Bøttekottet til Christian.

Christian's lille kino blir til.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Interessert å høre om dine diffussoropplevelser! Skal absolutt vurdere det selv når jeg en dag får et dedikert hjemmekinorom
Diffusjon Bør du ha med I dine eventuelle planer da det åpner rommet skikkelig. Er mange mener det ikke har noe for seg I små rom, men jeg mener de går glipp av mye god lyd. De fleste har sikkert vært på noen konserter I sitt liv og du får litt den følelsen med rommet at du er I et stort rom. Merker det spesielt enkelt I stereo siden det ikke er høytalere som spiller rundt I hele rommet. Surround skaper ofte litt stort rom effekt, men det blir faktisk enda større med diffusjon. ;)

Sist redigert:

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Gode refleksjoner dette, diffusjon er definitivt ikke snake oil, beskrivelsen din av vegger (og ikke minst himling) som "forsvinner" er veldig presis og god, samme som jeg opplever i egen kino med veldig enkel utrustning av 2D "skylines" i himlingen (rundt 5kvm, basically over hele "publikums"-området, så relativt stor installasjon) samt en større 1D-sak med 40cm dybde bak lytteposisjon (på førsterefleksjon). Er også enig i at en trenger absorbsjon mot primære refleksjoner, men en skal uten tvil være veldig forsiktig med mengden og ikke minst hvor en plasserer panelene. Bruk av film på absorbenter og bassfeller fungerer også overraskende bra etter mitt syn om du som følge av rommets utforming og størrelse er nødt til å plassere absorbenter litt for nærme lytteposisjon. GIK har jo gjort et stort nummer ut av dette på sine paneler bl.a. der prinsippet er like enkelt som det er smart; de korte (høyfrekvente) bølgene reflekteres og de lange (dype) absorberes... Her er det garantert mulig å få til mye bra også som DIY, er jo (relativt, for innen akustikk er ALT relativt for det er veeeeeldig mye å ta høyde for...) enkel fysikk! :)
Har jo selv 12 plater skyline diffusorer I taket over lytteposisjon. Åpnet rommet mye, men syntes faktisk jeg fikk et nesten, hvis ikke like stort løft med svanå diffusorene I 180cm høyde rett ved siden av lytteposisjon. Har jo relativt begrenset med erfaring på dette da jeg ikke har hatt dedikert rom før, men skjønte fort når vi pakket ut far sine for flere år siden at dette hadde stor effekt.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Spennende dette her. Ser ut til på siste runde med kalibrering at du ikke har vert helt heldig med enten dekefrekvens eller tid mellom subbene og høyttalerene. Men målingene ser knall ut. Når er det visning?
Gøy du følger med! Ikke det mest aktive forumet, men jeg forsetter jeg. Er nok stor mulighet for at det er tid jeg har bommet med siden jeg har styra litt med den. Kommer seg nok etter vært, men må jo se litt film også. Blitt en bratt lærekurve siden jeg ikke har drevet med rew før:mrgreen:. Johnny har jo vært til stor hjelp da!:eek: Angående visning kan du bare skrike ut, så finner vi en dag:)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Må prøve å få det til en dag Johnny har mulighet. Så får jeg begge oppsettene servert samme dag.
Vi får ta en prat med Johnny og finne en dag som passer alle. Hadde vært veldig hyggelig! Vet han er opptatt denne helgen med hytta. Du jobber vel annen hver helg også?

A.Hansen

Medlem
28 Sep 2012
649
1
18
Her begynner det seriøst å skje ting.

Rew kan by på både glede og frustrasjon, og er tid taende :rolleyes: men det blir nok bra dette.

Men hva synes du så langt ?

Diffusor er noe jeg skulle likt å prøvd men er redd mitt rom er for lite for noe utnyttelse av det.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Her begynner det seriøst å skje ting.

Rew kan by på både glede og frustrasjon, og er tid taende :rolleyes: men det blir nok bra dette.

Men hva synes du så langt ?

Diffusor er noe jeg skulle likt å prøvd men er redd mitt rom er for lite for noe utnyttelse av det.
Har jo skjedd litt I det siste hvis du ikke har vært inne her på en stund.:)

REW er stort sett bare gøy, men sliter litt over hdmi. Tipper det er noe med lydkortet på pcn. Klarer bare og kontrollere LR og sub. Når jeg prøver de andre blir det gjerne lyd I flere høytallere samtidig.:confused:

Ellers er jeg drit fornøyd så langt! Faktisk bedre enn forventet, men er mye og gå på enda.

Angående diffusjon ville jeg ha prøvd, men blir jo begrenset effekt hvis mann er for nære. De jeg låner hører du gjør noe med stemmen når mann står inntil og prater inn i dem. Helt merkelig egentlig. Er vel ca 1,5 meter for full effekt mener jeg at far sa.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Jeg kan stille som sjåfør, hvis det er greit for kinoeierene at jeg henger meg på :)

Torbjørn
Det er bare hyggelig så lenge du ikke slenger beina I hue til han foran.:mrgreen: Snakket med Johnny I sta så vi finner en helg det passer for oss:)

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
720
51
28

REW er stort sett bare gøy, men sliter litt over hdmi. Tipper det er noe med lydkortet på pcn. Klarer bare og kontrollere LR og sub. Når jeg prøver de andre blir det gjerne lyd I flere høytallere samtidig.:confused:

Ellers er jeg drit fornøyd så langt! Faktisk bedre enn forventet, men er mye og gå på enda.

Angående diffusjon ville jeg ha prøvd, men blir jo begrenset effekt hvis mann er for nære. De jeg låner hører du gjør noe med stemmen når mann står inntil og prater inn i dem. Helt merkelig egentlig. Er vel ca 1,5 meter for full effekt mener jeg at far sa.

Har du installert asio4all? Da vil det mest sannsynlig fungere med HDMI. Jeg måtte bruke en modifisert versjon, som jeg ikke husker navnet på nå, for å få det til å fungere på min laptop. Men den er litt spesiell med to skjermkort.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
720
51
28
Det er bare hyggelig så lenge du ikke slenger beina I hue til han foran.:mrgreen: Snakket med Johnny I sta så vi finner en helg det passer for oss:)

Er nok best jeg sitter på første rad da :mrgreen:
Jeg er ledig de fleste helger, så jeg i retter meg etter dere.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Har du installert asio4all? Da vil det mest sannsynlig fungere med HDMI. Jeg måtte bruke en modifisert versjon, som jeg ikke husker navnet på nå, for å få det til å fungere på min laptop. Men den er litt spesiell med to skjermkort.
Har installert asio4all. Mulig jeg har gjort noe feil på innstilling også, men konsentrert meg mest om subbene så ikke tittet så mye på problemet:rolleyes:
Skal se om jeg finner det ut på søndag. Litt spent på impuls responsen på senter så hadde vært moro om jeg fikk det til og virke. Det rare er at de forskjellige høytalere kommer opp som nr. 2.1 og 2.2 er LR, mens 2.4 er sub

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
720
51
28
Har installert asio4all. Mulig jeg har gjort noe feil på innstilling også, men konsentrert meg mest om subbene så ikke tittet så mye på problemet:rolleyes:
Skal se om jeg finner det ut på søndag. Litt spent på impuls responsen på senter så hadde vært moro om jeg fikk det til og virke. Det rare er at de forskjellige høytalere kommer opp som nr. 2.1 og 2.2 er LR, mens 2.4 er sub

Nummereringen høres litt rar ut. Har du satt opp lyden i Windows til å bruke 7.1? Det må gjøres før en får tilgang til alle kanalene. (Hvis jeg husker riktig) Og så må rew settes til å bruke asio og ikke Java.
Usikker på hvor mye du kan, så beklager hvis det allerede er ting du kan.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Nummereringen høres litt rar ut. Har du satt opp lyden i Windows til å bruke 7.1? Det må gjøres før en får tilgang til alle kanalene. (Hvis jeg husker riktig) Og så må rew settes til å bruke asio og ikke Java.
Har satt opp til 7.1, men kan jo være noe jeg har glemt. Rew er satt opp med asio4all. Kan ikke veldig mye, men lærere litt hver gang jeg koser meg med det;) Bare gøy du prøver og hjelpe!

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
720
51
28
Har satt opp til 7.1, men kan jo være noe jeg har glemt. Rew er satt opp med asio4all. Kan ikke veldig mye, men lærere litt hver gang jeg koser meg med det;) Bare gøy du prøver og hjelpe!

Sleng ut en screenshot av lydinstillingene i rew mens kanalvalg er åpent, så skal jeg se om jeg ser hva som er problemet.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
67
48
Det rare er at de forskjellige høytalere kommer opp som nr. 2.1 og 2.2 er LR, mens 2.4 er sub

Stemmer det da. I REW så er kanal 1 left front, 2 right front, 3 center, 4 LFE osv. Obs: husk LFE er 10dB høyere nivå enn de andre.

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38

Sleng ut en screenshot av lydinstillingene i rew mens kanalvalg er åpent, så skal jeg se om jeg ser hva som er problemet.

Bare å kjøpe dere en Mac så fungerer det ut av boksen :mrgreen: