Bytte projektorlampe - original eller ikke?

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.588
10
38
Sarpsborg
Min kjære Sony HW30ES har, etter drøye 2000 timer, begynt å hinte om at jeg må bytte pære. Projektoren er gammel og pærene dyre og jeg lurer på et par ting:

1. Hva er forskjellen på original og tredjeparts pære?

Hvis det f.eks. kun er levetid, så kommer jeg ikke til å ha projektoren i 10 år til så da spiller det ikke så stor rolle. Er det også andre egenskaper blir jeg mer skeptisk.

2. Hvor er det beste stedet å kjøpe slikt? Dette er ikke noe jeg gjør så veldig ofte...:)

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.448
14
38
Noen ganger kan man kjøpe orginal pære uten modul også, det vurderer jeg for min JVC når jeg bytter til større lerret. Har kun kjøpt orginal til min forrige SONY frem til nå.

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.588
10
38
Sarpsborg
Det står "Please replace the Lamp/Filter", så da er det vel kanskje en beskjed om å bytte hele "modulen" (som kanskje betyr lampe/filter)?

BullFire

Medlem
24 Apr 2003
2.448
14
38
På min gamle Sony VW60 så fulgte det med nytt filter med original pære, hvis ikke jeg husker feil. Om man kun kjøper pære uten modul er det klart at det ikke følger med, men det kan godt hende du kan kjøpe det separat. På VW60 var det skumfilter, så mulig det bør byttes oftere enn andre typer filter. JVCen jeg har nå har mer et tekstil type og i manualen står det ingenting om å bytte filter ved pærebytte. De fleste modulene har også et grovt filter eller gitter som er den del av enheten. Skulle jeg byttet bare pære ville jeg nok ha blåst ren helle modulen med svak trykkluft for å få bort eventuelt støv før ny pære blir montert.
Jeg vurderer orginal pære uten modul herfra: https://www.beamer-parts.eu/projector-lamp/jvc/jvc-dla-rs520/
Hvis noen andre har handlet derfra , hadde det hvert fint om det ble kommentert her, erfaringen.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.099
91
48
52
Jessheim
Det finnes ikke original pære uten lampehus.
Min erfaring - etter mange år med reklamasjonssaker - er at veldig mange uoriginale lamper brenner med alt for høy temperatur, og likevel mye lavere lysstyrke enn originale. I en DLP projektor er ikke en ekstra varmen så veldig kritisk, men i 3-chip LCD og LCoS blir det veldig fort varmeskader på polariseringsfiltrene (misfarging langs kantene i bildet). Alle reklamasjonssaker jeg har vært borte i (projektorer innenfor 5-års reklamasjonsrett) som involverer uoriginale lamper har blitt blankt avvist av produsentene. Dette gjelder både Panasonic, Epson, Sony, og JVC.

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
0
36
53
Kristiansund
Har samme projector, og forrige eier har byttet lampe. Har en mistanke om at den ikke er original, og jeg får gulskimmer ut mot kantene av bildet i veldig lyse scener. Vet ikke om dette er lampen eller selve panelet, men det har gradvis blitt mere av det etterhvert som lampetiden har økt. Den lampen som står i nå har vart ca 1700 timer.