Bygging av "Big Miles" - Ferdig!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det første diskantelementet ble satt inn i kassen i går og nye bilder ble tatt av absolutt hele prosessen...:mrgreen:
Først lodding av høyttalerkabel loddet på Speakon-terminalen:

attachment.php

Ble bra med krympeslange påsatt:

attachment.php

Kjøpte en rull med 1mm myk pakningsgummi fra Biltema:

attachment.php

Klippet ut rund pakning til terminalen. Klippet også ut passende hull i midten etterpå:

attachment.php

3 x 25mm treskruer til terminaler, ferdig spraymalt:

attachment.php

Klart til montering:

attachment.php

Ferdig resultat, greit nok dette:

attachment.php

Så montering av TPL 200H:

attachment.php

Tok av bakdeksel etter forlag fra flere, som mener dette er fornuftig for lyden:

attachment.php

Ferdig loddet, påsatt krympeslange:

attachment.php

Dynabel høyttalerpakning. Sikkert ikke nødvendig på diskanten, men elementet sitter bedre, og ingenting kan "gnisse"...

attachment.php

attachment.php

Ferdigmalte treskruer til diskant, tror disse var 4,5 x 30mm:

attachment.php

Montering, blir dette pent tro??

attachment.php

One done, two to go:

attachment.php

Ikke perfekt, radius i hjørnene kunne vært bedre. Greit nok for meg...:p

attachment.php

Vedlegg

• IMG_8277.jpg
    IMG_8277.jpg
    338 KB · Sett: 671
  • IMG_8278.jpg
    IMG_8278.jpg
    247 KB · Sett: 706
  • IMG_8279.jpg
    IMG_8279.jpg
    302,6 KB · Sett: 697
  • IMG_8280.jpg
    IMG_8280.jpg
    173,2 KB · Sett: 729
  • IMG_8282.jpg
    IMG_8282.jpg
    178,3 KB · Sett: 694
  • IMG_8283.jpg
    IMG_8283.jpg
    166,4 KB · Sett: 732
  • IMG_8285.jpg
    IMG_8285.jpg
    198,4 KB · Sett: 722
  • IMG_8275.jpg
    IMG_8275.jpg
    240,3 KB · Sett: 726
  • IMG_8276.jpg
    IMG_8276.jpg
    267,9 KB · Sett: 719
  • IMG_8286.jpg
    IMG_8286.jpg
    246,6 KB · Sett: 727
  • IMG_8290.jpg
    IMG_8290.jpg
    242,3 KB · Sett: 696
  • IMG_8293.jpg
    IMG_8293.jpg
    201,6 KB · Sett: 697
  • IMG_8281.jpg
    IMG_8281.jpg
    171,7 KB · Sett: 721
  • IMG_8294.jpg
    IMG_8294.jpg
    233,4 KB · Sett: 728
  • IMG_8295.jpg
    IMG_8295.jpg
    299,2 KB · Sett: 726
  • IMG_8296.jpg
    IMG_8296.jpg
    175,5 KB · Sett: 696

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Ellers har jeg snakket litt med BEF angående valg av forsterker. Det har vært fire forskjellige merker på bordet, og mest sannsynlig ender vi på Crown DCI 8/600N. Dette er antakelig også det beste alternativet, mtp DSP og kraft. Vi kunne sikkert ha gått for 8/300N også, men valgte den største etter anbefaling fra Lydrommet. Tror også BEF bifaller dette.

Av ren nysgjerrighet, hva var argumentasjonen som endte ut i Crown DCI? Tekniske grunner eller mykere årsaker som feks "den har vi erfaring med"?

Fornjot

Medlem
14 Aug 2012
55
0
6
Super byggetråd! Har fulgt med i det stille, men den siste posten gjorde at det dukket opp et spørsmål: Hva er grunnen til at du valgte treskruer i stedet for maskinskruer til diskkantelementet?

Ellers herlig å se alt arbeidet som legges ned i disse, kan nesten ikke vente med å se sluttresultatet:D

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Av ren nysgjerrighet, hva var argumentasjonen som endte ut i Crown DCI? Tekniske grunner eller mykere årsaker som feks "den har vi erfaring med"?

Det stod vel egentlig mellom QSC og Crown til slutt. Alle andre alternativer var ikke aktuelle av forskjellige årsaker, som uprøvd, ikke god nok DSP, ikke nok kraft, passer ikke i rack, osv.

QSC ble ikke valgt av flere årsaker. Vi blant annet fikk tydelige signaler på at modellen vi kikket på var helt uegnet sammen med Beyma. Den var passet ikke til formålet som hjemmekinoforsterker. Den virket ikke like dynamisk heller, med mye lavere dempingsfaktor, selv om jeg ikke vet om det var det viktigste her.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.877
84
48
Meget flott arbeid , og flott dokumentasjon :)
Blir moro når dette blir fergdig , og jeg gleder meg til resten :)

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Det stod vel egentlig mellom QSC og Crown til slutt. Alle andre alternativer var ikke aktuelle av forskjellige årsaker, som uprøvd, ikke god nok DSP, ikke nok kraft, passer ikke i rack, osv.

QSC ble ikke valgt av flere årsaker. Vi blant annet fikk tydelige signaler på at modellen vi kikket på var helt uegnet sammen med Beyma. Den var passet ikke til formålet som hjemmekinoforsterker. Den virket ikke like dynamisk heller, med mye lavere dempingsfaktor, selv om jeg ikke vet om det var det viktigste her.

Ja, jeg vil jo forvente at en såpass stor prisforskjell bunner ut i faktiske tekniske forskjeller i produktene. Så jeg vil ta det som en stor selvfølge at Crown var en betydelig bedre amp enn den vi så på fra QSC. Noe annet ville overraske meg!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Super byggetråd! Har fulgt med i det stille, men den siste posten gjorde at det dukket opp et spørsmål: Hva er grunnen til at du valgte treskruer i stedet for maskinskruer til diskkantelementet?

Det går ikke med maskinskruer fordi to av sidene på elementet ender ut i topp og bunnplate. Kom ikke på dette selv da det ble bestilt skruer, og jeg har nå et lager med 5mm maskinskruer som kan brukes til andre ting...:mrgreen:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ja, jeg vil jo forvente at en såpass stor prisforskjell bunner ut i faktiske tekniske forskjeller i produktene. Så jeg vil ta det som en stor selvfølge at Crown var en betydelig bedre amp enn den vi så på fra QSC. Noe annet ville overraske meg!

Til sitt bruk er nok QSC meget bra, det er ikke noe tvil om det. Synes lyden på kinoen vår vitner om det. Men det er jo med en annen serie, som sikkert er nøye tilpasset elementene.

Kan nevne at Crown DCI 8/600N har en ny og meget bra DSP, som er basert på ItechHD-serien. Den skal være like god eller bedre enn ItechHD. Det var utslagsgivende for vår del, selv om veiledende nypris nå er helt hinsides: Crown DCi8|600N forsterker m. BluLink 8 X 600W, 4, 8ohm/100V

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Fikk ferdig en av bassene også. Mye mindre jobb på disse, da det er ferdig pakning og elementene kan skrus inn med unbrakobolter. Måtte lakkere opp skiver som skal være under skruene, og vente på at disse hadde tørket sånn noenlunde.

Innlegging av ferdigpakning som fulgte med:

attachment.php

attachment.php

Liker ikke helt disse klemmene til kablene, så jeg sikret kablene med en plaststroppe:
attachment.php

Boltene får først en vanlig sortlakkert skive, så ei stoppskive påmontert:

attachment.php

Ferdig!

attachment.php

Vedlegg

• IMG_8297.jpg
    IMG_8297.jpg
    232,4 KB · Sett: 684
  • IMG_8298.jpg
    IMG_8298.jpg
    187,1 KB · Sett: 631
  • IMG_8299.jpg
    IMG_8299.jpg
    180 KB · Sett: 625
  • IMG_8300.jpg
    IMG_8300.jpg
    199,9 KB · Sett: 646
  • IMG_8302.jpg
    IMG_8302.jpg
    234,7 KB · Sett: 687

Strike Ace

Medlem
1 Apr 2005
1.539
0
36
Oi, det nærmer seg nå :D

Når du lakket skruene og skivene, hadde du noe grunning på først eller var det bare lakk rett på?
Må få lakket noen skiver selv og de skal selvfølgelig være sorte. :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Oi, det nærmer seg nå :D

Når du lakket skruene og skivene, hadde du noe grunning på først eller var det bare lakk rett på?
Må få lakket noen skiver selv og de skal selvfølgelig være sorte. :)

Grunning er helt unødvendig. Pusser dem med fint sandpapir og tørker av med rødsprit. Da sitter lakken fast nok for meg. Dessuten er ikke noe av dette særlig synlig uansett.
Hadde jeg lakket noe som hadde vært veldig synlig, så hadde jeg muligens brukt grunning. Kommer litt an på om overflaten skal være matt eller blank.

regnep

Medlem
9 Aug 2013
744
0
0
Veldig gøy å lese fremgangen på konstruksjonen. Må si at finishen blir ganske rå. Gleder meg å lese testresultat når du er ferdig med høyttalerne.

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
Kan nevne at Crown DCI 8/600N har en ny og meget bra DSP, som er basert på ItechHD-serien. Den skal være like god eller bedre enn ItechHD. Det var utslagsgivende for vår del, selv om veiledende nypris nå er helt hinsides: Crown DCi8|600N forsterker m. BluLink 8 X 600W, 4, 8ohm/100V

Tror det var lurt valg, det du skriver overfor samsvarer også med det jeg ymtet frampå om tidligere vedr CTS/DCI/iTech. Dersom det er slik at DCI er mer eller mindre lik ytelse som iTechHD bare med mindre effekt er det jo kjempevalg, men kjedelig pris ja :)

Forøvrig er det bare å ta av seg hatten for arbeidet ditt, eneste jeg har å utsette er dette med navnet "Miles" :D Har aldri forstått hvorfor det navnet fortsatt henger med og hvorfor folk ikke bare kaller det Beyma :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Vanvittig god jobbet, og smarte løsninger :)

Takk for det! Prøver å gjøre ting så godt jeg kan, og så vise det på bildene. Ikke alltid like vellykket, og lysforholdene i verkstedet er på amøbeplanet. Har fire doble lysrør liggende, men får av en eller annen grunn aldri tid til å henge dem opp...:rolleyes:

Det er bare å starte masseproduksjon!:)

Hadde ikke vært meg i mot. Noen som vil bestille?;)

Meget flott arbeid , og flott dokumentasjon :)
Blir moro når dette blir fergdig , og jeg gleder meg til resten :)

Takker! Er veldig spent på resultatet selv, spesielt siden jeg ikke har hørt denne høyttaleren. Håper jeg ikke bommer stygt...:D

Veldig gøy å lese fremgangen på konstruksjonen. Må si at finishen blir ganske rå. Gleder meg å lese testresultat når du er ferdig med høyttalerne.

Finishen er nok bedre på bildene enn i virkeligheten, men så helt galt er det heller ikke. Hadde nok lagt ned noen timer ekstra om høyttalerne skulle ha stått fremme.
Blir veldig spennende når vi skal til med å sette opp DSP. Skal suge til meg så mye kunnskap som mulig av karene som skal hjelpe meg med dette. Senere innstillinger må jeg i stor grad klare selv, så jeg er spent på om jeg klarer å henge med...

Dette begynner jo å se virkelig bra ut :)

Takker, Bjørn Erik! :D

Tror det var lurt valg, det du skriver overfor samsvarer også med det jeg ymtet frampå om tidligere vedr CTS/DCI/iTech. Dersom det er slik at DCI er mer eller mindre lik ytelse som iTechHD bare med mindre effekt er det jo kjempevalg, men kjedelig pris ja :)

Forøvrig er det bare å ta av seg hatten for arbeidet ditt, eneste jeg har å utsette er dette med navnet "Miles" :D Har aldri forstått hvorfor det navnet fortsatt henger med og hvorfor folk ikke bare kaller det Beyma :)

Nei, hvorfor BigMiles? Du har jo rett i at "Beyma" muligens lyder bedre og også kunne ha vært bra. Men jeg synes nå at BigMiles også er litt tøft. Og da vet vel kjennerne hva jeg snakker om? I tillegg er det Stig Erik Tangen (Tangen AVdesign) sin konstruksjon, og inConcert Miles er en av hans mest kjente høyttalere. Det må ikke folk glemme. Derfor blir det mer riktig at litt av hans navn på høyttaleren beholdes, selv om konstruksjonen er annerledes.
Ellers, takker for skrytet! :)

Fornjot

Medlem
14 Aug 2012
55
0
6
Det går ikke med maskinskruer fordi to av sidene på elementet ender ut i topp og bunnplate. Kom ikke på dette selv da det ble bestilt skruer, og jeg har nå et lager med 5mm maskinskruer som kan brukes til andre ting...:mrgreen:

Ahhhh. Vel, det besvarer det spørsmålet.

Nå er selvfølgelig jeg helt utrolig ødelagt når det kommer til pris, men er 8600,- (10750,-) per 600W kanal og inkludert DSP mye? Misforstå meg rett: Den er ikke billig, men for det man kjøper; vil dere karakterisere det som dyrt? (ærlig spørsmål her ...)

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
Nei, hvorfor BigMiles? Du har jo rett i at "Beyma" muligens lyder bedre og også kunne ha vært bra. Men jeg synes nå at BigMiles også er litt tøft. Og da vet vel kjennerne hva jeg snakker om? I tillegg er det Stig Erik Tangen (Tangen AVdesign) sin konstruksjon, og inConcert Miles er en av hans mest kjente høyttalere. Det må ikke folk glemme. Derfor blir det mer riktig at litt av hans navn på høyttaleren beholdes, selv om konstruksjonen er annerledes.
Ellers, takker for skrytet! :)

Hehe, tenkte ikke bare på deg/dine høyttalere, men at så "mange" her i Norge bruker navnet Miles om en konstruksjon som faktisk bare består av to basselement og en diskant fra Beyma, og Beyma selv har en ganske lik sak som heter FR15A/2. Tangen lagde vell kun ett par (?) så jeg synes det alltid har vært rart at det navnet faktisk fortsatt :) Men nok avsporing...

Har du bestilt Crownen eller er det fortsatt på planleggingsstadiet?

atledreier

Medlem
28 Okt 2005
9.731
0
25
47
www.avkalibrering.no
De fleste av oss bruker vel Tangen sine tegninger, og dermed syns jeg det er naturlig å "hedre" navnet. Mange som bruker disse elementene, men det trenger ikke å være vellykket fordet. :)

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Nå er selvfølgelig jeg helt utrolig ødelagt når det kommer til pris, men er 8600,- (10750,-) per 600W kanal og inkludert DSP mye? Misforstå meg rett: Den er ikke billig, men for det man kjøper; vil dere karakterisere det som dyrt? (ærlig spørsmål her ...)

Det er jo et relativt spørsmål som jeg ikke skal legge meg oppi, men:

Det finnes andre tilsvarende konkurrenter av Crown, som f.eks. QSC, som har en helt annen prisprofil. F.eks. ampen som Hunsbedt så på var en QSC PLD 4.3, DSP-basert amp med 4x625W konternuerlig mot 8ohm, har en listepris rundt 22.000,- ink mva. Så min nysgjerrighet her var hva Crown legger på bordet med DCi som andre tilsvarende produsenter ikke gjør. En overlever ikke lenge på markedet hvis man blir utkonkurrert på pris, eller at man tilsynelatende ikke får noe ekstra for prisen. Så spørsmålet om dyrt dreier seg like mye om hva man får også.

Til sitt bruk er nok QSC meget bra, det er ikke noe tvil om det. Synes lyden på kinoen vår vitner om det. Men det er jo med en annen serie, som sikkert er nøye tilpasset elementene.

Jeg hadde en ganske nøye gjennomgang av porteføljen til QSC for å se hva de hadde å by til din type applikasjon. Kan jo nevne at 4-kanals DCA ampene (i Kvinesdal Kino) er mer tradisjonelle amper med A+AB trinn og dermed produserer de betydelig mer varme. Nettopp fordi det er et tradisjonelt A+AB-trinn så klarer de yte noe lavere støygulv enn andre.

PLD serien har såkalt Power Light powersupply, som er det samme som brukes i deres helt vanvittige råe PL serie (2x8000W i en 2U rack -- krever 32A installasjon), så jeg er absolutt ikke i tvil om at ampen kan levere effekten den er oppgitt til. Men hvorfor dempningsfaktoren er såpass lav på >150, vet jeg ikke. (150 er jo ikke lavt absolutt sett)

Crown DCi 8|600 har jo et imponerende lavt støygulv på >108dB og en høy dempningsfaktor >900, så jeg er ikke i tvil om at denne kommer til rocke i Arves oppsett!