Black and red Cinema Ny byggetråd!

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Det raskeste er vel å dytte subben litt inn. Vet ikke om det har noe å si lydmessig.

Så lenge den sitter skikkelig burde det vel gå greit!

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no
Du har jo normalt minst 5cm å gå på mtp lydmattene som ligger på veggen, så du kan minste trekke den bak dit uten at effekten av baffelveggen din påvirkes. Innenfor dette igjen har nok også lite å si - annet enn at du kanskje får en liten endring i baffelens karakteristikk akustisk om den blir alt for langt bak. Husk for øvrig at slaglengden på disse er opp til 3cm, som da kommer i tillegg til det de allerede bygger ut, samt outputter MYE luft, så litt avstand kan uansett være lurt for å la lufta fordele seg litt mer før den treffer lerretsflaten. Nå er jo UltraWeaven svært akustisk transparent, så den tåler mye juling før den flekser, og det som også er viktig er at du prøver å virkelig stramme den opp som et pølseskinn når den monteres. Jeg tror jeg personlig ville kjøre både subbene litt bak + foret ut lerretet ca. 5cm for å være på den sikre siden i dette tilfellet...

• Like
Reactions: PureHifi

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
kan nok få inn subbene 3-4cm i baffelen, da stopper de på prosilence skinnene. tenker jeg forsøker dette først, så for jeg heller fore frem lerretet senere om det viser seg å være nødvendig, må ned med lerretet etter hvert for å finjustere hypex ampene uansett.
Skal forsøke å få det så stramt som mulig, er det noen triks her? har fått anbefalt å bruke en solid pizzakutter.

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no
kan nok få inn subbene 3-4cm i baffelen, da stopper de på prosilence skinnene. tenker jeg forsøker dette først, så for jeg heller fore frem lerretet senere om det viser seg å være nødvendig, må ned med lerretet etter hvert for å finjustere hypex ampene uansett.
Skal forsøke å få det så stramt som mulig, er det noen triks her? har fått anbefalt å bruke en solid pizzakutter.
Pizzakutter kan absolutt fungere, men spesialverktøyene til DreamScreen (UltraTucker og UltraTucker PRO) egner seg bedre for å stramme spesielt tight... En kan også bruke en avrundet jotun sparkel, men de er ikke i nærheten av like gode som disse spesialverktøyene... Husk for øvrig å la avstiveren stå på plass mens du monterer duken da ramma bøyer seg om du ikke har denne på plass. Den må du da lirke forsiktig litt frem og tilbake når du skal passere den, ofte kan det være greit da å dunke forsiktig på den med en gummihammer.

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
skulle selvsagt bestilt verktøy sammen med rammen, men nå blir det for lang ventetid. var litt skeptisk til pizzakutter i frykt for å skjære av duken, men har forstått det slik den er meget solid. kommer til å benytte en paknings skrape til hjørnene, så burde vel fungere:) for legge inn bestilling på verktøy neste gang jeg handler fra avshop så har jeg muligheten å stramme opp ved senere anledning. antar denne duken er kommet for å bli noen år.

chrisand25

Medlem
16 Mar 2012
321
44
28
skulle selvsagt bestilt verktøy sammen med rammen, men nå blir det for lang ventetid. var litt skeptisk til pizzakutter i frykt for å skjære av duken, men har forstått det slik den er meget solid. kommer til å benytte en paknings skrape til hjørnene, så burde vel fungere:) for legge inn bestilling på verktøy neste gang jeg handler fra avshop så har jeg muligheten å stramme opp ved senere anledning. antar denne duken er kommet for å bli noen år.
Brukt selv en litt solid pizza kutter og det funket jo på et vis. Er rimelig sikker på at det er lettere med riktig verktøy, men går som sagt greit med pizza kutter av litt solid type🙂

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Trodde først det ikke var mulig å få duken fast siden den var på håret i breidden, å siste par cm av duken var det kun tekstil så meget tynn. Men det gikk jo på et vis selv om det var på mm når vi strakk det vi maktet

Fikk hengt opp rammen, men må til med noe feste nede for det henger litt frem her. Ser bra ut foruten noen striper på den ene siden

Håper det ikke er synlig på film.

Satt på pj for å se om der va liv, før jeg justerer den må jeg nok lese brukermanualen så tar kveld

Fått koblet opp alt av ht så skal være mulig å få testa litt imårgen

Sent from my iPhone using Tapatalk

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no
Ser bra ut dette, grattis med bilde på veggen! 🆒 Normalt så vil duken rette seg ut over litt tid, men en steamer (ala denne >>) vil også kunne ta de ut med én gang om du har det tilgjengelig. Du har sikkert også gitt duken godt med spenn allerede, men så mye spenn som mulig er også viktig for å ta ut så mye som mulig av denne type ujevnheter. Generelt er produksjonsprosessen slik at denne type - som da man betegner "overflate" skrukker - være vanskelig å unngå 100%, som kommer som følge av innpakningsmetoden der det benyttes et ekstra beskyttende lag med stoff som selve lerretsduken rulles inn på. Dette ekstra laget beskytter mot såkalte "deep creases" som er vanskeligere å få ut, men introduserer samtidig i noen tilfeller noen mindre - ala de du sannsynligvis har - ujevnheter i overflaten som følge av at den indre duken kan legge seg litt ujevnt når det pakkes / transporteres / lagres. I alle tilfelle gjør den totalt matte og "randomaliserte" (dvs. vevet med et ikke-repeterende mønster) overflaten på V6en at en stort sett ikke klarer å se små ujevnheter i praksis (dvs. med bilde på duken), og det vil som nevnt jevne seg ut over litt tid - og eventuelt normalt helt borte med én gang om en skulle ha en steamer tilgjengelig...

