Bygging av "Big Miles" - Ferdig!

MML

Medlem
28 Okt 2010
662
0
16
Jeg lurer på hvordan du har tenkt å dele disse? Regner med at det er snakk om en form for aktive filtere og muligens DSP?

thohaug

Medlem
11 Jan 2011
1.864
23
38
Han snakket vel om å bruke crown xti forsterkere her, så da bruker han vel den innebygde dsp´en i disse for å kjøre deling og peq.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Jeg lurer på hvordan du har tenkt å dele disse? Regner med at det er snakk om en form for aktive filtere og muligens DSP?

Ja, det blir mest sannsynlig Crown XTi 2 Series (4002) til bassene, og Hypex PSC2.700D til mellomtoner og diskant. Det er DSP i begge disse forsterkerne.
Hvis forsterkerkjøpet blir utsatt har jeg også mulighet for foreløpig bruke MiniDSP 4x10HD, eller passive filter, dette kan i tilfelle bestilles på Dynabel. Det foretrukne er selvfølgelig DSP, men kostnadene ved å kjøpe seks forsterkere til nærmere 40.000,- blir ikke så lette å få til i høst. En god del av budsjettet til dette har gått med til uforutsette bilreparasjoner og vedlikehold av vei. Det koster å bo på landet, med to biler og lang privatvei, uff og uff...

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Ellers skjer det ikke så mye for tiden. Holder på å lage noen enkle kapplaner slik at alle delene i kassene blir målsatt. Planen er å begynne med utfresing av platene fredag og lørdag (24. og 25. okt). Det har vært svært travelt for firmaet som skal gjøre jobben (Trestokken Snekkerverksted AS) i det siste, dessuten skal det også passe for oss slik at vi kan være med (Vi er to stykker som skal bygge samme ht).
Her er noen bilder fra verkstedet som viser CNC-fresen og noen testeksempler:

Fresene (2 stk) er bygd inn i hver sin "garasje" inne i hallen slik at støvproblemene blir litt begrenset:

attachment.php

Maskinen kan ta plater på opptil 48" x 120". Fresen er en Artisan II, mer om denne kan leses på legacy woodworking.com

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Vedlegg

• IMG_2246 red.jpg
    IMG_2246 red.jpg
    300,7 KB · Sett: 1.137
  • IMG_2245 red.jpg
    IMG_2245 red.jpg
    239,4 KB · Sett: 1.134
  • IMG_2906 red.jpg
    IMG_2906 red.jpg
    160 KB · Sett: 1.139
  • IMG_2914 red.jpg
    IMG_2914 red.jpg
    177,7 KB · Sett: 1.115
Sist redigert:

MML

Medlem
28 Okt 2010
662
0
16
Svært spennende prosjekt som jeg vil følge med argusøyne. Jeg har også et system der jeg har lignende utfordring med DSP og deling. Ser ut til at det drøyer før man får gode nok muligheter til dette direkte i surroundprosessorene og det blir spennende å se hvordan du løser dette.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Får bare firkanter med X i her også.

Er på jobb nå, og ser at det desverre ikke er bilder i mitt siste innlegg. Postingen ble avbrutt da jeg skulle legge inn bildene, og jeg måtte derfor logge inn på nytt. Det så helt greit ut hjemme, men har nok ikke gått greit alikevel. Skal legge inn bildene på nytt når jeg kommer hjem...:)

Edit: Bildene lagt inn på nytt.

Sist redigert:

Rovik

Medlem
10 Des 2006
725
0
0
41
Frei
Et lite tips, hva med å gjære alle utvendige plater i 45 grader, for så å montere dem med lammel kjeks + lim og masse tvinger.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Et lite tips, hva med å gjære alle utvendige plater i 45 grader, for så å montere dem med lammel kjeks + lim og masse tvinger.

Takker for tips! I mitt tilfelle blir ingen av høyttalerne synlige. Hvis de skulle ha vært det hadde en slik fremgangsmåte vært fin fordi man da kan unngå masse sparkling og oppsprekking senere hvis kabinettene skulle ha hatt premium finish. Jeg ønsker en enklere byggemåte og kommer til å bygge dem slik siste Scetchupskisse viser.

Jeg har snakket en del med BEF om monteringen og kommer til å gjøre mye likt med han. Det blir lamellkjeks på front og bakplate. I tillegg skal jeg frese inn spor til hylleport i begge sidene på basskassene. Dette vil gjøre limfugen her veldig sterk. Kommer også til å bruke litt skruer for å forenkle monteringen. Kommer til å kjøpe en del flere tvinger fra Biltema (de blå) for å kunne montere flere kasser samtidig.

