Bøttekottet til Christian.

Christian's lille kino blir til.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Dette blir jo utrolig pent og stilrent. Podiet er jo en konstruksjon i seg selv man kan beundre :)

Takk for det! Begynner å bli veldig fornøyd med rommet. Podiet gjorde virkelig underverker for lyden. Var jo skeptisk til at det ikke skulle funke og ta for mye plass i det lille rommet, men funker over all forventning.:)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Fått opp litt bakgrunns lyd i snekkerboden som er under bygging. Liten forsterker står i teknisk skap til kinoen som er vegg i vegg med boden. Ble bedre lyd enn jeg turte håpe på:mrgreen: Her blir det gøy og lage ting.

Vedlegg

• 20180905_213710.jpg
    20180905_213710.jpg
    3,8 MB · Sett: 122
  • 20180905_213735.jpg
    20180905_213735.jpg
    2,7 MB · Sett: 134
  • 20180905_213743.jpg
    20180905_213743.jpg
    2,8 MB · Sett: 129
  • 20180905_213901.jpg
    20180905_213901.jpg
    2,8 MB · Sett: 120

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Da har jeg sett film og justert et par uker. To subber i front igjen og ingen bak og det låter som aldri før. Ble ikke helt bekvem med en sub i front og to bak. Tatt noen målinger og justert eq i prosessor.
20180922_214446.jpg
Bassen har blitt vesentlig mer fysisk med skråstilling og en dipp ble flatere.
sub 22,09.jpgsub vannfall 22,09.jpg
LR 22,09.jpgLR+sub 22,09.jpgLR+sub vannfall 22,09.jpg

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.899
3
38
Er veldig moro og begynne å få til bassen og at jeg nærmer meg det trykket du har i bunn. Er jo litt igjen, men har trua:mrgreen:

Ja 6db ekstra på 20hz merkes når jeg kjører portene åpen. Er jo mulig å få til noe lignende med ekstern dsp og housekurve, vet ikke om det lar seg gjøre med YAPO men tror ikke det. Bare å hive ut bakrekka og smelle inn en eller to SUB3 vettu :mrgreen:

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Ja 6db ekstra på 20hz merkes når jeg kjører portene åpen. Er jo mulig å få til noe lignende med ekstern dsp og housekurve, vet ikke om det lar seg gjøre med YAPO men tror ikke det. Bare å hive ut bakrekka og smelle inn en eller to SUB3 vettu :mrgreen:

Må bli med en stol imellom subbene da.:rolleyes: Må ha fire sitteplasser. Skulle vel gå og få mere heving i bunn hvis jeg senker hele kurven i yapo, men hvor vellykket det blir er jo bare en måte og finne ut på og det er og teste.;)

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.584
458
83
Ullensaker
Da har jeg fått gleden av å tilbringe mange timer hos både Christian og Jonnygrandis idag. Fy flate tida går fort når man har det gøy og nerder litt.

Den kinoen du har bygget Christian, den er skikkelig gjennomført. Og at du har klart å få såpass stor lyd i det lille "bøttekottet" er jeg veldig imponert over. Du kan altså sette tre av din kino inn i mitt lytterom.

Bildet i denne kinoen blir for min smak litt stort faktisk. Ble litt sliten i øynene av å se på film. Men her vil jo smak og behag komme inn, Hos meg så vet jeg jo at du synes bildet er forlite.

Lyden da... Innimellom så kommer jeg til rom som gjør at jeg skulle ønske mitt rom var mindre. Dette er et slikt rom. Og det sier vel en del. Dypbass trøkk er det i bøtter og spann her, midbassen er omtrent som hos meg ( du kan ikke sammenligne den med Johnny sin, da han etter mine ører har en av de beste midbassene jeg har hørt. Ganske uvanlig bra egentlig) og jeg er imponert over hvor sømløst subber og frontkanaler spiller. Inwall høyttalere har jeg faktisk ikke hørt noe spesielt mye av, men dette låt meget bra. Nå er jeg ikke spes glad i B&W sin lyd heller, men vet du hva. Dette likte jeg.

Synes denne kinoen din fremstår som svært god, men samtidig så er det nok litt å hente på enda bedre kalibrering og justering, noe du selv snakket en del om. At du har klart å få til såpass mye på den lille plassen. Vi snakker altså om en 7.2.4 Atmos kino, med 5 sitteplasser på 13m2 , det er rett og slett svært godt jobba. Gelder meg til å følge utviklingen her fremover. For jeg har virkelig troen på at du har kommet deg godt igang. Og at du etterhvert vil skru deg enda noen knepp opp på lyden.

Du bad om kritikk så da får du det. ;)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Da har jeg fått gleden av å tilbringe mange timer hos både Christian og Jonnygrandis idag. Fy flate tida går fort når man har det gøy og nerder litt.

Den kinoen du har bygget Christian, den er skikkelig gjennomført. Og at du har klart å få såpass stor lyd i det lille "bøttekottet" er jeg veldig imponert over. Du kan altså sette tre av din kino inn i mitt lytterom.

Bildet i denne kinoen blir for min smak litt stort faktisk. Ble litt sliten i øynene av å se på film. Men her vil jo smak og behag komme inn, Hos meg så vet jeg jo at du synes bildet er forlite.

Lyden da... Innimellom så kommer jeg til rom som gjør at jeg skulle ønske mitt rom var mindre. Dette er et slikt rom. Og det sier vel en del. Dypbass trøkk er det i bøtter og spann her, midbassen er omtrent som hos meg ( du kan ikke sammenligne den med Johnny sin, da han etter mine ører har en av de beste midbassene jeg har hørt. Ganske uvanlig bra egentlig) og jeg er imponert over hvor sømløst subber og frontkanaler spiller. Inwall høyttalere har jeg faktisk ikke hørt noe spesielt mye av, men dette låt meget bra. Nå er jeg ikke spes glad i B&W sin lyd heller, men vet du hva. Dette likte jeg.

Synes denne kinoen din fremstår som svært god, men samtidig så er det nok litt å hente på enda bedre kalibrering og justering, noe du selv snakket en del om. At du har klart å få til såpass mye på den lille plassen. Vi snakker altså om en 7.2.4 Atmos kino, med 5 sitteplasser på 13m2 , det er rett og slett svært godt jobba. Gelder meg til å følge utviklingen her fremover. For jeg har virkelig troen på at du har kommet deg godt igang. Og at du etterhvert vil skru deg enda noen knepp opp på lyden.

Du bad om kritikk så da får du det. ;)
Takk for en hyggelig og morsom dag! Veldig artig!
Veldig hyggelig du liker rommet selv om det er lite. Synes selv rommet funker bra og virker større enn det er. Var litt bekymret for at det skulle bli for varmt der med fem voksne, men synes det også gikk helt greit. Kan vel nesten garantere deg bedre lyd neste gang du setter beinene dine på denne kanten igjen. Har jo bare justert sub og lite annet. Skal dempe litt mer og få bygd litt diffusjon før jeg begynner med skikkelig kalibrering. Angående bilde blir jo det en smakssak som du sier, men bildet blir jo litt mer intens når vi bare ser demo klipp som det skjer masse I. Tipper du hadde likt det bedre hvis du hadde sett en hel film siden det stort sett er relativt rolig. Personlig ville jeg ikke hatt mindre;).
Klarte vel egentlig ikke få så mye kritikk ut av innlegget ditt:eek: Syntes det var hyggelig lesing!

Retep

Aktiv
7 Feb 2005
3.584
458
83
Ullensaker
Ligger litt kritikk innimellom linjene..
Spes så synes jeg panoreringer av lyden så hadde jeg litt å sette fingeren på. Spes ting som skal gå fra bak i rommet til frem. Igjennom rommet, om du forstår hva jeg mener. Nå var ikke hørselen min helt up to date, så skal vere litt forsiktig med å mene for mye. Nå har vi jo mye av det samme demomatriellet. Så fikk testa litt her hjemme igår. Og her er akkurat den delen bedre. Men som du er inne på. Du har jo knapt rørt justeringsmulighetene du har.

Dessuten så var det svært intr å høre de diffusjons vingene. Tror jeg må invitere deg og pappa'n innom her igjen. Bare for å få testa litt...

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Se der fikk jeg noe mer håndfast og jobbe mot. Bra!:eek: Er mye igjen før jeg er ferdig som sagt.

De gjør mye de diffusorne ja. Vi får høre med han far og finne en dag.

Saarg

Medlem
3 Apr 2007
720
51
28
Får slenge meg på og skrive noen ord om besøket hos Christian i går.
Vi startet dagen med en liten omvisning i huset og her var det lyd i så og si alle rom! Alt av lyd er innbygd i vegg/tak og det er en fantastisk finish på det hele. En skal lete lenge skal en finne noe å utsette på arbeidet. Det er vel kanskje bare Christian selv som klarer å finne noe å pirke på :p Jeg klarer det ikke.
Vi gikk så ned i "bøttekottet", som Peter kaller det, og lyttet til litt musikk først. Det gikk i hovedsak i metal bortsett fra litt pausemusikk fra storband.
Jeg tenkte over hodet ikke på størrelsen på rommet når jeg lyttet og det subben var utrolig godt integrert med frontene. Christian har gjort en knallgod jobb med justering der! I toppen ble det kanskje litt skarpt, men det kan og være at jeg ikke er vandt med å høre så mye på metall lenger også. Når jeg tenker etter var det kanskje mest på fem finger gutta jeg merket det.
For å ikke ha justert noe annet en subber, så låter det knall!

Vi fortsatte så med litt demoklipp fra filmer og det er trøkk i massevis og klarer ikke å sette fingeren på noe negativt. Bildet synest jeg absolutt ikke er for stort. Det er akkurat passelig med avstanden en sitter på. Tror det er 129" 16:9 og stolene er 2.5 meter i fra?

Finishen på rommet er upåklagelig! Det er virkelig gjennomført og Christian vet hva han driver med.

Etter demoen disket Christian opp med hjemmebakte :p rundstykker som gjorde godt for kroppen.

Vi gikk så videre til Johnny for en liten demo der også og det var absolutt ikke noe værre der. Med hakket større subber en Christian var det ett helvetes trøkk i bunn og veldig god lyd.

Utrolig hyggelig tur med ett utrolig hyggelig vertskap! Anbefales på det varmeste å ta turen til de her gutta hvis dere har mulighet en gang!

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Får slenge meg på og skrive noen ord om besøket hos Christian i går.
Vi startet dagen med en liten omvisning i huset og her var det lyd i så og si alle rom! Alt av lyd er innbygd i vegg/tak og det er en fantastisk finish på det hele. En skal lete lenge skal en finne noe å utsette på arbeidet. Det er vel kanskje bare Christian selv som klarer å finne noe å pirke på :p Jeg klarer det ikke.
Vi gikk så ned i "bøttekottet", som Peter kaller det, og lyttet til litt musikk først. Det gikk i hovedsak i metal bortsett fra litt pausemusikk fra storband.
Jeg tenkte over hodet ikke på størrelsen på rommet når jeg lyttet og det subben var utrolig godt integrert med frontene. Christian har gjort en knallgod jobb med justering der! I toppen ble det kanskje litt skarpt, men det kan og være at jeg ikke er vandt med å høre så mye på metall lenger også. Når jeg tenker etter var det kanskje mest på fem finger gutta jeg merket det.
For å ikke ha justert noe annet en subber, så låter det knall!

