Cerwin Vega Tråden

Magnus55

Medlem
12 Jan 2008
1.494
0
36
minhjemmekino.no
Merker trykket i AL-750 er noe helt annet enn hva jeg har hørt fra andre CV modeller. Samt resten av lydbildet er mye mer åpent og detaljert. Får ikke samme "innelukkede-lyd" følelsen som i f.eks CLSC osv. Grisefornøyd med dem! :)

Syns naboen ikke har satt så stor pris på dem. Tror det er rekord, 1 sang før det ringer på døra.

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.745
1
36
VegaVe12f skrev:
Men er det ikke noe annet alternativ enn PA? Har ikke noe imot PA, men synes ikke de hører hjemme i et stue eller gutterom, som navnet tilsier er det jo lagd for Public Address. Liker ikke dette med gain og clipping osv.
Er det ingen andre alternativer?

Ok. Så du skal ha noe som er:
- Under 3k
- Drive VE12 optimalt
- Ikke PA
- Se bra ut

Hva mener du med at du ikke liker Gain og clipping?? Gain = volum, og Clipping = forsterkern har fått nok. Alle forsterkere har jo dette.

Jeg syntes ikke f.eks denne ser så gale ut:
LD Systems - DEEP² Series PA forsterker 2 x 800 W RMS 2 ohm -

Disse kanskje? Tror de fleste blir litt små.
Xindak6950 - FINN Torget
parasound hca 1000 - FINN Torget
Hiend klasse D forsterker Aqoustic Reality - FINN Torget

Magnalf

Medlem
26 Jul 2009
2.345
0
36
34
Noen som har CV XLS-215 med CXA-10 eller tilsvarende/større på østlandet som har lyst til å gi en demo i helga? Nysgjerrig på hvordan lyden er, vurderer et partyrom i kjelleren :cool:

bmwen

Medlem
12 Nov 2009
686
0
0
kriss66 skrev:
ja sant det men jeg har bare hørt negativt om proson da

legg merke til at de fleste som sier de suger å gud vet, har cv i navnet sitt eller eier cv! det jeg tror er at de prøver å beskytte merke "sitt". de fleste tror jeg ikke har hørt de engang.

**dp**

Medlem
3 Okt 2004
1.301
0
0
der ja.. finally!

Vedlegg

• 1215SE mk2 002.jpg
    1215SE mk2 002.jpg
    276 KB · Sett: 36

Grindhouse

Medlem
31 Aug 2010
18
0
0
Hei

Nå har jeg bestemt meg for at det er på tide å bytte ut hjemmekinosettet jeg kjøpte på expert for et par år siden og gå til anskaffelse av noe grommere.
Har sett litt på følgende:

Front:CERWIN-VEGA XLS-215 Høyttalere
Bak:CERWIN-VEGA XLS-12 Høyttalere
Senter:CERWIN-VEGA XLS-6C Senterhøyttaler
Sub:CERWIN-VEGA HFA-21SX Subwoofer

Jeg lurer på hva slags receiver / forsterker (prisklasse imellom 10-20.000) som vil stå bra med dette oppsettet, og evt hva dere syns om oppsettet?

Skal også kjøpe meg en blu-ray spiller.

Har på ingen måte noe god greie på dette med spesifikasjoner og ting når det kommer til høytalere men har forstått det sånn at det kreves litt for å få disse høytalerene til å yte maksimalt.

Alle tips og kommentarer tas imot med stor takknemlighet!

Magnus55

Medlem
12 Jan 2008
1.494
0
36
minhjemmekino.no
Har aldri helt skjønt hvorfor de skulle plassere den ene diskanten bak. Hvorfor ikke bare vedsiden av den andre foran? Er det noen som kan forklare meg hvilke fordeler den skal ha bakovervendt?

jan_m

Medlem
9 Mar 2008
1.773
0
0
er det flere som er enig om at xls 2.8 virker rottete ut i toppen? fått lånt et sett av ei vennine av kjeringa og forer di med 2x272 og det er langt i fra hva mine inspilte xls 12 spiller... førøvrig yamaha 767 som pre

Lars J

Medlem
19 Des 2004
3.260
0
36
Ostemannen skrev:
Joda det er greit. Men hva om bilelementet ikke egner seg i store kasser etc. ?`!

Det fins vel selvsagt elementer som KUN spiller bra i bil, men de har jeg fortsatt tilgode å prøve :)

Revox

Medlem
12 Des 2004
12.101
0
36
Magnus55 skrev:
Merker trykket i AL-750 er noe helt annet enn hva jeg har hørt fra andre CV modeller. Samt resten av lydbildet er mye mer åpent og detaljert. Får ikke samme "innelukkede-lyd" følelsen som i f.eks CLSC osv. Grisefornøyd med dem! :)

Syns naboen ikke har satt så stor pris på dem. Tror det er rekord, 1 sang før det ringer på døra.

AL-750 er noe av det beste CV har laget. Ta godt vare på de! Sprenger du dem eller mishandler de kommer det en diger sinna russer på døra di og gjør ting med deg du sent vil glemme :p

VegaVe12f

Medlem
16 Okt 2011
1.170
0
0
Ostemannen skrev:
Ok. Så du skal ha noe som er:
- Under 3k
- Drive VE12 optimalt
- Ikke PA
- Se bra ut

Hva mener du med at du ikke liker Gain og clipping?? Gain = volum, og Clipping = forsterkern har fått nok. Alle forsterkere har jo dette.

