Bygging av "Big Miles" - Ferdig!

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Siden du ser på PA forsterkere, er jo QSC voldtsomt utbredt. Har du sett om de har noen interessante modeller? Du har jo indirekte erfaring med kinovariantene av dem...

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
QSC har (minst) to serier med DSP: CXD og PLD. QSC - PLD and CXD Processing Amplifiers with DSP. CXD er for installasjon (med grønne Phønix-connectorer), mens PLD er for touring/mobilt bruk (med XLR og Speakon).

F.eks. kan kanskje 2 stk QSC PLD4.3 (som kan gi 2stk 4x625W konternuerlig) være en løsning?

Mine PA-kilder sier at i touring/utleie har det vært mer plunder med Crown enn med QSC, og derfor er det mange som benytter QSC. Kvinesdal kino har også bare QSC amper. Crown har også en høyere prisprofil enn hva f.eks. QSC har. Jeg har ingen snøring på om Crown er bedre enn QSC, men jeg har brukt klart mest QSC på lydjobber.

DSP-messig har QSC serien, gain, delay, high og lowpass + 5 bånds parametrisk EQ. Det burde vel være det man trenger?

Er det noen som har erfaring med bruk av QSC i en hjemmekinosetting? En ting jeg ikke finner data på er viftestøy.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Takker for innspill, Svein! Synd at det er så lite folk på her nå, skulle gjerne ha hatt litt flere innspill på forsterkervalg.
Jeg vil altså helst gå for rackmonterte forsterkere. Litt mer plundrete med Hypexforsterkerne, siden de jeg har kikket på er plateforsterkere og ikke egner seg så godt til montering i rack. Litt mer tungvindt med DSPen er det også når man må laste inn nye settinger hver gang noe skal forandres, slik jeg har forstått det.

QSC er absolutt ett alternativ. Har sett på både CXD og PLD serien, der sistnevnte nok er mest aktuell siden disse er lettere å kople opp. Som Midas ovenfor nevner, så er DSPen til PLD serien muligens omfattende nok, slik at man har det som trenges. Hadde vært fint med innspill på dette, siden DSP ikke er mitt sterke kort.

Støy spiller ingen rolle for meg fordi forsterkerne skal monteres i teknisk rom i eget rack.

Prisene til QSC ligger også nærmere et greiere nivå, selv om disse også er på et høyt prisnivå.

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
Crown DCI er såvidt jeg vet etterfølger etter CTS og videre mener jeg CTS og iTech var bortimot identiske foruten mangel på innebygd DSP, mao DCI er sannsynligvis tilsvarende de nye iTech forsterkerne som har mye bedre DSP enn de gamle. Dersom de gamle DSPene er gode nok kan en 8 kanals CTS med DSP kanskje være noe å vurdere? Men er 8 kanaler nok, må du ikke ha minimum 9?

På andre siden gjør du det kanskje enklere og mer fleksibelt ved å kjøpe forsterker uten innebygd DSP og heller bruke ekstern DSP?

Jeg har tidligere brukt QSC DCA (samme som dere har i kinoen om jeg ikke husker feil) uten DSP og de synes jeg var ganske bra, fåes til grei pris brukt dersom en kommer over. Og i huset her fikk jeg en Altair 8 kanals inn idag, den har jeg troa på og fåes også billig brukt. Ellers er jo også LAB gruppen kjempebra men veldig dyre dersom du skal ha med DSP. "Kinaklonene" av LAB fåes billig nye, dog kun uten DSP.

De nyere QSC med DSP har jeg ikke vært borti men er sikker noenlunde i samme gate som Crown DCI.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Crown DCI er såvidt jeg vet etterfølger etter CTS og videre mener jeg CTS og iTech var bortimot identiske foruten mangel på innebygd DSP, mao DCI er sannsynligvis tilsvarende de nye iTech forsterkerne som har mye bedre DSP enn de gamle. Dersom de gamle DSPene er gode nok kan en 8 kanals CTS med DSP kanskje være noe å vurdere? Men er 8 kanaler nok, må du ikke ha minimum 9?

Takker for masse nyttig info her, Baldrick! Skal sjekke 8 kanals CTS! Egentlig trenger jeg 6 kanaler. Bassene vil bli driftet av Crown Itech 6000 (2 x 15" på hver kanal, 3 kanaler). Litt overkill kanskje, men jeg har kjøpt dem brukt til en grei pris.
Hvis jeg kjøper en 8 kanals, så har jeg to kanaler i reserve til for eks surround, eller Atmos.

