Bygging av kjellerstue - planleggingsfase

seini

Medlem
16 Sep 2010
47
2
8
Hei.

Skal til sommeren/høsten starte på bygging av kjellerstue/multimediarom. Rommet er i dag uisolert, og har fungert som et lager. Mål på rom er ca 4,6m x 4,5m.
Siden det står uisolert, så tenker jeg å prøve å bygge en slags rom-i-rom løsning, med u-boats på gulv, noe motorfeste med gummi på stendere, samt lydbøyler i tak.

I mitt forrige hus kjørte jeg full pupp med 120" lerret, mørke vegger, teppe på gulv etc, men planlegger dette som et litt mer oppholdsrom der kanskje tilogmed kona føler det er greit å sitte :) Har i dag noen konevennlige saxo 30 som blir byttet ut med noe heftigere, Arendal 1723 S er høyt på lista. Har også et 65" Samsung Q9F som skal flyttes ned hit.

Det kommer også en pipe ned i dette rommet. Siden jeg vil prøve å få det noenlunde tett mtp støy, så har jeg planer om å bygge en falsk vegg foran denne, med mulighet for å åpne for feier og eventuell inspeksjon av pipe. Tenker også å montere opp et rack bak denne veggen til å ha alt remediet i. Det er også laget hull i veggen i nærheten, så tenker kjøre en kanal med luft inn, og en kanal med luft ut her bak den falske veggen. Har enda et hull bak sofa der jeg tenker å montere noe ventilasjon, ser man får noe apparat med varmeveksler som bytter på luft inn og ut.

Legger ved et bilde her på slik jeg ser for meg at det skal bli seende ut. Tanken er å bygge kasse utenpå taket igjen, rundt i rommet, og ha spotter i denne.

Har også veldig lyst å kjøre på med Atmos med det samme, og ser for meg noe in-ceiling her. Muligens også in-wall på surround ved side/bak sofa - men det spørs litt hvor det skal plasseres.

Hvis noen forviller seg innpå her, så fint om de vil legge igjen en kommentar om det er noe som ser veldig galt ut, eventuelle fallgruver jeg bør passe på.
Tips om antall høyttalere for et slikt rom (5.2.2 / 5.2.4 / 7.2.2) og mest mulig optimal plassering av disse tas i mot med takk. Har en Yamaha RX-2050 reciever som er tiltenkt her, så den kan kjøre 9 kanaler.

Vedlegg

• Kjellerstue - planlegging.png
    Kjellerstue - planlegging.png
    495,3 KB · Sett: 56
  • Like
Reactions: oes

Stratosen

Medlem
6 Okt 2015
365
211
43
Bærum
En fallgruve for uisolert kjeller er kondens/fukt. Vil anbefale deg å lese deg litt opp på det før du setter i gang. (Av typen 'Lag rom i kjelleren - fuktsikre løsninger for å innrede kjeller' el.l.)

Lykke til med prosjektet! :)

• Like
Reactions: Toroluf

seini

Medlem
16 Sep 2010
47
2
8
Takker for svar :)
Fukt tror jeg at jeg skal ha rimelig kontroll på. Dette er eneste rommet som står uinnredet, tørr og fin kjeller i hus av nyere dato :)

• Like
Reactions: Toroluf

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Hei! Kan bli bra dette:) Siden du først setter opp vegg på siden med pipe - har du vurdert å snu retningen på oppsettet? Da vil du slippe sofa helt inntil bakvegg, samt utnyttet lengden i rommet med tanke på surround. Høyttalere vil også bli plassert symmetrisk ift. avstand til vegger. Vegg bak sofa kan møbleres med hyller og evt. pult, alternativt kan du få til en barløsning bak sofaen. Ny vegg med pipe er fint som du har planlagt, med inspeksjon og plass til rack. Høyttalere til surround og tak vist som in-wall, men det kan også vurderes utenpåliggende høyttalere. Vist løsning for 7.X.4, subber kan plasseres i hjørner fremme eller innenfor fronthøyttalerne.

Vedlegg

• Hjemmekino.png
    Hjemmekino.png
    33,7 KB · Sett: 36
Sist redigert:

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Jeg har vært inne på tanken, og tegnet og målt. Om jeg skal ha inn en sofa der, så vil den bli ganske liten om man skal ha plass til å komme gjennom mellom sofa og pipe. Men absolutt et fint forslag. Det som også ødelegger harmonien i et oppsett her, bortsett fra pipa, er at jeg ønsker å klemme inn en kontorpult på ca 140x75cm også. Litt derfor jeg kaller det en kjellerstue/mediarom mer enn ren kino.

Prøver å planlegge bygging av vegger og gulv. Har jo tenkt å prøve å bygge en slags rom i rom-løsning. Tanken er å bruke noen gummiklosser å frese inn i bunnsvill, både oppe og nede, og kjøre ekspansjonsbolt ned i betongen. Har noen motorfeste som er tiltenkt å feste toppsvill med inntil grunnmur.

Lurer litt på dette med gulv. Er det frakobling nok med isopor på grunnmur og spon oppå, eller bør det brukes uboats? Tenker da om der er innafor å legge uboats rett på grunnmur og isolere med rockwool etc. Tenker å flytesparkle først da for å få et rett og fint gulv.

alias

Medlem
29 Jan 2005
383
102
43
Jeg har vært inne på tanken, og tegnet og målt. Om jeg skal ha inn en sofa der, så vil den bli ganske liten om man skal ha plass til å komme gjennom mellom sofa og pipe. Men absolutt et fint forslag. Det som også ødelegger harmonien i et oppsett her, bortsett fra pipa, er at jeg ønsker å klemme inn en kontorpult på ca 140x75cm også. Litt derfor jeg kaller det en kjellerstue/mediarom mer enn ren kino.

Prøver å planlegge bygging av vegger og gulv. Har jo tenkt å prøve å bygge en slags rom i rom-løsning. Tanken er å bruke noen gummiklosser å frese inn i bunnsvill, både oppe og nede, og kjøre ekspansjonsbolt ned i betongen. Har noen motorfeste som er tiltenkt å feste toppsvill med inntil grunnmur.

Lurer litt på dette med gulv. Er det frakobling nok med isopor på grunnmur og spon oppå, eller bør det brukes uboats? Tenker da om der er innafor å legge uboats rett på grunnmur og isolere med rockwool etc. Tenker å flytesparkle først da for å få et rett og fint gulv.
Jeg tror forslaget i forrige melding var veldig bra, men jeg ville ha snudd det 180 grader og hvis mulig flyttet døren så nær pipen som mulig. Du vil da slippe å gå forbi sofa for å bruke kino, men må forbi hvis pult skal brukes. Hadde nok gått for en barløsning bak sofa som kan brukes som pult.

Frakobling med isopor er ikke godt nok (Snakker av erfaring da jeg har det selv) Tror nok du må investere i U-boats for å få et bra resultat

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Løsningene dere foreslår var egentlig første utkast her også, men følte det ble plass til så liten sofa når pc-pult hadde tatt sitt. Nå som jeg ser andre og ville valgt den veien, så har jeg vel kommet til enighet med meg selv om at hvis dette skal bli noelunde greit, så må det bordet rett og slett ut.
Den tegningen til christr så veldig fin ut, (takk for den) så tenker noe slikt snudd 180 grader vil bli optimalt ja.

U-boats er notert, så da kjører vi med det. Har også lyst å lage spiler på iallfall en vegg, tanken var i utgangspunkt vegg bak tv og høyttalere. Er det noe i veien for dette akustikkmessig?

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Det høres bra ut! Helt fint å snu retningen 180 grader. Bare pass på at du får den dybden fremme som du ønsker. Flytting av dør mot pipe vil hjelpe på dette. Kan vurdere pult bak sofa? Av lydmessige hensyn (samt opplevd større bilde) vil du gjerne ikke sitte helt bakerst i rommet uansett.

Hjemmekino 2.png

Sist redigert:

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Hvis du ville valgt 9 av de 11 kanalene du har tegnet inn der, hvilke ville du prioritert?
Flytte dør nærmere pipe skaper fort noe merarbeid. Veggen ute i gangen er tapetsert, og denne må i såfall lappes. Også er det en trapp bak pipa der, er ikke mye å flytte på...

