Bruke TV eller forsterker som HDMI-switch?

borgja

Medlem
10 Mar 2008
83
2
8
Jeg har nå endelig fått koblet opp min nye TV og hjemmekinoforsterker, og nyter så langt meget god lyd og krystallklart bilde.
Men brukeropplevelsen er litt under par, og enda mer frustrerende for kona som ikke klarer å bruke anlegget.

Alt utstyr unntatt hjemmekinoPC og dekoder er Sony bestående av KD65XH9505 TV, STR-DN1080 forsterker og UBP-X800M2.

Nå har jeg koblet alle enheter inn i hjemmekinoforsterker, og kobling mellom TV og forsterker via eARC-kontakten på begge.
Jeg opplever at det er litt kronglete med bruk av flere fjernkontroller når du skal velge mellom smart-TV-funksjonalitet og f.eks. kabel-TV-dekoder, i tillegg til at forsterkeren bytter lovlig sent mellom kildene.

Jeg vurderer å prøve å koble alt inn på TV, slik at TV tar seg av HDMI-switchingen, men hva mener ekspertene her? Vil jeg miste noe på veien?

EDIT: fjernet skriveleifer

classic46

Medlem
27 Aug 2009
6.244
20
38
Hele vitsen med receiver er jo slik du har koblet. Og du kan jo bare bruke en fjernkontroll om gangen. Din receiver er jo noen år, men min snart 5 år gamle Yamaha switcher fort nok mellom satellitt-tunere.
Har du aktivert HDMI CEC så skal alt switche automatisk når du trykker på Netflix på din TV. Da er det bare volum på fjernkontrollen til receiver som må brukes en gang.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

borgja

Medlem
10 Mar 2008
83
2
8
Hele vitsen med receiver er jo slik du har koblet. Og du kan jo bare bruke en fjernkontroll om gangen. Din receiver er jo noen år, men min snart 5 år gamle Yamaha switcher fort nok mellom satellitt-tunere.
Har du aktivert HDMI CEC så skal alt switche automatisk når du trykker på Netflix på din TV. Da er det bare volum på fjernkontrollen til receiver som må brukes en gang.

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
Er ikke sånn at jeg trykker på flere fjernkontroller samtidig da 😜🤣
Men har funnet en måte å stort sett klare meg meg EN fjernkontroll, bortsett fra kabel-TV-dekoder. Så det løser seg.
Bare litt vel treg switching mellom kildene, men skal overleve det, så lenge lyd og bilde er såpass bra som det er.