Black and red Cinema Ny byggetråd!

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Sitter bedre lyden nå, men føler fortsatt frontlyden er noe overdempet. Lurer på om det kan være i overkant dempet rommet, eller om en kanskje kan klare å få justert frem litt bedre?. Savner litt klipsch horn lyden. Mangler litt crisp i topp all over i grunnen iforhold til tidligere erfaringer med klipsch

Sent from my iPhone using Tapatalk

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
hadde kalibreringsmannen innom for noen uker siden, fikk ryddet litt opp så lyden sitter bortimot perfekt nå:)
har en aldri så liten romdip i området 250, noen som har råd til tiltak som kan bedre på dette?

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
fikk lånt meg et par pa amper til frontrekken, så da kom det lille ekstra når det gjelder kontroll i toppen. meget fornøyd både med rommet og lyd/bilde.
chill.jpg

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Har fått kjøpt inn noen Crown Xls amper 1502 til L+R og 1002 brokoblet til C. fikk også hentet en pana820 Bd spiller . ikke fått koblet opp noe enda, men mulig jeg får teste litt i helgen:) er litt på tanken på å få inn flere dayton subber også (ikke at det er en nødvendighet, men alltid på søken etter enda litt bedre lyd). noen synspunkt til antall og plasseringer? tenker litt på samme kasse plassert mellom surr bak kanalene, eller 1 stk på hver av side veggene? kommer nok også til å få opp med diffusore i rommet, vurderer 4 stk til av samme type som jeg har 2 på hver side forann side surr søylene.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
368
103
43
Blitt flott dette rommet ditt👍 Flere subber burde du prøve ja. Helt rått hva det gjør med lyden. Både roligere og finere lyd, og samtidig mere brutalt når det gjelder. Har jo selv fire Arendal sound sub2 nå, så det er jo åtte 13.8 tommere på 13 kvadratmeter. Godt med headroom nå. Veldig lyst på en sub til altså 😂

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Ser flott ut dette. Her ligger det noen timers jobbing, og det kommer til å bli kjempebra!

ja det ligger noen timer bak, men det blir nok mange til, er jo en del av hobbyen det. Alltid på tanken av nye å bedre løsninger.
Det var i stor grad din og BEF sin byggetråd som var inspirasjon til denne kinoen, så takk for alt som ble delt der:)

• Love
Reactions: Hunsbedt

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Blitt flott dette rommet ditt👍 Flere subber burde du prøve ja. Helt rått hva det gjør med lyden. Både roligere og finere lyd, og samtidig mere brutalt når det gjelder. Har jo selv fire Arendal sound sub2 nå, så det er jo åtte 13.8 tommere på 13 kvadratmeter. Godt med headroom nå. Veldig lyst på en sub til altså 😂

hehe ja en får aldri nok:)
er primært mid bass biten jeg skulle ønske var enda mer brutal, jordskjelv er mer enn bra nok. må leke litt med dps på subbene i julen å se hva som er mulig.
må kanskje tenke en annen type subber og løsning for å få det slik jeg vil

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Føler fortsatt det er litt i overkant dempet bak og vurderer å kle bassfellene bak med spiler , tenkte å kutte opp noen lekter å male de sorte. Mangler litt harde flater i kinoen og tenker dette kanskje kan hjelpe litt? Noe jeg bør tenke på angående valg av material avstand mellom etc?

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Føler fortsatt det er litt i overkant dempet bak og vurderer å kle bassfellene bak med spiler , tenkte å kutte opp noen lekter å male de sorte. Mangler litt harde flater i kinoen og tenker dette kanskje kan hjelpe litt? Noe jeg bør tenke på angående valg av material avstand mellom etc?

Spiler til hjørnefeller ferdig malet

• Like
Reactions: cb_600

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
Hører forskjell ja, litt mer refleksjon:)
Neste blir å montere lysarmaturer på spileveggene, og ikke minst få av rack på plass:)

• Like
Reactions: lygren and cb_600

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
kalibreringsmannen på besøk, og da blir det noen mikrofoner i sving ja:)
romdipp på rundt 250 elles ble lyden veldig bra, merkbar forandringer spesielt i senter og subber hvor korrigeringen var størst.
Før kalibreringen var det som om senterlyden var langt fremme og frontlyden kom ikke helt korrekt frem til lyttepos. Den sitter nå spot on.
bassen var med tilstede helt bak i rommet, denne ble nå mye mer fysisk i lyttepos og mindre boomy bak.
Har testet med litt filmer og konserter, og tror ikke jeg kommer til å gjøre noe mer akustikk tiltak med det første:)
har 2 lyskurserer som jeg må finne noe kule løsninger til, 1 rgbw kurs hvor det nok blir led stripser rundt om for noen kule effekter.
Og 1en vanlig lyskurs som jeg igrunnen skulle koble spotter på, men blir nok heller 4 veggarmaturer.
Alt blir koblet og styrt via Loxone smartstyringen

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.179
83
48
alltid planer om endring/forbedringer i kinoen....
vurderer litt en ekstra sub en tredje 18" ultimax i en custom kasse plassert i midten bak.
noen synspunkt på plasseringen her og om det kan bedre litt på dippen jeg har rundt 250?
skal også bygge et fundament for 1 rad på ca 10cm, iforhold til plasseringen av alle ht sitter en litt lavt her nå

Vedlegg

• ekstra sub.JPG
    ekstra sub.JPG
    70,4 KB · Sett: 28

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.362
194
63
42
www.avforum.no
vurderer litt en ekstra sub en tredje 18" ultimax i en custom kasse plassert i midten bak.
noen synspunkt på plasseringen her og om det kan bedre litt på dippen jeg har rundt 250?
skal også bygge et fundament for 1 rad på ca 10cm, iforhold til plasseringen av alle ht sitter en litt lavt her nå

Kjør roomsim i REW. Det er uten tvil en fordel med flere subber i rommet, men optimal plassering avhenger av en rekke faktorer, så det er absolutt lurt å ta en kikk på "teorien" selv om det ikke alltid nødvendigvis stemmer helt med praksis da det jo er svært små variasjoner for å endre dette, og da spesielt lytteposisjon. Noen trender kan en imidlertid gjerne se om en leker seg litt med romsimmen...

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
368
103
43
Gøy og spennende å oppgradere. 😎

Spiller subbene så høyt som 250hz da? Kan vel egentlig ikke tenke meg at den forsvinner med en sub til, men tar stadig vekk feil da😅. Kan jo være den dippen forandrer seg veldig med heving av sitteposisjon, eventuelt senking av høyttalere 😊