Bygging av "Big Miles" - Ferdig!

bonkers

Medlem
14 Jan 2010
354
0
0
Leikis lyd på hifisentralen er en slags "husbygger" av holton og hypex modulbaserte forsterkere :)

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
FIR har mulighet for faselinære filtre. Altså ivareta en konstant gruppeforsinkelse ved forskjellige frekvenser. Dette opprettholder transientrespons på en helt annen måte. IIR er det samme som et passivt filter bortsett fra at det er mer fleksibelt :)

I romkorreksjon er dette spesielt bra som du nevner. Men ved delefrekvenser er det også stor fordel. Kan fort være derfor den nye dsp´en i itech er bedre enn den gamle. En annen enhet som bruker FIR på en god måte er deqx.

Sist redigert:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det ble ikke tid til så mye mer i går enn oppakking. Men for gøy testet jeg en rustfri unbrakobolt fra Biltema. Passet på at det var rein og fri for støv, men smurte den ikke. Trakk inn islagsmutteren sånn passe hardt, og skulle løsne igjen. Det var ikke lett, og verre og verre satt den fast. Fikk den til slutt løs med en lang sekskantnøkkel og ei rørtang. Bolten ble ødelagt i enden og skjev i tillegg. Ikke bra...

Tok en ny rustfri bolt og hadde bittelitt litiumfett på de nederste gjengene. Det gikk mye bedre. Nå løsnet den helt fint etter å ha trukket den hardt til, det er nok slik det må gjøres. Men disse boltene skal ikke brukes på bassene, det er sikkert. Jeg nå har fått ca halvparten av de sorte stålboltene (som jeg bestilte for over to uker siden) jeg skal ha fra Delespesialisten.no, det er mulig at pakken inneholder nok til bassene.

Nedenfor et bilde av ødelagt bolt. Helt ødelagt. Ved siden av en hel, smurt bolt, som akkurat har trukket inn islagsmutteren. Disse ser forresten bra ut, de har mye lengre "klør" en de jeg brukte sist fra Dynabel, så disse tror jeg sitter bra. Jeg skal i tillegg bruke en liten klatt Araldit på undersiden av islagsmutteren, og litt rundt kantene etterpå. Tror disse vil sitte veldig godt da.

attachment.php

Det er ca en mm mellom høyttalerkurva og forsenkinga i kassen. Det er derfor litt vanskelig å få ut elementene etter å ha prøvepassing og hulltaking. Brukte derfor to små maskinskruer med senkehode, to låsemuttere, og litt patentbånd. Nå er det en lett sak å få ut elementet, uten å snu kassen, bruke skrujern eller andre remedier, og dermed kanskje risikere å ødelegge noe...

attachment.php

attachment.php

Hvis jeg er heldig i kveld får jeg kanskje lov til å montere noen islagsmuttere i kveld. Kanskje, i denne travle juletid...:)

Vedlegg

• IMG_8216.jpg
    IMG_8216.jpg
    205,1 KB · Sett: 862
  • IMG_8217.jpg
    IMG_8217.jpg
    236,7 KB · Sett: 892
  • IMG_8213.jpg
    IMG_8213.jpg
    222 KB · Sett: 862

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det går virkelig tregt her om dagen. Fikk lurt meg ut i snekkerboden rett over ni, men kjenner at jeg ikke kan holde på slik som da jeg bygde kinoen, og gjerne holdt på til 1-2 tiden på natta. Dessuten stenger AVForum kl 00.15, så innlegg må være ferdige før det...:confused:

Vel, fikk satt inn islagsmuttere i to kasser i kveld. Balte litt med de første to, før jeg fant ut hvordan jeg skulle gjøre det. Og da gikk det fort. Her er fremgangsmåten min:

Først brukte jeg min nye patent for å løfte på plass elementet, og borret så opp alle åtte hullene med et 5mm bor. Ut med elementet, borret opp alle hullene til 7,5mm slik at islagsmutteren akkurat passer. Pusset forsiktig bort "borreslam":

attachment.php

attachment.php

Så tok jeg ei stor 4mm firkantskive av stål og kappet denne til og satte et hull i som vist på bildet under. Da fordeles nemlig trykket ved iskruing av islagsmutterne (klok av skade etter bare å ha brukt en liten skive her...):

attachment.php

Neste trinn er veldig viktig. Det går IKKE ann å bare trekke islagsmutteren inn. Da begynner den å rotere med en gang, og kan bare kastes. Jeg brukte ei god rørtang og klemte til slik at islagsmutteren gikk inn i MDF-plata noen millimeter:

attachment.php

Men OBS: Før dette hadde blandet jeg gammel god blå Araldit...

attachment.php

...og hadde på rundt klørne og sidene som ligger mot MDF:

attachment.php

Så er det bare å trekke til helt til det stopper. Og det blir ingen skader på den nedfreste, litt mykere innfellingskanten. :)

attachment.php

Og de nye stålboltene virket veldig bra. Hadde på litt Litiumfett her også slik at evt lim ikke setter seg så lett i gjengene på islagsmutterne. Det er ørsmå mengder som skal til.

