Billig projektor først og fremst for barna

strips

Medlem
4 Jan 2008
36
0
0
Hei,

Jeg tenker å sette opp en projektor først og fremst for barna på 3 og 5 år. Samt en tenåring en gang i blant. Jeg kommer sikkert til å bruke den jeg og en sjelden gang.

Spørsmålet er hvor billig kan jeg gjøre det uten å kaste bort pengene?

Kjenner jeg blir veldig skeptisk til denne da den er tre hakk for billig, RAASDAL LED228HD. kr 3000 for en HD-ready 1280 x 800 faktisk oppløsning. Frister å teste den og eventuelt sende tilbake om den er helt ubrukelig.

Er det noen andre greie nok budsjett-projektorer under kr 4000?

Mvh
Stian

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Kjenner jeg blir veldig skeptisk til denne da den er tre hakk for billig, RAASDAL LED228HD. kr 3000 for en HD-ready 1280 x 800 faktisk oppløsning. Frister å teste den og eventuelt sende tilbake om den er helt ubrukelig.
Single chip LCD? Native oppløsning 1280x800? Det er altså en single "LCD-skjerm" med så kraftig baklys at bildet kan projiseres ut på veggen? Da vil man ende opp med tilnærmet null kontrast. Høres ut som ren svindel i mine ører?

strips

Medlem
4 Jan 2008
36
0
0
Ville heller godt for en Optoma.

https://www.komplett.no/product/822325/tv-lyd-bilde/projektorer/hjemmekino/optoma-3d-dlp-projektor-hd141x

Eller heller:
Benq W1070 - Projektor - Finn lavest pris, test og informasjon

Projektor er ikke "Bare og returnere" heller, skal ikke mange timene før de kan si at du har tatt den i bruk og nekte hevelse av kjøpet.

I følge kjøpsloven kan de ikke nekte hevelse av kjøpet innen 14 dager. Men om varen har blitt skadet så kan man få avkortet i beløpet.

strips

Medlem
4 Jan 2008
36
0
0
[MENTION=76273]TorTorden[/MENTION]

Glemte å takke for tipsene. Blir nok noe sånn heller tenker jeg. Må bare overbevise kona at det vil nok lønne seg over tid.

Leste litt om DLP nå og overasket over hvor primitivt det er med mekanisk fargebruk.

Ak

Administrator
11 Des 2002
38.947
4
38
39
Det beste tipset er vel muligens å kikke etter et "kupp" på bruktmarkedet. I så måte er det viktig å se på brukstimer og øvrig tilstand. Er man heldig så kan man faktisk få noe ganske brukbart til 4000,-.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Er single chip noe spesielt? Må visst google litt mer nå :)
SingleChip LCD er strengt tatt ikke veldig spesielt, det kalles en LCD monitor/skjerm. I en projektor er det meget spesielt, og en ekstremt dårlig løsning

SingleChip er noe som brukes i DLP-projektorer, da i kombinasjon med et fargehjul som produserer fargene i bildet.

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.471
0
0
Det beste tipset er vel muligens å kikke etter et "kupp" på bruktmarkedet. I så måte er det viktig å se på brukstimer og øvrig tilstand. Er man heldig så kan man faktisk få noe ganske brukbart til 4000,-.

Ville definitivt sett på bruktmarkedet ja... Solgte en Infocus for 4000,- til en kjempefornøyd kjøper for noen år siden. Fantastisk, lyssterk 1080p bilde med decent kontrast for 4 lapper. Null stress å få opp i 106" heller.

UltimaNoctis

Medlem
17 Mar 2011
7.471
0
0
Et raskt søk på finn.no så fant jeg noen Full-HD projektorer fra Optoma til 4000,- kr

FINN – Optoma hd23 selges billig

FINN – Optoma HD200X DLP Full HD 1080P projektor

Ellers har du Epson full HD projektor.. også til 4000,- kr :

FINN – Epson EH-TW5210 home projector

Denne fra Epson er også full HD, koster 2500!

FINN – Selger Epson Eh-tw 3500 projektor - 2500,-/bud

Mange fine, gode projektorer å velge mellom til 2500-4000 kr på bruktmarkedet. Langt i fra et bilde for de kresne, men stiller vel langt over godt nok for småbarn. Tror også du selv vil være fornøyd med bildekvaliteten.

Hva som er best å velge fra de jeg linket vet jeg ikke... Kanskje Gorm er snill og svarer deg på det :)

Gorm

Administrator
13 Des 2002
42.469
22
38
51
Jessheim
Den siste du nevner har lens-shift, og veldig bra optikk. Usikkerhetsmomentet er brukstid og gjenlevende tid på lampen. I denne prisklassen ønsker man neppe å måtte gå til anskaffelse av ny lampe med det første?

Ellers er alle de andre gode projektorer, som leverer overraskende god bildekvalitet i forhold til pris. De to Optoma projektorene er DLP, og man bør kanskje sjekke om barna er følsomme for RGB-flimmer før man kjøper DLP til dem?