Bygge frittstående "kinohus" i hagen!

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Har nå endelig fått godkjent bygging av eget kinohus i hagen.
Størrelsen på "huset" er 6m*4m.

Så lurte da på i den forbindelse om det er noen som har noen tips/triks eg bør tenke på under byggingen? Eventuelt størrelsen, er bredden for liten?

Invendige mål blir jo 5,7m ganger 3,7m. Lurer på om det kan bli litt smalt...

RuneW

Medlem
21 Jan 2005
20.597
20
38
Sarpsborg
Rudi_940 skrev:
Så lurte da på i den forbindelse om det er noen som har noen tips/triks eg bør tenke på under byggingen? Eventuelt størrelsen, er bredden for liten?

Invendige mål blir jo 5,7m ganger 3,7m. Lurer på om det kan bli litt smalt...
Du kommer langt med den størrelsen, men det avhenger selvsagt av hvor mange som skal være der på en gang osv...

Er det arealet eller lengde x bredde som er bestemt? Siden dette er et helt frittstående bygg, har du jo muligheten til å bygge det etter akustisk gunstige høyde/bredde/lengde-forhold. Det er sikkert mange her på forumet som er mye bedre enn meg på dette, men ett slikt gunstig forhold er dette:

1.0 : 1.9 : 1.4 (høyde:bredde:lengde)

Du kan f.eks. da ha:
H: 2.80
B: 3.92
L: 5.32

Men det er omdiskutert hvor viktig det er å ha et slike gunstige forhold mellom lengdene, men det kunne jo muligens ha vært noe å ha i bakhodet hvis du har fullstendig frie tøyler...

Ellers så har vi jo kjepphesten min - lydisolasjon. Vil du gjerne dele dine kinogleder med alle naboene, eller er du mer av den egoistiske typen?

Jeg vil også anbefale lygren sin tråd. Han har jo mange av de samme utfordringene som deg.

Lykke til!

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Størrelsene er på en måte låst da eg har søkt om å bygge 6 meter lang og fire bred. Men er blitt litt usikker nå om det hadde vært verdt å forandre bredden til 4,5meter slik at eg hadde fått 4,2 invendig istedenfor 3,7. Høyden er satt til 2,4o invendig da eg ikke kan bygge høyere uten å ta solen til naboen. (må jo ta litt hensyn):)

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Må du søke for å sette opp 24m2? Jeg trodde grensen var 50m2 eller noe slikt..

OleM

Medlem
26 Jul 2003
11.823
0
0
Jeg synes forresten 3,7m er litt smalt når du først skal sette opp et dedikert bygg.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.332
176
63
42
www.avforum.no
...en må søke for alt over 15kvm, OleM... Det er imidlertid kun påkrevet en forenklet byggesøknad under 50kvm.

Det du må tenke på er altså;

1. Selve utformingen - så lite vinduer som mulig, ingen hvis det er noe du får aksept for hos kona... ;)

2. Lydisolering, som krever;

1. Lyddør
2. "Rom-i-rom" eller GreenGlue (kanskje det enkleste)

3. Ventilasjon, det blir rett og slett uutholdelig i et lite rom som dette uten frisk luft... Fresh.no har gode løsninger til en grei penge (rundt 6000.- for en OK løsning for mitt vedkommende, noe som sikkert vil funke helt fint for din del også).

4. Vegger og tak - jeg dekker ALT i sort molton, da blir det mørkt som svarte natta, som jo er det mest optimale i et kinorom. Blir det for ekstremt bør du i det miste velge matte, mørke farger på vegg og tak...

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
54
Kristiansund
Grensen for forenklet byggemelding mener jeg er 30kvm, ikke 50 som lygren sier.

Høres ut som et spennende prosjekt :)

Edit: I følge denne linken så er grensen 50kvm, slik som lygren sier.

Big-E

Medlem
22 Nov 2007
15
0
1
Sotra
Rudi_940 skrev:
Høyden er satt til 2,4o invendig da eg ikke kan bygge høyere uten å ta solen til naboen. (må jo ta litt hensyn):)

Hehe Du e no grei e du far. hehe

Bygg om soverommet. som den solglade naboen din.8) :twisted: 8)

jakv

Medlem
10 Des 2004
24.682
1
38
54
Kristiansund
Det så jo skikkelig lekkert ut :D
Virker som om det er flere som går i denne retningen, kan jo være greit å få "bråket" ut av huset ;)

blekansikt

Medlem
6 Jul 2005
222
0
0
46
Dette ser spennende ut! Jeg vurderer å gjøre noen lignende selv. Kan du si noe om utgiftene? Materialer, det elektriske, evt. snekkerutgifter osv.

Mvh
Sture

bergli

Medlem
9 Jun 2009
1.312
0
0
Hva med sikkerhet her? Vinduer i døra + dedikert bygg + hjemmekino = småskummelt med tanke på sikkerhet?

Rudi_940

Medlem
15 Nov 2006
372
0
0
Ja litt utsatt, men får vell innstalere en innbrudsalarm....
Utgiftene er ca rundt 100.000 til nå. Men så har eg gjort alt selv da så blir nok litt dyrere vist man skal ha folk til jobben.
tanken var å få "bråket" ut ja slik at unger og slikt får sove, og eg får skrudd litt opp!!

Vinduer og glass i døren er for at eg synes at det kan se litt fint ut selvom det er kino det primært skal brukes til... et lite kompromiss med min bedre halvdel....

Vedlegg

bergli

Medlem
9 Jun 2009
1.312
0
0
Rudi_940 skrev:
Vinduer og glass i døren er for at eg synes at det kan se litt fint ut selvom det er kino det primært skal brukes til... et lite kompromiss med min bedre halvdel....
Hehe, noen ganger må det til.

Syns det ser supert ut. Lykke til videre!