Vi fortsatte så med litt demoklipp fra filmer og det er trøkk i massevis og klarer ikke å sette fingeren på noe negativt. Bildet synest jeg absolutt ikke er for stort. Det er akkurat passelig med avstanden en sitter på. Tror det er 129" 16:9 og stolene er 2.5 meter i fra?

Finishen på rommet er upåklagelig! Det er virkelig gjennomført og Christian vet hva han driver med.

Etter demoen disket Christian opp med hjemmebakte :p rundstykker som gjorde godt for kroppen.

Vi gikk så videre til Johnny for en liten demo der også og det var absolutt ikke noe værre der. Med hakket større subber en Christian var det ett helvetes trøkk i bunn og veldig god lyd.

Utrolig hyggelig tur med ett utrolig hyggelig vertskap! Anbefales på det varmeste å ta turen til de her gutta hvis dere har mulighet en gang!
Dette var veldig hyggelig ord! Finner nok endel og pirke på selv rundt I huset.;)
Gøy at du likte bøttekottet mitt! Er faktisk enig med deg at det kan være en smule skarpt I toppen i stereo. Er den enkle yapo autokalibreringen jeg har kjørt som hever den såpass mye I topp, men syntes det blir litt mørk lyd uten yapo. Må få lagd en egen grafe for stereo, men legger ikke så mye I det enda da jeg skal ha inn diffusjon og mer demping først før jeg virkelig trår til på justeringsfronten.
Er ca 250cm til øynene ifra lerretet for og pirke litt.;)
Dere er hjertelig velkomne igjen!:)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Meget bra rom du har laget deg!

Hvordan synes du atmos i taket fungerer?

Det podiet ditt var helt rått forresten :)

Takk for hyggelige ord!:) Angående atmos så må det bare oppleves. Gjør mye med opplevelsen når man ser film kontra vanlig snurrerundt. Er helt rått:mrgreen:.

Det fine med podiet er at det faktisk funker bra som en bassfelle også. Tok målinger før og etter og det var stor forskjell. Veldig hørbar forskjell også.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Lenge siden jeg har oppdatert her nå. Skjedd lite. Jobber 7 dager i uka nå og to små unger tar det meste av energi, men har fått lånt meg en belcanto effekt til LR som forbedret lyden vesentlig i stereo. Reserve effekten til far. Har også startet og lage noen diffusorer. To er inne til test i kinoen før finpuss og sortmaling. Fire stk gjenstår og lage. Er mange spiler igjen og lime. Av en eller annen grunn for jeg ikke lagt til bilder nå, så jeg får prøve igjen i morgen.

balko

Medlem
3 Jun 2004
722
118
43
Vestfold
avforum.no
Lenge siden jeg har oppdatert her nå. Skjedd lite. Jobber 7 dager i uka nå og to små unger tar det meste av energi, men har fått lånt meg en belcanto effekt til LR som forbedret lyden vesentlig i stereo. Reserve effekten til far. Har også startet og lage noen diffusorer. To er inne til test i kinoen før finpuss og sortmaling. Fire stk gjenstår og lage. Er mange spiler igjen og lime. Av en eller annen grunn for jeg ikke lagt til bilder nå, så jeg får prøve igjen i morgen.

Det med barn og fritid kjenner jeg meg igjen i

Alltid gøy å ha noen oppgraderinger og/eller små prosjekter på gang!

Hvis podiet ditt fungerer som bassfelle, burde vel det samme gjelde en rad 2?
Sjekker igjennom igjen imorgen for bilder

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
369
104
43
Det med barn og fritid kjenner jeg meg igjen i

Alltid gøy å ha noen oppgraderinger og/eller små prosjekter på gang!

Hvis podiet ditt fungerer som bassfelle, burde vel det samme gjelde en rad 2?
Sjekker igjennom igjen imorgen for bilder
Podiet mitt er rad to;).