Kassene skal ikke sparkles, sannsynligvis bare grunnes og males (med skumrull) med to strøk Lady ultramatt 01, evt Tuff Cab som nevnt tilbake i tråden.

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Endelig var det da på tide med en oppdatering her. Nå er vi i gang med kutting av platene. I kveld ble det tid til ca 4 timer på CNC-fresen. Den første timen gikk med til tegning og forberedelser og testkutting. Vi prøvde ut fresedybde og hastighet og forandret litt her slik at maskinen jobbet mest mulig effektivt. Det tok ca to og en halv time å skjære ut alle 12 frontplatene til bassene. Maskinen freser svært nøyaktig, og kan finstilles til 1/1000 tomme (!!).

Det er foreløpig ikke blitt montert fast sponavsug direkte på fresen (dette blir gjort av montører fra fabrikken i statene nokså snart), så vi måtte flytte litt på dette underveis. Ellers gikk alt etter planen, og vi må si oss utrolig godt fornøyde med kvaliteten. Det er ikke mulig å se noen ulikheter på frontplatene, de er helt like alle sammen, med en (relativ) nøyaktighet på hundredels millimeter...

Først til forandringer som er gjort siden siste tegninger:

-Porthøyde i front av basskabinetter er redusert med to cm til 70mm. Etter forslag og innspill er dette gjort for å heve portfrekvens med ca 100Hz.
-Diskantkabinett endret i bakkant slik at den nå er åpen. Jeg har alikevel valgt å sette inn en kantforsterkning rundt åpningen, slik at tyngden fra kabinettene som settes over ikke svekker konstruksjonen.
-Innfresing av hull til monteringsplate for Speakon-kontakter. Disse settes på høyre side av alle kabinetter slik at de lett kan nåes fra fronten. Har gjort dette på tidligere kabinetter, og da har denne plasseringen fungert ypperlig for meg.

Oppdaterte Sketchup-skisser:

Bassene, ny portåpning 70mm:

attachment.php

Diskantkabinett med Innfrest åpning for Speakon. Plassering blir lik på alle kabinettene:

attachment.php

Åpning bak på Diskantkabinett:

attachment.php

Så, oppstart på CNC:

attachment.php

attachment.php

CNC-Sjef Kjell Eivind på med første bassfrontplate. Han er meget godt fornøyd, hehe:

attachment.php

attachment.php

Resultatet blir meget pent:

attachment.php

Alle tolv fronter i 30mm til basser ferdige!

attachment.php

Vedlegg

• Big Miles Bass ny versjon.jpg
    Big Miles Bass ny versjon.jpg
    72,8 KB · Sett: 2.014
  • Big Miles Diskant Frontside.jpg
    Big Miles Diskant Frontside.jpg
    266 KB · Sett: 1.089
  • Big Miles Diskant Bakside.jpg
    Big Miles Diskant Bakside.jpg
    56,1 KB · Sett: 1.021
  • IMG_7981.jpg
    IMG_7981.jpg
    279,4 KB · Sett: 1.048
  • IMG_7985.jpg
    IMG_7985.jpg
    294,6 KB · Sett: 1.093
  • IMG_7988.jpg
    IMG_7988.jpg
    317,8 KB · Sett: 972
  • IMG_7989.jpg
    IMG_7989.jpg
    179,9 KB · Sett: 1.011
  • IMG_7990.jpg
    IMG_7990.jpg
    172,1 KB · Sett: 974
  • IMG_7995.jpg
    IMG_7995.jpg
    212,3 KB · Sett: 1.001

Stealt

Medlem
9 Aug 2005
2.378
0
0
Nice! :cool:

Ser på siste tegnings 'rev' at port-hyllen er tegnet 446mm lang + baffel.

Med 7cm høy port skal den være 318mm lang + 30mm baffel = 348mm.

Portlengde.JPG

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Nice! :cool:

Ser på siste tegnings 'rev' at port-hyllen er tegnet 446mm lang + baffel.

Med 7cm høy port skal den være 318mm lang + 30mm baffel = 348mm.

Fint at du minnet meg på dette, jeg glemte jo å sjekke ditt forslag på portlengden...:rolleyes:
Da blir førsteresonans i port økt ca 100hz fra ca 280hz til 380hz, og det er jo det som er poenget her. Det er ikke noe problem å kutte porthyllen ned, dette gjør jeg enkelt på benkesaga hjemme. :)

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Tøft.

Hvordan har du tenkt tilkoblingen til kabinettene skal være? Kan jeg få foreslå en løsning med Speakon? Det blir meget pent.

