Cognac tråden

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
0
Denne drinken har ingen helt fast oppskrift. I alle fall etter det jeg vet. Kanskje derav dens navn? :-D

Sector

Medlem
19 Mar 2007
39
0
0
Har et tips

Har drukket en del cognac etter hvert, og kommer frem til at den beste eg har drukket er en cognac fra Leopold Gourmel. Det er Grand Champagne, lagret i 21 år, og er fra druer fra samme åker og samme årgang. Med andre ord en virkelig kvalitetscognac. Den koster i underkant av 500 kr, og er på en halv liter. Blank flaske med en grønn "kork". Skal se om eg klarer å legge inn et lite bilde av flaska.
Det er bare å stikke på polet og handle. Dere som vil nyte en god cognac, vil eg tro ikke blir skuffet.

Vedlegg

RoKo

Medlem
30 Des 2004
16.026
0
0
Cognacen du snakker om er ikke lagret på fat i 21 år, men 10. Like fullt er det en svært behaglig cognac.

Et langt større bilde av Essence (som denne cognacen heter) samt historien om Léopold Gourmel og deres cognacer finner du her:
Apéritif - Huset mot strømmen

Lenker til en rekke cognactester ligger nederst i saken! :-D

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
0
www.fosslund.net
Tenkte jeg skulle slå til med en flaske konjakk i helga, siden jeg ikke får dra på åge konsert pga jobb :( Tenker å prøve enten den st.remy xo el Carlos 1. De så litt spennende ut. Holder meg i lav prismessig sjikte.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
pahf skrev:
Tenkte jeg skulle slå til med en flaske konjakk i helga, siden jeg ikke får dra på åge konsert pga jobb :( Tenker å prøve enten den st.remy xo el Carlos 1. De så litt spennende ut. Holder meg i lav prismessig sjikte.
Begge to er gode, Carlos I et hakk bedre - men koster en del mer.

St Remy XO er egentlig en prisbombe og "parkerer" de fleste cognacer i samme prisklasse.

IMHO!!!

pahf

Medlem
7 Sep 2005
15.643
0
0
www.fosslund.net
Ja, den koster ikke så mye at den ikke er verdt å prøve. :) Kjekt å ha noe litt billigere når en har mye besøk som ofte er tørste i helgene.

Tror jeg slår til på en slik en jeg.

Audiomur

Medlem
18 Feb 2005
6.216
0
0
Må si meg enig med Akto og bigtor, Braastad er noe forferdelig skvip. Drikker helller dårlig himkok enn Braastad. :???:

Skal en ha billig og grei "nybegynner XO", prøv heller en Sontelle XO. (70 cl Kr. 339,80)

Min favoritt til en ok pris er Font-Borne Réserve Familiale.(70 cl Kr. 535,- bestillingsvare)

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
Mr_Spock skrev:
Et godt gammelt kjerringråd det der :)
som kan suppleres med følgende:

Servér en god cognac i første runde
deretter en noe enklere sak
...
og etter 6-7 glass (eller 16-17, avhengig av 'kapasitet'): SUKKERVANN

Og alle sjeler gleder seg.........

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Audiomur skrev:
Må si meg enig med Akto og bigtor, Braastad er noe forferdelig skvip. Drikker helller dårlig himkok enn Braastad. :???:
Tenkte at her har vi en med kresen gane - en "kjenner" - men det siste i setningen fikk meg til å innse at det ikke var tilfelle hehe

En cognac jeg sliter litt med er den typiske du pleier å få når kaffe og avec er inkludert i middagen - da er det gjerne en Larsen VS som følger med. Den kan være hard å få ned noen ganger......

asvaberg

Medlem
14 Feb 2007
17.772
0
0
Mr_Spock skrev:
En cognac jeg sliter litt med er den typiske du pleier å få når kaffe og avec er inkludert i middagen - da er det gjerne en Larsen VS som følger med. Den kan være hard å få ned noen ganger......
Jeg føler med deg, men mange ganger er det dessverre kaffen sin skyld.
En kaffe som har stått og surnet på ei kanne i påvente av at middagen skal bli ferdig, er rett og slett ødeleggende for smaksløkene.

Skyll munnen med vann etter middagen og drit i kaffen :)

"Kaffe avec" = kaffe vekk, og frem med flaska!

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
asvaberg skrev:
Jeg føler med deg, men mange ganger er det dessverre kaffen sin skyld.
En kaffe som har stått og surnet på ei kanne i påvente av at middagen skal bli ferdig, er rett og slett ødeleggende for smaksløkene.

Skyll munnen med vann etter middagen og drit i kaffen :)

"Kaffe avec" = kaffe vekk, og frem med flaska!
Nå var det cognacen Larsen VS som jeg slet med å få ned da - kaffen er vel som regel ikke av høyeste kvalitet heller men...

Den cognacen du viser bilde av der ser helt grei ut :)

Svantekiller

Medlem
11 Mar 2006
10.509
0
0
37
Dere som ikke liker braastad etc.. konjakk liker slik for meg er det rene marerittet. Smakte på en her på Onsdag, det var det verste en slik flott dyr sak som skulle være sååå god.. Nei jeg holder meg til bache jeg... så for folk si det de vil, og om de ikke liker den så er det mer på meg ;)