• Like

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Mye detaljer som ikke er på plass, men har koblet opp midlertidig , og om alt funker så blir det nok slik en stund:)
har ikke noe steamer for hånd, så satser på det forsvinner med tiden. Om ikke det er synlig med bilde er ikke det så nøye med. Det er så fall strekt omtrent det som er mulig tror jeg.
For se om jeg finner noen vinkler som jeg kan lakke svarte i kveld for å feste i rammen og mot baffelen nede, om ikke blir det nok mye liv i bilde, hehe

• Like
Reactions: chrisand25

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48

Fikk testa litt. Bilde ser bra ut, fann ikke frem keystone korrigeringen i menyen så det må justeres:)
Ser ut som diodene på hypex ampene lyser gjennom så må fikse det når jeg må koble det opp å justere opp mye volumet. Var så lavt jeg ikke hørde livstegn av subber.
Alle andre ht er oppe å går:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no

Fikk testa litt. Bilde ser bra ut, fann ikke frem keystone korrigeringen i menyen så det må justeres:)
Ser ut som diodene på hypex ampene lyser gjennom så må fikse det når jeg må koble det opp å justere opp mye volumet. Var så lavt jeg ikke hørde livstegn av subber.
Alle andre ht er oppe å går:)

Ser bra ut, men keystone skal du holde deg laaaangt unna! :) Her må du frem med vateret og påpasse at projektoren står 100% vannrett i begge retninger. I tillegg er det viktig at den står rett mot lerretet. Dernest bruker du projektorens lens-shift for å treffe lerretet perfekt. Keystone ødelegger 1:1 pixelmappingen og reduserer bildekvaliteten vesentlig...

• Like

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Da er det frem med vater igjen ikveld. den var i utgangspunktet 100% rett alle veier, men siden bilde var snudd på hode vippet jeg ned pjen for å få et leselig bilde. Var ikke klar over keystone ikke skulle rørest her.
høyden den er montert iforhold til lerrete er med andre ord ikke noe problem?

takker for veiledning:)

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no
Da er det frem med vater igjen ikveld. den var i utgangspunktet 100% rett alle veier, men siden bilde var snudd på hode vippet jeg ned pjen for å få et leselig bilde. Var ikke klar over keystone ikke skulle rørest her.
høyden den er montert iforhold til lerrete er med andre ord ikke noe problem?

takker for veiledning:)
Ser du har en JVC og de har masser av lens shift, så det skal være helt uproblematisk å skyte et helt rett og korrekt bilde på lerretet ditt ja! :) Husk også da at den sideveis må stå rett, som nok ofte er det mest krevende å få til. Ofte må en ta siste finjusteringen av retning sideveis etter de to andre vinklene er satt der kanskje beste option er å finne ut eksakt på linsen din er sentrert og sette en liten merkelapp på eksakt samme posisjon fra sideveggen på lerretet. Med lens shift nullet skal da testbildets midt havne eksakt der du har merket "X marks the spot"... Dette trenger for øvrig ikke nødvendigvis være i midten av lerretet, og om "midt" havner litt utenfor reell midt bruker du bare lensshift sideveis i etterkant. Mulig dette ble litt gresk, men prøver du deg litt frem finner du sikkert ut av det! :)

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Begynner å bli bra bilde nå, fått testet på en del forskjellig materiale. Den er kalibrert , men synest HDR ser bedre ut på 4K filmer jeg har testet , ISF blir ganske blasse farger i forhold. Mulig det blir mer behagelig når enser en film å ikke bare switcher mellom. HDR først, og ISF kalibrering nederst

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.061
76
48
52
Jessheim
Hei

ISF er for SDR, HDR for HDR. Sett på noe materiale som ikke er 4K HDR så ser du at ISF er perfekt

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Sdr funket meget bra på Isf ja:) fått justert opp vol på subbene og tok en enkel kalibrering av anlegget. Litt sent å se hva subbene er gode for, men meget fornøyd av det jeg har hørt.

• Like
Reactions: chrisand25

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Må si jeg gleder meg til å teste mer av subbene, har ikke hørt/kjent lignede bass tidligere.
er omtrent kun fysisk bass og ingen boom som jeg alltid har hatt problemer med på alle andre oppsett jeg har kjørt.
må en ny runde å justere opp enda mer vol på ampene, da jeg ser en anbefaler å komme rundt -6 etter kalibrering med YPAO for så å kunne justere opp mot 0 i ettertid. havna vel på 0 nå ved siste auto kalibrering.
blir bra varme av hypex ampene, til og med lerrete holder en bra lonk forann, men antar det har en høy drifs temp. ser det ikke starter å kutte før rundt 70grader.
synes surround lyden er meget behagelig, virker kanskje litt i overkant dempet rommet, men nå har jeg ikke hatt noe sjikkelig kalibrering enda. vurderer også å få kalibreringsmannen innom for en runde for en lydsjekk siden han skulle være i området her i mai. noen som har erfaringer med han på lyd?

• Like
Reactions: lygren