På andre siden gjør du det kanskje enklere og mer fleksibelt ved å kjøpe forsterker uten innebygd DSP og heller bruke ekstern DSP?

Joda, tanken streifer meg hver gang jeg ser prisene på disse proff-DSP-forsterkerne. Jeg har tenkt på Mini DSP 4x10HD, men det finnes vel andre alternativer til dette også...

Jeg har tidligere brukt QSC DCA (samme som dere har i kinoen om jeg ikke husker feil) uten DSP og de synes jeg var ganske bra, fåes til grei pris brukt dersom en kommer over. Og i huset her fikk jeg en Altair 8 kanals inn idag, den har jeg troa på og fåes også billig brukt. Ellers er jo også LAB gruppen kjempebra men veldig dyre dersom du skal ha med DSP. "Kinaklonene" av LAB fåes billig nye, dog kun uten DSP.

Nyttige tips, skal sjekke disse også. :)

De nyere QSC med DSP har jeg ikke vært borti men er sikker noenlunde i samme gate som Crown DCI.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Hvis jeg skulle installert et slikt oppsett som du nå skal ha, så er jeg også ikke så sikker på om jeg hadde satset på forsterkere med DSP. Eller sagt på en annen måte, jeg lurer på om det i sum blir en dyrere løsning enn å ha en dedikert prosessor.

En annen ulempe med å ha DSP i hver amp, er jo at du må sette innstillingene "over alt". Du må inn på hver amp, på hver kanal for å gjøre justeringer.

Jeg er rimelig sikker på at en miniDSP 4x10 HD rack vil fungre ypperlig og den har et godt grensenitt for å styre enheten. Den har balansert som jeg tror er en meget god ting. Til en hyggeligere pris. Og da står du langt friere på forsterkersiden.

..men når jeg sjekker litt, så ser jeg at det ikke er vanlig med pro forsterkere med mer enn 2 kanaler UTEN dsp. Ikke lett valg, nei

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Crown CTS og DCI er relativt langt fra itech, ettersom det ikke engang er samme type konstruksjonsklasse på forsterkere. DCI er klasse D, men Itech er klasse I. Det kan fortsatt godt hende at den er like god som itech, men det ser ikke slik ut på spesifikasjonene. Men jeg har ikke hørt dem så skal ikke dømme. Er meget glad i Crown.
DSP'en i de nye itechene er også veldig god og har bl.a mulighet for FIR filtre og lignende. Den gamle itechen har ikke FIR, men er fortsatt meget nøyaktig og får gjort alt det man trenger. Hvor mye bedre mener du den nye dsp'en er i forhold til den gamle baldrick? På hvilke områder? Har ikke fått testet en direkte sammenligning selv.

Som Baldrick sier her kan det være verdt å vurdere amper uten dsp innebygget og heller kjøpe en ekstern DSP. Om det skulle være tilfellet ville jeg sett på f.eks Hypex DLCP.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Det er ikke akkurat lett å bestemme seg for forsterkere, nei. Skal man gå for billigforsterkere og ekstern DSP, eller dyrere forsterkere med innbygd DSP...
Vi er jo to her i Kvinesdal som holder på med samme BigMiles prosjektet, og da har vi muligheter til å presse ned prisene litt. Må innrømme at det er Crown Itech HD serien som står øverst på ønskelista. Ellers er det Crown DCI-serien som frister. Vi har fått ett tilbud på disse fra Lydrommet og skal se om det er noe mer å hente her. Blir dette for dyrt blir det å bestille forsterkere uten DSP, og så foreløpig bruke MiniDSP.

Kikket litt på Hypex DLCP i går, og var igjennom en del blogger som omtaler dette. Virker som dette er selvbygging i stor grad, med krav til stor kompetanse ved innstilling og igangkjøring. Foreløpig er dette derfor helt uaktuelt. Da måtte jeg ha hatt noen lokalt som kunne ha vært med å få dette opp å gå. QSC har jeg også vurdert, og QSC PLD4.3 kan være et godt valg. Ser disse ligger på 1400-1500 USD, men man må ha to stk. Labgruppen blir for dyre, og kinakloner av disse tar jeg ikke sjansen på, selv om man kan ha flaks og få gode produkter...

