Canal Digital HD PVR , ny software

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.248
20
38
Tv og hjemmekino: Fikser de boksen nå? - DinSide Bolig
I morgen skjer det....vi krysser fingre og tær..:)))))
Softwareoppdatering 7. juni
7. juni vil alle Canal Digitals parabolkunder som benytter HD PVR-dekoderen få tilsendt en ny softwareoppdatering. Den bedrer stabiliteten når man blar i opptakslisten. Den fikser også at noen dekodere starter harddisken i standby. I tillegg blir opptaksfunksjonen i dekoderen oppgradert, slik at de av kundene som har slitt med denne funksjonen vil få dette løst. I all hovedsak vil også de som har opplevd at opptak har forsvunnet få disse frem igjen og finne de i opptaksoversikten. De som har slitt med at planlagte opptak starter og plutselig blir avbrutt mens man bruker pause funksjonen eller ser på et annet opptak, får også dette fikset.

Oppdateringene blir sendt ut automatisk og brukerne som har tilkoblet to antennekabler får beskjed på TV-skjermen at oppdateringen er tilgjengelig. Brukere som bare bruker en antennekabel må oppdatere manuelt. Mer informasjon finner du på våre HDPVR-dekoder sider

Rolle

Medlem
22 Sep 2004
3.830
0
36
klaust skrev:
virker som dette kan bli en dyr oppdatering for cd om det er mange som må ha ny boks....
Ikke sikkert du får en ny boks, mange melder at de har fått bokser som bærer tydelig preg av å være brukt. Men en del fraktkostnader blir det jo.

Det som blir hardest rammet er nok omdømmet til Canal Digital, hvis de har noe igjen da :mrgreen:

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.248
20
38
rogo skrev:
Under min boks står det akkurat det samme.

Og i kveld sørget den for at jeg mistet en halv omgang av en fotballkamp...
Er det noen som har sjekket hvilke rettigheter vi har? Hvor lenge skal vi akspetere dette? Alt fungerte jo bra før oppdateringen.

Jeg har Viasats PVR i tillegg til anal Digitals. Når jeg slår den på så starter den med en gang, den bråker ikke (ikke viftestøy, ikke hardiskstøy), den slår seg av med en gang. I tillegg så fungerer den. Jeg kan ta opp programmer og se dem senere. Jeg kan pause i en fotballkamp uten risiko for at den plutselig finner ut at den vil hoppe frem til livesending og ødelegge spenninga.

Noen som vet om anal Digitals vanlige HD tuner (ikke PVR) fungerer bra?
Enten må jeg skaffe den, eller reise til Sverige å kjøpe svensk Viasat, da de har LaLiga.

All denne infoen står under System information i menyen...
der står også info ang hard disken....mine to fungerer helt greit etter oppdatering...MEN: det kreves godt singnalnivå for at det skal gå bra:
mine er 67 og 70 %...minimum er 60% såvidt jeg har erfart fra Canal Digital..på Viasat så er ca 60 ikke bra nok...100% fungerer supert.

seeker-man

Medlem
26 Mai 2005
1.066
0
0
39
AndyTapaz skrev:
-Dette er hva Canal Digital selv sier om siste oppdatering.

Dette løser IKKE oppdateringen:

* Mute i display ved oppstart fra standby. Enkelte ganger når man slår på dekoderen vil man ikke ha lyd og det står ”mute” i displayet. Dette løses enkelt ved å trykke på Volume + på dekoderens fjernkontroll til ønsket lydnivå.

Dette skjer meg hver gang omtrent.
Faktisk ganske irriterende i lengden..

Alltid noe nytt som skjer etter en oppdatering virker det som. Rart med det ;)

Broseen

Medlem
16 Sep 2003
1.956
0
36
Ja, ingen problemer er fikset med andre ord. Bare et potensielt nytt problem. De får rulle ut ADB snart.

Bobben1

Medlem
24 Sep 2006
8.122
0
0
Lunner/Hadeland
Gega skrev:
Mye finere grensesnitt etter oppdateringen og alt ser ut til å fungere hos meg.

Hvilke bildeinnstillinger har dere der man kan sette den til å vise enten 720 eller 1080?

Har dere tuneren på 4:3 eller 16:9?

Jeg har en Panasonic TH-42PX70....om det er noen som har samme tv som meg, kunne dere vært så snill å skrive litt om deres innstillinger?

Jeg foretrekker å la mottageren stå på "default" format som er 1080i. Oppskaleringen til 1080i ble mye bedre i den nye softwaren og bedre enn hva min Pioneer 507XA klarer syns jeg. Kjører fullskjerm (16:9) satt opp med "on demand" knappen. HDPVR'n vil automatisk hoppe over på 720p dersom det dukker opp HD kanaler som sender i 720p (noe ingen gjør nå men som ble brukt av TV2 Sport under fotball EM).

Ellers så er det et godt råd å velge det HD formatet du selv syns ser best ut. Bruk egne øyne for slikt er veldig subjektivt .

Soundfre@k

Medlem
20 Nov 2003
12.211
0
0
classic46 skrev:
Oppdateringene blir sendt ut automatisk og brukerne som har tilkoblet to antennekabler får beskjed på TV-skjermen at oppdateringen er tilgjengelig. Brukere som bare bruker en antennekabel må oppdatere manuelt. Mer informasjon finner du på våre HDPVR-dekoder sider

Fransk er og blir ulogisk.

matador

Medlem
18 Feb 2005
784
0
0
f*** SW oppdatering møkk har ikke opplevd på lenge....

-den mest irriterende er at det smeller i høyttalerne ved påslag -noe den ikke gjørde med gamle SW. Volumen har en del ganger vært på maxs forresten ved påslag, og litt slitsom med "2x250 ekte watt" tilgjengelig :(

-de fleste ganger når man slår den på så kommer "init", "muting" også går over til stand by igjen og bare viser kl, da må det slås på igjen men da kommer den på som regel...det er det samme med tuner nr 2 og.

-fint grensesnitt men personlig synes er tungvint på flere punkter, kjerringa greier ikke stort nå.... og nå som jeg leste andres erfaring ser ut at dette er et problem ved programering da jeg trodde madamen hadde gjørt noe feil faktisk...

-nå må man til "info" knappen for å vite hva som går på det man ser eller neste program, verre enn "høyre knappen"...

-generelt treig ved skift av kanaler, da den ikke reagerer ved første trykk så prøver man self flere ganger med resultat at plutselig den begynner å skifte flere kanaler....

-føler at fjernkontrolen har en smallere radius nå :) (joa, har byttet nye baterier så det er ikke det ;)) før kunne jeg stå litt til siden og styre, nå må jeg neste stå foran for å styre.

Er dette SW oppgradering mest ment for bruken av video on demand? har ikke prøvd å huke nettverk kabelen selv om den står like ved på htpcn -noen som har prøvd?

angrer som en hund at jeg oppdaterte begge tunere samtidig da jeg gikk på reklamen at "alt ble så mye bedre"... :(

NoAtMid

Medlem
24 Mai 2010
18
0
0
classic46 skrev:
All denne infoen står under System information i menyen...
der står også info ang hard disken....mine to fungerer helt greit etter oppdatering...MEN: det kreves godt singnalnivå for at det skal gå bra:
mine er 67 og 70 %...minimum er 60% såvidt jeg har erfart fra Canal Digital..på Viasat så er ca 60 ikke bra nok...100% fungerer supert.
Er møkk lei hele cd så nå har jeg sagt opp mitt kunde forhold til de å bytter til Altibox. Det verste er jo av man må betale for driten i 2 måneder. Skulle ikke vært lov å tvinge kundene til 2 måneder oppsigelse med alle de problemene CD skaper.

AndyTapaz

Medlem
25 Sep 2010
72
0
0
Dock skrev:
Nå er ikke Canal Digital den jeg stoler mest på her i verden så jeg tror jeg lar vær og oppdatere jeg... desuten er det ikke så lenge før abbonomentet går ut og jeg slipper og ha noe med CD og gjøre resten av mitt liv og dette er pga at jeg kjøper et nytt produkt og får et brukt oppgradert som ikke virker.

Men takker for svar.

Mvh
Dag

Jeg stoler heller ikke på dem, og det er mye p.g.a. tidligere erfaringer med de. I tillegg har jeg siden september hatt mange av problemene som er blitt beskrevet her i denne tråden. Derfor kjøpte jeg en annen dekoder som CD ikke har hatt noe med å gjøre for å slippe denne frustrasjonen gjennom jula. I mitt tilfelle valgte jeg å ikke si opp abbonementet ennå etter at CD lovet å kreditere meg med 2 Mnd. Min personlige erfaring er at det tross alt er lettere å snakke med kundeservice på CD enn enkelte andre leverandører. Disse problemene er tross alt ikke dem som sitter på kundeservice sitt ansvar, men de med teknisk ansvar hos CD bør snarest få fortgang i å få løst dette. I tillegg er det synd at det innholdet CD leverer lider så til de grader under gjentatte ugunstige valg av utstyr.

Vil bare ønske de som sitter på kundeservice hos CD en god jul, de gjør nesten alltid det beste de kan, selv om teknisk avdeling hos CD gjør sitt ytterste for å ergre kundene. En skulle nesten tro CD kjøper tekniske tjenester hos sine konkurrenter siden det såpass ofte går fullstendig på tverke når de skal lansere noe nytt.

