Blu-Ray filmer med Dolby Atmos / Auro-3D / DTS X

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Ex Machina kommer til og være første offisielle film med DTS:X

Ex-Machina-Blu-ray-Cover.jpg

saar

Medlem
8 Sep 2011
2.665
3
38
Egersund
Veldig positivt at flere titler kommer med atmos, men tviler at jeg kjøper alle på ny bare av den grunn.
famtastisk serie

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Mmm, nytet en liten Transformers: Age of Extinction 3D visning igjen :D ( Ting og tang står forsatt der de skal stå, denne gangen ædda bædda Lockdown )

Hele filmen ble sett med MV -20dB denne gangen. Nok for massasje av kropp og ører med Atmos lyd.

Åpningen der det føles som høyre front, surround og atmos kanal skal til og ta kveld. Mens det rister og klages fra dører og skap.
Noen eksplosjoner som tester om suber har nok headroom til og gjengi det som sendes til de :p

Og et godt 3D bilde ( etter en må gå over C.A 751 sine bilde innstillinger før en ser filmen )

Kan ikke annet og si en at Transformers: Age of Extinction fortsatt ruler tronen over heftigste Lyd på film :D By far :D

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Føler seg litt skuffet når en titter innom Dolby Atmos siden og ser, Avengers: Age of Ultron. Ikke kommer med Atmos lydspor :-/

Det er jo en film som ville blitt ekstremt heftig med Atmos lydspor.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Føler seg litt skuffet når en titter innom Dolby Atmos siden og ser, Avengers: Age of Ultron. Ikke kommer med Atmos lydspor :-/

Det er jo en film som ville blitt ekstremt heftig med Atmos lydspor.

Det er jo merkelig at den ikke blir gitt ut med Atmos på BD når den hadde Atmos på kino, skuffende av Marvel/Disney. Skal Atmos bli stort må titler som denne komme med Atmos på BD, eller skal de bare vente litt og gi den ut med Atmos senere for å få flere til å double dippe??

Willms

Medlem
2 Aug 2012
1.177
0
36
Oslo
Har Disney gitt ut en eneste blu-ray med Atmos?
Disney er ikke akkurat kjent for å være tidlig ute, men dette ville jo vært en god tittel å starte med. Alt Disney gjør er vurdert ut i fra de tjener penger på det, så det var vel ikke annet å vente.

harman/kardon

Medlem
25 Apr 2005
43.993
0
0
39
Nord-Trøndelag
Elkjøp`s nettbutikk skal for en gangs skyld få litt skryt :eek:

De har nå begynt og nevne Dolby Atmos i info om filmen på de som har Atmos.

Mulig det da har vært flere en jeg som har spurt om filmenes lydformat på de vi vet skal ha Atmos :)

Totte

Medlem
30 Sep 2005
187
0
16

Bjørn S.

Medlem
17 Mai 2003
547
0
0
Merkelig og dårlig av filmbransjen og droppe Atmos på norske (og andre lands) utgivelser når de samtidig vil bekjempe piratkopiering og ulovlig deling....
Alle de nevnte filmene ligger jo ute på nettet med nettopp.... Atmos lydspor.... ��

Bransjen gir jo bare ris til egen bak.
Det er jo oftest også entusiaster som vil ha den beste lyden og bildet som også faktisk kjøper utgivelsene....samlere og de som faktisk er interessert i Atmos og spesielle features....

Gammel post, men jeg oppdaget nettopp dette. Kjøpte nylig Dolby Atmos og DTS:X forsterkersett + fått opp 4 høyttalere i taket. Klart jeg vil ha alle filmene i Atmos/DTS:X om de finnes! Kjøper det meste av filmer jeg ser, men skal jeg se f.eks. John Wick i Atmos, må jeg laste ned eller importere. Hvis det blir trenden for nordiske utgivelser og ikke ha de nye lydformatene, så blir det enten import eller nedlasting.

Gurba

Medlem
19 Feb 2009
24.635
7
38
Ser det er flere utenlandske utgivelser med de nye formatene enn det er norske ja. Det er dumt. Har forsåvidt sett det i alle år med HD-formatene også.