Det dukket opp ett nytt tilbud i går på forsterkere fra . Har dere hørt om Dynacord? Skal være bra saker, bygget i Tyskland.Vi har fått tilbud på DSA-8805. Dette er 8 x 500W/4Ohm forsterker, vet ikke hvor bra den er, men regner nok med at den ikke når opp til Crown DCI. Ligger på nettet for 2600-3000 Euro, vi kan få den for Dkr 10.000 pr stk. Finnes også en på 4x500W, denne vil koste oss Dkr 7500,-. Synes ikke dette var så galt. Men dette er en forsterker uten DSP, og MiniDSP må påregnes her. Da er man nok over 20.000 i totalpris.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Som nevnt på FB i natt, så fikk jeg alle elementene hjem i går. Så jula kom litt på forskudd. Har ikke fått sjekket alt enda, men det ser bra ut. Tror dette kommer rett fra fabrikken, limet på kantopphenget på bassene var enda seigt, men skal kanskje være slik. Speakon-kontaktene og pluggene har jeg hatt en stund, og unbrakoskruer (6mm til alt utenom diskanter, disse har 5mm) i rustfritt stål (var det eneste de hadde) og islagsmuttere er også på plass. Hadde egentlig bestilt sorte unbrakoskruer fra Delespesialisten, men dette har tatt veldig lang tid. Fikk i går bekreftelse på at bare deler av bestillingen er sendt, så derfor har jeg kjøpt inn alt av skruer også fra Biltema. Merkelig at man nesten må ha firma selv for å kunne bestille noen hundre skruer til en grei pris her på berget. Originale rampamuttere fra Tyskland har jeg gitt opp, fikk aldri noe svar fra dem. Prisene på dette her hjemme er altfor høye, og kopier ble aldri vurdert en gang.

attachment.php

Heftig magnet på mellomtoneelementet, Beyma 10MI100. Dette elementet (6,5kg) er faktisk en halv kilo tyngre enn bassene(6kg)!

attachment.php

Diskantene er større enn jeg ventet, og solid bygde. Ser ut som hornet er presset metall.

attachment.php

attachment.php

Vi måtte dobbelsjekke at bassene var av rett type, magnetene er så utrolig små! Nesten rart at disse kan lage slikt lydtrykk! Vil tro at årsaken er at neodymium som magnetmateriale er en del mer effektivt, derav mindre størrelse.

attachment.php

Speakonplugger til høyre og kontaktene til venstre.

attachment.php

Rustfrie Biltemaskruer. Var det eneste de hadde nok av. Kanskje ikke verdens beste, men for sikkerhetsskyld sjekket jeg hva disse er stemplet med. A2-70 betyr at de tåler tiltrekking med 9,5Nm på 6mm og 5,4Nm på 5mm skrue. Kan muligens ikke dra til alt jeg orker, så jeg skal ta en test på dette før de brukes...:cool:
For de spesielt interesserte: Stainless Steel BASIC Information
Ett spørsmål: Er det lurt å bruke litt fett på skruene, ser dette blir anbefalt flere steder når det gjelder rustfrie skruer?

attachment.php

Vedlegg

• IMG_8204.jpg
    IMG_8204.jpg
    218,5 KB · Sett: 596
  • IMG_8206.jpg
    IMG_8206.jpg
    200,5 KB · Sett: 590
  • IMG_8207.jpg
    IMG_8207.jpg
    204 KB · Sett: 572
  • IMG_8208.jpg
    IMG_8208.jpg
    204,2 KB · Sett: 565
  • IMG_8209.jpg
    IMG_8209.jpg
    192,8 KB · Sett: 578
  • IMG_8210.jpg
    IMG_8210.jpg
    301,7 KB · Sett: 578
  • IMG_8211.jpg
    IMG_8211.jpg
    271,8 KB · Sett: 565

Pip

Medlem
3 Jun 2005
1.187
0
36
Bergen
Litt smøremiddel på rustfrie skruer er sikkert ikke så dumt, problemet er at de river gjengene utrolig lett og da står du der, og med base i MDF så er det stor fare for at det er mer enn mutter og skrue som ryker til når det skal løses igjen.
Da det er friksjons varme som lager problemet så bør du skru de sakte inn og heller prøve en ny skrue om det begynner å gå litt tregt.
Hadde det vært meg så tror jeg faktisk jeg hadde vurdert å kjøpe en rensemutter og en gjengetapp i rett dimensjon og gått over alle gjenger før jeg begynte å montere.
Vær i alle fall veldig nøye på at det ikke er noe rusk i gjengene før du begynner å skru.

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Det er ikke akkurat lett å bestemme seg for forsterkere, nei. Skal man gå for billigforsterkere og ekstern DSP, eller dyrere forsterkere med innbygd DSP...
Vi er jo to her i Kvinesdal som holder på med samme BigMiles prosjektet, og da har vi muligheter til å presse ned prisene litt. Må innrømme at det er Crown Itech HD serien som står øverst på ønskelista. Ellers er det Crown DCI-serien som frister. Vi har fått ett tilbud på disse fra Lydrommet og skal se om det er noe mer å hente her. Blir dette for dyrt blir det å bestille forsterkere uten DSP, og så foreløpig bruke MiniDSP.

Kikket litt på Hypex DLCP i går, og var igjennom en del blogger som omtaler dette. Virker som dette er selvbygging i stor grad, med krav til stor kompetanse ved innstilling og igangkjøring. Foreløpig er dette derfor helt uaktuelt. Da måtte jeg ha hatt noen lokalt som kunne ha vært med å få dette opp å gå. QSC har jeg også vurdert, og QSC PLD4.3 kan være et godt valg. Ser disse ligger på 1400-1500 USD, men man må ha to stk. Labgruppen blir for dyre, og kinakloner av disse tar jeg ikke sjansen på, selv om man kan ha flaks og få gode produkter...

Det dukket opp ett nytt tilbud i går på forsterkere fra . Har dere hørt om Dynacord? Skal være bra saker, bygget i Tyskland.Vi har fått tilbud på DSA-8805. Dette er 8 x 500W/4Ohm forsterker, vet ikke hvor bra den er, men regner nok med at den ikke når opp til Crown DCI. Ligger på nettet for 2600-3000 Euro, vi kan få den for Dkr 10.000 pr stk. Finnes også en på 4x500W, denne vil koste oss Dkr 7500,-. Synes ikke dette var så galt. Men dette er en forsterker uten DSP, og MiniDSP må påregnes her. Da er man nok over 20.000 i totalpris.

Når det kommer til itech så ville jeg sett på ebay også. Om man kjøper brukt derfra er det mulighet for å spare mye penger. Mine itecher er kjøpt derfra og begge mine kostet mindre enn en stk ny fra lydrommet. Så om du Ikke er redd for å handle fra over bukta så ville jeg absolutt sett der.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Litt smøremiddel på rustfrie skruer er sikkert ikke så dumt, problemet er at de river gjengene utrolig lett og da står du der, og med base i MDF så er det stor fare for at det er mer enn mutter og skrue som ryker til når det skal løses igjen.
Da det er friksjons varme som lager problemet så bør du skru de sakte inn og heller prøve en ny skrue om det begynner å gå litt tregt.
Hadde det vært meg så tror jeg faktisk jeg hadde vurdert å kjøpe en rensemutter og en gjengetapp i rett dimensjon og gått over alle gjenger før jeg begynte å montere.
Vær i alle fall veldig nøye på at det ikke er noe rusk i gjengene før du begynner å skru.

Islagsmutterne er av vanlig stål, ser det ut som. Vil det ha noe å bety? Kan sikkert få tak i gjengetapper for å være på den sikre side. Og hvis de sorte unbrakoskruene av stål skulle ankomme tidsnok vil jeg jo bruke dem.

Pip

Medlem
3 Jun 2005
1.187
0
36
Bergen
Litt bedre når islagsmutterne ikke er rustfri men ville uansett skudd sakte og forsiktig.
Ellers så kan du jo prøve noen av mutterne på noen av skruene før du monterer noe, går de lett da så burde det går greit når det skal monteres også.

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
Mer info om QSC:

Siden du skal ha 6 kanaler, ikke 8, er det mange amper som tillater at man kan hente ut mer effekt når man ikke bruker alle linjene.

F.eks. QSC PLD4.3 kan kjøres med følgende konfigurasjoner og kan da gi:

pld43.png

Da går det an å kjøre 4 kanaler på en, 2 stk brokobler på den andre, eller 2+1 og 2+1. Kanskje da en PLD4.2 vil være nok? Den vil jo være billigere vil jeg tro.

bonkers

Medlem
14 Jan 2010
354
0
0
Hvorfer er det plateforsterkere som er alternativet å ikke hypex moduler i rack kabinetter?

