Chasin`s kjellerkino

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
142
2
18
Hei

Etter 7 år med nytt hus er det endelig tid for å få ferdig det siste rommet :)

Snekkeren har vært på befaring, og ting kan endelig begynne. Der er pr nå uisolert leca og murgulv med vannbåren varme. Rommet er 3,9 x 72 meter pr nå, og planen er en bod/teknisk rom i bakkant på ca en meter (Der hvor kabeltromlene nå står). Takhøyde nå er 2,5, havner vel på 2,4 netto. Tenkte to sofaer bak hverandre, med den bakerste på et lite podie.

Så kommer spørsmålet: Er det mulig å få til 7.1.4 Atmos oppsett med all elektronikk og lerret for et budsjett på 100000kr? Bygging av rom kommer i tillegg.

IMAG3873.jpg

IMAG3874.jpg

IMAG3875.jpg

• Like
Reactions: lygren and balko

jvenaas

Medlem
6 Mar 2019
50
44
18
Jeg bygget meg 7.2.4 i ett 3,3x4,5m (ca) stort rom med det meste av komponenter for 150-200k, det var ett rom i rom system. Har gjort mesteparten selv og har helt OK utstyr. Kjøpt det meste brukt utenom receiver og projektor

Så du kan nok komme unna med 100k, men da må du ha relativt billig ustyr kjøpt brukt og prioritere vekk dyrere løsninger ang isolering

balko

Medlem
3 Jun 2004
704
90
28
Vestfold
avforum.no
Interessant prosjekt!

Men regner med rommet er 7.2 meter?

100k skal vel gå an. Du kan jo kjøpe noe brukt også.
Er det med prosjektor også?

En god receiver er nok lurt.

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
142
2
18
Hei igjen

Rommet er 7,2 meter ja, ender vel opp på 5,5 meter netto etter at bakrom og evt baffelvegg foran er bygget.
Det har ikke skjedd så mye synlig siden sist, har tatt ned lektene og isolasjonen i taket for å bygge om på ventilasjonen. Opprinnelig plan var å ha luft inn og ut innfelt i de sidekassene som skal bygges, men det hadde blitt trangt og knotete. Har derfor flyttet dem inn i rommet. Ryddet opp og klamret kabelrør i taket, og vibrasjonsdempet ventiasjonskanaler med bitumen matter. Skal forsøke å få laget en enkel skisse over mine planer, så er det bare å komme med gode innspill :)
Har fått lagt inn den siste kursen fra teknisk rom i huset, så nå er det klart for elektriker og snekker. Den siste hvite kabelsalaten er til brannvarslinga, blir lagt permanent når snekkeren har bestemt hvor ting skal være.

100k er forhåpentligvis med projektor ja, men det kan bli hardt. Satser på å skjule alle høytalerne bak stoff, så det blir lagt penger i lydkvalitet. Utseende blir da mindre farlig.

Det skal ikke monteres noen lydbøyler i taket, lekter rett på gulvåsene (30cm). Vi har kjøkken og delvis stue over, så evt lyd opp fra kinoen har ingen betydning. Kan få noe trinnlyd ned, men er mer bekymret for vibrasjoner til en takfestet projektor. Hva tror dere? Alternativet er å ha den inne på bakrommet på en hylle, med vindu til kinoen.

IMAG3950[1].jpg

IMAG3951[1].jpg

Kino 1.png

Enkel skisse i paint der ikke alt er i skala, men jeg tror dere skjønner tegninga. Bakre sofa skal opp på et lite podie. Tenker sweetspot i den fremste sofaen. Ventilasjonsrørene dere ser på bildet skal kasses inn, tenker å fortsette denne kassen på begge langsidene, om enn ikke hele veien rundt. Trekker kabler i disse og feller inn noen spotter.

Innspill?

Sist redigert:

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.452
14
38
Artig prosjekt, blir spennende å følge med. Enig med andre, kan være lurt å satse på en del brukt når budsjett er lavt. Jeg er i planleggingsfasen selv og prøver og få mest mulig ut av pengene.
Tenker du front høytalere bak lerettet også? Har du noe utstyr fra før som du kan bruke?

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
142
2
18
Oppdatert med tegning. Ja, tenkte å ha alt bak lerretet. Blir mer strømlinjeformet, og barnevennlig enn noe ute på gulvet.
Har 5.1 på loftsstua med BW 600 serie, men den tenker jeg å ha stående der for TV bruk.

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.452
14
38
Vil satse på å ha flere enn en sub. Bedre å ha flere "billige" subber enn en "dyr".
Når man skal ha høytalere bak lerret, må man ha et lydtransparent lerret av god kvalitet, særlig når man sitter så nærme som du vil gjøre på første rad. Siden du skal ha alt bak stoff så ville jeg laget rammen selv, sparer en del på det. Lerrets duken vil koste en del for det. Har man ikke høytalere bak lerretet står man friere til å velge billigere alternativer som kan funke fint. En god AT duk uten ramme koster fort 10000kr, følg med på tilbud.