Blu-Ray filmer med Dolby Atmos / Auro-3D / DTS X

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Men hvordan takler min Atmos/DTS:X-receiver en Auro 3D disk?
Blir jeg sendt ned til standard True HD eventuelt DTS-MA, eller blir det konvertert til noe med takhøyttalerne?
Min receiver er ikke Auro 3D-kompatibel. (RX-A2050)

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Men hvordan takler min Atmos/DTS:X-receiver en Auro 3D disk?
Blir jeg sendt ned til standard True HD eventuelt DTS-MA, eller blir det konvertert til noe med takhøyttalerne?
Min receiver er ikke Auro 3D-kompatibel. (RX-A2050)

Ja og ja. Du hører 5.1/7.1 sporet, også upmixer du med DSU eller N:X.

Alle 3 formatene er bakoverkompatibel, så hvis utstyret du har ikke er klarer native, så spilles "grunn" sporet.

tor rasmussen

Medlem
4 Des 2003
10.246
2
38
Hmmmm...... jeg er purist i signalveien. Liker ikke disse converter eller up-mixere.
Prøvde N:X på en film her en dag, og da fikk jeg litt dialog i takhøyttalerne. Og det var dialog som i forhold til filmen ikke hørte hjemme i taket.
Jeg ser også når jeg kjører et DTS:X test spor og den sender signal til tak-foran-venstre, (jeg har bare 2 stk høyttalere til siden for sitteposisjon), så mixer den inn litt lyd fra høyre bak.

Hadde vært fin om vi fikk plater med Atmos óg Auro 3D. Nå synes jeg det blir for mange standarder igjen.
HDR10 vs Dolby Vision
DTS:X vs Atmos vs Auro 3D
Det gir jo totalt 6 kombinasjoner av de "nye" bilde- og lydformatene.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.635
7
38
Lydformatkrigen blir vel som VHS vs betamax og OS/2 vs Windows. Det er ikke nødvendigvis det beste som vinner, men det formatet som har flinkest markedsføringsavdelig.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Fikk sett Ghostbusters med Auro igår, og er glad for å si at Auro 3D sporet var skikkelig bra! Veldig bra panoreringer i alle retninger, masse kule surroundeffekter, og masse overhead ghost aktiviteter. Skikkelig moro, og jeg likte filmen også. Kul humor, kule skuespillere, og bra effekter. Artig å se mange av "de gamle" i kameo-roller.

Nå venter jeg bare på ankomst av US versjonen med Atmos, hehe, skal virkelig bli moro å sammenligne.

IMG_4357.JPG

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.384
213
63
43
www.avforum.no
Fikk sett Ghostbusters med Auro igår, og er glad for å si at Auro 3D sporet var skikkelig bra! Veldig bra panoreringer i alle retninger, masse kule surroundeffekter, og masse overhead ghost aktiviteter. Skikkelig moro, og jeg likte filmen også. Kul humor, kule skuespillere, og bra effekter. Artig å se mange av "de gamle" i kameo-roller.

Nå venter jeg bare på ankomst av US versjonen med Atmos, hehe, skal virkelig bli moro å sammenligne.

Vis vedlegget 122817

...fikk samme plata for kort tid siden og ble skikkelig skuffa, for dette er vel ikke native Auro-3D, men kun en standard DTS-fil?

Har for øvrig blitt helt frelst på Auro-3D, etter mitt syn det utvilsomt beste "immersive" formatet tilgjengelig p.t. Mens Atmos kanskje er mer "korrekt" og sikkert funker veldig bra i kommersiell kino har jeg på ingen måte blitt overbevist av dette formatet til hjemmebruk. Alt for begrenset bruk av effekt, og innlevelsen er egentlig veldig lite forbedret i sammenligning med standard 7-kanals lyd. En må omtrent vente på et helikoper kommer flyvende over en for å få noe "objektivisert" effekt. Auro-3D derimot funker uansett inputsignal (men enda kulere med native Auro-3D selvsagt), og gjør en fantastisk jobb i så måte!! Oppsettet jeg overvar er et full 13-kanals system og fyttikatta som dette smakte!! 3D-bobla var virkelig på et helt utrolig imponerende nivå, da med lyd i tre nivåer. OK, mulig objektene som et helikopter ikke plasseres perfekt, men jeg digger hvor aktivt systemet er med tanke på å utnytte kanalene fullt ut! Ambience for en levert fra taket eller "Voice of god" som de kaller det, men også stemmer, f.eks. stemmen til dama som surrer rundt og rundt i rommet i Gravity, midtnivået brukes også svært aktivt, mens også surroundkanalene er i like heftig bruk som ellers. HELFRELST!!!