Gega

Medlem
1 Mar 2008
1.521
0
0
Bare så synd at det ikke finnes noen gode alternativ til Canal Digital, dem har ikke verdens mest stabile dekoder... Men det har jaggu meg ikke Homebase heller... makan til drittopplegg og makkverk av et produkt skal du lete lenge etter...

Har nå testet Homebase en stund og forlater dem i skrivende stund for å gå tilbake til Canal Digital.. jeg har ingen bindingdstid så jeg kan med letthet gå over til noen andre som har bedre løsning...men hvem hva?

Man vet hva man har men man vet ikke hva man mister før det er borte:razz:

Mvh

Gega

hollisen

Medlem
11 Jan 2007
351
0
0
Får ikke lyd gjennom HDMI etter oppdatering

Jeg får ikke lyd gjennom HDMI etter oppdateringen:( Hvis jeg napper ut strømmen og skrur på igjen så får jeg lyd, men det er bare inntil den blir skrudd av og på igjen så har jeg samme problemet.

Jeg har sjekket at innstillingene er korrekte og jeg har også prøvd å tilbakestille den til standardinnstillinger uten at det hjelper:(

Edit: Nå hjalp det ikke å nappe ut strømmen lenger, men etter å ha prøvd å skru den av og på en del ganger kom plutselig lyden. Nå tørr jeg nesten ikke skru den av igjen...

Strike Ace

Medlem
1 Apr 2005
1.539
0
36
I går kveld så låste HD PVR tuneren (parabol) min seg.
Dvs, den viste bilde men reagerte ikke på noe.

Tekstinga begynte å vises med blå bakgrunn istedet for sort, og selve
bokstavene ble om til noen svære/tykkke bokstaver med "grums" som fyll.

Måtte bare ta strømmen på den og etter oppstart så var alle
mine tidligere opptak borte. :-(

Tuneren viste da 100% ledig kapasitet på harddisk.

Testet med å ta en ny oppstart av tuneren i håp om at den ville klare
å lese hdd innholdet på nytt, men ingen resultat.
Innspilling av programmer på nytt ser ut til å fungere, men de
gamle programmene ser det ut ti å forbli borte.

Ringte CD kundeservice og ba dem logge feilen i tilfelle jeg får mer problemer
i ettertid.

De hadde selvfølgelig ikke hørt om denne feilen før....

Broseen

Medlem
16 Sep 2003
1.956
0
36
Jeg kan godta noen innkjøringsproblemer når de bytter til Linux. Det er godt at de vil prøve noe annet når den forrige sofware`n aldri fungerte. Men folk må da kunne kreve å få slått på så de kan se på tv. Man betaler jo endel for å ha kanalene.

Hadde dette vært en blu ray spiller fra Elkjøp, så hadde den vært borte nå. Det er ikke urimelig å kreve avslag på regningen dersom man ikke får produktet man betaler for.

Jeg har de siste to dagene slitt skikkelig med å få på min pvr.

Jeg har vært innom listene på Video on Demand, men ikke sett noen film ennå.

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.248
20
38
NoAtMid skrev:
Er møkk lei hele cd så nå har jeg sagt opp mitt kunde forhold til de å bytter til Altibox. Det verste er jo av man må betale for driten i 2 måneder. Skulle ikke vært lov å tvinge kundene til 2 måneder oppsigelse med alle de problemene CD skaper.

Altibox er greit det....og så får du jo 3 svenske kanaler....masse fotball og en haug med lokale kanaler....men billedkvaliteten er BEST på parabol....
Og alle har slike betingelser når det gjelder avbestilling osv...

dnepr1036

Medlem
18 Des 2010
12
0
0
73
Litauen
Hei på dere!

Så lenge var Adam i paradis! Satte opp min nyinnkjøpte vidunderboks her forleden dag og alt så ut til å virke, og det gjorde det da også, en stund.
Plutselig var hardisken full, ingen pausefunksjon og ikke noe opptak, overhodet. Nullstilling og resetting fiksa dette, men jeg må nok krype til korset og fikse kabel nr. 2. Blir å purre på noen tekniske eksperter og montører det!

Spørsmål:

noen som vet hvilken hdmi-versjon den kabelen som fulgte med tuneren
støtter? Hvis ikke minst 1.3, som min Samsung har, vil det være noen vits i å bytte til noe mer sneksie greier?

Går ut i fra at 1.3-kabler el. mer også støtter versjonene nedover i rekka.

Skal nok leve ok nok på den noe reduserte bruksmuligheten jeg til begge kablene sitter der de skal, tror jeg da.......

Måtte jula ellers bli en ukomplisert en og uten for mye teknisk styr, for alle!

Rolf i Vilnius

Broseen

Medlem
16 Sep 2003
1.956
0
36
Nei jeg skal ikke ha Viasat, så da får jeg vente på Telenor VDSL tv.

I dag ble det (som noen ganger før) blåskjerm midt i et opptak. Heldigvis var det bare å kutte strømmen og spole seg frem i opptaket igjen.

Distinctive

Medlem
25 Mai 2007
1.066
0
36
hollisen skrev:
Jeg får ikke lyd gjennom HDMI etter oppdateringen:( Hvis jeg napper ut strømmen og skrur på igjen så får jeg lyd, men det er bare inntil den blir skrudd av og på igjen så har jeg samme problemet.

Jeg har sjekket at innstillingene er korrekte og jeg har også prøvd å tilbakestille den til standardinnstillinger uten at det hjelper:(

Edit: Nå hjalp det ikke å nappe ut strømmen lenger, men etter å ha prøvd å skru den av og på en del ganger kom plutselig lyden. Nå tørr jeg nesten ikke skru den av igjen...
Det er nok det akk så vanlige HDMI handshake/E-EDID problemet.
Jeg ser at du også bruker Logitech Harmony 1000. Mitt forslag er å lage en sekvens i denne hvor du legger inn forsinkelser under oppstart slik at komponentene (sink & source) klarer å kommunisere seg i mellom på en korrekt måte - for å si det veldig forenklet.

Momagel

Medlem
29 Feb 2008
114
0
0
Låste seg på første forsøk

Etter å ha lastet ned oppdateringen og alt kom opp igjen, så tenkte jeg å prøve å bla litt i opptakslisten (noe jeg her vært veldig forsiktig med til nå, da den som regel går i heng).

Endelig tenkte jeg, og blade ned fem ganger og det gikk jo bra, så fire ganger opp, da var det gjort... igjen!!! Med full stopp og heng som resultat. Etter noen minutter resatte boksen seg selv, et fremskritt i seg selv, tror nok å ta strømmen er enklere å raskere.

Så dette problemer er fortsatt ikke løst selv om CD skriver det på sine sider.

Spennende å se om de andre fiksene fungerer som beskrevet.

oilar

Medlem
2 Mar 2005
821
2
18
Fortsatt lite problemer med min, men har funnet noen nye problemer for meg:
  • Også hos meg knepper det stygt i høyttalerne ved påslag. Lyden går via 5.1 anlegg så særlig behagelig er det ikke. Dette er noe som kom nå med ny software
  • Satt nettopp og så på MONK på Canal+SERIES. Digital lyd. Det var en ubehagelig stor forsinkelse på lyden. Den var ikke synkronisert med bildet. Slike problemer hadde jeg ikke før. Finner ingen justering i tuneren for lydforsinkelser?
  • Det lagger av og til når man trykker på fjernkontollen. Ser på tuneren at den mottar signal, men intet skjer. Trykker videre og så plutselig skjer masse.
Problemene jeg nevnte før er der fortsatt:
  • Treg spoling
  • Må av og til slås på 2 ganger
Jeg kjører med 2 kabler ut til antennen.

Ønskeliste for bedre funksjonalitet:
  • Fikse disse irriterende småfeilene ASAP
  • Forbedre tekst TV slik at det husker f.eks 1000 sider med undersider alà Force
  • Info knappen - Ett trykk - infobar som i dag. Trykke en gang til for detaljert info. Tåpelig å måtte lete opp gul knapp for dette. 3. trykk - info forsvinner
  • Infobar bør inneholde en ekstra linje med navnet på neste program. Likte dette veldig godt på min forrige Force tuner. Ypperlig når man sitter og swapper kanaler.
  • Få tilbake miniatyrbilde og lyd inne på TV guiden. Det var perfekt å kunne følge med på f.eks nyhetene samtidig som man kikket litt i programoversiken. Nå blir det jo som å slå av TV'en hver gang man skal se hva som går på andre kanaler. Tåpelig.
Ellers har min mor også samme tuner. Den er litt eldre enn min. Den fungerer også greit, men av og til må hun slå den på 2 ganger og i dag var det ingen lyd da hun slå den på. Uansett hva hun gjorde kom ikke lyden tilbake. Men etter at alt var restartet kom det lyd igjen. Hun synes også en del ting har blitt mer tungvint enn før, spesielt vedrørende opptak. Mere trykking sier hun. Har selv brukt akkurat dette så lite på ny versjon så der har jeg ikke selv noe sammenligningsgrunnlag.