CAMBRIDGE Azur 751BD Blu-ray spiller

magstaff

Medlem
6 Okt 2008
405
0
0
651 kom ut etter 751 så finnes ikke noen mk2 ugave av den..

her er også en mail jeg fikk fra cambridge i dag:

Dear Magnus,

Thank you for your email.

The 651BD and the 751BD in regards to picture quality are identical.

They both use the same Marvell DE2750 QDEO Video Scaler on the primary HDMI output.

The reason why the 751BD is at a higher price point is because of the audio upsampling technology it uses including a dedicated stereo output and the 5 x Wolfson WM8740 24/192kHz Digital to Analog converters.

Kind Regards,
Josh Armstrong

kjekkse

Medlem
16 Jan 2007
54
0
0
651BD vs Pioneer BDP 51fd

Jeg fikk nesten en liten nedtur når jeg nå koblet opp min nye 651BD og skulle teste oppskaleringen på vanlig DVD. Satte på Forrest Gump først på Pioneeren som jeg tenkte å gi bort ..og deretter Cambridgen. Det var jo mindre støy i bildet på den gamle Pioneeren. Får håpe den er bedre på Bluray nå da.. Koblet nylig opp og måtte bare få det ut for å høre om dette kan være tilfelle eller om øynene spiller meg et puss . Bruker Pioneer 5090 som tv:)
Bruker nå hdmi1-inngangen som skal være den beste og som jeg skal bruke til ny projektor og håper virkelig ikke hdmi2-utgangen er mye dårligere...

Supertramp

Medlem
24 Jun 2010
14.953
8
38
Ultima skrev:
Mulig jeg spør dumt, men finnes det noen receivere som viser bitrate i displayet? (ikke lydformat)

Jeg har aldri sett dette, men det kan jo hende at noen utradyre har dette i undermenyene i OSD et sted.

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
harman/kardon skrev:
Er den sonefri på dvd eller kan gjøres sonefri på dvd ???

Det håper jeg virkelig, jeg regnet vel egentlig med at dette med sonefri er en smal sak å fikse når man snakker om en spiller til 7000 kr. På mine tidligere Marantz dvd spillere har dette vært lett å fikse, så håper det også er tilfelle med Cambridgespilleren8)

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
kjekkse skrev:
Bruker nå hdmi1-inngangen som skal være den beste og som jeg skal bruke til ny projektor og håper virkelig ikke hdmi2-utgangen er mye dårligere...

Får vel ikke spiller med bedre bilde
HDMI 2 er dårligere
Oppdater firmware på spiller
Sett HDMI 1 som primary for best bilde (eller så fungerer ikke qdeo delen i marvell brikken )+ bruk HDMI 1 utgang
Det er viktig å sette HDMI prioritet riktig så riktig ytelse video prosessor brukes
(bruker du hdmi 1 utgang med hdmi mode 2 så vil marvell brikken brukes uten qdeo så derfor må man sette hdmi mode 1 for at qdeo skal fungere)
og ellers still spiller riktig inn i forhold til øvrig utstyr (oppløsning og annen innstilling)

Odd J

Medlem
13 Nov 2006
540
0
0
Det eneste som gjenstår å avklare for min del er om spilleren har tekstflytting, dvs at den klarer å flytte begge tekstlinjer opp i bildet. Har den det blir det nok Cambridge. I sølv.

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
HDMI2 bruker jo Mediatek brikken så du skal ikke regne med den er bedre tror jeg.
Ja, jeg har ikke svær tv, bare 37" eller projektor så jeg sliter sikkert med å se forskjellene, og dvd og BD film kan jo variere litt i kvalitet også, men langt de fleste dvd filmer jeg har sett har helt rått bilde, faktisk så bra at om man setter på en BD der ikke er helt god kvalitet på blir man skuffet over BD faktisk.
Har nå oppgradert mitt bredbånd til et hakk fortere og youtube fungerer knall nå.
Gikk fra 1,44/0,30 mbps til 4,76/0,57 mbps.

Asfalt, der er ingen MK II utgave da, den gamle heter BD650, den nye 651. Tviler veldig på der er to varianter, det ville jo være en katastrofe og totalt unødigt.
Med 751 får du wifi med på kjøpet pluss bedre dac i multikanal og upsampling på stereo utgangen. Jeg personlig bruker ikke STEREO utgangene, bruker Front L/R, jeg spiller ingen cd`er på den og for det meste sender jeg lyden digitalt til min egen Bryston dac da denne er bedre en Cambridge sin, så ja, alt i alt kunne jeg fint ha klart meg med 651, men, som du vet, kjekkt å ha en 751 er det jo.

Bumblebee

Medlem
31 Des 2008
274
0
0
Hva slags program bruker dere for å streame musikk og film fra PC/Mac? (jeg bruker Mac)

Har fra før en del musikk i iTunes i ALAC, som 751BD ikke støtter. Har konvertert noen sanger til FLAC og lagt dem inn i XBMC. 751BD finner dem, men vil ikke spille dem av.

Noen som vet om et enkelt program der man bare legger til aktuelle mapper som skal deles via uPnP? (kanskje uten alt fiksfakseriet til XBMC)

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
Odd J skrev:
Det eneste som gjenstår å avklare for min del er om spilleren har tekstflytting, dvs at den klarer å flytte begge tekstlinjer opp i bildet. Har den det blir det nok Cambridge. I sølv.

Jeg ønsket den også egentlig i sølv, fordi jeg ville ha forsterken 840A v2 i sølv sammen med den. Men så så jeg på HFK sine nettsider at denne blu-ray spilleren kun er å få tak i sort utførelse,- så da ble det begge komponenter i sort finish. Forsåvidt fornøyd med det, Cambridge komponentene kler den matte sortfargen meget godt8)

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.005
0
0
651 kom ut etter 751 så finnes ikke noen mk2 ugave av den..

her er også en mail jeg fikk fra cambridge i dag:

Dear Magnus,

Thank you for your email.

The 651BD and the 751BD in regards to picture quality are identical.

They both use the same Marvell DE2750 QDEO Video Scaler on the primary HDMI output.

The reason why the 751BD is at a higher price point is because of the audio upsampling technology it uses including a dedicated stereo output and the 5 x Wolfson WM8740 24/192kHz Digital to Analog converters.

Kind Regards,
Josh Armstrong

Dersom dette stemmer, så må for det første den 651 vi testet mot 751 ikke ha vært helt i orden samt at Cambridge snakker med to tunger (jf. det de skrev om 651 vs. 751).

Jeg håper at hifi-klubben kan komme på banen i denne saken og få en endelig avklaring på bildekvaliteten på DVD på disse spillerne.

Jeg fikk nesten en liten nedtur når jeg nå koblet opp min nye 651BD og skulle teste oppskaleringen på vanlig DVD. Satte på Forrest Gump først på Pioneeren som jeg tenkte å gi bort ..og deretter Cambridgen. Det var jo mindre støy i bildet på den gamle Pioneeren. Får håpe den er bedre på Bluray nå da.. Koblet nylig opp og måtte bare få det ut for å høre om dette kan være tilfelle eller om øynene spiller meg et puss . Bruker Pioneer 5090 som tv

HDMI 2-utgangen er dessverre noe dårligere.....

Ja det ser sånn ut ja. Her blir 651 testet i WHAT HIFI:

Cambridge Audio Azur 651BD review from the experts at whathifi.com

Her er testen av 751BD også fra WHAT HIFI:

Cambridge Audio Azur 751BD review from the experts at whathifi.com

Mulig jeg misforstår det de skriver under Against og For på 651BD i forhold til 751BD?

Jeg ble litt usikker nå og jeg forstår ikke alt på engelsk heller så burde jeg gå for 751BD i tilfelle det finnes to varianter med 651BD?

Ser de har 651BD inne på lager i de fleste HiFi-Klubben sine lokaler og man vet vel ikke hvilken utgave det er i tilfelle det finnes en "eldre" utgave av 651BD eller om det er kommet en "mk2" utgave også ?

Ønsker å bestille i dag, men litt usikker på om jeg bør bestille 751BD eller 651BD nå

Dersom disse to spillerne hadde vært identiske på bilde, så hadde jeg nok også tenkt at begge ville fått 5 stjerner i What hifi. Men er lyden den viktigste, så er valget enkelt; 751.

Jeg må minne om at et godt alternativ til Cambridge 651 er Oppo 93 der vi i hvert fall vet at bildekvaliteten bør være like god som 751 på bilde. Og har man råd; Oppo 95 :)

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
Ultima skrev:
Skulle ønske det var en mulighet til å sjekke bitrate på lyd, men det vises bare på bilde når man trykker på info knappen.

Må vel bare spørre men hva trenger man bitrate opplysninger til ?

Eller finnes det en mulighet for dette, som jeg har oversett...noen?
ikke som jeg vet.

magman

Medlem
19 Mar 2007
42
0
0
noen som har erfaring med denne spilleren? Finner ingen tester på nettet. Vurderer denne eller en Oppo 95!

Asfalt

Medlem
20 Okt 2008
2.331
0
36
Takker for svar magstaff, Niels Nielsen og J.Haugen:)

Den ble ikke bestilt i dag siden jeg ble litt usikker. Da finnes det sikkert ikke en mkII utgave av 651 og det hadde jo vært litt rart om det var det ja.

Men jeg er nå litt mer i tvil om jeg går for 651 etter å ha tenkt litt.

Er jeg fortsatt usikker i morgen så bestiler jeg 751:)

SpecTrax

Medlem
27 Mar 2010
120
0
16
Bumblebee skrev:
Hva slags program bruker dere for å streame musikk og film fra PC/Mac? (jeg bruker Mac)

Har fra før en del musikk i iTunes i ALAC, som 751BD ikke støtter. Har konvertert noen sanger til FLAC og lagt dem inn i XBMC. 751BD finner dem, men vil ikke spille dem av.

Noen som vet om et enkelt program der man bare legger til aktuelle mapper som skal deles via uPnP? (kanskje uten alt fiksfakseriet til XBMC)

Prøv ut Serviio

serviio.org

Gilmour

Medlem
24 Mar 2011
6.830
0
0
magman skrev:
noen som har erfaring med denne spilleren? Finner ingen tester på nettet. Vurderer denne eller en Oppo 95!

Jeg har ikke så mye egenerfaring med den faktisk, men vurderte jo denne lenge selv en periode. Har ikke vært kar om å finne noen tester selv, merkelig forsåvidt. Eneste jeg kan bringe av info er at flere selgere på hifiklubben butikker jeg har vært innom har skrytt denne spilleren opp i skyene, og refferert til diverse anmeldelser. Dette må man selvsagt vurdere hvor seriøst man kan ta, men still. Jeg tror spilleren er glimrende, og med Cambridge komponenter får man ofte veldig mye for pengene.

Asfalt

Medlem
20 Okt 2008
2.331
0
36
Purolatino skrev:
Hei

Først kom 650BD, som har vært ute en god stund, så 751BD, og nå nylig 651BD.

Hei:)

Ser du har Pioneer BDP-LX55 og Cambridge 751BD.

Hvordan vil du sammenligne disse?

Må nesten bare spørre før jeg bestiller:)

Takker for svar:)

sirant

Medlem
24 Jan 2010
6.990
29
48
Er det noen mulighet å få koblet lyden fra squeezebox til bd751? Har hele samnlinga mi lagret i flac samt har en squeezebox men liker lyden fra cambridgen bedre enn dac'n i prossessoren min - er dette mulig - tenker via usb f.eks? Eller er eneste alternativ å spille av flac direkte på bd751 via nettverket? Syns det er litt dårlig løsning da jeg er avhengig av å ha på projektor for å se hva jeg driver med.