Beyma TLP-200H i inConcert Miles med passiv deling?

ttorneby

Medlem
3 Aug 2005
854
0
16
Hei godtfolk! :)

I dag hentet jeg elementer slik at jeg kan bygge med en frontrekke med inConcert Miles. Dessverre tillater ikke budsjettet aktiv deling, så det blir passiv deling på meg. Men jeg har ikke rukket mer enn å hente elementene før jeg begynner å få skjelven, for jeg tok en sjanse og avvek fra spesifikasjonen og kjøpte Beyma TLP-200H i stedet for Beyma TLP-150H. Jeg så at Hunsbedt hadde brukt disse i sitt BigMiles-oppsett og tenkte det var like greit nå som de var på tilbud hos AVShop. Man han kjører jo aktiv deling, og når jeg nå sjekker, så ser jeg at TLP-200H er spesifisert fra 1000Hz til 23000Hz, mens TLP-150H er spesifisert fra 700Hz til 23000Hz. Delingen på denne høyttaleren ligger enten på 900Hz eller 800Hz avhengig av hvilken kilde man baserer seg på (delefiltertegningen sier 800Hz, mens databladet sier 900Hz), og dette er da under nedre grense for TLP-200H.

Så, bør jeg krype tilbake til butikken å få disse byttet ut, eller finnes det et fjernt håp om at dette faktisk kan fungere? :confused:

grandiS

Medlem
17 Jun 2011
2.487
45
48
Hei godtfolk! :)

I dag hentet jeg elementer slik at jeg kan bygge med en frontrekke med inConcert Miles. Dessverre tillater ikke budsjettet aktiv deling, så det blir passiv deling på meg. Men jeg har ikke rukket mer enn å hente elementene før jeg begynner å få skjelven, for jeg tok en sjanse og avvek fra spesifikasjonen og kjøpte Beyma TLP-200H i stedet for Beyma TLP-150H. Jeg så at Hunsbedt hadde brukt disse i sitt BigMiles-oppsett og tenkte det var like greit nå som de var på tilbud hos AVShop. Man han kjører jo aktiv deling, og når jeg nå sjekker, så ser jeg at TLP-200H er spesifisert fra 1000Hz til 23000Hz, mens TLP-150H er spesifisert fra 700Hz til 23000Hz. Delingen på denne høyttaleren ligger enten på 900Hz eller 800Hz avhengig av hvilken kilde man baserer seg på (delefiltertegningen sier 800Hz, mens databladet sier 900Hz), og dette er da under nedre grense for TLP-200H.

Så, bør jeg krype tilbake til butikken å få disse byttet ut, eller finnes det et fjernt håp om at dette faktisk kan fungere? :confused:

Hei!

En ukvalifisert gjetning fra meg er at du bør krype tilbake , ja. Som du vet er delingen allerede fryktelig lav så strikken bør hvertfall ikke strekkes noe lenger:) Dette er jo et kompromiss da 15" erne ikke trives noe høyere:) ( om jeg har forstått ting rett )

Kommer kanskje noen andre på banen som kan mer enn meg:)

Kim

RichardWeber

Medlem
15 Aug 2016
158
13
18
Jeg kjøpte de to andre fra AVsgop :)

Tanken min var en enkel toveis konstruksjon med en enkel 15" fra AE TD15M.
Ble på det sterkeste frarådet det, og endte opp med Beyma 12P80ND
Disse kjøpte jeg brukt og hentet i Arendal.
Og tilfeldigvis så hadde han det oppsettet (iallefall ganske så likt) som jeg tenkte. Så jeg fikk testet høyttalerene med aktiv deling (Dette var med TPL-150)(Crown XTI forsterkere).
Først må jeg bare si at det spillte supert!!!!
Han delte på 1100hz, så forsøkte vi 1600hz, begge var eninge i at 1100hz var det som spillte best.

Så med TPL-200 så vil det trolig gå med 1100hz, men skal prøve med diverse forskjellige delinger underveis.

Hunsbedt

Medlem
10 Aug 2005
5.670
10
38
Kvinesdal
minhjemmekino.no
Var faktisk ikke klar over at TPL-200 ikke bør brukes under 1000Hz. Men må også si at det er galematias å bruke TPL-150 ned mot 700Hz...den bør overhode ikke brukes under 900Hz hvis man vil at den skal overleve mer enn første test på litt volum!

Dette med nedre grenser har uansett aldri vært noe tema for min del, siden Big Miles jo er en treveiskonstruksjon. Det har ikke så mye å si sånt sett om den er aktiv eller passiv, bare det ikke deles for lavt.

Jeg deler slikt: Beyma 15P80ND opp til 300Hz, og Beyma 10MI100 fra 300 opp til 1900Hz, og derfra og opp med Beyma TPL-200. Funker som bare det, og kan anbefales. Mellomtonen er forresten slettes ikke dyr, om man vil utvide med denne på toppen av inConcert Miles! Men da bør man også helst kjøre aktiv drift, altså! Tør ikke tenke på kompleksiteten til et passivt filter til en slik treveis!