Chasin`s kjellerkino - 4K og Atmos på budsjett


balko

Medlem
3 Jun 2004
711
92
28
Vestfold
avforum.no
En stund siden jeg har vært inne på forumet her nå. Ser du har fått gjort masse! Spennende å se byggeprosessen.

Har du noe planer om farger, sofa, stoler osv?

Er forøvrig enig med de andre her at du burde få til en form for ventilasjon eller lufteluke i det lille tekniske rommet. Projektor gir fra seg endel varme, og blir skadet om den blir for varm.
Et par små datavifter ell. sørger for ut og inn luft.

Jeg har festet projektor i taket og den vibrere litt av og til, så tror du gjorde lurt i å feste den i eget rom. Har selv tenkt å lage en hylle på veggen til min projektor.

Stå på videre, blir gøy
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
PC vifter kan fungere, og de kan turtalreguleres.
F.eks kople en Noctua NA-FC1 controller sammen med
2 stk PWM vifter, gjerne 200mm i taket
1 stk PWM vifte, gjerne 200mm, i utforing opp mot projektor - monteres høyt oppe.
I tillegg noen gode åpninger nede ved gulvlist (gjerne rett ved teknisks skap).
NA-FC1 trenger bare 12v f.eks. fra en gammel PC strømforsyning og så regulerer du med "volumkontrollen" på kontrolleren,
Store vifter = mindre turtal = mindre støy.

Da føres "kald luft" fra kinorom rett inn mot de delene som lager varme, samt at den større viften ved taket får blåst luft ut av rommet og skaper sug som drar inn luft fra bunnen - muligens konveksjon alene gjør jobben, altså samme oppsett men uten vifter.

Noctua NF-A20 drar 150 m3/time luft på 800RPM og 18dB(A)... så de kan kjøres kraftig ned på turtal og støy for å greie jobben med glans.
ved 550 drar de 100 m3/t og 11dB(a)

e.
1586550390963.png
 

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
@balko Hyggelig å høre det fra deg 🙂

Siden dette er på budsjett skal vi flytte ned 2 stk like 3 setere fra stua og sette bak hverandre, med den bakerste på et podie. Grått mørkt stoff i sofaene. Kan bli supplert med noen saccosekker eller lignende når coronatiden er over og naboungene vil se film.

Fargevalg ellers er ikke bestemt, men tenker helt svart i taket og på sidekassene. Vegger nedom der i en mørk matt dus mørk grønn eller blåfarge, samme farge på boddør og lister. Bygger baffelvegg, så den får sort stoff rundt lerretet. Det er vannbåren varme i gulvet, så jeg tenkte å legge teppe(fliser) rett på betongen. Erfaringer rundt dette?

@be2ng Skjønner tegninga di 🙂

Siden projektorhylla nå kommer kliss oppunder taket blir det trangt med den løsningen du skisserer. Jeg har mulighet til å legge noen flexirør i sidekassende enda, så mulig jeg forsøker en løsning med å slippe ut varmlufta fremme ved lerretet slik at den går rett mot avtrekket fra kinoen. Epson har varmluftutblåset på høyre side, så det må spekuleres litt mer rundt dette. Ønsker for all del å unngå denne varmen i kinoen, er aldri kaldt der fra før. Hvor varmt blir det før PJ og receiver evt tar skade?

Takk for at dere bidrar en førstereisgutt!
 
Sist redigert:

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Vifta trenger ikke være "over" prosjektoren - den kan stå litt til siden - eller helt ut til siden ;) Du må bare få "kald" luftinn i rommet (til prosjektoren og forsterker) - for så å trekke den varme lufta ut ett eller annet sted. Tanken med flexikanal er smart :) . Fra bildene ser det ut til at du kan få inn 1,5m lengder stive rør inn fra teknisk bakrom. Går du for flexirør så legg så stor dimensjon du får inn, det er betydelig mere luftmotstand i de flexible. Til et kanaloppsett bør du inn med en kanalvifte beregnet for dette - PC vifter vil nok ikke duge da det blir stort statisk mottrykk i røret. Legg uansett inn en lydfelle inn mot avkastet, vifter i rør lager lyd.

Jeg regnet litt på det - med store usikkerheter - og med 500W i det rommet så blir det fort opp mot 10 grader varmere ila en film eller to - antar ca 5m2 gulvflate, vindu forran projetor og ingen ventilasjon. Men du trenger ikke regne - 3-500W i det rommet blir fort varmt - og særlig oppe under taket.
 
Sist redigert:

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Rommet er faktisk enda mindre, 1 x 3,85 meter, full takhøyde. Kan sikkert demontere litt av den ene kassen for å få lagt inn spiro.

På bildet under er det markert med blått der jeg skal ha noen pynterammer trukket med høyttalerstoff, og kan dermed borre hull inn til boden for å få inn kald luft ved gulvet, gjerne rett under PJ. Slipper stoffet gjennom nok luft tro?

Utsparingen oppe i venstre bildehjørne (høyre bak i kinoen) skal det føres alt av trekkrør gjennom, så det blir trangt med enda et spiro i høyre sidekasse. Venstre sidekasse er nesten ledig, og det er ikke noe problem å lage tilsvarende hull mot boden der. Da kan jeg ha spirorør helt frem til lerretet og slippe den varme lufta ut under sidekassen.

"Problemet" er at Epson fører luft fra venstre til høyre side for linsa, og dermed blir motsatt luftstrøm baki rommet der.
Et siste alternativ er å sette vifta på kaldkanal ved gulvet, og l var luft presse seg fremover i hulrommet i høyre sidekasse, med utslipp i forkant hs.
Minuset med det igjen er åpen glava inne i kassen som kan støve ved utslippet.

Racket med receiver etc blir borti kroken inn til venstre i boden.
Skal male siste strøk på veggene i kveld, så er det bare taklister og maling av gulv før bod er ferdig :)

Hva tror dere?

20200412_144935 markert.jpg


20200412_145050.jpg


20200412_145031.jpg


20200412_145017.jpg
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Vifteløsning, se merke på bilde under, vil gi lite støy inn i rommet - MEN etter å sett på bildene er jeg meget usikker på om utslipp fremme er bra, kommer tilbake til det.

Rød = avtrekk. 100mm er billigst, 125mm om du tar deg råd (større diameter = lavere lufthastighet = mindre støy)
Vifta plasseres i teknisk - med turtalsregulering og bryter - lydfelle nært utløp.

Blå = friskluft inn - den runde er en mulig utvidelse for å føre "kaldluft" opp til PJ dersom den firkantede ikke er nok (men det skal den være)
Dimensjon blå - så stor som mulig - dvs ca 200 bred ser det ut til, og da tar du den 200 høy. Tror ikke du blir forstyrret av viftestøy fra PJ ut denne - lang avstand fra hull til PJ (selv KonTiki filmen vil ikke bli forstyrret vil eg mene). Når det gjelder høytalerstoffet i rammen så kan det være at denne har OK luftgjennomgang til at det ikke skaper problemer - men om du i tillegg skaffer noen CM luftspalte mellom dukramme og veggen så er det å anbefale. (F.eks bruk 48*48 som ramme, men 48x30 rundt ventilen (hele underkant +40cm opp langs sidene)

Ikke bry deg om hvor PJ blåser - luften dras uansett fra blå mot rød, og det er om å gjøre at det blir nok luftutskifting - dvs at du greier å holde romtemperaturen lavt nok.

1586703183563.png

Utslipp: Slik jeg har lest deg så er det ventil for tilførsel av friskluft som er synlig på bildet over. Ved utslipp framme ved avsug fra rommet så er jeg engstelig for at det etableres en luftstrøm fra takventil, inn til teknisk , gjennom vifte for utlufting fra teknisk og frem til avsug fra rommet. Du kan da få en dårlig luftutskifting i kinoen siden "all" friskluft går inn til teknisk rom og så via rør frem til utsug. Dette kan medfører en kino med dårlig luft (mye CO2) og hodepine som resultat.
Ved å slippe ut den varme luften fra teknisk rett i forkant (mot lerrett) så bør dette være løst - men den oppvarmede luften bidrar til å varme opp kinoen i større grad.... muligens ikke det største problemet...
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Ble sittende å tenke litt på saken din etter dagens kaffe og kaker.. må skjerpe hjernen til hverdagen starter opp igjen :)

Et par andre ideer som kan vurderes.
Ventilasjon ut i gang - tett dør mellom kino og teknisk.
Vifte i rød markering.
Skulle du være så heldig at det er yttervegg på motsatt side - og denne er over bakkenivå - så kan det tas hull på den siden.
Eller på langvegg om det ikke er noe "kritisk" på andre siden.

