Bøttekottet til Christian.

Christian's lille kino blir til.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Tenkte jeg måtte lage en liten byggetråd på min lille kino som jeg har startet på i disse dager siden jeg har fått så mye innspirasjon her. Dette blir et dedikert kinorom på hele 390*329cm når det står ferdig. Bedre enn ikke noe. Takhøyde blir ca 230cm. Har drømt om kino i mange år, så når vi endelig flyttet til et hus med større plass fikk jeg endelig muligheten! Blir et 7.2.4 system med inwall høyttalere. Har lagt opp to 15a kurser til rommet. Huset er ifra 1986 så i høst gravde vi opp og drenerte og isolerte med 20 cm under bakkenivå, så ikke redd for fukt:).

Utstyr som skal inn er:
-B&W cwm 7.3 LCR
-B&W cwm 7.4 snurrerundt
-B&W cwm 7.5 som atmos
-2 stk Arendal sub 2
-Yamaha cx-a5100 prossesor
-Yamaha mx-a5000 effekt
-Sony ubp-x1000 blu-ray
-JVC dla-x5900 projektor
-Dreamscreen v6 lydtransparent lerret på 129" i 16:9.
Og sikkert en del mer.

Fortsettelse følger.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Litt bilder av ferdig slamma vegger. Skal lektes ut og bruke Dreamsreen prosilence systemet for og ta så lite av rommet som mulig. Blir et lag fibergips. Green glue og et lag vanlig gips på tak og vegger.

Vedlegg

beloken

Medlem
11 Apr 2017
15
0
1
Tenkte jeg måtte lage en liten byggetråd på min lille kino som jeg har startet på i disse dager siden jeg har fått så mye innspirasjon her. Dette blir et dedikert kinorom på hele 390*329cm når det står ferdig. Bedre enn ikke noe. Takhøyde blir ca 230cm. Har drømt om kino i mange år, så når vi endelig flyttet til et hus med større plass fikk jeg endelig muligheten! Blir et 7.2.4 system med inwall høyttalere. Har lagt opp to 15a kurser til rommet. Huset er ifra 1986 så i høst gravde vi opp og drenerte og isolerte med 20 cm under bakkenivå, så ikke redd for fukt:).

Utstyr som skal inn er:
-B&W cwm 7.3 LCR
-B&W cwm 7.4 snurrerundt
-B&W cwm 7.5 som atmos
-2 stk Arendal sub 2
-Yamaha cx-a5100 prossesor
-Yamaha mx-a5000 effekt
-Sony ubp-x1000 blu-ray
-JVC dla-x5900 projektor
-Dreamscreen v6 lydtransparent lerret på 129" i 16:9.
Og sikkert en del mer.

Fortsettelse følger.
Spennende! Høres ut som dette kan bli veldig bra selv i et mindre rom! Stort lerret for rommet eller klarer JVC-en 129" fra ca 350 cm? Har ikke peil, men 129" er jo forholdsvis stort. Har selv ca. 4 meter lengde på rommet og synes 108" (16:9) er passe. Her har jeg undervurdert behovet for ventilasjon og må ha kjellervinduet oppe når vi sitter 4-5 stk. i kinoen. Så ventilasjon er absolutt noe å ta med i beregningen når man først dedikerer et så lite rom. Både luft inn og ut.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Spennende! Høres ut som dette kan bli veldig bra selv i et mindre rom! Stort lerret for rommet eller klarer JVC-en 129" fra ca 350 cm? Har ikke peil, men 129" er jo forholdsvis stort. Har selv ca. 4 meter lengde på rommet og synes 108" (16:9) er passe. Her har jeg undervurdert behovet for ventilasjon og må ha kjellervinduet oppe når vi sitter 4-5 stk. i kinoen. Så ventilasjon er absolutt noe å ta med i beregningen når man først dedikerer et så lite rom. Både luft inn og ut.

Hehe... Synes det er fin størelse på lerret jeg. JVC trenger 390 cm for den bredden, men projektoren skal inn i veggen så ingen problem med kasteavstand. Angående ventilasjon er det under planlegging, men litt usikker på hva jeg går for enda.

beloken

Medlem
11 Apr 2017
15
0
1
Hehe... Synes det er fin størelse på lerret jeg. JVC trenger 390 cm for den bredden, men projektoren skal inn i veggen så ingen problem med kasteavstand. Angående ventilasjon er det under planlegging, men litt usikker på hva jeg går for enda.
Hehe, smak og behag. Bra at du har ventilasjon på blokka, har vurdert å sette inn miniventilasjonen til Mitsubishi selv. Dessverre fører det til en del jobb så det er utsatt på ubestemt tid. Blir spennende å følge med på prosjektet ditt her! Synes grunnlaget og utstyret ser veldig bra ut. Tror det blir knallbra når du får det ferdig.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Vurderer også miniventilasjonen til Mitsubishi, men litt usikker på om den vil klare og holde unna varmen.
Skal ha det meste utstyret utenfor kino så det hjelper jo en del.
Har også god trua på utstyret, og god erfaring med Yamaha og B&W inwall ifra før. Blir nok mye akustikk tiltak siden rommet er så lite da.

beloken

Medlem
11 Apr 2017
15
0
1
Vurderer også miniventilasjonen til Mitsubishi, men litt usikker på om den vil klare og holde unna varmen.
Skal ha det meste utstyret utenfor kino så det hjelper jo en del.
Har også god trua på utstyret, og god erfaring med Yamaha og B&W inwall ifra før. Blir nok mye akustikk tiltak siden rommet er så lite da.
Jeg ville ikke vært bekymret. Vil tro den holder og så lenge du ikke har utstyret i rommet så hjelper det en god del på varmere dager. Avshop skriver:

Høy utskiftningsgrad

VL-100 bytter opp til 105 m³ luft pr time – eller 60 m³ på laveste nivå (25dB). Normalt vil 60 m³ være tilstrekkelig for rom opp til 20-25kvm, slik at en kun ved behov trenger å øke effekten til 105 m³ i spesielle tilfeller.

https://www.avshop.no/mitsubishi-vl-100-hjemmekinoventilasjon-med-varmegjenvinning/cat-p/c/p10520167

Min erfaring med mitt lille oppsett på 14 kvm og utstyr i rommet er at kinoen i kjelleren er "kjølig" på de varmeste dagene, da sammenligner jeg med varmen i hovedetasjen hvor det blir alt for varmt.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no
Innspill her er at det er forskjell på AC og utskiftning av luft. Ventilasjon er jo uansett 100% påkrevet om du skal bygge et lydisolert rom da rommet må hermetisk tettes for at lydisolasjonen skal ha tilsiktet effekt. Samtidig vil normalt sett ikke et ventilasjonsaggregat klare å ta unna varmen som genereres av type 4-5 personer på 14 kvm, spesielt ikke sommerstid. Noe fordel vil du ha av kjellerplasseringen, og ventilasjonen vil uten tvil være med å bidra (og er som nevnt 100% nødvendig i et slikt rom), men det spørs nok allikevel om du må ty til en egen varmepumpe i tillegg. Varmepumpa skifter ikke ut luft, den bare behandler lufta som er i rommet - enten da ved å varme opp eller kjøle ned. Du trenger ikke en stor og kostbar pumpe, og den trenger sikkert heller ikke stå og gå hele tiden, men bare for å kunne ta unna når / hvis det blir for varmt. Fordelen med disse miniventilasjonene er for øvrig også at de vinterstid tar vare på store deler av varmen til tross for at rommet fylles med frisk luft... I alle tilfelle; ventilasjon bør absolutt være del av regnestykket om du skal lydisolere, mens varmepumpe er noe en kan sette inn senere ved behov.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Takk for utfyllende svar! Tenkte nesten jeg måtte ha en varmepumpe siden jeg har sett at miniventilasjonen bare gjenvinner varme. Da bestiller jeg meg en VL-100 og klargjør for en varmepume. Må eventuelt pusse veggen utedelen på varmepumpen må henge på, så ikke klart for den enda.:rolleyes: Har heldigvis plass til en sikring eller to til i skapet.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Da ble det en VL-100 på meg. Har også planen klar i forhold til en varmepumpe hvis det må til. Handlet også noen 3d briller når jeg først bestilte på avshop.:mrgreen:
I morgen blir det og handle 40 gipsplater og ca 40 fibergips. Lekter, 48x98, isolasjon og mulig en lyddør. Fått med far til og bære, så det blir mye kjøring og bæring i morgen.:rolleyes:

Vedlegg

Johnnygrandis

Medlem
29 Feb 2008
1.897
3
38
Riktig tråd forhåpentligvis denne gangen :mrgreen: Ser bra ut ut dette - kommer en tur til når det nærmer seg lyd i lillehulen din, når jeg ser på håndtverket på resten du har gjort i huset vet jeg dette blir knallbra! :)

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Riktig tråd forhåpentligvis denne gangen :mrgreen: Ser bra ut ut dette - kommer en tur til når det nærmer seg lyd i lillehulen din, når jeg ser på håndtverket på resten du har gjort i huset vet jeg dette blir knallbra! :)
Hehe... Takk!! Du er hjertelig velkommen når det måtte være.:cool:

Ble jo handlet litt i dag, så nå må jeg begynne og bygge litt også. Må få borret/pigget ut til ventilasjon og projektor før jeg begynner med treverk og stål. Får se hva jeg får gjort til helgen.

Vedlegg

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
Gjort en liten økt i kveld også. Fått hullet som projektoren skal inn i, så jeg får nok kasteavstand til lerret. Skal bygges et skap bak veggen under projektor som har "alt" av forsterkere og duppeditter med tilgang ifra gangen til kino/snekkerbod. På den måten får jeg også relativt kort kabel til projektor:mrgreen:

Vedlegg