Vedlegg

• IMG_8218.jpg
    IMG_8218.jpg
    220,1 KB · Sett: 823
  • IMG_8219.jpg
    IMG_8219.jpg
    235,1 KB · Sett: 818
  • IMG_8220.jpg
    IMG_8220.jpg
    234,6 KB · Sett: 798
  • IMG_8221.jpg
    IMG_8221.jpg
    219,5 KB · Sett: 875
  • IMG_8224.jpg
    IMG_8224.jpg
    227,3 KB · Sett: 817
  • IMG_8223.jpg
    IMG_8223.jpg
    164 KB · Sett: 796
  • IMG_8222.jpg
    IMG_8222.jpg
    212,8 KB · Sett: 832

Strike Ace

Medlem
1 Apr 2005
1.539
0
36
Ser bra ut dette. :)

Må bare si at den mellomtonen ser bare helt rå ut :mrgreen:

Jeg valgte å borre hullene store nok til at jeg akkurat klarte å få islagsmutterne trukket inn i veden, og med nok spenn slik at de sitter fast.

joakimpatos

Medlem
24 Nov 2011
5.945
0
0
jeg prøvde dette på min kasse når jeg bygget. jeg hadde sett på Steve Meade på youtube når han bygger sine supertårn, men fikk det ikke til på samme måten som han gjorde det i det heletatt :confused:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ser bra ut dette. :)

Takk!

Må bare si at den mellomtonen ser bare helt rå ut :mrgreen:

Den er temmelig stor i forhold til alt jeg har hatt, ja. BEF brukte imidlertid en 12" mellomtone fra Beyma, før han gikk over til ett TAD-element av samme størrelse, som visstnok er av verdensklasse!

Jeg valgte å borre hullene store nok til at jeg akkurat klarte å få islagsmutterne trukket inn i veden, og med nok spenn slik at de sitter fast.

Jeg valgte også hull som passet fint til islagsmutterne. Problemet hos meg var at hvis jeg ikke klemte "klørne" inn i MDF-plata, så ville islagsmutteren bare til å rotere, slik at klørne la seg flate. Disse er ganske lange på Biltema sine islagsmuttere, og lengre enn de fra Dynabel. Er vel kanskje derfor de måtte klemmes inn før jeg dro dem fast.
Jeg har testet en av dem etter montering og liming, og kan med stor sikkerhet si at dette kommer aldri løst. Da vil i såfall en temmelig stor bit MDF også løsne...:)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Smart måte å montere islagsmuttere på!

Takker! Hadde jeg visst at det var islagsmuttere jeg kom til å bruke, så hadde jeg nok satt dem inn før monteringen av kabinettene. Det hadde gjort det litt enklere. Jeg skulle jo egentlig ha brukt Rampamuttere (som monteres fra utsida av kassene), men fikk aldri noe svar fra produsenten. :confused:

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Her ble vi bare sittende å henge med hakeslepp etter at ting ble ferdig merker jeg :rolleyes:

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Her ble vi bare sittende å henge med hakeslepp etter at ting ble ferdig merker jeg :rolleyes:

Hehe, må ikke ta hakesleppet på forskudd, thohaug...;)

Det har ikke blitt tid til så mye i julen. Men jeg er nå ferdig med alle islagsmutterne. Nå er det lodding og montering av terminalene som står for tur. Så er det å skru fast elementer og få bært alt opp i kinoen.
Ellers har jeg snakket litt med BEF angående valg av forsterker. Det har vært fire forskjellige merker på bordet, og mest sannsynlig ender vi på Crown DCI 8/600N. Dette er antakelig også det beste alternativet, mtp DSP og kraft. Vi kunne sikkert ha gått for 8/300N også, men valgte den største etter anbefaling fra Lydrommet. Tror også BEF bifaller dette.

Satser på at alt er oppe og går denne måneden, hvis forsterker er på plass og BEF har mulighet til litt konsulenthjelp...:)

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Ellers har jeg snakket litt med BEF angående valg av forsterker. Det har vært fire forskjellige merker på bordet, og mest sannsynlig ender vi på Crown DCI 8/600N. Dette er antakelig også det beste alternativet, mtp DSP og kraft. Vi kunne sikkert ha gått for 8/300N også, men valgte den største etter anbefaling fra Lydrommet. Tror også BEF bifaller dette.

Så bra at du har fått landet forsterkervalget. Det er en råtass av en amp! Nå blir det saker fremover. Jeg lyver ikke når jeg sier at dette gleder jeg meg til å følge med på!