Ultima

Medlem
28 Mar 2007
3.504
0
36
Den ene store tittelen etter den annen utgis uten Atmos lydspor, f.eks. Star Wars og Revenant. Og DTS:X finnes ikke.
Ser da ikke ut som filmselskapene satser på dette, eller er det distributørene? Samme det, dette begynner å lukte nisjeformat, en flopp. Hadde ikke byttet ut receiveren for dette nå, iallefall.

Totte

Medlem
30 Sep 2005
187
0
16
Ser ut som flere 4K-Bluray utgivelser har atmos. Kanskje det er veien å gå, siden alle inkluderer vanlig bluray og digital kopi. Mye dyrere men den prisen går vel ned etterhvert.

DTS:X er vel ikke så "gammelt" enda, var vel først i Mars/April 2016 Marantz kom med DTS:X oppdateringer.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.381
211
63
43
www.avforum.no
Litt artig nyhet: i USA har den Atmos, men her i Norden får den nye Ghostbusters i UHD Auro 3D lydspor. Sjekk bakcoveret :

http://cdon.no/film/ghostbusters_(4k_ultra_hd_+_blu-ray)-38575881

...spennende, og husk at AuroMatic også fungerer glitrende for oppskalering av Atmos / DTS:X til "immersive" audio. Nå er nok imidlertid Atmos det mest effektive systemet med tanke på å "objektivisere" lyden mest mulig korrekt, men min erfaring med Auro-3D etter å ha hørt et fantastisk 24-kanals Auro-3D-oppsett nylig er imidlertid at Auro-3D ga meg en enda bedre innlevelse da ambiencen er langt mer aktiv enn på Atmos. Atmos-innhold synes jeg rett og slett har for lite og for tamt innhold i takkanelene, som jo sikkert er "korrekt", men da foretrekker jeg heller at det er litt mer aktivitet opp i himlingen som kanskje ikke nødvendigvis er kodet inn på plata / kilden frem til eventuelt også Atmos-kildene blir hakket mer "immersive"...

Mr_Spock

Medlem
5 Nov 2003
13.909
2
0
Sandefjord
Har vel samme erfaring - DSU/Neural:X oppskalering på filmer uten Atmos gir mye bedre/immersive lyd fra taket enn filmer med Atmos lydspor kjørt i "direct". Egentlig ganske sykt. Er vel uten unntak skuffet over tak-action fra filmer med Atmos lydspor.

Noen filmer med Atmos lydspor er egentlig uten tak-lyd i det hele tatt. Testet San Andreas hvor jeg kun hadde tak-kanalene i gang (Atmos direct) og det var helt stille i første delen av filmen - hvor det er mye helikopter filming - hvis det finnes en situasjon hvor takkanalene skulle vært aktive er det jo når man konstant har en støyende helikopterrotor over seg???

Men jeg er veldig fornøyd med oppskalering av 5.1/7.1/Atmos, så greit nok med å skaffe seg en "takhøytalerreceiverprossessor". Men jeg bryr meg ikke i det hele tatt om en film har Atmos lydspor eller ei lenger.

Med forbehold om at jeg har koblet feil eller gjort feil innstillinger.

Synes ellers jeg opplever at filmer med Atmos lydspor generellt har god lyd, dynamisk, detaljert og ofte fet surround-mix. Men laber tak-action altså.

Jan B

Medlem
13 Jan 2012
2.428
49
48
Ja jeg tror definitivt på Auro 3D! Det høres mye mer naturlig ut, og plasserer lydene mer logisk i forhold til hva som skjer på skjermen.
Den dag idag er Red Tails i Auro 11.1 enda min ultimate demo film for immersive format, og jeg får hakeslepp når jeg hører hvor sykt kult de har laget den miksen.
Har også hørt Pixels i Atmos(US) og Auro 11.1(EU) versjon, og Auro tar kaka.
Og jeg har seff bestillt begge variantene av Ghostbusters :)

Må ikke glemme at Auro nylig gjorde en filmdeal med Sony om 10 filmer med Auro 3D (Ghostbusters er første)

Og ja Auromatic funker utmerket som upmixer også, så jeg er veldig glad for å ha alle 3 mulighetene (Denon).