Blu-Ray filmer med Dolby Atmos / Auro-3D / DTS X

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Synes ofte at de fleste Atmos mixede filmer har bedre lyd og dynamikk enn de uten - selv om det ikke kommer direkte diskret lyd ovenfra. Den eneste filmen jeg har opplevd gi en skikkelig lydboble var vel den siste Star Trek filmen - fin bruk av takkanalene. Venter selv på en film til å bli skikkelig imponert av - satser på at det kommer etterhvert.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Enig i dette, Atmos har på ingen måte svart til forventningene.
Føler jeg må overdrive lydnivået i atmos-høyttalerne for å i det hele tatt høre noe - og det som er der har lite overhead effektlyd. Altfor lite! Enkelte filmer som skal være mikset i atmos merker man overhodet ikke. Potensialet er der, men muligheten benyttes ikke av lydmikserne. Venter fremdeles på den første gode lydmiksen i atmos og DTS:X.
Enig med Ultima.
Skjer alt for lite i høyden. Måtte selv også overkompensere lydstyrken i taket for at det skal merkes noe.
Men straks en setter på et Atmos demo-klipp, så har de tatt seg tid til å mikse det på en imponerende måte. Så det er ikke noe galt med oppsettet eller systemet. Rett og slett bare "latskap" og dårlig miksing når filmer skal lages.
Atmos og DTS:X er en del oppskrytt.
Har faktisk sett noen "vanlige" Dolby True HD som gir mer høyde i lydbildet enn hva flesteparten av atmosfilmene gjør. Men da snakker vi filmer som er godt mikset i Dolby True HD.
Latskap......

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.649
102
63
45
Enig med Ultima.
Skjer alt for lite i høyden. Måtte selv også overkompensere lydstyrken i taket for at det skal merkes noe.
Men straks en setter på et Atmos demo-klipp, så har de tatt seg tid til å mikse det på en imponerende måte. Så det er ikke noe galt med oppsettet eller systemet. Rett og slett bare "latskap" og dårlig miksing når filmer skal lages.
Atmos og DTS:X er en del oppskrytt.
Har faktisk sett noen "vanlige" Dolby True HD som gir mer høyde i lydbildet enn hva flesteparten av atmosfilmene gjør. Men da snakker vi filmer som er godt mikset i Dolby True HD.
Latskap......

Jeg har nå vært hos bekjente med Atmos oppsett og hørt litt forskjellig. Det blir jo fort at det brukes tid på Atmos demoer, og ja de er veldig bra, med mye lyd i takhøyttalerene.

Men det blir ikke automatisk mer ting som skjer over hodet på oss i filmer bare fordi Atmos og DTS:X er kommet, og dette vil nok være litt av utfordringen. Og hvis man nå begynner å lage filmer med veldig mye konstruert tak-lyd så blir jo ikke det så forskjellig fra 3D som dytter ting ut av skjermen hele tiden..

Og når jeg tester de samme Atmos klippene hjemme i nøkterne 5.1, så har jeg ingen problemer med å oppfatte at lyder plasseres høyere i rommet, om ikke like direkte plasserbart som når du har en fysisk høyttaler i taket, men allikevel. Det blir sagt at du 'tror det kommer ovenfra fordi du ser på skjermen at det kommer ovenfra', men film er jo et spill for sansene uansett hvordan du ser på det.

Misforstå meg riktig, jeg synes Atmos er bra og fornuftig utvidelse av surroundlyden, men har enda til gode å savne det..

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Tja, både og.
I verden er det jo lyder over og under oss hele tiden. Så de trenger ikke gjøre noe ekstra for å "lage" lyd over.
På demoene er det jo veldig imponerende med regn. Få filmer (Oblivion kanskje) som gjenskaper det regnet.
Vi har folk som "går i etasjen over".
Vi har lyn, toden, vær, kjøre under en bro.
Shallow og Deepwater Horizon klarte lyd under vann rimelig bra.

Masse lyder over oss i hverdagen. Bare hør etter.

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.649
102
63
45
Tja, både og.
I verden er det jo lyder over og under oss hele tiden. Så de trenger ikke gjøre noe ekstra for å "lage" lyd over.
På demoene er det jo veldig imponerende med regn. Få filmer (Oblivion kanskje) som gjenskaper det regnet.
Vi har folk som "går i etasjen over".
Vi har lyn, toden, vær, kjøre under en bro.
Shallow og Deepwater Horizon klarte lyd under vann rimelig bra.

Masse lyder over oss i hverdagen. Bare hør etter.

Joa, men for å få dem i film så må de så lages/mixes, det holder ikke å bare ta dem opp..

Det er jo ikke sånn at de under innspilling har en eller flere mikrofoner som peker oppover og alt den tar opp kommer i atmos takhøyttalerene ;)

Er mye i den virkelige verden som tar ufattelig lang tid og mye arbeid og kostnader å gjenskape i en film.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Det med takkanaler er ikke noe mer avansert enn det var når surroundkanalene skulle innføres. Var vel en del som hadde de samme tankene om at surroundkanaler var unødvendig også.

Men det finnes altså mikrofonstativer for Atmos/Auro osv - hvor en del av mikrofonene peker oppover, sjekk filmene på siden:

http://www.2l.no/pages/album/125.html

Nå er vel alt mixet i studio og kun en liten del av lyd i film er "live" - særlig når det gjelder SciFi - for eksempel eksplosjoner i vakuum i rommet :mrgreen:

Shallow_

Aktiv
21 Mar 2005
9.649
102
63
45
Det med takkanaler er ikke noe mer avansert enn det var når surroundkanalene skulle innføres. Var vel en del som hadde de samme tankene om at surroundkanaler var unødvendig også.

Men det finnes altså mikrofonstativer for Atmos/Auro osv - hvor en del av mikrofonene peker oppover, sjekk filmene på siden:

http://www.2l.no/pages/album/125.html

Nå er vel alt mixet i studio og kun en liten del av lyd i film er "live" - særlig når det gjelder SciFi - for eksempel eksplosjoner i vakuum i rommet :mrgreen:

Vi får se hvordan det utvikler seg, men å si at tak lyd er like viktig som surround lyd blir litt drøyt.

Så lenge du har en høyttaler i hvert hjørne samt center så er utrolig mye gjort.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Fikk det til å virke, ser ut som om det bare tok litt tid for å få max abb til å gå i gang - ganske ok å høre på :)

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.877
84
48
Virker dette uansett avspiller eller ?
Selv bruker jeg for det meste Apple-TV 3 til avspilling av Nettflix.

Torolan

Medlem
20 Nov 2008
13.877
84
48
Det står om det i linken jeg skrev, jeg bruker xboxen.
Var ikke inne og leste i farten...
Men ser ikke noe om at Apple-TV er nevnt , så da går vel ikke det sikkert..

Har jo heller ingen Atmos-prosessor enda , så det må jo uansett på plass først og fremst for min del..

Men uansett moro at Nettflix satser på formatet da :)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Ikke glem at streaming ikke klarer lossless, så dette er med Dolby Digital+ som base, altså lossy.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Fikk denne idag: Blade Runner 2049 bluray med Auro 3D !!

COVa7g4.jpg

ZlnpVqK.jpg

Bestillt fra Polen !! da det var et av de europeiske landa som fikk Auro. Engelsk meny på disken, engelsk Auro seff, engelsk tekst, multiregion og billig, og den kom fortere enn UHD’en jeg har bestillt fra Amazon uk(med Atmos).

Dette blir moro, 2 timer og 43 minutt med nytelse for øyne og ører :)

eksu

Medlem
15 Sep 2006
6.668
0
36
De Auro 3D demonstration discene skulle jeg gjerne ha hatt. :)

Er det Auro 3D på alle de filmene?

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
De Auro 3D demonstration discene skulle jeg gjerne ha hatt. :)

Er det Auro 3D på alle de filmene?

De demo discene kan bestilles fra Auro :
info@auro-3d.com

De er gratis, du betaler bare for frakten.

Ja, alt som er på bilde har Auro 3D lydspor. MEN de er ikke gitt ut over alt, så de er noen land som får disse versjonene. Noen er faktisk på de norske utgavene. Si fra om du vil vite mer, så kan jeg gi linker til de det gjelder.