Baldrick

Medlem
9 Nov 2003
5.530
0
36
Crown CTS og DCI er relativt langt fra itech, ettersom det ikke engang er samme type konstruksjonsklasse på forsterkere. DCI er klasse D, men Itech er klasse I. Det kan fortsatt godt hende at den er like god som itech, men det ser ikke slik ut på spesifikasjonene. Men jeg har ikke hørt dem så skal ikke dømme. Er meget glad i Crown.
DSP'en i de nye itechene er også veldig god og har bl.a mulighet for FIR filtre og lignende. Den gamle itechen har ikke FIR, men er fortsatt meget nøyaktig og får gjort alt det man trenger. Hvor mye bedre mener du den nye dsp'en er i forhold til den gamle baldrick? På hvilke områder? Har ikke fått testet en direkte sammenligning selv.

Kjenner ikke til DCI såg bare at den skulle være arvtager etter CTS. CTS er klasse I på de større modellene og A/B tror jeg på de mindre, specs er relativt likt som iTech og ihht de som de har testet låter de svært, svært likt, bare med mindre effek. 8 kanals fåes også med DSP kort som er identisk med DSP som sitter i de gamle iTech. De nye DSPene som sitter i iTech HD fåes også som DSP kort til CTS men da kun til 2 kanals :( Lydmessig skal det være stor forskjell på iTech og iTech HD DSPen, men har ikke prøvd selv.

Hypex DLCP sies å være helt knall og bedre enn MiniDSP, men som du sier så må det bygges selv om det vistnok skal være veldig kurrant.

Kjenner ikke til nyere Dynacord men i gamle dager var Dynacord knall bra.

Men.... du har jo overhodet ingen bruk for slike effekter som det er snakk om her, du vil klare deg med vesentlig mindre :)

Går du for ekstern DSP kan du vurdere mange andre altneriver, også hifi forsterkere da du ikke trenger slike effekter, f.eks. ATI er knallbra!

Midas

Medlem
23 Okt 2012
5.147
38
48
Stavangerområdet
DSP'en i de nye itechene er også veldig god og har bl.a mulighet for FIR filtre og lignende. Den gamle itechen har ikke FIR, men er fortsatt meget nøyaktig og får gjort alt det man trenger.

Litt OT, men hvordan brukes FIR filtre i forbindelse med lyd?

Altså poenget er: normalt forholder man seg til filtre med spesifikke funksjoner, LPF, HPF, PEQ, osv, og ikke til hvordan disse filtrene er realisert (IIR vs FIR). For å bruke FIR, da må man ha et program som regner ut filterkoeffesientene (slik man forsåvidt også må med IIR).

Eller gjør man andre ting i FIR som ikke er realisertbart i IIR? F.eks. romkorrigering?

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Hvorfer er det plateforsterkere som er alternativet å ikke hypex moduler i rack kabinetter?

Kan du skaffe Hypex PSC2.700D modul, som rackmontert, flatt kabinett?? Trodde dette var en plateforsterker. Andre typer Hypexbyggesett er uaktuelt for meg. Jeg har verken tid eller kunnskap til å selv skaffe kabinetter, for så å montere hele innmaten selv. Virker som mye av det Hypex har er DIY, blir for komplisert for meg, desverre. Dessuten er DSPen litt mer kronglete, ved at den må lastes ned i forsterkeren hver gang det skal gjøres forandringer.
Tar meget gjerne i mot tips hvis du kjenner noen som kan lage det jeg trenger! :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.784
177
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg tror det kan være lurt å ha litt ekstra krefter på lager når det gjelder ampene jeg lurer på nå. Til diskanter og mellomtoner har jeg hørt av flere at ca 500W kan være greit, selv om man antakelig bare har bruk for en brøkdel av dette. Headroom er vel satt høyt. Snakket med dem på Lydrommet, de anbefalte for eks 8x600W istedenfor 8x300W til diskant og mellomtone. Headroom var svaret vi fikk når valget var den største av disse.

Gargoyle på Sentralen bruker Vincentforsterkere og MiniDSP 4x10HD på sine BigMiles: "Slutsteg till diskant har jag Vincent's rörhybrider SP-T100, till mellanregister ett par av kanalerna på ett Vincent SAV-P200 och basarna drivs av ett par Vincent SP-991+".

Disse forsterkerne er jo langt unna PA-trinn når det kommer til krefter, men tydeligvis nok alikevel. Jeg har jo selv to stk Vincent SP-991 som jeg driver to Alcons ht. med nå, og det er plenty med krefter. Ulempen med slike forsterkere er at de brenner 500W kontinuerlig, uansett om man bruker dem eller ikke. Men godlyd har man...

Sist redigert: