Bygging av "Big Miles" - Ferdig!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nå er selvfølgelig jeg helt utrolig ødelagt når det kommer til pris, men er 8600,- (10750,-) per 600W kanal og inkludert DSP mye? Misforstå meg rett: Den er ikke billig, men for det man kjøper; vil dere karakterisere det som dyrt? (ærlig spørsmål her ...)

Du har et veldig viktig poeng Fornjot. Sett under ett er totalprisen for DCI 8/600N skrekkelig mye, nesten 90,000,-. Vi betaler jo ikke det, vi har fått en meget bra pris. Totalt sett ender vi vel på ca 5500,- pr kanal, og det er med en avansert avansert DSP. I forhold til en dyr og kanskje halvslapp "High-end" forsterker er ikke dette dyrt i det hele tatt. Jeg burde nok ikke sagt at "prisen er hinsides", siden det var ment for veiledende pris sett under ett.

Crown DCi 8|600 har jo et imponerende lavt støygulv på >108dB og en høy dempningsfaktor >900, så jeg er ikke i tvil om at denne kommer til rocke i Arves oppsett!

Det er disse faktorene som har vært med på å avgjøre valget, i tillegg til DSPen og høy antatt kvalitet på produktet. Så jeg håper virkelig at du har rett når det er oppe og går. :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ja! :D
Har i lengre tid planlagt å bygge Miles selv en gang, men mangler både verktøy og ikke minst ferdigheter for å komme i nærheten av tilsvarende kvalitet. Ser veldig bra ut!

Planer om demo når du er ferdig? :)

Takker! Jeg kan godt bygge for deg om det skulle være interessant. Vi kan jo etterhvert diskutere detaljene på PM, men en prøvelytt må du få til før du bestemmer deg.

Jeg kommer nok til å kjøre en del demoer når alt er ferdig (og innspilt). Fra midten av februar og utover er nok det meste på plass sånn lydmessig. Første testing blik nok allerede i mot slutten av denne måneden. :)

Thali

Medlem
1 Aug 2006
322
1
18
Kristiansand
Hadde vært skikkelig gøy å høre hvordan disse låter, eneste ulempen er at det antagelig blir totalt drepen for mine egne høyttalere. Regner med de blir en trist affære i ettertid. Blir nok ikke aktuelt å gjøre noe innkjøp med det aller første, men litt på sikt håper jeg å få kona med på dette.. :p Kan ta detaljene på PM når den tid kommer.

Gi gjerne beskjed når du begynner å bli klar for demo, imens følger jeg spent med på byggingen! :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
I kveld ble det siste innspurt på høyttalerbyggingen. Nå er 3 x BigMiles ferdig, og det er bare resten som mangler...

Må opp til Trestokken AS igjen og få frest ut platene til et forsterkerrack som skal stå på teknisk rom. Nå står forsterkerne i et Apollorack som ikke er særlig funksjonelt til rackmonterte forsterkere. I tillegg blir det greit å få det nye racket på hjul.

Så må jeg få frest ut to laminerte 25mm MDF-plater som BigMiles skal stå på, som en slags fot. Under dette skal jeg ha et trekryss som skal settes på topp-platene over sandkassene i frontplattingen. Da vil høyttalertårnene hvile oppå sand slik at mye av resonansene fra kassene ikke går ned i betonggulvet. Det skal også inn noen dempeklosser av gummi mellom her, og dørstoppere fungerer fint til denne tyngden.

Til slutt må det legges opp en god del meter høyttalerkabel. Hver høyttaler skal ha egen kabel frem til forsterkerne, så det går fort ca 100m til dette. Kunne nok ha spart tre lengder, siden bassene i hvert tårn går på samme forsterkerkanal, men jeg velger allsidigheten fler kabler vil gi på sikt. Kan veldig godt være at det kommer andre/flere subber på sikt også...

Litt bilder fra i kveld. Masselodding av Speakon-terminaler. Dette går rimelig fort nå, utrolig hvor mye tid man sparer når man etterhvert jobber mer rasjonelt:

attachment.php

attachment.php

Ferdig mellomtone med Speakon:

attachment.php

Klare til å bæres opp i Sal No.3:
attachment.php

Vedlegg

• IMG_8303.jpg
    IMG_8303.jpg
    295,5 KB · Sett: 802
  • IMG_8304.jpg
    IMG_8304.jpg
    245,4 KB · Sett: 801
  • IMG_8305.jpg
    IMG_8305.jpg
    247,7 KB · Sett: 848
  • IMG_8307.jpg
    IMG_8307.jpg
    239,3 KB · Sett: 1.258

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.438
66
48
Helt sinnsykt dette her!! Ser helt rått ut, bra jobba. Blir spennende å høre hvordan dette låter ;)

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
Nydelig! Og også litt enklere å bære og flytte når det er mindre kasser. Hadde det vært en ide å montere elementene også når kassene var på plass? Vet av erfaring at vanlige miles i 30mm MDF er grisetunge!

Tror det er lurt å trekke mye kabel, det gir fleksibilitet og sparer arbeid senere.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
I kveld ble det siste innspurt på høyttalerbyggingen. Nå er 3 x BigMiles ferdig, og det er bare resten som mangler...

...

Til slutt må det legges opp en god del meter høyttalerkabel. Hver høyttaler skal ha egen kabel frem til forsterkerne, så det går fort ca 100m til dette. Kunne nok ha spart tre lengder, siden bassene i hvert tårn går på samme forsterkerkanal, men jeg velger allsidigheten fler kabler vil gi på sikt. Kan veldig godt være at det kommer andre/flere subber på sikt også...

Gratulerer! Skulle ønske man kunne trykke mer enn én gang på liker.

Må vel si at disse høyttalerene ser langt bedre ut enn de som står i både No.1 og No.2!

Enig i at det bør trekkes opp egne kabler til bassene. Nå vet jeg ikke hvilket tverrsnitt du har på kablene, men det er helt i tråd med hvordan det skal gjøres (i PA og kino) ved lengre strekk. Man trekker parallelle ledninger i stedet for å linke kassene for å fordele effekten og dermed få netto større tverrsnitt. For å utnytte den lave dempningsfaktoren på forsterkeren, er man avhengig av lav impedanse (stort tverrsnitt) ut til HT som mulig. På den måten har forsterkeren bedre kontroll (eller hold om du vil) på elementet. Når du investerer i en såpass kompromissløs pro forsterker som har veldig lav dempningsfaktor, vil fort en gjerrig besparelse i kabling spise opp hele fordelen man får.

PS! Fikk du ikke til å dobbelklikke på bildene og velge "Full Size" i Image settings dialogen som kom opp? Da slipper du å få miniatyrbilder på slutten i innlegget.

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Lekkert. :cool: Skal du teste dem før du "kabler" eller har du nok tålmodighet til å vente? ;)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Helt sinnsykt dette her!! Ser helt rått ut, bra jobba. Blir spennende å høre hvordan dette låter ;)

Takker! Gleder meg veldig til å høre hvordan dette høres ut i kinoen, håper på at lyden blir like stor som høyttalerne...:mrgreen:

Nydelig! Og også litt enklere å bære og flytte når det er mindre kasser. Hadde det vært en ide å montere elementene også når kassene var på plass? Vet av erfaring at vanlige miles i 30mm MDF er grisetunge!

Tror det er lurt å trekke mye kabel, det gir fleksibilitet og sparer arbeid senere.

Tror du har helt rett i at dette er lettere å flytte rundt på som enkle kasser. De er ikke så fryktelig tunge, selv med elementene isatt. Jeg kunne sikkert ha montert elementene oppe i kinoen, men valgte å bli ferdig med alt. Kassene veier kanskje i underkant av 30kg. Basselementene veier ikke mer enn rundt seks kilo, så det blir ikke så mye mer ferdig montert.

Har opplevd til stadighet at det er en eller annen ny kabel som må trekkes, så nå skal jeg sørge for at det blir nok til senere utvidelser også.

Har du forresten fått PM fra meg? Sendte deg svar på forespørselen for et par dager siden! :)

Joda, det blir nok konge å få dette opp å gå! ;)

Lekkert. :cool: Skal du teste dem før du "kabler" eller har du nok tålmodighet til å vente? ;)

Takk! Det blir nok ikke testing før alt er på plass av forsterkeri. Kanskje skjekke at alt er rett koplet opp i kassene.
Jeg er ellers temmelig godt innsmurt av tålmodighet etter noen år med bygging og venting. Noen uker til og fra nå spiller ikke så stor rolle. Men jeg gleder meg veldig til å bli "ferdig". Nye prosjekter venter jo til høsten igjen, så...

