Bildekalibrering - Valg av hardware og software

lygren

Grunnlegger
11 Des 2002
43.327
173
63
42
www.avforum.no
Ett annet alternativ er selvsagt at jeg har over tid blitt så vant til fargetemperaturen på min projector at når jeg kalibrerer den inn så synes jeg det blir feil:rolleyes:
Eneste fonuftige løsning er vel å kalibrere proben.
Et gøyere alternativ er å kjøpe ny kalibrert projector for å så måle mot den, for eksempel en JVC DLA-X5000
C5 er dessverre kjent for å vandre over tid da filterne blir dårlige... Tror det dessverre er lite håp om reparasjon også, men du kan jo alltids ta direkte kontakt med produsenten og be om et godt tilbud på en erstatning og samtidig nevne at dette ikke er akseptabelt? Etter hva jeg har forstått er C6 bedre i så måte, men klart; en blir jo litt skeptisk når en leser om denne type erfaringer! Er jo tross alt ikke en "billig" probe vi snakker om heller, men som nevnt er det filterne som tørker inn og blir ødelagt over tid - svarer seg å lagre disse i egnet koffert og sikkert også på et tørt og temperaturstabilt sted.

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
52
Jessheim
Hvilken av JVC projektorene er det snakk om?

Hvis det er X5000/7000/9000, så kan du bruke Datacolor Spyder5 ELITE/PRO og Spyder4 ELITE/PRO
Hvis det er X5500/7500, så kan du bruke Datacolor Spyder5 ELITE/PRO eller X-rite i1 Pro2

Projektoren trenger rekalibrering av fargetemperatur etter "autocal", da disse probene ikke setter opp korrekt fargetemperatur

Sist redigert:

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Projektoren trenger rekalibrering av fargetemperatur etter "autocal", da disse probene ikke setter opp korrekt fargetemperatur
Velkommen hjem Gorm :)

Hva i all verden er poenget med autocal hvis de ikke har riktig fargetemperatur etterpå?
Hva må man bruke til rekalibrering?

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Velkommen hjem Gorm :)

Hva i all verden er poenget med autocal hvis de ikke har riktig fargetemperatur etterpå?
Hva må man bruke til rekalibrering?
Dette har vel noe med nøyaktigheten til proben å gjøre og i tillegg tar de kalibreringen fra linsen så da blir ikke lerretet tatt med i betraktningen og det finnes ikke mange nøytrale D65 lerret.

Til rekalibrering må man bruke et profilert colorimeter.

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Dette har vel noe med nøyaktigheten til proben å gjøre og i tillegg tar de kalibreringen fra linsen så da blir ikke lerretet tatt med i betraktningen og det finnes ikke mange nøytrale D65 lerret.

Til rekalibrering må man bruke et profilert colorimeter.
Hvilket colorimeter kan man bruke får å slippe å gjøre dobbeltjobb?

Kan man klare seg med X-rite EyeOne Display 3 ( samme som Spectracal Calman C6 ? ) en entusiastpakke koster vel ca 7000?

Jeg kan ikke skjønne at man vil trenge ytterligere kalibrering hvis man bruker X-rite I1 PRO 2 ( Specracal Calman I1PRO 2
spectroradiometer) til 12000

Jeg har forresten Dreamscreen V4 D65 lerret.

Andreas21

Medlem
24 Okt 2006
9.368
9
38
Drammen
Hvilket colorimeter kan man bruke får å slippe å gjøre dobbeltjobb?

Kan man klare seg med X-rite EyeOne Display 3 ( samme som Spectracal Calman C6 ? ) en entusiastpakke koster vel ca 7000?

Jeg kan ikke skjønne at man vil trenge ytterligere kalibrering hvis man bruker X-rite I1 PRO 2 ( Specracal Calman I1PRO 2
spectroradiometer) til 12000

Jeg har forresten Dreamscreen V4 D65 lerret.
X-rite sitt colorimeter vil klare seg. Når ble ditt X-rite I1 Pro 2 spectroradiometer sist rekalibrert og eventuelt hvor gammelt er det?

Det eneste som stort sett fungerer perfekt med JVC Autocal er å rette opp gamma droppet som kommer på alle JVC modeller fra 0-100 timer. Jeg personlig bruker det kun til det, ellers så bruker jeg 12 punkt gråskala kalibreringen i Autokal programmet og det interne systemet i JVC til fargerommet da dette gir absolutt best resultat. Til JVC X5000/7000/9000 bruker jeg også isf/THX programmet som gir deg muligheten til enda mer detaljert kalibrering av gamma/gråskala hvis det er nødvendig, men dette har ikke kommet siste generasjon enda.

Sist redigert:

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Jeg har en gammel X-Rite Chroma 5 og vurderer å kjøpe noe nytt.

