Bygging av kino som rom-i-rom

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
32
0
6
Jeg holder på å planlegge bygging av kino i det som opprindelig var tiltenkt som hoved-stuen i 1 etasje i et nybygg (jeg har en stue i 2. etasje også, som forblir 'stue').

Jeg har begyndt å tenke på lydisolering for jeg ønsker jo å kunne se/høre på film på kino-volum uten å plage naboerne nevneverdig, så av den grunn overvejer jeg en rom-i-rom løsning. Jeg kan forstå at såkaldt "tripple leaf" ikke er ønskelig, men det er umulig å komme unna så vidt jeg kan se når jeg ikke vil ødelegge de nye veggene i huset, men har lest at ekstra luft mellem kino-vegg og eksisterende vegg kan avhjelpe problemet - har dere noen erfaringer i den retning? Fibergipsplatene jeg planlegger å sette opp blir 25 cm fra eksisterende vegg, hvorav jeg regner med å fylle 10 cm med isolering.

Jeg regner i al fall med at effekten av å lage rom-i-rom uanset vil ha stor positiv effekt pga vibrasjonerne ikke forplanter seg i resten av huset, eller tar jeg helt feil? Bakerst i kinoen har jeg reservert plass for teknisk rom, og den vil plassen mellem de to veggene være ca. 70 cm - det må da være bra eller? Det er særlig naboen som er nærmest bak-veggen som jeg tror vil ha størt risiko for å høre kinoen.

Fra de mest kritiske yterveggene (front og bak), har jeg 9-10 meter til de nærmeste husene. Jeg har tegnet et eksempel på hvordan jeg ser for meg det kan fungere. Hva tror dere om oppsettet?

kino-rom-i-rom.png

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
De innerveggene er vel isolert og vil til dels, ettersom de uansett sikkert er relativt tynne, i lys av nettopp å holde dårlig på lyd (samt redusere det som forekommer av resonans som følge av isolasjonen) redusere triple leaf effekten. Bruk så mye masse som mulig på indre vegg, 2 lag fibergips med green glue mellom høres lurt ut. Float / koble av også gulvet, veldig viktig!

Ellers et oppsett in my taste; hele veggen som lerret er tingen, som om jeg skulle gjort det selv!! Vent; jeg HAR jo gjort det selv... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
32
0
6
Ja, innerveggene er isolerte og er tynne; 10 cm og 15 cm i særlige tilfelde pga rør. Plater fra Norgips, men fikk ikke med meg mer eksakt hvilke plater de har tenkt å bruke. Yttervegge er treverk med 15+5 cm glava extrem isolasjon.

Hva har du gjort mht strøm? Jeg har bedt de legge opp for 3 kurser der utstyret skal stå, men så vidt jeg kan lese utifra NEK400, så vil jeg tro de må/vil legge opp kontakter andre steder i rommet i tillegg for å leve opp til krav om at der skal være slike punkter spredt rundt omkring... men blir det ikke et problem den dagen der blir tilsyn/sjekk av el-installasjon og de ikke kan komme til pga veggene jeg har satt opp? Vil jo være kjipt å måtte rive kinoen for at de kan måle for jord eller hva de måtte ønske å sjekke når kontakene slett ikke er i bruk. Kan man komme unna på en eller annen måte? Hvordan har dere løst det tidligere?

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.180
103
63
41
www.avforum.no
Ja, innerveggene er isolerte og er tynne; 10 cm og 15 cm i særlige tilfelde pga rør. Plater fra Norgips, men fikk ikke med meg mer eksakt hvilke plater de har tenkt å bruke. Yttervegge er treverk med 15+5 cm glava extrem isolasjon.

Hva har du gjort mht strøm? Jeg har bedt de legge opp for 3 kurser der utstyret skal stå, men så vidt jeg kan lese utifra NEK400, så vil jeg tro de må/vil legge opp kontakter andre steder i rommet i tillegg for å leve opp til krav om at der skal være slike punkter spredt rundt omkring... men blir det ikke et problem den dagen der blir tilsyn/sjekk av el-installasjon og de ikke kan komme til pga veggene jeg har satt opp? Vil jo være kjipt å måtte rive kinoen for at de kan måle for jord eller hva de måtte ønske å sjekke når kontakene slett ikke er i bruk. Kan man komme unna på en eller annen måte? Hvordan har dere løst det tidligere?
Du bør nok kontakte en elektriker for å få flyttet over punktene dine, dette bør være en smal sak å få til ved å bytte ut støpselet med en koblingsboks og dernest 16mm k-rør inn via rom-i-rom-konstruksjonen?

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
32
0
6
Nå, et år etter innflytting, har jeg endelig blitt klar for å ta dette prosjektet videre.

Jeg har revurdert noen ting, deriblandt flyttet rommet nærmere resten av huset hvis man kan si det slik og dermed fått plass til det jeg kaller for en service-kanal så det akkurat er mulig å komme seg rundt rommet langs yterveggen hvis det engang skulle vise seg nødvendig, om man ikke er for feit da :)

Jeg har også reservert plass for å ha forsterkere osv. inne i rommet bak en lettvegg og tenkte å ha et lite hul som prosjektoren kan titte ut av og dermed forhåbentlig kunne dempe det meste av støyen fra prosjektor, playstation, mediaserver osv.

Jeg tenkte også det kunne være et godt sted å ha ventilasjon mot naborommet som er spisestuen som allerede har aircon/vp. Det finnes også lufttilførsel og avtrekk i rommet i dag som jeg kan koble meg på, dog er jeg usikker på om det er nok eller hvor stor konsekvens det vil ha for lydisoleringen. Nå er det ikke slik at der er behov for å sitte 7 personer og se film dagen lang, men man skulle helst kunne sitte der ~2-3 timer uten å få vondt i hodet pga dårlig luft - men det meste av tiden vil det bare bli meg selv og da vil det neppe bli et problem. Hva er folks erfaringer med ventilasjon i kino?

Jeg har lest i byggforsk 727.305 og ser at man har valgt å legge rommet på det de kalder for et elastisk dempesjikt og bygge videre med bunnsvill og vegg ovenpå dette. Noen her som har gjort det samme? Umiddelbart syns jeg den løsningen passer bra for meg siden jeg uansett setter opp nye vegger fremfor å ta ned eksisterende bekledning. Hvis denne dempingen fungerer, så trenger jeg vel strengt tatt heller ikke den kanal-greie for avkobling av gipsvegg og stender, siden stender allerede er "avkoblet" på et vis siden de allerede står på et flytende gulv. Eller er jeg helt på bærtur?

Vedlegg

tigerdyr

Medlem
28 Feb 2007
32
0
6
Det har kanskje ikke den helt store interesse, men har oppdatert planen og laget plass for avtrekk/ventilasjon som jeg håper kan fungere. En del av utstyret har efterhånden ankommet og mangler egentlig bare å få spikret de siste detaljene herunder særlig rundt ventilasjonen før byggestart.

Vedlegg