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo

Dette ene bildet sier mer enn tusen ord. Et helt fantastisk resultat. Håper virkelig du blir fornøyd med lyden etter å lagt ned såpass mye arbeid (og penger) i dette. Og en ekstra stor takk for at du har dokumentert byggeprosjektet så omstendelig med tekst og bilder.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Gratulerer! Skulle ønske man kunne trykke mer enn én gang på liker.

Takker for det, Svein! Satser på at du om ikke lenge får mulighet til å sjekke BigMilesene på nært hold selv. Det blir gøy!

Må vel si at disse høyttalerene ser langt bedre ut enn de som står i både No.1 og No.2!

Ja, horna i No.2 gjør seg nok best bak baffelveggen, selv om de er tøffe de også. Bigmilesene er garantert tøffere enn EAW-settet i No.1!

Enig i at det bør trekkes opp egne kabler til bassene. Nå vet jeg ikke hvilket tverrsnitt du har på kablene, men det er helt i tråd med hvordan det skal gjøres (i PA og kino) ved lengre strekk. Man trekker parallelle ledninger i stedet for å linke kassene for å fordele effekten og dermed få netto større tverrsnitt. For å utnytte den lave dempningsfaktoren på forsterkeren, er man avhengig av lav impedanse (stort tverrsnitt) ut til HT som mulig. På den måten har forsterkeren bedre kontroll (eller hold om du vil) på elementet. Når du investerer i en såpass kompromissløs pro forsterker som har veldig lav dempningsfaktor, vil fort en gjerrig besparelse i kabling spise opp hele fordelen man får.

Jeg har til nå bare brukt Jen Tech Sky 4.0 i kinoen. Dette er en 2x4 kvadrat OFC kabel brukt til all høyttalerinstallasjon hos oss (på den lokale kinoen vår). Denne skal være brukbar til svært lange strekk med "normale" proffhøyttalere. Da er den sikkert god nok for meg også.
Det ser ut til at det har minket fælt på kabeltrommelen min, så jeg håper jeg har nok til alle kassene. Hvis ikke blir det nok å bestille mer. Ser at vi fikk den for kr 20,- pr meter, så dette koster ikke allverden. Kabelen har 2x315 kordeller, med DC-resistans 0,0048 Ohm/m. Det sier ikke meg så mye, du vet nok mer om dette er godt nok.

PS! Fikk du ikke til å dobbelklikke på bildene og velge "Full Size" i Image settings dialogen som kom opp? Da slipper du å få miniatyrbilder på slutten i innlegget.

Prøvde tipset ditt på Sentralen, og det funket der såvidt jeg husker. Jeg glemte faktisk å gjøre det her på de siste to postene. Skal prøve å huske det til neste gang...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.782
173
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Husk og gjøre fast ting som kan falle ned :rolleyes:

Ja, huff og huff! Leste historien din med gru, slike tunge ting kan gjøre stor skade om de faller ned. Jeg har kjøpt en 5mm gummimatte på Biltema. Den skal kappes opp i passende biter, som skal legges mellom hver kasse. Håper at alt holder seg på plass da...:)

Dette ene bildet sier mer enn tusen ord. Et helt fantastisk resultat. Håper virkelig du blir fornøyd med lyden etter å lagt ned såpass mye arbeid (og penger) i dette. Og en ekstra stor takk for at du har dokumentert byggeprosjektet så omstendelig med tekst og bilder.

Takker for fine ord! Halve gleden er å dokumentere byggingen mens man holder på. Det er en slitsom prosess, men jeg når jeg får så mye bra tilbakemeldinger og tips underveis, er det absolutt verdt det. Og så får man jo håpe at resultatet er verdt innsatsen...:)

Som vanlig fra den karen.... fantastisk resultat!!

Takk takk, Baldrick! :D

Gratulerer med ferdigstillelse! Som vanlig er resultatet å sikle etter ;)

Takker! Som jeg har sagt før så er ikke finishen det viktigste her (den er tross alt sånn passe middels...), alt skal jo bak lerretsveggen. Men fungerer alt etter måten bra så vil nok smilet gå helt rundt for undertegnede!:mrgreen: