Black and red Cinema Ny byggetråd!

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
hus leveransen starter i aug, og tett råbygg 2-3mnd senere. så antar jeg får starte på kinoen i vinter.

legger ved planskisse av 2 etg, under kinoen er det garasje i 1 etg, så mtp støy har jeg plassert kinoen akkurat her

rommet er 6x4,5mx2,70, breidden på romme kan fortsatt justerest(vurder å ta den litt ned - 4,3m) litt usikker på hvilken ende jeg skal ha baffelveggen?
fargene i kinoen blir rød/sort
blir bygget rom i rom. blir nedfreset gulv bjelker med 10cm så jeg unngår noe stor høydeforskjell fra naborommet. blir så avisolert fra eksisterende bjelkelag med uboat fra avshop. jobber med løsning på vent. skulle få et forslag med leverandør etter hvert(snakket om en datakjøler??).
i taket vurderer jeg systemhimling rundt med innfelte spotter samt atmos, og i senter blir det stjernehimmel. vurderer her å lage egen himling med tynne plater å kle med molton i stede for å bare ha systemhimling over hele taket. vegger blir delvis dempet og kledt med molton. (refleksjonspunkt ++) planen er å få inn noen motiv tapet rundt om for å litt stemning(se skisse med star WARs motiv i bak). surr bak og side blir det bygget søyler fra tak til gulv for å skjule ht. ( selv om det er innebyggings ht - Klipsch kl/ks 7800, er jeg skeptisk til å ta hull i vegger å muligens ødelegge noe av rom i rom effekten?) i front blir det baffel løsning på 50-70cm dybde(alt etter om jeg skal ha elektronikken her eller ikke),

planlegger 2 egne kurser til rommet samt en som skal delest på rommet ved siden av(tenkte å bruke denne til stjernehimmel, da pj til denne blir plassert i naborommet) og lys + stikk i bak kant kino.om det blir varmepumpe må jeg selvsagt ha egen kurs til denne i tilegg ( pumpen må nok plasserest på bakvegg i kinoen, er det mulig å få pumpe i sort eller må jeg til å svartmale her...?

utstyr innkjøpt
3stk Klipsch Kl 650 frontrekke
2stk Dayton 18 element for bruk i Avshop sin 18" DIY konstruksjon med hypex amper
2stk Klipsch Ks 7800 og 4stk KL 7800, ser ut som jeg har 2 ekstra her så vurderes solgt
MX A5000 effekt

utstyr som skal handles inn

4stk atmos ht. vil tro det blir en rimeligere serie av klipsch her
receiver så vurderest Yamaha CX A5100
PJ har jeg enda ikke tatt stilling til
lerret sizen ikke helt bestem,V5 eller V6 lydtransp, med maskeringsløsning
kinomøbler er jeg på utkikk etter meget komfortabel 3 seter i front i stoff ,farge i sort. på bak rekken vurderer jeg 4 seter DreamScreen CineSeat i rød

akustikk kommer jeg tilbake til etter hvert.

foreløpig i tidlig planleggingsfase så tar imot alt av tips å tiltak jeg bør vurdere før oppstart

lucca spesial 2 etg.jpgskisse kino.jpgkino 4.jpgkino 3.jpgkino 2.jpgkino1.jpg

Sist redigert:

PureHifi

Medlem
15 Aug 2011
1.088
51
48
Djeezez, dette blir tøft. Veldig bra planløsning på master suite også. :)
ja tror det skal bli en hyggelig plass:)

titter en del på PJ og etter en del lesing må jeg si at JVC x5500 frister, men det blir nok noe over budsjett ny. er det grei PJ å handle brukt om jeg skulle finne en etter hvert?
PJ blir nok noe av det siste som handles inn til kinoen, så blir nok ikke før 6-8mnd

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.061
76
48
52
Jessheim
Nyere JVC projektorer er nok noe av det tryggeste du kan kjøpe. Det er minimale degraderinger på disse, selv etter ekstremt mange brukstimer.

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
På tide å oppdatere denne tråden:)
Får ikke oppdatert med det gamle nicket mitt men noen bilder av hvordan det ser ut idag.
Isolering av baffel ikveld så gjør klart for plating av denne i helgen.

Klart til jul håper jeg:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.229
135
63
41
www.avforum.no
Ser bra ut! Tips er å isolere av sub og høyttalere selv om veggen er avkoblet om dette ikke allerede er gjort... Gummimatte eller tilsvarende der høyttaler / sub er i kontakt med veggen. Nå er det forsåvidt hele baffelveggen avkoblet, så behovet er nok ikke like stort som ellers, men du ønsker generelt sett alltid å unngå at vibrasjonsstøy fra kabinettet planter seg i konstruksjonen.

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Ser bra ut! Tips er å isolere av sub og høyttalere selv om veggen er avkoblet om dette ikke allerede er gjort... Gummimatte eller tilsvarende der høyttaler / sub er i kontakt med veggen. Nå er det forsåvidt hele baffelveggen avkoblet, så behovet er nok ikke like stort som ellers, men du ønsker generelt sett alltid å unngå at vibrasjonsstøy fra kabinettet planter seg i konstruksjonen.
Ja jeg har klaring nok rundt og kommer til å lime på en tynn gummiduk under hver ht. Vi har diverse pakningsduker på jobb:)
Litt spent på hvordan lerretsrammen tar seg ut, tror jeg prøver med 5cm avstand fra baffel til rammen først

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Klart for 1 lag fermacell gips da

Prosilence klirring fikset med sika

Gummiduk limt i bunn for alle ht. Mulig jeg også limer noen biter på sidene.

Sparkling av skjøter så klart for molton og systemhimling

Må vel sette sammen rammen til lerret så jeg for se hvordan denne blir på veggen

balko

Medlem
3 Jun 2004
670
68
28
Vestfold
avforum.no
Wow!
Ser veldig bra ut detta!

Hvor mye måtte du fore ut for å få plass til de subbene?

Skal følge med videre :) Spent på om du rekker ferdig før jul.

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Wow!
Ser veldig bra ut detta!

Hvor mye måtte du fore ut for å få plass til de subbene?

Skal følge med videre :) Spent på om du rekker ferdig før jul.
Ja håpet det blir bra til slutt;)

Selve baffel blir ca 35cm dyb etter 50mm rockfoon platene er limt på.

Rekker nok ikke til jul, hatt en liten operasjon og med påfølgende sykdom så må jeg nok bruke romjulen til å bygge kino...

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Fått platet ferdig baffelen, rydde å støvsuge før en begynt på rammen å rockfoon platene i front må

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Rockfoon plater ferdig limt, kle med ht stoff så er frontveggen klar, bare resten igjen da

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Dette ser bra ut. Forseggjort prosjekt.

Nysgjerrig uten mye kompetanse: Jeg lurte først på hvorfor du har kledd frontveggen med lyddempende plater rundt ht og over isolasjonen, men regner vel med at du vil bruke veggen som baffel? (Infinite baffel/soffit-montering, eller hva det heter, som er gunstig for bassen som er rundtstrålende)

Deretter lurer jeg på hvorfor du har isolert bak baffelen, da ht uansett går gjennom og slik sett ødelegger for lydisolasjon bakover? - hvis du hadde brukt finerplater med god avstand i mellom lektene og droppet isolasjon så ville du fått en bassfelle - slik Glavas gamle pdf for konstruksjon av hjemmekino anbefalte (finner den ikke på nett lenger)

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Der er flere anbefalinger rundt bygging av baffel, for min del gjor jeg det enkelt. Rådførte meg med Avshop som jeg har kjøpt en del utstyr av her og bygget akkurat slik de anbefalte.

Håper og tror resultatet skal bli bra:)

oes

Medlem
18 Nov 2006
238
0
16
Da blir det sikkert bra:)

Der er flere anbefalinger rundt bygging av baffel, for min del gjor jeg det enkelt. Rådførte meg med Avshop som jeg har kjøpt en del utstyr av her og bygget akkurat slik de anbefalte.

Håper og tror resultatet skal bli bra:)

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
Fikk satt sammen ene sidepanelet forann i helgen. Lite med fritid så tar sin tid kinoen:)

Kle med ht stoff å festest i vinkelen for systemhimlingen

• Like
Reactions: RichardWeber

Roggja

Medlem
6 Apr 2006
24
5
0
38
2 av 4 ht søyler klar for å trekke med molton