Jeg på jakt etter enten/eller kalibreringsutstyr og projector og vurderer en ferdigkalibrert JVC X5000 eller brukt X500 for å kalibrere selv.

Når jeg brukte 1800 USD på Chroma 5 regnet jeg ikke med å måtte rekalibrere den.

Hvis jeg kjøper en X-Rite EyeOne Pro 2 så kan jeg i teorien lage en offset fil for Chroma 5 men vet ikke hva slags software man bruker da.
Ser ut til at Chromapure har en slik funksjon og det har vel kanskje softwaren som følger med X-Rite EyeOne Pro 2 også?

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
52
Jessheim
Hvilken kalibrerings-software bruker du? Man genererer gjerne offset filen direkte i programmet. I Calman blir alle offset filer liggende slik at du kan lagre så mange offset du ønsker. Både Chroma 5 og EyeOne Pro 2 er laget for monitor kalibrering, og det gjør det utfordrende å lage en korrekt offset fil fra refleksjonen på et lerret. Chroma 5 har også veldig vidt målefelt, og er vanskelig med tanke på projektor-kalibrering. Bare en marginal endring av vinkel, vil medføre total endring av måleresultat.
Ellers kan du ta deg en tur opp mot Gardermoen da vet du, så kan vi alltids lage en profil til proben din :)

Arendal

Medlem
14 Feb 2003
10.513
0
36
Jeg bruker enten Progressive labs C6 ( denne kan jeg laste inn kalibreringsfil (*.cal) fil i men finner ingen måte å lage en.)
Eller jeg bruker Calman 5 som vel både lager og bruker offset filer.

Nå har jeg bestilt både X-rite i1 Basic Pro 2 og i1 Display Pro
http://www.xrite.com/categories/calibration-profiling/i1basic-pro-2
http://www.xrite.com/categories/calibration-profiling/i1display-pro

Jeg har ikke blitt helt klok på denne auto kalibrerings funksjonen på JVC x35 som en kamerat har.
Man må ha en Spyder 4 og en software fra JVC?

Hva med X500 som jeg vurderer å kjøpe brukt, hvilken probe og software trenger man da?

Hva oppnår man med autocal som man ikke får med en god probe, calman og mye kaffe?

sven.o1

Medlem
1 Des 2006
61
0
6
Arendal
Angående JVC X35, kunne dere ha gitt innspill på hva som trengs av probe (Spyder 4/5?) og software for å utføre auto kalibrering. Jeg ser på denne Calman siden at det skal være mulig. http://www.spectracal.com/Documents/QSGs/JVC Projector QuickStart.pdf
JVC har også autocal programvare, men ikke til denne ser det ut til! Ser de har til JVC X30 som er generasjonen før, så det er jo litt merkelig.
Kunne være interessant å prøve med en slik kalibrering.

MVH
SvenO

Sist redigert:

Gorm

Administrator
13 Des 2002
40.103
93
48
52
Jessheim
Tror ikke X35 kan kalibreres via JVC autocal.
X75 og X95 var vel de første som fikk autocal støtte, men den gangen hoppet de glatt over den rimeligste utgaven?
http://www3.jvckenwood.com/english/download/dla-x95r_x75r_xc7800r_rs66_rs56_calibrationsoft.html

Når det gjelder auto kalibrering via Calman, så fungerte dette utrolig dårlig. Det ble heller ikke utviklet for X35/75/95, siden JVC ikke ville bidra med nødvendige data til SpectraCal. Sikkert fordi de selv laget en software for toppmodellene dette året.

Sist redigert:

sven.o1

Medlem
1 Des 2006
61
0
6
Arendal
Takk for svar Gorm!
var vel som jeg mistenkte, probe er nå bestilt så får jeg utfordre meg selv med å sette meg inn i bildekalibreringens utfordringer.
Har mye av det som skal til tror jeg, sover lite, er relativ tålmodig(treg sørlending),grått hår har jeg allerede så det bekymrer meg lite, glad i å lese manualer, kone som sikkert er glad for å få skjermen i stue alene i lengre tid, osv....
Så gjelder det bare å stoppe i tide, nyte filmer uten å irritere seg over noe i bilde som "ikke er som det skal"
Det er også best å ikke besøke andre som har bedre PJ en deg, da blir fort oppgradering spiren plantet i hodet, noe som medfører mnd vis med diplomati og akseptering av romantiske komedier i kino'en for å overtale kona til nytt kjøp.
Kjenner meg selv godt, så kommer sikkert nye spørsmål om ikke så lenge, når ny PJ er kommet i hus, eller kanskje før, når jeg trygler om hjelp etter å kalibrert i hjel X35'en.