere kvelder, kommer Cognac "intressen" sigende :mrgreen:

Siste innkjøp:Bache-Gabrielsen Thomas XO prestige

Noen som har smakt den?

inyourface

Medlem
2 Nov 2011
53
0
0
arctic_celi skrev:
Bache Gabrielsen 1973 er ikke for "nybegynnere". Det er mye sprit-stikk i den, men klarer man å smake seg forbi det, så har den en UTROLIG deilig smak liggende ventende på deg! En av mine favoritter.

Ellers så er jeg på leting etter Cognac-klubber i Tønsberg, Nøtterøy eller Tjøme(vestfold). Jeg tror egentlig at det ikke finnes noen og at jeg må prøve å få startet en! Er derfor på leting etter noen som har lyst til å være med på dette og bidra til å skape en god klubb.

Er det noe for deg? Isåfall er prøver jeg å samle likesinnede her:
Log In | Facebook

Med vennlig Cognac hilsen
arctic_celi

Den er jeg med på! bor selv i dette området med over middels interesse for cognac! :mrgreen:

Selv har jeg fylt opp lageret for høst/vinter sesongen ;)

Lheraud grande champagne 1973
Bache Gabrielsen vintage 1973 (som nevnt over)
Braastad Extra
Remy Martin XO
Leopold Gourmel 20 carat
Hennessy XO / fine de cognac
Lheraud Cuvee
Soerlie grande reserve XO /(vanlig) XO
Tesseron Lot n53 perfection

samt:
Bache VSOP
Martell VSOP
Metaxa ***** (5stjerner) (brandy)

når man er mer enn to som skal nyte noen dråper:mrgreen:

inyourface

Medlem
2 Nov 2011
53
0
0
seaholt skrev:
Da det begynner å bli mørkere kvelder, kommer Cognac "intressen" sigende :mrgreen:

Siste innkjøp:Bache-Gabrielsen Thomas XO prestige

Noen som har smakt den?
Har smakt den:) Minnes den var veldig god og fyldig, med masse aroma. husker jeg ble litt skuffet etter for store forventinger

Synes generelt de "norske" cognac`ene har for mye tilsetninger! men skal prøve meg på en braastad extra for å se om den passer meg bedre!

arctic_celi

Medlem
30 Mai 2006
186
0
0
inyourface skrev:
Den er jeg med på! bor selv i dette området med over middels interesse for cognac! :mrgreen:

Selv har jeg fylt opp lageret for høst/vinter sesongen ;)

Lheraud grande champagne 1973
Braastad Extra
Remy Martin XO
Leopold Gourmel 20 carat
Lheraud Cuvee
samt:
Metaxa ***** (5stjerner) (brandy)

Dette ser lovende ut inyourface! En sikkelig cognac-nyter! Har faktisk ikke smakt selv på de som er i quote'en... mye spennende der... Har vel rundt 30-40 forskjellige typer i samlingen min... så kanskje jeg har noe du ikke har smakt på?? :)

Angående Bache Gabrielsen Petite 1973; var jeg en tur til Cognac for noen uker siden og de hadde faktisk bare 6stykk igjen av denne! Dermed så er denne snart historie... er derfor veldig glad for at jeg har en ekstra på lager :)

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Bache Gabrielsen 1973 er genialt god. Har blitt to flasker allerede og den siste begynner å minke.. huff.

Serenite fra Bache Gabrielsen må vel ellers sies å være veldig mye gammel cognac for pengene. Blir en sånn til jul. :cool:

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
11.985
104
63
Bache Gabriels har da gode varer også, selvom jeg ikke er storfavoritt av vsop eller xo. Klatrer man litt opp i pris og kvalitet så gir de faktisk veldig mye for prisen.

Men i det siste så har jeg fattet interesse for Leopold og Jon Bertelsen VSOP og Symphonie.

Har noen av dere prøvd noen av disse? Skal vist være årgangskonjakker med bunnfall, nonchill filtered, single estate, og helt uten karamellfarver og tilsetningstoffer.

I så måte er vel problemet med de fleste andre billige "norske" cognacer at de har altfor mye sukker, karamellfarve og tilsetningstoffer som forringer smaken.

Feks en annen, De Luze XO synes jeg var god, men trakk veldig mye ned at det var altfor mye tilsetning i den.

En Brut uten tilsetningstoffer fra Bache er serien Pure and Rustic. Disse er milevis bedre enn den ordinære vsop og XO deres.