Det går virkelig tregt her om dagen. Fikk lurt meg ut i snekkerboden rett over ni, men kjenner at jeg ikke kan holde på slik som da jeg bygde kinoen, og gjerne holdt på til 1-2 tiden på natta. Dessuten stenger AVForum kl 00.15, så innlegg må være ferdige før det...
Vel, fikk satt inn islagsmuttere i to kasser i kveld. Balte litt med de første to, før jeg fant ut hvordan jeg skulle gjøre det. Og da gikk det fort. Her er fremgangsmåten min:
Først brukte jeg min nye patent for å løfte på plass elementet, og borret så opp alle åtte hullene med et 5mm bor. Ut med elementet, borret opp alle hullene til 7,5mm slik at islagsmutteren akkurat passer. Pusset forsiktig bort "borreslam":
Så tok jeg ei stor 4mm firkantskive av stål og kappet denne til og satte et hull i som vist på bildet under. Da fordeles nemlig trykket ved iskruing av islagsmutterne (klok av skade etter bare å ha brukt en liten skive her...):
Neste trinn er veldig viktig. Det går IKKE ann å bare trekke islagsmutteren inn. Da begynner den å rotere med en gang, og kan bare kastes. Jeg brukte ei god rørtang og klemte til slik at islagsmutteren gikk inn i MDF-plata noen millimeter:
Men OBS: Før dette hadde blandet jeg gammel god blå Araldit...
...og hadde på rundt klørne og sidene som ligger mot MDF:
Så er det bare å trekke til helt til det stopper. Og det blir ingen skader på den nedfreste, litt mykere innfellingskanten.
Og de nye stålboltene virket veldig bra. Hadde på litt Litiumfett her også slik at evt lim ikke setter seg så lett i gjengene på islagsmutterne. Det er ørsmå mengder som skal til.