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Auro native er alltid "gjemt" i enten et 5.1 pcm eller 5.1 DTS-HD spor. Om du ikke har Auro decoder, er det et av disse du da hører. Om du har en Auro decoder, som Denon eller Marantz og firmware til det, må du trykke på movie knappen for å bytte til Auro sporet. Det hjelper ikke å bare velge Auro sporet i BD menyen.
Da vil det stå Auro på signal om du trykker info.

IMG_4358.JPG

Mange gjør faktisk denne tabben, og sjekker ikke at det er rett spor. Her ser du også alle aktive kanalene til venstre: 11.1.

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Endelig kom det et studio-album mixet i Dolby Atmos!!!

IMG_9720web_zpsuq1lwrve.jpg

Jeg har fra før Roger Waters - The Wall som er i Atmos og som tar i bruk takkanalene til en del. Men oven nevnte sak er noe helt annet. Veldig bra mixet, med full fart i alle høytalerne med diskrete elementer - selv takhøytalerene. Til og med litt panning i taket!! Lydkvaliteten ellers er meget bra, bra bass og detaljering. Melodiøs opera metal kan man vel kalle musikksjangeren, anbefales meget sterkt!

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Enda en suveren Atmos musik disc, men denne har også bilde til. data-animerte greier - som på de andre Ambra/Lichtmond discene. Herlig aktiv bruk av alle kanalene.

IMG_9724web_zpsooiu5gqg.jpg

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.429
52
48
Fikk Inferno her om dagen, der UHD discen har Atmos, og BD discen har Auro, hehe. Morsomt at det satses sånn, med konkurrentene på samme utgivelse :)

IMG_4428.JPG

Begge var relativt bra lyd på, har hørt bedre, men må nok gi en knapp på Auro versjonen. Hakket bedre på ambiance, hørtes mer naturlig ut i kirkene, ute i gatene osv.
Og idag fikk jeg den tyske remixen av Johhny Mnemonic bluray, med to Blurays, der en har Atmos og den andre har Auro 3D.

IMG_4437.JPG

Baksiden sier Auro 9.1, men info knappen på AVR viser 13.1 :)

IMG_4438.JPG

Spennende ;)

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
...fikk samme plata for kort tid siden og ble skikkelig skuffa, for dette er vel ikke native Auro-3D, men kun en standard DTS-fil?

Har for øvrig blitt helt frelst på Auro-3D, etter mitt syn det utvilsomt beste "immersive" formatet tilgjengelig p.t. Mens Atmos kanskje er mer "korrekt" og sikkert funker veldig bra i kommersiell kino har jeg på ingen måte blitt overbevist av dette formatet til hjemmebruk. Alt for begrenset bruk av effekt, og innlevelsen er egentlig veldig lite forbedret i sammenligning med standard 7-kanals lyd. En må omtrent vente på et helikoper kommer flyvende over en for å få noe "objektivisert" effekt. Auro-3D derimot funker uansett inputsignal (men enda kulere med native Auro-3D selvsagt), og gjør en fantastisk jobb i så måte!! Oppsettet jeg overvar er et full 13-kanals system og fyttikatta som dette smakte!! 3D-bobla var virkelig på et helt utrolig imponerende nivå, da med lyd i tre nivåer. OK, mulig objektene som et helikopter ikke plasseres perfekt, men jeg digger hvor aktivt systemet er med tanke på å utnytte kanalene fullt ut! Ambience for en levert fra taket eller "Voice of god" som de kaller det, men også stemmer, f.eks. stemmen til dama som surrer rundt og rundt i rommet i Gravity, midtnivået brukes også svært aktivt, mens også surroundkanalene er i like heftig bruk som ellers. HELFRELST!!!

Enig i dette, Atmos har på ingen måte svart til forventningene.
Føler jeg må overdrive lydnivået i atmos-høyttalerne for å i det hele tatt høre noe - og det som er der har lite overhead effektlyd. Altfor lite! Enkelte filmer som skal være mikset i atmos merker man overhodet ikke. Potensialet er der, men muligheten benyttes ikke av lydmikserne. Venter fremdeles på den første gode lydmiksen i atmos og DTS:X.