Fordel - påvirker ikke luftstrøm inne i kino.
Ulempe - tykk lekavegg (og muligens andre saker på andre side av vegg som jeg ikke har den minste peiling på)
1586715567372.png

Friskluft inn på teknisk:
Rød runding markerer vel innløp for friskluft til takventil som vi ser i taket.
Bytte ut bend med T-kopling, vider raka rør inn til teknisk.
Deler av friskluft (15°C antar jeg) inn i teknisk rom, som får overtrykk - det reguleres med ventil oppe ved blå firkant - eller annet egnet sted på høyre side.... eller legge overløpet inn i nedforingen med utløp nedover (rett over blå firkant).
Ulempe - innregulering av ventilasjon må gjøres på nytt - usikker om det er tilstrekkelig, og en må ha vifte uansett.
Velges denne løsningen så vil jeg anbefale å legge inn rør i utforingen på høyre side slik at en kan sette inn en vifte (som i forslaget lenger oppe)

1586716397441.png
 

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Mange gode innspill her :)

Ventilasjon mot gang utgår helt klart, det er 25 cm leca og ferdig kledd inne i gangen.
Tenker jeg ender opp med en løsning med kald luft inn ved gulvet under PJ, og ut i en av sidekassene og fører det fremover mot lerretet.
Er ikke bekymret for at dette tar over helt den ventilasjonen som allerede er i rommet, det er Ø125 fra før med ganske bra luftutskifting (har ikke m3/t i hodet). Setter man ned hastigheten på teknisk luftinga til et minimum er jeg relativt sikker på at dette ikke påvirker kinoventilasjonen.
Det er allerede bestilt tett karm til døra. Du nevner også en mulighet til å slippe varm luft ut i bakkant og dermed går temp i kinoen opp. Akkurat det var et av poengene med PJ i teknisk rom, å få ned temp i kinoen. Hvis det ikke hadde hatt betydning er det jo bare å sette døra på gløtt ;)
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Trodde du hadde lukket rom for å kunne se KonTiki uten å høre PJ jeg (Den bråker litt på full guffe den Epsonen - helt OK på Eco som er det jeg stort sett kjører på).
Det å kjøle et rom kun basert på ventilasjon krever litt - tok noen beregninger, men må ærlig innrømme at her er mine kunnskaper litt.... gamle (har ikke regnet på dette på 15 år). Uansett så får jeg relativt høye krav til luftutskifting for å holde konstant temperatur, men en kan fint akseptere 5g stigning....

Du kan ta en liten test. Sett inn en varmeovn på ca 500W og se hva du får som temperaturstigning (mål oppe og nede) - du må tette dørhullet først da ;), med litt mer enn plastfolie (gipsplate/gulvteppe/ullteppe). Mål temperatur ved tak (PJ) og gulv -etter 1 og 2 timer.

Personlig så står min Epson i et eget rom på ca 25m2 - som har friskluft inn (balansert) - og jeg har ikke registrert særlig økning i temperaur der inne - selv etter mange timer bruk av PJ.
 
Sist redigert:

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Ønsket tekn rom får å få ned temperatur, støy og et mer cleant utseende i kinodelen :)

Har sett en del på ventilering av teknisk rom nå, og kommet frem til følgende:
Opprinnelig ventilasjon i kinoen kommer ikke til å påvirkes av gjennomluftig av tekn rom før denne evt går på full blås.. Det er ø125 der, og tilluftventilen er direksjonell, dvs 1/4 av luftstrømmen blendes og man får kastet lufta dit man vil ha den, dvs fremover over sofaer. Avkastet er like foran lerret.

