CAMBRIDGE Azur 751BD Blu-ray spiller

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
magstaff skrev:
men hva er de nederste talla på scaleren?serienummer?

Vet jeg ikke men at alle nummer ikke er identisk med en brikke fra en oppo 93 skal du ikke bekymre deg over (bilde av 88DE2750-BEF2 jeg la ut var fra nettet å fra en oppo bdp93)

Det viktige er at scalerer heter 88DE2750-BIF2

min 93 brikke slutter med helt andre tall/bokstaver enn andre brikker jeg har sett
B1U5400.7
1027 BOP
TW

Sendte også en mail til HFK om hvem av 651 og 751 som hadde best bilde å svaret ble
----> Det er ingen forskjell på bildkvaliteten mellom de
:)

bjorns_1

Medlem
23 Jul 2007
147
1
16
Etter den nye oppdatering har de fjernet mulighet til og spille iso filer. Dum som jeg var har jeg oppgradert spilleren.
Er det noen som hvet hvordan eg kan fjerne det siste oppdatering og legge inn den tidligere?

takker for svar

Niels Nielsen

Medlem
28 Jun 2003
24.452
0
0
J.Haugen skrev:
Dersom du har satt spilleren til å sende ut 1080P, så takler ikke Panasonic`n denne oppløsningen. At bildet viser seg et kort øyeblikk, skyldes som regel at det tar noen sekunder/tideler før den sender ut 1080P.

Kan det være det? Dersom du har satt spilleren til 720 eventuelt 1080i, så bør det gå greit da PV60 er klargjort for begge disse oppløsningene.

Nei, det er ikke det, har prøvd å slå av denne hdmi styring der er på tv`en også (vet ikke helt hva den gjør) men der er ingen forskjell.
BGruker 1080i ut fra både Get boksen og BD spiller, får aldrig disse blackouts med Get boksen på hdmi 1.

BigZ

Medlem
9 Sep 2004
2.435
1
38
bjorns_1 skrev:
Etter den nye oppdatering har de fjernet mulighet til og spille iso filer. Dum som jeg var har jeg oppgradert spilleren.
Er det noen som hvet hvordan eg kan fjerne det siste oppdatering og legge inn den tidligere?

takker for svar

Svar jeg fikk ang saken av support hos Cambridge Audio:

"I am afraid that it is now not possible for us to license the 651 and 751 as blu ray players with ISO file playback included. As such to keep the players operating in their primary capacity, we had to make this change.

This is the first time that we have ever had to do this as a manufacturer and we acknowledge that this is not how we would have chosen to go about it if we had more choice in the matter. Because the older version of firmware no longer has a valid license, we cannot supply it.
I am sorry I cannot be more help.
Ed Selley"

magstaff

Medlem
6 Okt 2008
405
0
0
J.Haugen skrev:
Alt var identisk, så jeg holder fast ved at 751 var bedre på DVD hos oss.

beviset ligger på cambridge sine hjemmesider,i tester og nå har jeg åpnet og knipset bildet "under the hood" så da gidder jeg ikke mer...du kan tro hva du vil...(placeboeffekt#hosthark"...) :-D

magstaff

Medlem
6 Okt 2008
405
0
0
hygen skrev:
Vet jeg ikke men at alle nummer ikke er identisk med en brikke fra en oppo 93 skal du ikke bekymre deg over (bilde av 88DE2750-BEF2 jeg la ut var fra nettet å fra en oppo bdp93)

Det viktige er at scalerer heter 88DE2750-BEF2

min 93 brikke slutter med helt andre tall/bokstaver enn andre brikker jeg har sett
B1U5400.7
1027 BOP
TW

Sendte også en mail til HFK om hvem av 651 og 751 som hadde best bilde å svaret ble
----> Det er ingen forskjell på bildkvaliteten mellom de
:)

ok takk for info! :) på bildet av min står det : 88DE2750 BIF2 ikke BEF2?pinlig nøye hehe men finner ikke noe når jeg søker på 88DE2750 BEF2 iallefall.

BigZ

Medlem
9 Sep 2004
2.435
1
38
Det som irriterer meg mest, er at det ikke stod at de hadde tatt vekk ISO støtten da jeg oppdaterte. Nå har de oppdatert infoen på deres sider, og det står nå nederst: "- Removal of ISO file playback due to copy protection issues."
Cambridge Audio

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
Niels Nielsen skrev:
Nei, det er ikke det, har prøvd å slå av denne hdmi styring der er på tv`en også (vet ikke helt hva den gjør) men der er ingen forskjell.
BGruker 1080i ut fra både Get boksen og BD spiller, får aldrig disse blackouts med Get boksen på hdmi 1.