Hehe, hadde du sett på diskantkassa litt lengre opp, så hadde du lagt merke til ett nedfrest lite hull på høyre side...
Jeg har brukt Speakon på alle subbene, det er en veldig fin og kortslutningssikker løsning (istedenfor spader, løse avisolerte kabler og stygge høyttalerterminaler).

Alle kontakter (terminalposter) blir plassert på høyre side, slik du ser det på Sketchupskissa. Dette fordi det da er enklest for meg å komme til fra fremsiden av høyttalerne.

Jeg måtte levere en skisse til Kjell Eivind i dag slik at han kan legge den inn i CNC-fresemalen til kommende tirsdag, mer om dette i neste post.
Her er målene på hullene, hvis noen vil gjøre det samme:

attachment.php

Vedlegg

• Big Miles -  Hull for Speakonkontakter.jpg
    Big Miles - Hull for Speakonkontakter.jpg
    40,1 KB · Sett: 1.000

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
På dagens seks timer lange økt ble resten av platene til basskabinettene frest ut. Totalt har vi frest ut 84 plater på disse to øktene. Og enda er det igjen å frese ut diskant-og mellomtonekabinetter, 72 plater. Dette skal freses ut om to uker.

Det ble akkurat nok med åtte plater på 25mm til basskassene. Vi bestilte derfor 10 nye plater til resten, da har vi litt reserve til blant annet to stk 18" Beyma-subber. Vi fikk også igjen to og en halv plate 30mm, en del av dette går til resterende fronter.

På kommende tirsdag skal alle høyresidene i kassene til bassene, som vi freste ut i dag, til pers igjen. Da skal det skjæres ut hull på utsiden av platene for Speakon-terminaler. Det blir slik som vist på diskantkabinettene lengre opp på denne siden.
Når dette er gjort skal alle platene fordeles og kjøres hjem slik at monteringen av bassene kan begynne. Jeg kommer til å bruke kjeks på front-og bakplater og ingen skruer. Alt skal limes med vanlig hvitlim. Dette er det beste på kasser som er presist kuttet. Det er altså ikke nødvendig å bruke ekspandrende PU-lim. Har fått gode limtips fra denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...talere-forsterkere-etc/53754-lim-til-mdf.html (håper at det er ok å linke til sentralen...)

Her er litt bilder fra i dag:

Platehaugen vokser:

attachment.php

Innfrest spor i sideveggene til hylleport på basskassene:

attachment.php

attachment.php

Jepp, alt stemmer! (kommer nok til å justere hylleportlengden, dette tar jeg enklest når alt er fraktet hjem):

attachment.php

Vedlegg

• IMG_8001.jpg
    IMG_8001.jpg
    241,9 KB · Sett: 1.014
  • IMG_7997.jpg
    IMG_7997.jpg
    176,9 KB · Sett: 1.000
  • IMG_7999.jpg
    IMG_7999.jpg
    198,6 KB · Sett: 1.160
  • IMG_7996.jpg
    IMG_7996.jpg
    216,7 KB · Sett: 986

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no

Ja, blir nok heftig nok for meg når jeg en gang blir ferdig! Hvis dette settet holder like lenge som mine Dali 40 (26 år), så har jeg høyttalere til jeg havner på gamlehjemmet...:p

Dette ser veldig tøft ut. Gleder meg til å følge med her. :)

Takker, dette ser foreløpig ut til å bli en saktegående tråd, har ikke vært lett å få tilgang til verkstedet i det siste på grunn av mye annet som tar sin tid. Har lagt merke til at det er særdeles lite trafikk på AVForum i det siste. Håper at ikke samtlige rømmer til Sentralen, da blir det kjedelig å fortsette her!

Hunsbedt

Aktiv
10 Aug 2005
5.783
174
63
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Vi fikk limt den første basskassa i helga. Hadde egentlig ikke tid i disse kinotider, men vi er to om dette, og måtte bare prøve å lime en sammen for å se hvordan det ville bli.
Her er litt bilder:

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

EDIT: Og der kom bildene, men bare i Explorer! Hvorfor ingen bilder på Firefox, utrolig irriterende. Må bare beklage for de som ikke ser noen bilder, dette er noe som forumledelsen må rydde opp i...

Vedlegg

• IMG_8002.jpg
    IMG_8002.jpg
    186,7 KB · Sett: 798
  • IMG_8003.jpg
    IMG_8003.jpg
    288 KB · Sett: 866
  • IMG_8004.jpg
    IMG_8004.jpg
    225,7 KB · Sett: 799
  • IMG_8006.jpg
    IMG_8006.jpg