Bøttekottet til Christian.

Christian's lille kino blir til.

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
ser jo meget chill ut dette, må være fint å sette seg ned der om kveldene å fintune ja.
hvordan er det å bruke REW? Håper jeg har tålmodighet å sette meg inn i det etter hvert

REW er ett must å kunne og spesielt om du har eget rom å leke i. Du kan gjøre det så avansert du bare vil men om du bare ønsker "standard" målingene som i mange tilfeller holder for de fleste er det ikke spesielt vanskelig å lære seg. Christian er jo blitt en mester allerede:)

PureHifi

Aktiv
15 Aug 2011
1.203
102
63
REW er ett must å kunne og spesielt om du har eget rom å leke i. Du kan gjøre det så avansert du bare vil men om du bare ønsker "standard" målingene som i mange tilfeller holder for de fleste er det ikke spesielt vanskelig å lære seg. Christian er jo blitt en mester allerede:)

ja holder på å bygge en liten kosekrok:)

har liggende en umik 1 så skal nok gjøre et forsøk på REW når tiden for å sette seg ned i kinoen kommer, med litt hjelp fra forumet så må det nok gå bra.:mrgreen:

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
ja holder på å bygge en liten kosekrok:)

har liggende en umik 1 så skal nok gjøre et forsøk på REW når tiden for å sette seg ned i kinoen kommer, med litt hjelp fra forumet så må det nok gå bra.:mrgreen:
REW er helt genialt. Kanskje litt vanedannende, men gøy. Tipper du også får til det greit når du har funnet ut av innstillingene og hva du skal titte etter. Er utrolig moro og se hva som skjer når du dytter inn litt demping, diffusjon eller flytter en høyttaler. Siden vi skal prøve og ha en relativt jevn kurve er det bare og måle hver gang du setter inn noe nytt og se hva som skjer. Er fort gjort også hvis du legger opp så det er enkelt og koble. Jeg har lagt en hdmi inn I rommet for måling og en usb ut hvis jeg vil sitte utenfor rommet og måle. Er veldig stor hjelp og gjort mye på lyden siden mann da vet hva mann må justere. Er relativt grønn enda da;)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Litt bilder av bassfellen under bygging. ble lett og fin å håntere så den kan tas ut og inn etter behov. Strammet opp lyden endel og bassen ble enda mere fysisk. Rister og dunker godt i kroppen nå:mrgreen:

Vedlegg

• 20180809_210818.jpg
    20180809_210818.jpg
    3,6 MB · Sett: 105
  • 20180809_212029.jpg
    20180809_212029.jpg
    3,9 MB · Sett: 115
  • 20180809_222352.jpg
    20180809_222352.jpg
    3,5 MB · Sett: 114
  • 20180809_223244.jpg
    20180809_223244.jpg
    3,5 MB · Sett: 100
  • 20180809_223410.jpg
    20180809_223410.jpg
    3,2 MB · Sett: 104

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Har lekt og kost meg noen timer de siste dagene. Jobbet med sub plassering og litt justering. Hadde en B&W cm10 sub stående som jeg tenkte jeg måtte teste i hjørnet bak. Hadde jo en dipp imellom ca 40-80hz. Med den lille klarte jeg faktisk å få dippen bort og trykket er ikke til og kjenne igjen. Virklig moro og se film nå. Er nok litt liten til formålet, men vi får se hva fremtiden bringer. Min far var også innom med noen diffusorer i kveld som jeg låner noen dager. Disse åpnet rommet skikkelig og alt ble mye livligere. Nå vet jeg hva jeg må bygge til vintern:mrgreen:. Har også trukket høyttaler stoff på alle lukene i tak og langs gulv ferdig.

Vedlegg

• 20180813_231726.jpg
    20180813_231726.jpg
    3,7 MB · Sett: 132
  • 20180813_231752.jpg
    20180813_231752.jpg
    3,8 MB · Sett: 112
  • 20180813_231808.jpg
    20180813_231808.jpg
    3,7 MB · Sett: 128
  • 20180813_231828.jpg
    20180813_231828.jpg
    3,8 MB · Sett: 119
  • 20180813_231842.jpg
    20180813_231842.jpg
    4,5 MB · Sett: 110

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Her er noen målinger med tre subber. Har nesten ikke brukt eq på disse målingene. Det meste er gjort med avstand og volum.
3 subber.jpg3 subber vann.jpg

Her er en måling med fronter plus 3 subber.
front med 3sub.jpgfront med 3sub vann.jpg

Er veldig fornøyd med dette, men må jo finjustere det litt og prøve og la den lille subben ta litt mindre del av jobben.

Sevald

Medlem
27 Jul 2006
736
2
18
47
Snop rom du har fått deg. Hva kan du si om effekten av diffusorer fra far din?

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43

Takk for det! Begynner og hjelpe nå.

Angående diffusorne jeg har lånt av far, så med det lille jeg har rukket og høre er at de åpner rommet og det føles mye større. Deilig og høre på musikk siden den blir mer levende på en måte. Kan jo hende at far kan fylle på litt som har erfaring med dem, og har en del av dem i sitt rom.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
I kveld ble podiet fylt med isolasjon. Strammet opp lyden mye. Ikke kalibrert eller tatt inn sub nr3 igjen så subbene er nok litt ute av kurs, men det er en klar forbedring av lyden. Ble vesentlig tørrere bass og strammet opp lyden veldig:cool:. Rekker dessverre ikke og kalibrere og måle før på søndagen, men da har jeg jo noe og glede meg til:). Har også sentrert podiet i rommet og fått på sponen igjen, men ingen bilde av det.

Vedlegg

• 20180816_194346.jpg
    20180816_194346.jpg
    3,7 MB · Sett: 104
  • received_832595116948124.jpeg
    received_832595116948124.jpeg
    90,6 KB · Sett: 98
  • 20180816_220803.jpg
    20180816_220803.jpg
    3,6 MB · Sett: 105

fandrese

Medlem
1 Apr 2018
12
0
6

Den kinoen begynner å låte skikkelig bra! :) Når det gjelder diffusorer er det et valg jeg gjorde for mange år siden framfor å kun bruke demping. Den viktigste grunnen var at jeg har dipolhøyttalere i stereo-oppsettet mitt og et rom som i utgangspunktet låt helt merkelig musikalsk sett. Vel å merke er ikke demping feil, den trengs i bassfrekvensene og i førsterefleksjoner. Jeg ønsket meg et større rom og en mer naturlig "live" klang. Jeg hadde ikke noe valg; Jeg har blitt en Svanå diffusor junkie. :mrgreen:

For å illustrere hvordan de oppleves: For ikke mange ukene siden bar jeg alle diffusorene ut av rommet mitt. Spilte musikk en times tid fullstendig uten diffusorer for å bli vant til lydbildet. Det låt greit, men tørt og nokså mørkt. Etter en times tid syntes jeg det låt helt ok og hjernen hadde stillt seg inn på det jeg hører etter i musikken. Jeg sitter ca 1,5 meter fra bakveggen og startet med å sette opp en firkant på 1,2x1,2 meter med diffusorer der BAK hodet. Effekten det hadde på lyden i rommet var så stor at jeg ble satt ut. Hele lydbildet åpnet seg bakover som forover og rommet virket mye større. Magic! Det ble en helt annen opplevelse. "Levende" er et ord som kan beskrive det i min verden. Nesten som når filmen skifter fra svart/hvitt til 3D fargefilm. Vi snakker her altså om litt over 1 m2 diffusjon 1,5 meter bak lytteposisjon.

Noe av den samme opplevelse var det hos C da vi plasserte diffusorer på hver side av fremre lytteposisjon. Veggene forsvant på en måte i sweetspot og den lille kinoen ble mer voksen. Udefinert bredere, mer liv og mer luft. C har jo allerede en god del akustiske tiltak så opplevelsen av større rom var ikke så markant som ved mitt eksperiment, men ga en veldig positiv opplevelse av et større og enda mer levende rom. Diffusorer er veien, sannheten og lyden, spør du meg.

Mvh Far :mrgreen:

Sist redigert:

fandrese

Medlem
1 Apr 2018
12
0
6
http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm (last ned pdf brosjyre under første bilde)

Det er flere typer. S-wings i MDF nederst og og papp-wings øverst hos C. Papp-Wings 60x120 cm kostet rundt 1200,- SEK sist jeg sjekket.

Send en mail og spør om priser. Matts Odermalm er en veldig hyggelig og"kunnig" svenske når det gjelder diffusjon.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Blir mye kosetid i kinoen for tiden, men har tatt noen målinger for og se forskjellen etter jeg dempet i podiet.

Kjører nå med to subber i front. Begynner og hjelpe.
Blå måling er subber imens rød er LR + subber. Skal bruke det sånn det er nå en liten stund før jeg justerer videre. Får jo ikke sett noen filmer hvis jeg bare justerer og bygger. Begynner jo og låte bra også.:mrgreen:

sub etter bassfelle vannfall.jpgsub etter bassfelle vannf.jpgLR+sub med bassfelle.jpgLr+sub med bassfelle vannf.jpg6

Sist redigert:

Toroluf

Medlem
24 Aug 2006
419
66
28
Blir mye kosetid i kinoen for tiden, men har tatt noen målinger for og se forskjellen etter jeg dempet i podiet.

Kjører nå med to subber i front. Begynner og hjelpe.
Blå måling er subber imens rød er LR + subber. Skal bruke det sånn det er nå en liten stund før jeg justerer videre. Får jo ikke sett noen filmer hvis jeg bare justerer og bygger. Begynner jo og låte bra også.:mrgreen:

Vis vedlegget 127485Vis vedlegget 127484Vis vedlegget 127486Vis vedlegget 1274876

Interessert å høre om dine diffussoropplevelser! Skal absolutt vurdere det selv når jeg en dag får et dedikert hjemmekinorom

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.405
227
63
43
www.avforum.no
Den kinoen begynner å låte skikkelig bra! :) Når det gjelder diffusorer er det et valg jeg gjorde for mange år siden framfor å kun bruke demping. Den viktigste grunnen var at jeg har dipolhøyttalere i stereo-oppsettet mitt og et rom som i utgangspunktet låt helt merkelig musikalsk sett. Vel å merke er ikke demping feil, den trengs i bassfrekvensene og i førsterefleksjoner. Jeg ønsket meg et større rom og en mer naturlig "live" klang. Jeg hadde ikke noe valg; Jeg har blitt en Svanå diffusor junkie. :mrgreen:

For å illustrere hvordan de oppleves: For ikke mange ukene siden bar jeg alle diffusorene ut av rommet mitt. Spilte musikk en times tid fullstendig uten diffusorer for å bli vant til lydbildet. Det låt greit, men tørt og nokså mørkt. Etter en times tid syntes jeg det låt helt ok og hjernen hadde stillt seg inn på det jeg hører etter i musikken. Jeg sitter ca 1,5 meter fra bakveggen og startet med å sette opp en firkant på 1,2x1,2 meter med diffusorer der BAK hodet. Effekten det hadde på lyden i rommet var så stor at jeg ble satt ut. Hele lydbildet åpnet seg bakover som forover og rommet virket mye større. Magic! Det ble en helt annen opplevelse. "Levende" er et ord som kan beskrive det i min verden. Nesten som når filmen skifter fra svart/hvitt til 3D fargefilm. Vi snakker her altså om litt over 1 m2 diffusjon 1,5 meter bak lytteposisjon.

Noe av den samme opplevelse var det hos C da vi plasserte diffusorer på hver side av fremre lytteposisjon. Veggene forsvant på en måte i sweetspot og den lille kinoen ble mer voksen. Udefinert bredere, mer liv og mer luft. C har jo allerede en god del akustiske tiltak så opplevelsen av større rom var ikke så markant som ved mitt eksperiment, men ga en veldig positiv opplevelse av et større og enda mer levende rom. Diffusorer er veien, sannheten og lyden, spør du meg.

Mvh Far :mrgreen:

Gode refleksjoner dette, diffusjon er definitivt ikke snake oil, beskrivelsen din av vegger (og ikke minst himling) som "forsvinner" er veldig presis og god, samme som jeg opplever i egen kino med veldig enkel utrustning av 2D "skylines" i himlingen (rundt 5kvm, basically over hele "publikums"-området, så relativt stor installasjon) samt en større 1D-sak med 40cm dybde bak lytteposisjon (på førsterefleksjon). Er også enig i at en trenger absorbsjon mot primære refleksjoner, men en skal uten tvil være veldig forsiktig med mengden og ikke minst hvor en plasserer panelene. Bruk av film på absorbenter og bassfeller fungerer også overraskende bra etter mitt syn om du som følge av rommets utforming og størrelse er nødt til å plassere absorbenter litt for nærme lytteposisjon. GIK har jo gjort et stort nummer ut av dette på sine paneler bl.a. der prinsippet er like enkelt som det er smart; de korte (høyfrekvente) bølgene reflekteres og de lange (dype) absorberes... Her er det garantert mulig å få til mye bra også som DIY, er jo (relativt, for innen akustikk er ALT relativt for det er veeeeeldig mye å ta høyde for...) enkel fysikk! :)

lygren

Grunnlegger
Medlem av ledelsen
11 Des 2002
43.405
227
63
43
www.avforum.no
...kanskje greit i så måte å nevne at min erfaring er at skylines i himlingen, som da jobber ned til rundt 1KHz, hadde utvilsomt den største effekten da sammenlignet med 1D på sidene og bak... Begge deler funker så absolutt, men med en typisk høyde på 2,4m er det ofte himlingen som er den flaten som gir den største "hule"-effekten i en atypisk hjemmekino og dermed har størst effekt av å behandles i så måte...

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.584
458
83
Ullensaker
Spennende dette her. Ser ut til på siste runde med kalibrering at du ikke har vert helt heldig med enten dekefrekvens eller tid mellom subbene og høyttalerene. Men målingene ser knall ut. Når er det visning?