Bytte ifra Arendal Sound til "kinohøyttalere"

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.588
2
38
Hei.

Har nå 1723 tower, senter og surround men fått litt byttesyken.
Vurderer baffel-/falskvegg siden jeg har lydtransparent lerret og så "gjemme" frontene bak.

Men er det noe annet merke som gir meg mer for pengene? 90% film.
Kan godt være brukt.

Har nå 5.2.4, så Atmos kanaler er også greit å ha med.
Mulig det blir 7/9.2.4 oppsett etterhvert også.

Har SVS subber (PB16/PB13) og fornøyd med disse men litt vanskelig å få de bak veggen siden de bygger så mye ut.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.032
109
63
Hei.

Har nå 1723 tower, senter og surround men fått litt byttesyken.
Vurderer baffel-/falskvegg siden jeg har lydtransparent lerret og så "gjemme" frontene bak.

Men er det noe annet merke som gir meg mer for pengene? 90% film.
Kan godt være brukt.

Har nå 5.2.4, så Atmos kanaler er også greit å ha med.
Mulig det blir 7/9.2.4 oppsett etterhvert også.

Har SVS subber (PB16/PB13) og fornøyd med disse men litt vanskelig å få de bak veggen siden de bygger så mye ut.
Det du har er jo veldig bra høyttalere som passer bra til hjemmekino.

Jeg har ikke noe råd til deg, da jeg ikke har hørt Arendal, men jeg lurer på hvorfor du vil bytte de?

Xtz cinema er jo andre populære kino høytalere, men jeg aner ikke hvem som er best...

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.588
2
38
Det du har er jo veldig bra høyttalere som passer bra til hjemmekino.

Jeg har ikke noe råd til deg, da jeg ikke har hørt Arendal, men jeg lurer på hvorfor du vil bytte de?

Xtz cinema er jo andre populære kino høytalere, men jeg aner ikke hvem som er best...
Ja, er veldig fornøyd. Men har hatt disse en del år og hvis de skal stå bak lerretet så kan det hende det er noe annet som er like bra.

Har tidligere hatt en del forskjellig Klipsch også. Men vil ha noe annet og ikke XTZ heller.

Danke

Aktiv
4 Aug 2007
12.032
109
63
I såfall vi ville jeg brukt Arendal, og om jeg manglet noe ville jeg fyllt på med mer Arendal.

Jeg har ikke hørt de, men ryktet går føre de. Og ryktet er bra.

Jeg har Xtz selv, og jeg tror vi begge sliter med det samme. Er vanskelig å oppgradere noe som er gull verdt.....

For det er oftest dimishing returns. Og det er vanskelig å vite hvor høyt man må opp i pris.

Det jeg har snappet opp er Kef R serie og Triangle Bro.

Men det er ikke kinohøytalere....

Xtz regner jeg som mye bedre enn Klipsch unntak er kremen, Scala, Cornwall etc

Stian.V.H

Medlem
20 Jun 2009
1.160
32
48
Er ikke noen ekspert på kinohøyttalere,men etter hva jeg har forstått er det JBL og Alcons som gjelder.
Horn kort fortalt med store 15" eller 18" bassere med høy følsomhet og store kasser.
Slike ting ligger på finn.no hele tiden ofte selges det som pakker med mange høyttalere,oppsett som har stått i kinosaler,auditorium og lignende.

• Like
Reactions: borabora

Woff

Medlem
9 Des 2012
30
0
6
Fatter ikke at du ønsker å nedgradere! :)

Har selv Arendal, har kjøpt meg opp på Arendal surround-kanaler nå i sommer og er utrolig fornøyd!

2 * Arendal 1723, Tower THX (hovedhøyttalere)
1 * Arendal 1723, Center THX (senter)
4 * Arendal 1723, Surround S THX (side og bak)
4 * Arendal 1723, Bookshelf S THX (tak front og midt)
1 * SVS PB16 ULTRA SUBWOOFER (for å riste litt)
Dette i min hjemmekino, 20-25 kvadratmeter..
Og med 7000 originalfilmer i hyllene her.. Sett alle, så har vel LITT erfaring med kino.

Sist redigert:

BEF

Administrator
25 Des 2005
11.555
476
83
47
Asker
Forstår du ønsker å se i en rettning som vil gi deg ennå mer kino lud enn hva ditt oppsett idag gjør.

Har selv prøvd og testet mye forskjellig og ingen ting slår det å ha høyttalere med høy følsomhet og mye areal til kinolyd. Den største utfordringen er diskanten der man bruker vanlige domer som ikke tåler særlig mye lydtrykk før de bryter opp og gir høyforvregning. Jeg sliter selv med dette i mitt nye oppsett. Ektheten og råskapen i lydbildet på enkelte filmer kommer ikke helt fram.

Systemer som Alcons, JBL og andre der man bruker PA drivere gir en helt annen å mer naturtro opplevelse.

• Like
Reactions: Karmann

einis

Medlem
6 Jan 2004
16.121
1
38
du kan få noen heftige hjemmekinosett fra statene om du ikke er imot å kappe noen kasser. kan selges med flatpack og, men det blir vel dyr frakt..

qbd

Medlem
19 Aug 2015
1
1
3
Veldig lett å foreslå det man selv bruker, men du kan jo titte på f.eks. Ascendo CCRM6-P eller CCRM12-P. Hvis man går etter spesifikasjonene så vil Arendal-høyttalerne bare så vidt klare referansenivå (105 dB) ved lytteposisjon i en medium kino (2-4 m avstand fra høyttalere til lytteposisjon), og vil trenge kraftige effektforsterkere på 4-500 W for å gjøre det. Kinohøyttalere som Ascendo-høyttalerne klare det lett selv med vanlige hjemmekinoreceiver som forsterker.

I tillegg er surroundhøyttalerne fra Ascendo (CCM5-P) kun 7.5 cm dype, og med 90x90 graders spredning egner de seg både som surround og atmos/takbruk.

• Like
Reactions: BEF

Karmann

Aktiv
31 Jan 2007
1.280
350
83
Har du mulighet så ta turen og få hørt noen hjemmekinoer med litt membranareal og drivere på slutten av 90 tallet i følsomhet, eller høyere :)
Jeg ser hva du tenker og skjønner deg veldig godt. @BEF har noe meget viktige poeng. Jeg skal ikke komme med noe merke anbefaling men dersom du kan bygg selv så har du mye å velge i. Trenger ikke koste mye heller for noe som yter veldig bra.

• Like
Reactions: BEF

Hybris

Medlem
24 Okt 2003
10.979
5
38
M&K Sound er jo også noe som går an å se på. Typisk S150, eller S300 hvis du har mye penger. :)

borabora

Medlem
21 Okt 2003
1.588
2
38
Takk for alle svar. Jeg må nok få hørt noen anlegg før jeg klarer å finne noe.
Jeg vil iallfall ikke nedgradere, AS prisene har gått ganske mye opp siden jeg har kjøpt og selvfølgelig betaler man for finish osv.

Siden jeg har et rom med lyskontroll og tenker gjemme frontrekken så tenkte jeg at det var andre merker som kunne gi like mye eller mer for pengene når det gjaldt kinoopplevelsen. :)

Bygge selv er ikke aktuelt, selv om DIY sikkert hadde lønnet seg.