Tar hull i veggen nede ved gulvet under PJ, med spalte bak rammeopplegg inne i kinoen, og en ventil av noe slag inne i tekn rom. Vifte med sug ut fra tekn rom oppe ved sidekassen venstre bak. Flexit har en Polyflex slange som er enkel å ettermontere, vibrasjonsfri og kan fungere som lydfelle. To slike og en avkastventil fremme ved lerretet enten under eller på siden av sidekassen med feks en slik ventil fra Borea lakkert svart.

Forslag til avtrekksvifter som kan reguleres ned på hastighet? Går for ø125 på alt for å holde hastighet og støy nede. Det beste hadde vært en som startet automatisk ved en gitt temperatur, og evt økte i hastighet med tempen :)
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Jeg kjenner litt til Flexit og de har et par produkter som har innebygget temperaturbryter, men desse er beregnet for å flytte varme over ikke for lang avstand. Ved 125mm rør og lite bend (og stor åpning på utkastventil) så bør det gå. De skrur seg på ved gitt temperatur, men øker ikke turtall ved høyere temperatur.

Varmeflytter Temp - Kan innstille starttemperatur. Kjører i 40m3/t eller +90 m3/t (to valg) når temp kommer over grensen. Greier trykkfall på 33Pa. 125mm tilkopling. ca2500,-
Pro 7 - Starter ved 28°C og stopper ved 24°C 95 m3/t (relativt høy kapasitet). Kan og kjøres kontinuerlig på ca 40 m3/t. Trykkfall opp til 48Pa. 100mm tilkopling. ca 2000,-

Flexit Varmeflytter 100x. En enklere modell, en hastighet, 100mm stuss. Ca 1000,-

Biltema har en variant til 650... kun en hastighet (60 m3/h).

Alternativet er rene (kraftige) kanalvifter som har stor kapasitet. De må rigges med turtalsstyring og temperaturstyring/bryter.
Flexit Easy 125 er en god vifte denne kategorien - opp mot 350 m3/t... Spurv med kanon, den må kjøres brutalt ned.
 

be2ng

Medlem
24 Mar 2020
60
15
8
Fikk et tips fra en kollega: Gartnere bruker kanalvifter som reguleres på bla temperatur.
Jeg tok et Google søk [gartner utstyr] og det dukker opp diverese som kan være av interresse - både vifter med regulator og "plug-in" stikkkontakt regulatorer som kan brukes på vifte som tåler trinnløs styring (endring av spenning).

Vurder da en tempstyrt vifte eller regulator som settes slik at vifta går på en lav hastighet når du setter strøm på den - og så setter tempregulator så høyt at den går over på max kun dersom det blir alt for varmt (f.eks 5gC under der PJ kutter pga max temp). Den lave hastigheten settes på det som er normal luftbehov (prøv og feile). Ved å koples viften på samme kurs som PJ, med bryter så starter viften alltid når PJ startes - men går ikke dersom du kun hører musikk uten PJ.
Ser ut til at du kan få en tempregulert kanalvifte for <1500,- pass på at den kan kjøres kraftig ned i minimumsbelastning (normal lufting) OBS: Av erfaring så er det en del vifter går ikke stabilt under 20% last.
 

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
@be2ng Ser ut som det er mange løsninger. Har sett litt på kanalvifter, er særdeles effektive med er oppgitt med en del støy. HAr en på jobb, og den durer noe forferedelig. Kommer til å bore ø125 hull nede ved gulv under PJ, og det samme oppe fra tekn rom til venstre sidekanal. Legger opp en flexikanal hele veien der og tester viftestøy før jeg evt monterer lydfelle før utløp. Har snakket med elektriker, og kommer til å koble opp en flexit ecosilent 100 vifte (minst støy) med en termobryter til å begunne med. Skulle det vise seg å bli for dårlig får vi går hardere til verks, har hvertfall kanalopplegget klart da :)
 
  • Like
Reactions: be2ng

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
En liten update:

Har i påska og etter påske fått gjort følgende:

- Malt ferdig vegger bod/teknisk rom
- Listet bod/tekn rom
- Koblet opp all strømforsyning til utstyr + cat6 + tv
- Lagt opp trekkerør for høytalerkabel til alle bokser untatt Atmos
- Lagt opp trekkerør frem til baffelvegg for LFE signal, remote, fremtidig ekstra ++
- Kledd frontvegg (bakvegg inne i baffel) med gips og fuget
- Testet og valgt spotter
- Kjøpt subber (brukt)
- Bestilt UHD spiller
- Skrudd opp spikerslag og lagt inn rør for HDMI i tilfelle en fremtidig plassering av PJ inne i kino

Neste på tapetet er:
- Bore hull til ventilasjon teknisk rom
- Isolere ferdig bakvegg
- Bestemme spotplasseringer og legge opp kabel til disse
- Bestemme Atmosplassering og legge opp trekkrør til disse. Bygge kasser?

Noen bilder:

20200418_185733.jpg


20200418_185741.jpg


20200418_190214.jpg


20200418_190313.jpg


20200418_190318.jpg


20200418_190325.jpg
 
Sist redigert:
  • Like
Reactions: balko and alias

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Liten oppdatering:

Har ikke gjort så mye i det siste, ihvertfall ikke som synes så godt...

- Flyttet plass på noen stikkontakter og dermed også flyttet kabler
- Fått alle høyttalerbokser på plass
- Lagt opp bokser og rør til eventuell fremtidig front wide kanaler
- Barna har fått utfolde seg litt på de hvite veggene i tekn rom
- Tatt hull og limt inn ventilasjonsrør i bakvegg
- Trekt ferdig alle rør til høyttalerkabel. Alt på venstre side kommer ut i tekn rom, og så blir det kabelkanal der inne
- Lagt ferdig rør til lysbrytere
- Isolert ferdig de siste veggene.

Leter fremdeles etter noen gode Atmos høyttalere til å ha i taket! Det blir ca 45 grader vinkel opp fra sweetspot til alle 4.
På grunn av mye kabler og vannrør kan det bli trangt å bygge kasser til dem, så gjerne noen som spiller bra uten kasse. Det er 30 cm Glava oppi der.
Noen som har gode forslag til 6,5" coax som kan matche mine Jamo D6 LCR?

Noen bilder...

20200504_223707.jpg


20200504_231158.jpg


20200504_231211.jpg


20200504_231218.jpg


20200504_231229.jpg


20200504_231252.jpg
 
Sist redigert:
  • Like
Reactions: cb_600 and Saarg

cb_600

Medlem
19 Okt 2008
1.048
94
48
Ser meget bra ut dette. Grundig og gjennomført. :) Og flott veggmaleri, regner med det får stå :)

Ser du har har en vegg hvor det er en innfelt kontakt med flere utpåliggende kontakter under. Er disse koblet i serie fra den innfelte kontakten?
 
  • Like
Reactions: Chasin

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Maleriet får stå ja, de fikk fritt spillerom innpå der :)
Påveggkontaktene er koblet parallelt med den innfellte, slapp å felle inn så mange skjultbokser på denne måten.
 
Sist redigert:

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Update:

Går ikke så fort for tia, er langt ifra noen snekker. Har ihvertfall:

- Kledd vegger med walls2paint plater. Mye støv under saging av disse!
- Lakkert staver etc der projektor skal være for å få det mest mulig "usynlig"
- Montert ferdig ventilering av teknisk rom. Fuget flexikanal fast for å unngå støy, og la på en skikkelig bøy for å få ned støyen.

20200510_192510.jpg

20200514_205834.jpg

20200516_130549.jpg

20200516_130610.jpg20200516_130642.jpg

20200516_130732.jpg

20200516_130743.jpg

20200516_130748.jpg
 
  • Like
Reactions: balko

Chasin

Medlem
6 Apr 2006
173
25
28
Endelig igang igjen!

Sommeren er vel på hell, med mørke regnværskvelder som ikke frister til stisykling.

Har fått gipset taket, måtte flytte noen lekter for å få Atmos der jeg ville ha de. Er godt i gang med sparkling av gipsen, og fått flekket i en del sår på betonggulvet.

Er fremdeles litt i tvil i taket, men heller mot å trekke det i molton. Noen med erfaring på området?

20200912_203351.jpg


20200912_203340.jpg