Om du setter bd spiller på hdm 1
get box på hdmi 2
?

magstaff skrev:
ok takk for info! :) på bildet av min står det : 88DE2750 BIF2 ikke BEF2?pinlig nøye hehe men finner ikke noe når jeg søker på 88DE2750 BEF2 iallefall.
Beklager........var BIF jeg mente å har endret det

BigZ

Medlem
9 Sep 2004
2.435
1
38
bjorns_1 skrev:
dårlig, må vel være en plass og laste ned sist firmware og få lagt inn den.
Send meg gjerne en PM, eller lim inn link til filen her hvis du finner den forrige firmwaren.

Roger Waters

Super Moderator
Medlem av ledelsen
24 Jan 2007
20.414
18
38
I slutten av Mars skal Cambridge sin nye 3D Blurayspiller komme på markedet, denne er ca 3000kr dyrere enn nåværende 650 spilleren.

Informasjon fra HFK sine produktsider:

751BD er en audiofil Blu-ray-spiller med støtte for 3D, trådløs nettverksfunksjon og lekkert aluminiumsdesign. Hvis du vil ha alle muligheter og topp kvalitet overalt uten at prisen blir helt umulig, er dette løsningen for deg. Sort eller sølv.

Cambridge Azur 751BD – audiofil Blu-ray-spiller med 3D og trådløst nettverk
751BD er en avansert og audiofil Blu-ray-spiller med førsteklasses lyd og bilde, og muligheter i fleng. Den kan spille av nesten alle tenkelige disk- og lydformater – inkludert Blu-ray 3D – og den gjør det på en måte som setter nye standarder for økonomisk overkommelige Blu-ray-spillere. Med en skikkelig satt opp lyddel er den en fullblods universal-spiller, som uten problemer kan erstatte selv gode CD-spillere.

Med den innebygde nettverksfunksjonen – eventuelt trådløst via det medfølgende wi-fi-adapteret – kan du spille av musikk, filmsnutter og fotografier fra PC eller nettverksharddisk, men du kan også velge å bruke en av de to USB-inngangene som sitter foran og bak til for eksempel en USB-penn eller en USB-harddisk.

High-end bildebehandling og to HDMI-utganger
751BD kan spille av 3D fra Blu-ray, og en ganske så uvanlig ting er at du får to HDMI-utganger, slik at du for eksempel kan se på film på flatskjerm og projektor samtidig. Du kan også velge å bruke den ekstra utgangen til å koble spilleren direkte til TVen, slik at du ikke nødvendigvis trenger å slå på anlegget hver gang du skal bruke spilleren. Dette kan være lettvint sent om kvelden, eller hvis ungene skal bruke spilleren.

Bildesignalet fra den første HDMI-utgangen kommer fra en eksklusiv Marvell QDEO-bildeprosessor, som leverer et fantastisk støyfritt og naturlig bilde. Dette gjelder ikke minst DVD-filmene dine, som via denne prosessoren kan oppskaleres til full HD-oppløsning og en kvalitet du til nå knapt har våget å drømme om!

Flott aluminiumsdesign, rask oppstart og enkel betjening
Med 751BD kan du glede deg over en flott grafisk brukerflate til både grunnleggende og avanserte innstillinger, og du kan til og med gjøre justeringer mens du spiller av en plate. Dette er en detalj som gjør fininnstilling av lyd og bilde mye enklere.

Når du legger en plate i skuffen tar det kun få sekunder før du er i gang, uansett om det er Blu-ray, DVD, SACD, DVD-Audio, HDCD eller CD som står på menyen. Her er du ikke avhengig av å vente eller å bruke spesielle diskformater – alt kjører i gang uten at du trenger å ofre det en tanke. Du får naturligvis også flott og storslagent europeisk aluminiumsdesign akkurat som på de andre Azur-komponentene. Den eksklusive Navigator-systemfjernkontrollen i hel metall høyner bare inntrykket av at dette er et klasseprodukt.

Cambridge Azur 751BD får du i sort eller sølv utførelse.

Cambridge 751BD – spesielle fordeler
+ Svært bra lyd- og bildekvalitet
+ Lekkert og solid aluminiumsdesign
+ To HDMI-utganger
+ Trådløs nettverksfunksjon (wi-fi-adapter er inkludert)
+ Streaming av musikk, fotografier og film fra PC og nettverksharddisk
+ USB-inngang på fronten for avspilling av musikk, film og fotografier
+ Avansert lyd- og bildebehandling
+ Innebygget dekoder for alle høyoppløste lyd- og bildeformater
+ Rask oppstartstid
+ Kan spille av SACD, DVD-Audio og HDCD
+ Analoge 7.1-kanals lydutganger
+ Azur-systemfjernkontroll i metall er inkludert

Cambridge 751BD – spesielle begrensninger
– Ikke innebygget kortleser for SD-minnekort
– Ikke streaming av YouTube-videoer

Avanserte audiofile løsninger til både stereo og multikanal
BD751 er stappet full av avanserte audiofile løsninger. Både de analoge stereoutgangene og 7.1-utgangene er utstyrt med separate, høykvalitets Wolfson WM8740 D/A-konvertere. Alle lydsignaler oppsamples i tillegg til 192 kHz via den eksklusive Anagram Q5-teknologien. Denne løsningen kommer rett fra Cambridges multi-prisvinnende CD-spiller 840C, og den høye oppløsningen gir muligheter til en mye mer presis og skånsom behandling av signalet. Dette kan man i praksis høre i form av en suveren detaljering og klarhet i lydbildet.

BD751 er utstyrt med hele tre spesialutviklede digitale filterkarakteristikker, som lar deg fininnstille lydkarakteren til din personlige smak og anlegget ditt – enda en avansert audiofil løsning, som er hentet fra et annet prisvinnende produkt, nemlig DacMagic D/A-konverteren. Du får også Pure Audio Mode, som slår av alle bildekretsløp ved kritisk musikklytting. Og som prikken over i-en har de analoge utgangene variabelt delefilter, slik at du kan tilpasse utgangssignalet til høyttalerne dine uten å måtte gå via den lydødeleggende DSPen i hjemmekino-receiveren, for eksempel når du lytter til SACD.

J.Haugen

Medlem
26 Okt 2005
7.005
0
0
beviset ligger på cambridge sine hjemmesider,i tester og nå har jeg åpnet og knipset bildet "under the hood" så da gidder jeg ikke mer...du kan tro hva du vil...(placeboeffekt#hosthark"...)

Vel. Du velger å tro det du vil. I motsetning til deg som har kjøpt en 651 og således må forsvare ditt kjøp, så testet jeg begge på forhånd uten å eie noen av dem. Jeg hadde faktisk et indelig ønske om at den billigste spilleren skulle være like bra, men det var den dessverre ikke (på DVD). Så placeboen skulle ha slått inn andre veien, dvs. at 651 fremstod som identisk på bilde med 751.

I tillegg har jeg fått litt kjeft fra Hifiklubben, fordi det jeg skrev om forskjellene mellom spillerne, var et internt notat fra Cambridge som egentlig ikke skulle ha kommet ut.

Til Hygen: Som du kanskje har sett andre steder på forumet, så har jeg eid nærmere 50 dvd-spillere siden 1997. I de årene jeg var hifi-skribent fikk jeg se en rekke oppskaleringsbrikker og bildeprosessorer som så tilnærmet like ut i disverse spillere, men som likevel har hatt noen små forskjeller internt. Jeg har ikke åpnet 751 og 651, men bildene ovenfor kan bety alt eller ingenting.

Jeg får bare oppfordre dem som er i tvil som eventuelle forskjeller mellom 751 og 651 om å teste begge samtidig. Ser man ikke forskjell, så velger man naturligvis den billigste.

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
J.Haugen skrev:
I tillegg har jeg fått litt kjeft fra Hifiklubben, fordi det jeg skrev om forskjellene mellom spillerne, var et internt notat fra Cambridge som egentlig ikke skulle ha kommet ut.