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Ser nå at jeg har sikker kommentert under to forskjellige brukernavn. Hvis noen blir forvirret så er det samme person 😆

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Hvis du ville valgt 9 av de 11 kanalene du har tegnet inn der, hvilke ville du prioritert?
Flytte dør nærmere pipe skaper fort noe merarbeid. Veggen ute i gangen er tapetsert, og denne må i såfall lappes. Også er det en trapp bak pipa der, er ikke mye å flytte på...
Ok, skjønner godt ift. dør. Jeg er i ferd med å ferdigstille hjemmekino selv, og har laget MYE merarbeid for meg selv for å få det slik jeg ville. Du må bare vurdere om det er verdt det når du tenker på hvordan du vil ha det til slutt:)

Ved 9 høyttalere hadde jeg nok valgt bort Surround Back eller Top Back, noe avhengig av hvor sofa plasseres og om du går for in-wall i vegg eller ikke. Med tripole høyttalere på sidene vil behov for Surround Back være mindre. Ville uansett lagt opp for disse høyttalerne slik at du kan fylle på senere.

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Tror nok at surround vil bli på-vegg, mest sannsynlig noe i området tripole ja. Tak tenker jeg fortsatt på in-ceiling.
Tror jeg vil gå for noe Monitor Audio. De har FX-ene som sikker vil være greie til surround. Ellers så er jeg litt opptatt av at det skal se bra ut, og har blitt veldig frelst av RX8-modellen.

Tanken er at det ikke skal være en mørk kinosal, men mer en kjellerstue som det også kan gå ann å sitte og ta noen pils med kompiser, men også duge bra til film, gaming etc.

Slenger nok ut noen bilder i løpet av sommeren når rommet er tømt og tak etc er revet. Har et bad og et garasje som må ferdigstilles først :)

• Like
Reactions: christr

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Høres bra ut dette! De nye Monitor Audio Silver FX er veldig greie. Vurderte disse selv. Smekre og gjør lite utav seg estetisk.

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Ja de FX virker greie. De bygger også veldig lite, så det er lett å bygge inn i en ramme hvis man ønsker det.

Slengte sammen noe i sketchup. Tegnet ikke inn takht. Er ca 120 fra sofa til bakvegg på bilde, men tenker en 140cm kan nok være innafor.
Veggen ved pipe og rack blir også ledig, så er mulig å sette inn litt hyller i denne til å ha feks PS5, blurays og andre ting som man kanskje ønsker tilgang til :)

Vedlegg

• Kjeller-rev2.png
    Kjeller-rev2.png
    571,7 KB · Sett: 24
  • Like

alias

Medlem
29 Jan 2005
383
102
43
Ja de FX virker greie. De bygger også veldig lite, så det er lett å bygge inn i en ramme hvis man ønsker det.

Slengte sammen noe i sketchup. Tegnet ikke inn takht. Er ca 120 fra sofa til bakvegg på bilde, men tenker en 140cm kan nok være innafor.
Veggen ved pipe og rack blir også ledig, så er mulig å sette inn litt hyller i denne til å ha feks PS5, blurays og andre ting som man kanskje ønsker tilgang til :)

Nå tror jeg det begynner å ligne på noe, men hadde nok fortsatt den nye veggen helt frem og satt inn en ekstra dør. Tror det er mye å tjene på det lydmessig

Sent from my iPad using Tapatalk

• Like

Silode

Medlem
14 Apr 2021
8
4
3
Ja vi får se ☺️ Det blir doble dører uansett inn til rommet. Hadde en tanke om at den enden av veggen skulle kunne åpnes som en skyvedør for å komme til pipe og rack inni der.

• Like

christr

Medlem
6 Jul 2011
176
23
18
Nå tror jeg det begynner å ligne på noe, men hadde nok fortsatt den nye veggen helt frem og satt inn en ekstra dør. Tror det er mye å tjene på det lydmessig

Sent from my iPad using Tapatalk
Enig i den:) Skulle til å foreslå det samme. Lydmessig vil det helt klart være å foretrekke med helt rektangulært og symmetrisk rom.

• Like
Reactions: alias