Jeg syntes ikke f.eks denne ser så gale ut:
LD Systems - DEEP² Series PA forsterker 2 x 800 W RMS 2 ohm -

Disse kanskje? Tror de fleste blir litt små.
Xindak6950 - FINN Torget
parasound hca 1000 - FINN Torget
Hiend klasse D forsterker Aqoustic Reality - FINN Torget

Takk for svar! Tenkte mest på at det er enklere å sprenge diskant med PA, stemmer ikke det?
Og hva tror du om QSC GX 3?

Ostemannen

Medlem
25 Okt 2009
15.745
1
36
3li.fra.bodø.xD skrev:
FS : 30.9 Hz
Qts : 0.60
Qes : 0.66
Qms : 6.12
VAS : 92.7 L
Mms : 308.4 g

Kasseforslag
Lukket kasse:
70,75 liter (Qtc = 0.888 )
Gir F3 på 42 Hz

Portet kasse:
Portet 84,9 liter tunet til 35 Hz
Gir F3 på 30 Hz

Så det er bare bull vis du skal lage egen?

Det er sikkert gode elementer. Men tenkte mest på at de ikke oppgir så mye spesifikasjoner, noen av de har ingen. Det er kun de to billigste modellene som har spesifikasjoner. 4/6 mangler.

bmwen

Medlem
12 Nov 2009
686
0
0
Cerwin Vegaaa ! skrev:
Er ikke det litt logiskt at 2 12* knuser 1 12*?
er det ikke cerwin vega! som er så kjent for den "syke" bassen da?

men det jeg skulle frem til var at jeg har lest mange som sier 12" til cerwin spiller fra 212RR. å det tror jeg ikke noe på!

VTEC

Medlem
7 Jun 2009
1.042
0
0
kriss66 skrev:
hei trenger noe som demper vibrasjoner i gulvet :mrgreen:

har jo en CLSC 15s som står direkte på baken og når jeg spiller kjenner jeg det veldig mye i gulvet og finnes det noe ikke naboen hører så lett musikken ? :wink:

takker forhånd ;)

ARGON Damping Feet Dempeføtter | Hi-Fi Klubben anbefaler jeg deg sterkt ! Jeg hadde CLS-215 før og kjøpte de største av de dempeføttene (kommer an på vekta). De limer du enkelt på i hver sin kant under subben din ;)

kriss66

Medlem
4 Aug 2009
3.948
0
0
Grindhouse skrev:
Hei

Nå har jeg bestemt meg for at det er på tide å bytte ut hjemmekinosettet jeg kjøpte på expert for et par år siden og gå til anskaffelse av noe grommere.
Har sett litt på følgende:

Front:CERWIN-VEGA XLS-215 Høyttalere
Bak:CERWIN-VEGA XLS-12 Høyttalere
Senter:CERWIN-VEGA XLS-6C Senterhøyttaler
Sub:CERWIN-VEGA HFA-21SX Subwoofer

Jeg lurer på hva slags receiver / forsterker (prisklasse imellom 10-20.000) som vil stå bra med dette oppsettet, og evt hva dere syns om oppsettet?

Skal også kjøpe meg en blu-ray spiller.

Har på ingen måte noe god greie på dette med spesifikasjoner og ting når det kommer til høytalere men har forstått det sånn at det kreves litt for å få disse høytalerene til å yte maksimalt.

Alle tips og kommentarer tas imot med stor takknemlighet!

det oppsettet der vil riste huset ditt i fillebitter. ikke kød en gang har XLS 15 var det rister på hele huset men nå skal de selges. men hvorfor så store bakhøytalere holder nok med XLS 28.

Duppi dupp

Medlem
28 Sep 2005
3.609
0
0
jan_m skrev:
hadde kjøpt i gjen dc 15 jau;) *savn*

kan få kjøpe mine for 1000.-

MEN, det det er oppusingsobjekt. diskante bak virker ikke, samt en fram og bassene må recones, mangler frontdeksel..

det som virker er delefiltrene, mellomtoner, og en diskant fram, terminaler. kan evt selges i deler

AV-Fallet

Medlem
19 Aug 2010
6.827
0
0
Magnus55 skrev:
Har aldri helt skjønt hvorfor de skulle plassere den ene diskanten bak. Hvorfor ikke bare vedsiden av den andre foran? Er det noen som kan forklare meg hvilke fordeler den skal ha bakovervendt?

Den bakdiskanten spilte vel bare fra 10khz eller no'slikt, og poenget med å ha den bak er vel for å få spredt lyden og få den mer diffus, slik at det låter litt mer hifi i toppen og mindre PA. Vet ikke om jeg forklarte dette så veldig bra, eller om jeg har sjønt det selv, men det var ihvertfall en trend på den tiden med bakdiskant, og det var mange høyttalerfabrikker som brukte det.

1215 mkI var vel basert på AT-serien, mens mkII var mer basert på DC, stemmer ikke det? Ihvertfall mellomtonene...

Tenk om de kunne lagt noe seriøst i minne om gamlesjefen, f.eks et beist med 2x18 eller en 24" sub (fencekiller) eller noe slikt. Hadde vært kewlt!