Kan neppe være samme HFK jeg kjenner til for hadde det vært forskjell ville HFK utbrodert til det uendelige såfremt de hadde en dyrere modell som ville gitt bedre bilde enn en billigere

Er vel ikke bare liten lekkasje i såfall Haugen men værdensnyhet siden ingen andre offentlig har utalt seg om forskjell (dokumentert å referert helt tilbake til cambridge)

Billigere eller dyrere
Må vel nevne at en 88de2750 BIF2 koster ca 5 dollar for de som bestiller endel + Qdeo er bare 3 typer
2710 fra 2007 (bla i pioneer lx91)
2750 fra 2009 (bla i oppo,cambridge,phillips)
2755 som ennå ikke er i noen spillere jeg vet om
Ja Marvell lager mange prosessorer men ikke mange qdeo
Marvell - Product Selector

Til Hygen: Som du kanskje har sett andre steder på forumet, så har jeg eid nærmere 50 dvd-spillere siden 1997. I de årene jeg var hifi-skribent fikk jeg se en rekke oppskaleringsbrikker og bildeprosessorer som så tilnærmet like ut i disverse spillere, men som likevel har hatt noen små forskjeller internt. J
Da bør du også vite at en oppscaleringsbrikke alene ikke er det totale resultatet
(det er flere produkter med Kyoto 2 brikken 88de2750..feks phillips)
Det som blir forskjell er brikkesett men på begge cambridge brukes samme Mediatek sammen med kyoto g2)
Man har også andre spillere som bruker samme brikkesett som Cambridge men med annen video prosessor ..feks Yamaha som bruker en Mitsumi prosessor)

Blir jo litt som data dette (hovedkort,prosessor,gpu)
Setter man inn like komponenter og samme firmware så bør ytelse være lik.
Setter man inn ulike komponenter og firmware bør ytelse bli ulikt

(var jo samme ballet med oppo 93 og 95 der enkelte påsto det var forskjell komponenter til video og bastant hevdet at (selvsagt den dyreste) 95 var bedre (her har heldigvis oppo bekreftet begge spillere som lik i video ytelse og samme komponenter til video)

På en måte mener jeg Cambridge også har bekreftet samme prosessor siden de beskriver en å samme prosessor til både 651 og 751

651 http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/651BDtechspec.pdf
751 http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/751BD_tech_spec.pdf

(å da magstaff tar bilde av en 88DE2750 BIF2 (såkalt kyoto g2) er ikke dette en billigere qdeo som hfk sitter på som såkalt hemmelig dokkumentasjon men faktisk samme 2750 som de har opplyst at både 751 og 651 har

Jeg orker ikke mere avforum med tema forskjeller 651/751 men skulle vært intersant å dra igang denne Qudeo forskjellen på enkelte utenlanske forum der endel representanter fra Cambridge audio deltar

hygen

Medlem
20 Mai 2005
9.975
0
0
ISO eller ikke ligger i Metdiatek brikkesett
Cambridge lager neppe egen firmware oppdateringer til avspillingstøtte av disc/iso/mediafiler

Tilbakestille firmware selv vil neppe kunne gå
(sansynligvis ingen (private personer) kan lage downgrade/rollback i fremtiden heller pga digital signering av firmware )

Til oppo eierere har jeg lest at de kan levere spilleren til en rollback av firmware.
......inquire about having your player returned to them for firmware rollback.
The firmware can be downgraded, but this requires specialty hardware and software which is only available through our authorized repair centers. (dette var for de i Australia)

Tilbyr ikke Cambridge tilbakestilling til firmware fra 2011 så bør du se etter andre avspillingsmuligheter for ISO

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Takk for info!
Meget interessant spiller dette.

Hadde egentlig bestemt meg for Denon BDP 2012 som min kommende universal spiller. Men de har altså greid å begå den blemmen å utstyre denne spilleren med kun én HDMI utgang, dermed kan den ikke benyttes sammen med min nåværende receiver (med HD lyd) og 3D TV samtidig. Ubegripelig tabbe av Denon :(

Da ser jo denne straks mer interessant ut. Og ikke bare fordi den har to HDMI kontakter, men p.g.a. audiofil lyddel og på papiret veldig bra oppskalering på DVD.

Ser veldig fram til en sammenligningstest mellom disse to universal-spillerne. De kommer jo ut på markedet omtrent samtidig:)

magstaff

Medlem
6 Okt 2008
405
0
0
til j.haugen:

sitatet "ditt" fra cambridge skrev de :- Cheaper Marvel QDEO scaler than the one used in 751, which means the 751 will definitely do old DVD`s better than 651.

dette har jeg jo motbevist!
det er jo løgn.. vanskelig å ta det sitatet særiøst..

Bumblebee

Medlem
31 Des 2008
274
0
0
751BD er på tur min vei i posten! Gleder meg som en unge til å utforske alle dens muligheter :)